본 연구의 목적은 인플루언서의 특성인 인플루언서 전문성, 진실성, 신뢰도를 파악하고 인플루언서의 특성이 MZ세대에 구매 의도 및 재구매 의도 등 소비선택에 있어서 어떠한 상호영향을 미치는가를 검토하고자 하였다. 본 조사는 소셜 네트워크를 이용하는 MZ세대 300명 대상으로 2021년 9월 29일부터 10월 1일까지 온라인 설문 조사를 실시하였으며, 총 300부가 회수되어 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 인플루언서의 특성인 인플루언서 전문성, 진실성, 신뢰도를 파악하고 인플루언서의 특성이 MZ세대에 구매 의도 및 재구매 의도 등 소비선택에 있어서 어떠한 상호영향을 미치는가를 검토하고자 하였다. 본 조사는 소셜 네트워크를 이용하는 MZ세대 300명 대상으로 2021년 9월 29일부터 10월 1일까지 온라인 설문 조사를 실시하였으며, 총 300부가 회수되어 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSS 26. ver 통계 프로그램을 활용하여 분석하였다. 통계분석 내용은 연구목적에 따라 다음과 같이 구분하였다. 첫째, 조사 대상자의 인구 사회학적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 하였다. 둘째, 인플루언서의 전문성, 진실성, 신뢰도, 구매 의도, 재구매 의도 등 각 변수들의 평균을 살펴보기 위해 기술통계분석을 시행하였다. 셋째, 일반적 특성에 따른 인플루언서 전문성, 진실성, 신뢰도와 구매 의도 및 재구매 의도 등 각 변수에 어떠한 차이가 있는지를 검토하기 위해 t-검정과 분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 넷째, 주요변수 간의 관련성을 알아보기 위해 상관관계 분석을 하였다. 다섯째, 인플루언서에 대한 인식이 MZ세대의 소비선택에 미치는 영향요인을 검토하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 통계분석결과를 통해 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 일간 소셜 미디어를 이용하는 시간은 1-2시간이 가장 많았고, 인플루언서가 추천제품 중 가장 관심 있는 상품은 뷰티제품으로 드러났다. 둘째 인플루언서 전문성 3.56(5점 기준), 진실성 3.27, 신뢰도 3.26 순으로 인플루언서 전문성이 높게 나왔으며, 구매 의도 3.57, 재구매 의도 3.03 순으로 나타났다. 셋째, 인플루언서에 대한 인식의 하위요인인 전문성, 진실성, 신뢰도와 구매 의도 등의 변수는 성별 간 유의미한 차를 보였다. 넷째 각 주요변수 간의 상관관계를 살펴본 결과, 인플루언서의 전문성, 진실성, 신뢰도는 구매 의도 및 재구매 의도와 정적(+)상관관계를 보였으며, 특히 인플루언서의 전문성은 MZ세대의 소비선택과 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 인플루언서 전문성과 신뢰도는 구매 의도와 재구매 의도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 인플루언서의 정보제공 및 마케팅에 관한 전문성은 MZ세대의 소비선택에 많은 영향을 미치는 결과를 보였다. 위 결과를 바탕으로 인플루언서에 대한 인식과 신뢰도는 현재 소셜 네트워크 미디어를 사용하는 소비자들에게 영향을 미친다는 점과 현재 MZ세대를 중점으로 그 의미를 찾을 수 있다. 각 브랜드는 홍보 진행 시 타겟으로 하여 인플루언서와 같은 유사성을 내세우며 진정성과 신뢰성 있는 정보를 전달 할 수 있도록 해야 한다. 또한, 인플루언서가 홍보하는 제품이 성별과 관계없이 인플루언서 라이프 스타일에 스며드는 마케팅하여야 하며 인플루언서를 통한 제품 구매에 긍정적 영향을 미치는 MZ세대의 남성 소비자들이 긍정적인 태도를 보이도록 하기 위해서는 남성을 대상으로 한 전문성을 가진 인플루언서들은 선별하고 사실에 입각하는 정보만 전달 할 수 있도록 하여야 한다.
