코로나19의 확산은 전 세계에 다양한 변화를 일으켰고 새로운 국면을 맞이하게 하였다. 오프라인으로 제품을 구매하거나 직접적인 서비스 사용을 하지 않는 비대면(Untact)의 소비방식이 증가하였으며, 이에 따라 전자상거래가 주요 소비 방식으로 급부상하게 되었다. 직접 눈으로 보고 구매하는 성향이 강한 특징을 지니는 신선식품 시장 또한 전자상거래 사용률이 급증하였다. 하지만 증가하는 구매율에 비해 이에 대한 연구는 아직 상황에 못 미치는 실정이다. 이에 본 연구에서는 소비자가 전자상거래를 활용하는 요인으로 플랫폼, 배송, 비용 등이 소비자가 재구매를 하는 데 어떠한 영향을 미치고 이를 통한 소비자 구매행동에는 어떠한 변화가 있는지 분석하고자 하였다. 이를 토대로 하여 신선식품을 중심으로 한 전자상거래를 더욱더 활성화하기 위한 방안에 대하여 모색하고자 하였다. 이를 위하여 각종 연구 및 통계자료를 통하여 ...
코로나19의 확산은 전 세계에 다양한 변화를 일으켰고 새로운 국면을 맞이하게 하였다. 오프라인으로 제품을 구매하거나 직접적인 서비스 사용을 하지 않는 비대면(Untact)의 소비방식이 증가하였으며, 이에 따라 전자상거래가 주요 소비 방식으로 급부상하게 되었다. 직접 눈으로 보고 구매하는 성향이 강한 특징을 지니는 신선식품 시장 또한 전자상거래 사용률이 급증하였다. 하지만 증가하는 구매율에 비해 이에 대한 연구는 아직 상황에 못 미치는 실정이다. 이에 본 연구에서는 소비자가 전자상거래를 활용하는 요인으로 플랫폼, 배송, 비용 등이 소비자가 재구매를 하는 데 어떠한 영향을 미치고 이를 통한 소비자 구매행동에는 어떠한 변화가 있는지 분석하고자 하였다. 이를 토대로 하여 신선식품을 중심으로 한 전자상거래를 더욱더 활성화하기 위한 방안에 대하여 모색하고자 하였다. 이를 위하여 각종 연구 및 통계자료를 통하여 사회적 환경 변화에 대해 조사하고 학문적 배경이 되는 기존의 선행연구를 바탕으로 문헌연구 및를 진행하였다. 온라인 플랫폼은 판매자와 소비자 간에 제품이나 서비스를 거래하는 가상의 온라인 공간을 뜻한다. 온라인 구매 플랫폼을 통하여 제품을 구매하는 소비자들은 다양한 품질속성을 고려한다. 공정거래위원회 소비자정책 기본개념에 따르면 전자상거래란 재화 또는 용역의 거래에 있어서 그 전부 또는 일부가 전자문서에 의하여 처리되는 방법으로 이루어지는 상행위를 말한다. 차별화된 방법으로 더 많은 고객을 유치하고 고객에게 다양한 만족도를 제공하기 위해서는 전자상거래를 선택하게 되는 이용요인에는 어떠한 것들이 있으며 그것들을 통하여 소비자들이 재구매를 결정하기까지 어떤 상관관계가 있는지 분석하였다. 여러 연구를 종합한 결과 경제성, 정보성, 쾌락성, 편의성, 환불결제의 용이성, 상호작용성, 신뢰성, 정보유용성, 효율성 등이 작용한다고 하였다. 선행연구의 학문적 요인을 기반으로 연구모형을 설계하였으며, 소비자가 신선식품을 구매하면서 전자상거래 활용요인이 재구매에 미치는 영향에 대하여 분석하기 위해 실증분석을 실시하였다. 연구목적을 달성하기 위해 전자상거래 활용요인을 플랫폼, 배송, 가격으로 세분화하여 재구매와의 영향 관계를 검증, 그 결과를 도출하였다. 표본조사는 온라인 전자상거래를 주로 이용하는 성인을 대상으로 설문지를 통한 자가응답식 설문조사 방식으로 실시하였으며, 설문문항은 Likert 5점 척도와 명목척도를 활용하여 설문응답자의 인식 수준을 등간척도로 측정하였고, 인구통계학적 특성에 대한 조사는 명목척도를 활용하여 측정하였다. 또한, 연구목적 달성을 위해 SPSS 26을 통해 기술통계 분석과 신뢰도 분석 및 탐색적 요인분석, 다중회귀분석, T-test 검증을 하였다. 가설의 검증결과 판매 물품의 가격보다는 플랫폼과 배송의 요인이 재구매에 더욱 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이는 코로나 환경과 언텍트 소비에 있어서 금액적인 부분보다 플랫폼과 배송과 같은 서비스 측면이 크다고 볼 수 있다. 위드 코로나 시국을 맞아 언제 이 전염병 상황이 종식될지는 알 수 없으나 전자상거래와 신선식품의 시장은 이제 코로나 상황과 분리되어 지속해서 성장하고 있다. 추후 이와 유사한 연구를 진행하는데 본 연구의 결과가 유용한 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 기대한다. 또한, 추후 연구를 진행함에 있어서는 설문의 보완, 선행연구의 면밀한 분석을 통해 향후 연구가 좀 더 정확하고 깊이 진행될 수 있도록 하고자 한다.
코로나19의 확산은 전 세계에 다양한 변화를 일으켰고 새로운 국면을 맞이하게 하였다. 오프라인으로 제품을 구매하거나 직접적인 서비스 사용을 하지 않는 비대면(Untact)의 소비방식이 증가하였으며, 이에 따라 전자상거래가 주요 소비 방식으로 급부상하게 되었다. 직접 눈으로 보고 구매하는 성향이 강한 특징을 지니는 신선식품 시장 또한 전자상거래 사용률이 급증하였다. 하지만 증가하는 구매율에 비해 이에 대한 연구는 아직 상황에 못 미치는 실정이다. 이에 본 연구에서는 소비자가 전자상거래를 활용하는 요인으로 플랫폼, 배송, 비용 등이 소비자가 재구매를 하는 데 어떠한 영향을 미치고 이를 통한 소비자 구매행동에는 어떠한 변화가 있는지 분석하고자 하였다. 이를 토대로 하여 신선식품을 중심으로 한 전자상거래를 더욱더 활성화하기 위한 방안에 대하여 모색하고자 하였다. 