[학위논문]웹소설의 드라마 제작 성공요인 연구 : 한·중 웹소설 드라마 사례비교를 중심으로 A study on the success factors of web novels when dramatizing: Focusing on the comparison of web novel dramatization cases in Korea and China원문보기
본 연구는 웹소설 드라마 성공요인에 대하여 연구하고, 원작이 있는 한국과 중국의 드라마 흥행 성공요인을 도출, 비교하는데 목적이 있다. 이를 위하여 한국의 <김비서가 왜그럴까>, 중국의 <향밀침침신여상>을 대상으로 사례연구, 한국과 중국 시청자 총 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이를 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사례분석을 통하여 중국은 캐릭터의 내면적 조건과 긴 드라마 분량을 활용해 웹소설과 동일한 시간, 순서로 서사 진행, 충분한 분량 확보, 동영상 플랫폼을 통한 드라마 제공을 성공요인으로 도출하였다. 한국은 배우의 외형적 조건 및 웹소설 캐릭터와의 외형적 조건의 일치성, 웹소설과 동일한 서사에 조연 캐릭터 활용, 영상효과를 통한 볼거리 등 드라마 차별성, 시청자와의 활발한 소통, ...
본 연구는 웹소설 드라마 성공요인에 대하여 연구하고, 원작이 있는 한국과 중국의 드라마 흥행 성공요인을 도출, 비교하는데 목적이 있다. 이를 위하여 한국의 <김비서가 왜그럴까>, 중국의 <향밀침침신여상>을 대상으로 사례연구, 한국과 중국 시청자 총 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이를 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사례분석을 통하여 중국은 캐릭터의 내면적 조건과 긴 드라마 분량을 활용해 웹소설과 동일한 시간, 순서로 서사 진행, 충분한 분량 확보, 동영상 플랫폼을 통한 드라마 제공을 성공요인으로 도출하였다. 한국은 배우의 외형적 조건 및 웹소설 캐릭터와의 외형적 조건의 일치성, 웹소설과 동일한 서사에 조연 캐릭터 활용, 영상효과를 통한 볼거리 등 드라마 차별성, 시청자와의 활발한 소통, TV 다수 채널 및 동영상 플랫폼을 통한 드라마 제공을 성공요인으로 도출하였다. 둘째, 설문조사 분석을 통하여 공통적인 성공요인으로 ‘원작(웹소설)’의 화제성, 기존에 가지고 있던 인지도(재미)로 인해 웹소설 드라마 작품을 시청한다는 응답을 통하여 웹소설이 가진 인지도를 도출하였다. 반면 양국의 차이점을 바탕으로 보면, 시청자 요소에 대하여 한국은 내용 및 캐릭터 몰입이 성공요인이라고 보며, 중국은 시청자와의 소통을 성공요인으로 보았다. 또한, 환경요소는 한국은 시청할 수 있는 플랫폼이 TV의 다양한 채널, 온라인 동영상 플랫폼, 동영상 다시보기 앱 등으로 많다는 점이 성공요인으로 나타났으나 중국은 플랫폼은 많지 않으나 대부분의 드라마를 온라인 동영상 플랫폼에 제공하여 시청자가 쉽게 드라마에 접근할 수 있는 것이 성공요인으로 나타났다. 이러한 점을 통하여 한국과 중국의 웹소설 드라마 성공요인에는 공통점과 차이점이 있음을 확인할 수 있으며, 나날이 증가하고 있는 양국 웹소설 드라마 시장에서 드라마가 성공하기 위해서는 앞서 도출한 성공요인을 고려한 드라마 제작이 필요하다고 본다.