본 연구의 목적은 인플루언서의 특성인 인플루언서 전문성, 진실성, 신뢰도를 파악하고 인플루언서의 특성이 MZ세대에 구매 의도 및 재구매 의도 등 소비선택에 있어서 어떠한 상호영향을 미치는가를 검토하고자 하였다. 본 조사는 소셜 네트워크를 이용하는 MZ세대 300명 대상으로 2021년 9월 29일부터 10월 1일까지 온라인 설문 조사를 실시하였으며, 총 300부가 회수되어 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSS 26. ver 통계 프로그램을 활용하여 분석하였다. 통계분석 내용은 연구목적에 따라 다음과 같이 구분하였다. 첫째, 조사 대상자의 인구 사회학적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 하였다. 둘째, 인플루언서의 전문성, 진실성, 신뢰도, 구매 의도, 재구매 의도 등 각 변수들의 평균을 살펴보기 위해 기술통계분석을 시행하였다. 셋째, 일반적 특성에 따른 인플루언서 전문성, 진실성, 신뢰도와 구매 의도 및 재구매 의도 등 각 변수에 어떠한 차이가 있는지를 검토하기 위해 t-검정과 분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 넷째, 주요변수 간의 관련성을 알아보기 위해 상관관계 분석을 하였다. 다섯째, 인플루언서에 대한 인식이 MZ세대의 소비선택에 미치는 영향요인을 검토하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 통계분석결과를 통해 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 일간 소셜 미디어를 이용하는 시간은 1-2시간이 가장 많았고, 인플루언서가 추천제품 중 가장 관심 있는 상품은 뷰티제품으로 드러났다. 둘째 인플루언서 전문성 3.56(5점 기준), 진실성 3.27, 신뢰도 3.26 순으로 인플루언서 전문성이 높게 나왔으며, 구매 의도 3.57, 재구매 의도 3.03 순으로 나타났다. 셋째, 인플루언서에 대한 인식의 하위요인인 전문성, 진실성, 신뢰도와 구매 의도 등의 변수는 성별 간 유의미한 차를 보였다. 넷째 각 주요변수 간의 상관관계를 살펴본 결과, 인플루언서의 전문성, 진실성, 신뢰도는 구매 의도 및 재구매 의도와 정적(+)상관관계를 보였으며, 특히 인플루언서의 전문성은 MZ세대의 소비선택과 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 인플루언서 전문성과 신뢰도는 구매 의도와 재구매 의도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 인플루언서의 정보제공 및 마케팅에 관한 전문성은 MZ세대의 소비선택에 많은 영향을 미치는 결과를 보였다. 위 결과를 바탕으로 인플루언서에 대한 인식과 신뢰도는 현재 소셜 네트워크 미디어를 사용하는 소비자들에게 영향을 미친다는 점과 현재 MZ세대를 중점으로 그 의미를 찾을 수 있다. 각 브랜드는 홍보 진행 시 타겟으로 하여 인플루언서와 같은 유사성을 내세우며 진정성과 신뢰성 있는 정보를 전달 할 수 있도록 해야 한다. 또한, 인플루언서가 홍보하는 제품이 성별과 관계없이 인플루언서 라이프 스타일에 스며드는 마케팅하여야 하며 인플루언서를 통한 제품 구매에 긍정적 영향을 미치는 MZ세대의 남성 소비자들이 긍정적인 태도를 보이도록 하기 위해서는 남성을 대상으로 한 전문성을 가진 인플루언서들은 선별하고 사실에 입각하는 정보만 전달 할 수 있도록 하여야 한다.
The purpose of this study was to understand the characteristics of influencer, such as influencer expertise, integrity, and reliability, and to examine how the characteristics of influencer interact with MZ generation in consumption selection, such as purchase intention and repurchase intention. Thi...