이를 위하여 각종 연구 및 통계자료를 통하여 사회적 환경 변화에 대해 조사하고 학문적 배경이 되는 기존의 선행연구를 바탕으로 문헌연구 및를 진행하였다. 온라인 플랫폼은 판매자와 소비자 간에 제품이나 서비스를 거래하는 가상의 온라인 공간을 뜻한다. 온라인 구매 플랫폼을 통하여 제품을 구매하는 소비자들은 다양한 품질속성을 고려한다. 공정거래위원회 소비자정책 기본개념에 따르면 전자상거래란 재화 또는 용역의 거래에 있어서 그 전부 또는 일부가 전자문서에 의하여 처리되는 방법으로 이루어지는 상행위를 말한다. 차별화된 방법으로 더 많은 고객을 유치하고 고객에게 다양한 만족도를 제공하기 위해서는 전자상거래를 선택하게 되는 이용요인에는 어떠한 것들이 있으며 그것들을 통하여 소비자들이 재구매를 결정하기까지 어떤 상관관계가 있는지 분석하였다. 여러 연구를 종합한 결과 경제성, 정보성, 쾌락성, 편의성, 환불결제의 용이성, 상호작용성, 신뢰성, 정보유용성, 효율성 등이 작용한다고 하였다. 선행연구의 학문적 요인을 기반으로 연구모형을 설계하였으며, 소비자가 신선식품을 구매하면서 전자상거래 활용요인이 재구매에 미치는 영향에 대하여 분석하기 위해 실증분석을 실시하였다. 연구목적을 달성하기 위해 전자상거래 활용요인을 플랫폼, 배송, 가격으로 세분화하여 재구매와의 영향 관계를 검증, 그 결과를 도출하였다. 표본조사는 온라인 전자상거래를 주로 이용하는 성인을 대상으로 설문지를 통한 자가응답식 설문조사 방식으로 실시하였으며, 설문문항은 Likert 5점 척도와 명목척도를 활용하여 설문응답자의 인식 수준을 등간척도로 측정하였고, 인구통계학적 특성에 대한 조사는 명목척도를 활용하여 측정하였다. 또한, 연구목적 달성을 위해 SPSS 26을 통해 기술통계 분석과 신뢰도 분석 및 탐색적 요인분석, 다중회귀분석, T-test 검증을 하였다. 가설의 검증결과 판매 물품의 가격보다는 플랫폼과 배송의 요인이 재구매에 더욱 영향을 주는 것으로 확인되었다. 이는 코로나 환경과 언텍트 소비에 있어서 금액적인 부분보다 플랫폼과 배송과 같은 서비스 측면이 크다고 볼 수 있다. 위드 코로나 시국을 맞아 언제 이 전염병 상황이 종식될지는 알 수 없으나 전자상거래와 신선식품의 시장은 이제 코로나 상황과 분리되어 지속해서 성장하고 있다. 추후 이와 유사한 연구를 진행하는데 본 연구의 결과가 유용한 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 기대한다. 또한, 추후 연구를 진행함에 있어서는 설문의 보완, 선행연구의 면밀한 분석을 통해 향후 연구가 좀 더 정확하고 깊이 진행될 수 있도록 하고자 한다.
The spread of COVID-19 has caused various changes around the world and has led to a new phase. The consumption method of untact, which does not purchase products offline or use direct services, has increased, and e-commerce has rapidly emerged as a major consumption method. The fresh food market, wh...
The spread of COVID-19 has caused various changes around the world and has led to a new phase. The consumption method of untact, which does not purchase products offline or use direct services, has increased, and e-commerce has rapidly emerged as a major consumption method. The fresh food market, which has a strong tendency to purchase with direct eyes, also saw a surge in e-commerce usage. However, compared to the increasing purchase rate, research on this has not yet reached the situation. Therefore, this study attempted to analyze how platforms, delivery, and costs affect consumers' repurchase as factors that consumers use e-commerce, and how there are changes in consumer purchasing behavior through this. Based on this, we tried to find ways to further revitalize e-commerce centered on fresh food. To this end, various studies and statistical data were conducted to investigate changes in the social environment and to conduct literature research based on previous studies that are academic