[학위논문]아동의 정서행동변화를 위한 REBT 집단상담에 기반한 원예치료 프로그램 개발 및 효과 검증 Development and Verifying the Effects of Horticultural Therapy Program Based on REBT Group Counseling for Children’s Emotional Behavior Changes원문보기
본 연구에서는 아동의 긍정적 정서행동 변화를 위해 REBT 집단상담을 기반으로 원예치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 평가하였다. 연구를 위해 경기도 소재 초등학교 4학년 총 16명 을 모집하였으며, 2020년 6월 에서 2020년 7월까지 총 8회기(주 1회, 회기 당 80분)의 원예치료 프로그램을 진행하였다. 8회기의 원예치료 프로그램은 실내외에서 수행가능한 원예활동으로 구성하였으며, 매 회기 진행은 REBT 집단 상담 기법을 적용하였다. 원예치료 프로그램 전후의 참여 아동들의 정서행동의 변화를 알아보기 위해서 자기보고식 한국판 정서행동 평가시스템(Korean Behavior Assessment System for Children-2: K·BASC-2, 인싸이트 심리검사연구소), 대인관계변화 척도(Relationship Change Scale : ...
본 연구에서는 아동의 긍정적 정서행동 변화를 위해 REBT 집단상담을 기반으로 원예치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 평가하였다. 연구를 위해 경기도 소재 초등학교 4학년 총 16명 을 모집하였으며, 2020년 6월 에서 2020년 7월까지 총 8회기(주 1회, 회기 당 80분)의 원예치료 프로그램을 진행하였다. 8회기의 원예치료 프로그램은 실내외에서 수행가능한 원예활동으로 구성하였으며, 매 회기 진행은 REBT 집단 상담 기법을 적용하였다. 원예치료 프로그램 전후의 참여 아동들의 정서행동의 변화를 알아보기 위해서 자기보고식 한국판 정서행동 평가시스템(Korean Behavior Assessment System for Children-2: K·BASC-2, 인싸이트 심리검사연구소), 대인관계변화 척도(Relationship Change Scale : RCS, moon, 2005), 자아존중감(Rosenberg’s Self-Esteem Scale: RSES, park, 2017)척도를 이용하였다. REBT를 기반한 원예치료 프로그램의 효과를 분석 한 결과, 참여 아동의 한국판 정서행동 평가시스템(K·BASC-2) 종합척도 중 주의력결핍/과잉행동과 정서증상지표에서 유의한 감소를 보였으며, 소척도 중 우울에서 유의한 감소를, 자아신뢰감에서 유의한 증가를 보였다(p<0.05). 또한 대인관계와 자아존중감 지표에서도 유의한 향상을 보였다(p<0.01). 결론적으로, 정서행동 변화를 위해 개발된 REBT 집단상담을 기반한 원예치료 프로그램은 아동의 주의력결핍 및 과잉행동 감소와 대인관계 및 자아존중감 향상에 긍정적 영향을 준 것으로 나타났다. 살아있는 식물을 매개로 하는 원예치료에 REBT 집단상담 기법을 적용한 원예치료 프로그램은 단 기간에 아동의 긍정적 정서행동 변화를 이끌수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 추후 다양한 연령과 건강상태를 가진 아동들을 대상으로 본 프로그램을 적용하는 연구가 필요할 것이라 판단된다.
본 연구에서는 아동의 긍정적 정서행동 변화를 위해 REBT 집단상담을 기반으로 원예치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 평가하였다. 연구를 위해 경기도 소재 초등학교 4학년 총 16명 을 모집하였으며, 2020년 6월 에서 2020년 7월까지 총 8회기(주 1회, 회기 당 80분)의 원예치료 프로그램을 진행하였다. 8회기의 원예치료 프로그램은 실내외에서 수행가능한 원예활동으로 구성하였으며, 매 회기 진행은 REBT 집단 상담 기법을 적용하였다. 원예치료 프로그램 전후의 참여 아동들의 정서행동의 변화를 알아보기 위해서 자기보고식 한국판 정서행동 평가시스템(Korean Behavior Assessment System for Children-2: K·BASC-2, 인싸이트 심리검사연구소), 대인관계변화 척도(Relationship Change Scale : RCS, moon, 2005), 자아존중감(Rosenberg’s Self-Esteem Scale: RSES, park, 2017)척도를 이용하였다. REBT를 기반한 원예치료 프로그램의 효과를 분석 한 결과, 참여 아동의 한국판 정서행동 평가시스템(K·BASC-2) 종합척도 중 주의력결핍/과잉행동과 정서증상지표에서 유의한 감소를 보였으며, 소척도 중 우울에서 유의한 감소를, 자아신뢰감에서 유의한 증가를 보였다(p<0.05). 또한 대인관계와 자아존중감 지표에서도 유의한 향상을 보였다(p<0.01). 결론적으로, 정서행동 변화를 위해 개발된 REBT 집단상담을 기반한 원예치료 프로그램은 아동의 주의력결핍 및 과잉행동 감소와 대인관계 및 자아존중감 향상에 긍정적 영향을 준 것으로 나타났다. 살아있는 식물을 매개로 하는 원예치료에 REBT 집단상담 기법을 적용한 원예치료 프로그램은 단 기간에 아동의 긍정적 정서행동 변화를 이끌수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 추후 다양한 연령과 건강상태를 가진 아동들을 대상으로 본 프로그램을 적용하는 연구가 필요할 것이라 판단된다.
In this study, a horticultural therapy program was developed based on REBT group counseling to change children's positive emotional behavior and its effectiveness was evaluated. The programs(8 times/once a week/ 80 minutes per session) were conducted from June 2020 to July 2020. For analyzing the ef...
In this study, a horticultural therapy program was developed based on REBT group counseling to change children's positive emotional behavior and its effectiveness was evaluated. The programs(8 times/once a week/ 80 minutes per session) were conducted from June 2020 to July 2020. For analyzing the effects of the program, Korean version of the emotional behavior evaluation system for Children-2 (K·BASC-2), Relationship Change Scale(RCS), and Rosenberg’s Self-Esteem Scale(RSES) were used. In result, there were significant decreases in attention/hyperactivity and emotional symptom indicators, depression and increases in self-reliance (p<0.05) among K∙BASC-2. In addition, there were significant improvements in interpersonal relationships and self-esteem indicators (p<0.01). Also, horticultural therapy using living plants could lead positive emotional behavior changes in children even in short period, so in the future, applying this program to various ages and health conditions of children would be necessary.
In this study, a horticultural therapy program was developed based on REBT group counseling to change children's positive emotional behavior and its effectiveness was evaluated. The programs(8 times/once a week/ 80 minutes per session) were conducted from June 2020 to July 2020. For analyzing the effects of the program, Korean version of the emotional behavior evaluation system for Children-2 (K·BASC-2), Relationship Change Scale(RCS), and Rosenberg’s Self-Esteem Scale(RSES) were used. In result, there were significant decreases in attention/hyperactivity and emotional symptom indicators, depression and increases in self-reliance (p<0.05) among K∙BASC-2. In addition, there were significant improvements in interpersonal relationships and self-esteem indicators (p<0.01). Also, horticultural therapy using living plants could lead positive emotional behavior changes in children even in short period, so in the future, applying this program to various ages and health conditions of children would be necessary.
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