본 연구는 웹소설 드라마 성공요인에 대하여 연구하고, 원작이 있는 한국과 중국의 드라마 흥행 성공요인을 도출, 비교하는데 목적이 있다. 이를 위하여 한국의 <김비서가 왜그럴까>, 중국의 <향밀침침신여상>을 대상으로 사례연구, 한국과 중국 시청자 총 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이를 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사례분석을 통하여 중국은 캐릭터의 내면적 조건과 긴 드라마 분량을 활용해 웹소설과 동일한 시간, 순서로 서사 진행, 충분한 분량 확보, 동영상 플랫폼을 통한 드라마 제공을 성공요인으로 도출하였다. 한국은 배우의 외형적 조건 및 웹소설 캐릭터와의 외형적 조건의 일치성, 웹소설과 동일한 서사에 조연 캐릭터 활용, 영상효과를 통한 볼거리 등 드라마 차별성, 시청자와의 활발한 소통, TV 다수 채널 및 동영상 플랫폼을 통한 드라마 제공을 성공요인으로 도출하였다. 둘째, 설문조사 분석을 통하여 공통적인 성공요인으로 ‘원작(웹소설)’의 화제성, 기존에 가지고 있던 인지도(재미)로 인해 웹소설 드라마 작품을 시청한다는 응답을 통하여 웹소설이 가진 인지도를 도출하였다. 반면 양국의 차이점을 바탕으로 보면, 시청자 요소에 대하여 한국은 내용 및 캐릭터 몰입이 성공요인이라고 보며, 중국은 시청자와의 소통을 성공요인으로 보았다. 또한, 환경요소는 한국은 시청할 수 있는 플랫폼이 TV의 다양한 채널, 온라인 동영상 플랫폼, 동영상 다시보기 앱 등으로 많다는 점이 성공요인으로 나타났으나 중국은 플랫폼은 많지 않으나 대부분의 드라마를 온라인 동영상 플랫폼에 제공하여 시청자가 쉽게 드라마에 접근할 수 있는 것이 성공요인으로 나타났다. 이러한 점을 통하여 한국과 중국의 웹소설 드라마 성공요인에는 공통점과 차이점이 있음을 확인할 수 있으며, 나날이 증가하고 있는 양국 웹소설 드라마 시장에서 드라마가 성공하기 위해서는 앞서 도출한 성공요인을 고려한 드라마 제작이 필요하다고 본다.
The purpose of this study is to derive the success factors of dramas based on web novels that have recently become popular in Korea and China. To this end, this study conducted a case study on "What's Wrong with Secretary Kim" in Korea and "Spicy Acupuncture Women's Statue" in China. This study samp...
The purpose of this study is to derive the success factors of dramas based on web novels that have recently become popular in Korea and China. To this end, this study conducted a case study on "What's Wrong with Secretary Kim" in Korea and "Spicy Acupuncture Women's Statue" in China. This study sampled a total of 250 Korean and Chinese viewers for empirical analysis and then conducted a survey. Through this, this study derived the following results. First, the success factors of Chinese web novel-based dramas were related to narrative progression in the same time and order as web novels, securing sufficient amount, and drama production through video platforms by utilizing the character's inner conditions and long drama volumes. The success factors of Korean web novel-based Dreama included the actor's external conditions and external conditions with web novel characters, the use of supporting characters in the same narrative as web novels, active communication with viewers, and drama production through TV channels and video platforms. Second, according to the results of the survey, the popularity of the original work (web novel) and the existing recognition (fun) were suggested as common success factors for Korean and Chinese dramas. On the other hand, Korean dramas show drama content and character immersion, but Chinese dramas value communication with viewers, which was evaluated as different success factors for dramas in the two countries. According to the analysis of environmental factors, the fact that there are many platforms available to watch is the success factor of Korean dramas, while the easy accessibility to dramas is the success factor of Chinese dramas. Thus, it was confirmed that there are commonalities and differences in the success factors of web novel dramatization between Korea and China. This study suggests that in order for dramas to succeed in the increasing web novel dramatization market in both countries, it is necessary to produce dramas considering the success factors derived above.
The purpose of this study is to derive the success factors of dramas based on web novels that have recently become popular in Korea and China. To this end, this study conducted a case study on "What's Wrong with Secretary Kim" in Korea and "Spicy Acupuncture Women's Statue" in China. This study sampled a total of 250 Korean and Chinese viewers for empirical analysis and then conducted a survey. Through this, this study derived the following results. First, the success factors of Chinese web novel-based dramas were related to narrative progression in the same time and order as web novels, securing sufficient amount, and drama production through video platforms by utilizing the character's inner conditions and long drama volumes. The success factors of Korean web novel-based Dreama included the actor's external conditions and external conditions with web novel characters, the use of supporting characters in the same narrative as web novels, active communication with viewers, and drama production through TV channels and video platforms. Second, according to the results of the survey, the popularity of the original work (web novel) and the existing recognition (fun) were suggested as common success factors for Korean and Chinese dramas. On the other hand, Korean dramas show drama content and character immersion, but Chinese dramas value communication with viewers, which was evaluated as different success factors for dramas in the two countries. According to the analysis of environmental factors, the fact that there are many platforms available to watch is the success factor of Korean dramas, while the easy accessibility to dramas is the success factor of Chinese dramas. Thus, it was confirmed that there are commonalities and differences in the success factors of web novel dramatization between Korea and China. This study suggests that in order for dramas to succeed in the increasing web novel dramatization market in both countries, it is necessary to produce dramas considering the success factors derived above.
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