backgrounds. Online platform refers to a virtual online space where products or services are traded between sellers and consumers. Consumers who purchase products through online purchasing platforms consider various quality attributes. According to the Fair Trade Commission's basic concept of consumer policy, e-commerce refers to commercial activities in which all or part of goods or services are processed by electronic documents. In order to attract more customers in a differentiated way and provide various satisfaction to customers, we analyzed what factors are used to choose e-commerce and how consumers decide to repurchase through them. As a result of synthesizing various studies, economic feasibility, informationality, hedonicity, convenience, ease of refund payment, interactivity, reliability, information usefulness, and efficiency work. A research model was designed based on the academic factors of previous studies, and an empirical analysis was conducted to analyze the effect of e-commerce utilization factors on repurchase while consumers purchase fresh food. In order to achieve the research purpose, the factors using e-commerce were subdivided into platforms, delivery, and prices to verify the impact relationship with repurchase, and the results were derived. The sample survey was conducted on adults who mainly use online e-commerce in a self-response survey method through a questionnaire, and the questionnaire was measured on an equal scale using a 5-point Likert scale and a nominal scale, and the demographic characteristics survey was measured using a nominal scale. In addition, descriptive statistics analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, multiple regression analysis, and T-test verification were performed through SPSS 26. As a result of the hypothesis verification, it was confirmed that the factors of platform and delivery have a more influence on repurchase than the price of the goods sold. This can be seen as having a greater service aspect such as platform and delivery than in terms of money in the Corona environment and untact consumption. It is not known when the epidemic situation will end in the face of the With Corona situation, but the e-commerce and fresh food markets are now growing apart from the Corona situation. It is expected that the results of this study can be used as useful basic data for conducting similar research in the future. In addition, in conducting future research, it is intended to allow future research to proceed more accurately and deeply through supplementation of the questionnaire and close analysis of previous studies.