The purpose of this study was to understand the characteristics of influencer, such as influencer expertise, integrity, and reliability, and to examine how the characteristics of influencer interact with MZ generation in consumption selection, such as purchase intention and repurchase intention. This survey conducted an online survey of 300 MZ households using social networks from September 29 to October 1, 2021, and a total of 300 copies were collected and used for the final analysis. The collected data were analyzed using the SPSS 26. ver statistical program. The contents of statistical analysis were classified as follows according to the purpose of the study. First, frequency analysis was conducted to find out the demographic and sociological characteristics of the survey subjects. Second, descriptive statistical analysis was conducted to examine the average of each variable, such as expertise, integrity, reliability, purchase intention, and repurchase intention of influencer. Third, t-test and ANOVA were conducted to examine the differences in each variable, such as influencer expertise, integrity, reliability, purchase intention, and repurchase intention according to general characteristics. Fourth, correlation analysis was conducted to find out the relationship between major variables. Fifth, multiple regression analysis was conducted to examine the factors influencing the perception of influencer on consumption selection of MZ generation. The research results shown through these statistical analysis results are as follows. First, one to two hours of daily social media use was the most common, and influencer's most interested product among recommended products turned out to be beauty products. Second, influencer expertise was high in the order of 3.56 (based on 5 points), 3.27 truthfulness, and 3.26 reliability, followed by 3.57 purchase intention and 3.03 repurchase intention. Third, variables such as expertise, integrity, reliability, and purchase intention, which are sub-factors of perception of influencer, showed significant differences between genders. Fourth, as a result of examining the correlation between each major variable, influencer's expertise, integrity, and reliability showed a positive (+) correlation with purchase intention and repurchase intention, and in particular, influencer's expertise was closely related to MZ generation's consumption choice. Fifth, it was found that influencer expertise and reliability had a positive (+) effect on purchase intention and repurchase intention. In other words, influencer's expertise in information provision and marketing had a great influence on MZ generation's consumption choice. Based on the above results, the perception and reliability of influencer can be found based on the fact that it affects consumers who currently use social network media and the current MZ generation. Each brand should be targeted during promotions so that authenticity and reliable information can be delivered by advocating similarities such as influencer. In addition, products promoted by influencer should be marketed to permeate the influencer lifestyle regardless of gender, and influencers with expertise in men should be able to select and deliver only factual information to ensure that male consumers of Generation MZ have a positive attitude.
The purpose of this study was to understand the characteristics of influencer, such as influencer expertise, integrity, and reliability, and to examine how the characteristics of influencer interact with MZ generation in consumption selection, such as purchase intention and repurchase intention. This survey conducted an online survey of 300 MZ households using social networks from September 29 to October 1, 2021, and a total of 300 copies were collected and used for the final analysis. The collected data were analyzed using the SPSS 26. ver statistical program. The contents of statistical analysis were classified as follows according to the purpose of the study. First, frequency analysis was conducted to find out the demographic and sociological characteristics of the survey subjects. Second, descriptive statistical analysis was conducted to examine the average of each variable, such as expertise, integrity, reliability, purchase intention, and repurchase intention of influencer. Third, t-test and ANOVA were conducted to examine the differences in each variable, such as influencer expertise, integrity, reliability, purchase intention, and repurchase intention according to general characteristics. Fourth, correlation analysis was conducted to find out the relationship between major variables. Fifth, multiple regression analysis was conducted to examine the factors influencing the perception of influencer on consumption selection of MZ generation. The research results shown through these statistical analysis results are as follows. First, one to two hours of daily social media use was the most common, and influencer's most interested product among recommended products turned out to be beauty products. Second, influencer expertise was high in the order of 3.56 (based on 5 points), 3.27 truthfulness, and 3.26 reliability, followed by 3.57 purchase intention and 3.03 repurchase intention. Third, variables such as expertise, integrity, reliability, and purchase intention, which are sub-factors of perception of influencer, showed significant differences between genders. Fourth, as a result of examining the correlation between each major variable, influencer's expertise, integrity, and reliability showed a positive (+) correlation with purchase intention and repurchase intention, and in particular, influencer's expertise was closely related to MZ generation's consumption choice. Fifth, it was found that influencer expertise and reliability had a positive (+) effect on purchase intention and repurchase intention. In other words, influencer's expertise in information provision and marketing had a great influence on MZ generation's consumption choice. Based on the above results, the perception and reliability of influencer can be found based on the fact that it affects consumers who currently use social network media and the current MZ generation. Each brand should be targeted during promotions so that authenticity and reliable information can be delivered by advocating similarities such as influencer. In addition, products promoted by influencer should be marketed to permeate the influencer lifestyle regardless of gender, and influencers with expertise in men should be able to select and deliver only factual information to ensure that male consumers of Generation MZ have a positive attitude.
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