본 연구는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념 하위요소에 어떠한 영향을 미치는가? 2-1. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 확신에 어떠한 영향을 미치는가? 2-2. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 식별에 어떠한 영향을 미치는가? 2-3. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 선호에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 사립 유치원의 만 4세 반 유아 50명 두 학급으로 25명은 실험집단, 25명은 통제집단이다. 연구에서 사용된 도구는 성구진(1995)이 수정·보완한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index: SERLI)이고 본 연구에서 활용된 성평등 그림책은 NAEYC (National Association of Education of Young Children: 전미유아교육협회)와 한국여성개발원에서 제시한 기준에 따라 총 10권의 동화가 선정되었다. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 2021년 9월 28일부터 2021년 10월 29일까지 5주 동안 10회기를 실시하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 유아의 성역할 고정관념의 사전검사와 사후검사 점수 감소분의 평균을 산출하여 ...
본 연구는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념 하위요소에 어떠한 영향을 미치는가? 2-1. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 확신에 어떠한 영향을 미치는가? 2-2. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 식별에 어떠한 영향을 미치는가? 2-3. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 선호에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 사립 유치원의 만 4세 반 유아 50명 두 학급으로 25명은 실험집단, 25명은 통제집단이다. 연구에서 사용된 도구는 성구진(1995)이 수정·보완한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index: SERLI)이고 본 연구에서 활용된 성평등 그림책은 NAEYC (National Association of Education of Young Children: 전미유아교육협회)와 한국여성개발원에서 제시한 기준에 따라 총 10권의 동화가 선정되었다. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 2021년 9월 28일부터 2021년 10월 29일까지 5주 동안 10회기를 실시하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 유아의 성역할 고정관념의 사전검사와 사후검사 점수 감소분의 평균을 산출하여 t검증으로 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념을 완화시킨다는 것을 시사한다. 둘째, 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념의 하위요소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념 하위요소의 점수를 감소시켰다는 것으로 해석할 수 있다. 이러한 결과를 종합하면, 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 성역할 고정관념을 완화시키는데 효과적인 교수·학습방법이라고 할 수 있으며 유아교육현장에서 유아의 성역할 고정관념을 완화시키기 위해 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동을 활용할 것을 시사한다.
본 연구는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념 하위요소에 어떠한 영향을 미치는가? 2-1. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 확신에 어떠한 영향을 미치는가? 2-2. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 식별에 어떠한 영향을 미치는가? 2-3. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 선호에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 사립 유치원의 만 4세 반 유아 50명 두 학급으로 25명은 실험집단, 25명은 통제집단이다. 연구에서 사용된 도구는 성구진(1995)이 수정·보완한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index: SERLI)이고 본 연구에서 활용된 성평등 그림책은 NAEYC (National Association of Education of Young Children: 전미유아교육협회)와 한국여성개발원에서 제시한 기준에 따라 총 10권의 동화가 선정되었다. 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 2021년 9월 28일부터 2021년 10월 29일까지 5주 동안 10회기를 실시하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 유아의 성역할 고정관념의 사전검사와 사후검사 점수 감소분의 평균을 산출하여 t검증으로 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념을 완화시킨다는 것을 시사한다. 둘째, 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념의 하위요소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 성역할 고정관념 하위요소의 점수를 감소시켰다는 것으로 해석할 수 있다. 이러한 결과를 종합하면, 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 성역할 고정관념을 완화시키는데 효과적인 교수·학습방법이라고 할 수 있으며 유아교육현장에서 유아의 성역할 고정관념을 완화시키기 위해 성평등 그림책을 활용한 이야기나누기 활동을 활용할 것을 시사한다.
This study intends to explore the effect of storytelling activities using gender equality picture books on young children’s gender role stereotypes. To do so, the following research questions have been assembled.
1. How do storytelling activities using gender equality picture books affect <...
This study intends to explore the effect of storytelling activities using gender equality picture books on young children’s gender role stereotypes. To do so, the following research questions have been assembled.