The spread of COVID-19 has caused various changes around the world and has led to a new phase. The consumption method of untact, which does not purchase products offline or use direct services, has increased, and e-commerce has rapidly emerged as a major consumption method. The fresh food market, which has a strong tendency to purchase with direct eyes, also saw a surge in e-commerce usage. However, compared to the increasing purchase rate, research on this has not yet reached the situation. Therefore, this study attempted to analyze how platforms, delivery, and costs affect consumers' repurchase as factors that consumers use e-commerce, and how there are changes in consumer purchasing behavior through this. Based on this, we tried to find ways to further revitalize e-commerce centered on fresh food. To this end, various studies and statistical data were conducted to investigate changes in the social environment and to conduct literature research based on previous studies that are academic backgrounds. Online platform refers to a virtual online space where products or services are traded between sellers and consumers. Consumers who purchase products through online purchasing platforms consider various quality attributes. According to the Fair Trade Commission's basic concept of consumer policy, e-commerce refers to commercial activities in which all or part of goods or services are processed by electronic documents. In order to attract more customers in a differentiated way and provide various satisfaction to customers, we analyzed what factors are used to choose e-commerce and how consumers decide to repurchase through them. As a result of synthesizing various studies, economic feasibility, informationality, hedonicity, convenience, ease of refund payment, interactivity, reliability, information usefulness, and efficiency work. A research model was designed based on the academic factors of previous studies, and an empirical analysis was conducted to analyze the effect of e-commerce utilization factors on repurchase while consumers purchase fresh food. In order to achieve the research purpose, the factors using e-commerce were subdivided into platforms, delivery, and prices to verify the impact relationship with repurchase, and the results were derived. The sample survey was conducted on adults who mainly use online e-commerce in a self-response survey method through a questionnaire, and the questionnaire was measured on an equal scale using a 5-point Likert scale and a nominal scale, and the demographic characteristics survey was measured using a nominal scale. In addition, descriptive statistics analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, multiple regression analysis, and T-test verification were performed through SPSS 26. As a result of the hypothesis verification, it was confirmed that the factors of platform and delivery have a more influence on repurchase than the price of the goods sold. This can be seen as having a greater service aspect such as platform and delivery than in terms of money in the Corona environment and untact consumption. It is not known when the epidemic situation will end in the face of the With Corona situation, but the e-commerce and fresh food markets are now growing apart from the Corona situation. It is expected that the results of this study can be used as useful basic data for conducting similar research in the future. In addition, in conducting future research, it is intended to allow future research to proceed more accurately and deeply through supplementation of the questionnaire and close analysis of previous studies.
주제어
#전자상거래 COVID-19 신선식품 재구매 플랫폼 배송 가격 다중회귀분석 T-test 검정 e-commerce fresh food repurchase platform delivery price multiple regression analysis T-test test
학위논문 정보
저자
임성관
학위수여기관
중앙대학교 글로벌인적자원개발대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌물류학과
지도교수
박근식
발행연도
2022
총페이지
v, 75장
키워드
전자상거래 COVID-19 신선식품 재구매 플랫폼 배송 가격 다중회귀분석 T-test 검정 e-commerce fresh food repurchase platform delivery price multiple regression analysis T-test test
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