1. How do storytelling activities using gender equality picture books affect young children's gender role stereotypes? 2. How do storytelling activities using gender equality picture books affect the subdomain of children's gender role stereotypes? 2-1. How do storytelling activities using gender equality picture books affect children's gender role assurance? 2-2. How do storytelling activities using gender equality picture books affect how children identify gender roles? 2-3. How do storytelling activities using gender equality picture books affect children's gender role preference?
This study was conducted with two classes of 50 children aged 4 and a half at a private kindergarten located in Seoul, placing 25 of the children in the experimental group and 25 in the control group. The research tool used in this study was the Sex Role Learning Index (SERLI), which was revised and improved by Seong Gu-Jin(1995) and a total of 10 children’s books were selected for the gender equality picture books used in this study according to the criteria presented by NAEYC and the Korea Women's Development Institute. 10 storytelling activity sessions using gender equality picture books were conducted for 5 weeks from September 28, 2021 to October 29, 2021. In order to analyze the collected data, the decrement average of the preliminary and post test scores of children's gender role stereotypes were calculated and analyzed using the t-test.
The results of this study can be summarized as the following. First, it was found that the gender role stereotypes of the young children in the experimental group who carried out storytelling activities were reduced after analyzing the scores of the experimental group that carried out storytelling activities using gender equality picture books and the control group that did not. This indicates that storytelling activities using gender equality picture books have a positive influence over reducing the stereotypes of young children's gender roles. Secondly, a statistically significant difference was demonstrated between the experimental group that carried out storytelling activities using gender equality picture books from the sub-elements of young children's gender role stereotypes — 'gender role assurance, 'gender role identification', and 'gender role preference' — and the control group that did not carry out such activities. This indicates that storytelling activities using gender equality picture books have a positive influence over reducing the scores of young children's gender role stereotype sub-elements. Considering these results, storytelling activities using gender equality picture books can be considered an effective teaching/learning method in reducing young children's gender role stereotypes and further suggests that teachers should use storytelling activities using gender equality picture books to reduce young children's gender role stereotypes in early childhood education fields.
This study intends to explore the effect of storytelling activities using gender equality picture books on young children’s gender role stereotypes. To do so, the following research questions have been assembled.
1. How do storytelling activities using gender equality picture books affect young children's gender role stereotypes? 2. How do storytelling activities using gender equality picture books affect the subdomain of children's gender role stereotypes? 2-1. How do storytelling activities using gender equality picture books affect children's gender role assurance? 2-2. How do storytelling activities using gender equality picture books affect how children identify gender roles? 2-3. How do storytelling activities using gender equality picture books affect children's gender role preference?
This study was conducted with two classes of 50 children aged 4 and a half at a private kindergarten located in Seoul, placing 25 of the children in the experimental group and 25 in the control group. The research tool used in this study was the Sex Role Learning Index (SERLI), which was revised and improved by Seong Gu-Jin(1995) and a total of 10 children’s books were selected for the gender equality picture books used in this study according to the criteria presented by NAEYC and the Korea Women's Development Institute. 10 storytelling activity sessions using gender equality picture books were conducted for 5 weeks from September 28, 2021 to October 29, 2021. In order to analyze the collected data, the decrement average of the preliminary and post test scores of children's gender role stereotypes were calculated and analyzed using the t-test.
The results of this study can be summarized as the following. First, it was found that the gender role stereotypes of the young children in the experimental group who carried out storytelling activities were reduced after analyzing the scores of the experimental group that carried out storytelling activities using gender equality picture books and the control group that did not. This indicates that storytelling activities using gender equality picture books have a positive influence over reducing the stereotypes of young children's gender roles. Secondly, a statistically significant difference was demonstrated between the experimental group that carried out storytelling activities using gender equality picture books from the sub-elements of young children's gender role stereotypes — 'gender role assurance, 'gender role identification', and 'gender role preference' — and the control group that did not carry out such activities. This indicates that storytelling activities using gender equality picture books have a positive influence over reducing the scores of young children's gender role stereotype sub-elements. Considering these results, storytelling activities using gender equality picture books can be considered an effective teaching/learning method in reducing young children's gender role stereotypes and further suggests that teachers should use storytelling activities using gender equality picture books to reduce young children's gender role stereotypes in early childhood education fields.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.