최근에 뉴미디어의 지속적인 발전과 함께, 우리의 사회는 미디어 컨버전스의 시대로 접어들었다. 이 시대에는 모든 사람이 시청자자 제작자였다. 2020년 시작된 코로나19는 사람들의 생활과 일하는 방식을 변화시키며 콘텐츠 산업에도 충격과 시련을 안겨주면서 강제적으로 변화시켰다고 할 수 있다. 이러한 미디어 환경에서 트랜스미디어 스토리텔링 이론이 결합되어 ...
최근에 뉴미디어의 지속적인 발전과 함께, 우리의 사회는 미디어 컨버전스의 시대로 접어들었다. 이 시대에는 모든 사람이 시청자자 제작자였다. 2020년 시작된 코로나19는 사람들의 생활과 일하는 방식을 변화시키며 콘텐츠 산업에도 충격과 시련을 안겨주면서 강제적으로 변화시켰다고 할 수 있다. 이러한 미디어 환경에서 트랜스미디어 스토리텔링 이론이 결합되어 트랜스미디어 콘텐츠를 제작할 수 있다면, 가치 있는 예능브랜드 구축하기도 하고 예능 프로그램의 수명을 연장시킬 수 있을 것이다. 우선 이론적 배경으로 제2장은 헨리 젠킨스의 트랜스미디어 스토리텔링 이론을 검토되었다. 이를 본 연구의 논의를 뒷받침되는 기본 규칙으로 삼았다. 이어 3장에서 최근의 예능 프로그램 진화 경로와 발전 특징을 분석하였다. 최근의 예능 프로그램은 점점 더 트랜스미디어 콘텐츠로 진화하는 추세이며, 스핀오프형 프로그램을 적극적으로 발전시켜 온라인 동영상 사이트를 적극 활용하는 특징이 있다. 그러나 많은 예능 프로그램이 아직 트랜스플랫폼 단계에 있기 때문에 이대로 가면 시청자들이 지루하는 악효과까지 생길 수 있는 만큼 적절한 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 제시할 필요가 있다. <신서유기>는 트랜스미디어 콘텐츠를 적극적으로 제작하고 있다. 거대한 예능 유니버스를 보유하고 있으며, 충실한 팬덤은 물론 적극적으로 파생상품의 개발과 가치사슬 확장을 통해 탄탄한 예능 브랜드를 만들었다. 그것은 트랜스미디어 스토리텔링이 효과적인 브랜드 마케팅 전략의 잠재력과 가능성을 가지고 있음을 시사한다. 그러므로, 본 연구는 이를 벤치마킹 사례로 삼아 <신서유기> 트랜스미디어 스토리텔링의 성공 요인을 분석했다. 이를 바탕으로 뉴미디어 시대 트랜스미디어 콘텐츠 제작의 전략적 모델을 제시되었다. 본 연구에서 제시된 트랜스미디어 콘텐츠 제작 모델은 예능 프로그램을 위한 양질의 트랜스미디어 콘텐츠 개발 경로를 제공할 뿐만아니라 예능 브랜드를 구축하고, 가치사슬을 확장하며, 제작-소비-재생산의 선순환을 이룰 수 있도록 할 것이다. 이는 예능 프로그램의 브랜드 구축과 소비자가 브랜드에 입체적인 접근시키며, 궁극적으로 예능 프로그램의 다원화한 발전을 이룰 수 있도록 도움 되기를 희망한다.
최근에 뉴미디어의 지속적인 발전과 함께, 우리의 사회는 미디어 컨버전스의 시대로 접어들었다. 이 시대에는 모든 사람이 시청자자 제작자였다. 2020년 시작된 코로나19는 사람들의 생활과 일하는 방식을 변화시키며 콘텐츠 산업에도 충격과 시련을 안겨주면서 강제적으로 변화시켰다고 할 수 있다. 이러한 미디어 환경에서 트랜스미디어 스토리텔링 이론이 결합되어 트랜스미디어 콘텐츠를 제작할 수 있다면, 가치 있는 예능브랜드 구축하기도 하고 예능 프로그램의 수명을 연장시킬 수 있을 것이다. 우선 이론적 배경으로 제2장은 헨리 젠킨스의 트랜스미디어 스토리텔링 이론을 검토되었다. 이를 본 연구의 논의를 뒷받침되는 기본 규칙으로 삼았다. 이어 3장에서 최근의 예능 프로그램 진화 경로와 발전 특징을 분석하였다. 최근의 예능 프로그램은 점점 더 트랜스미디어 콘텐츠로 진화하는 추세이며, 스핀오프형 프로그램을 적극적으로 발전시켜 온라인 동영상 사이트를 적극 활용하는 특징이 있다. 그러나 많은 예능 프로그램이 아직 트랜스플랫폼 단계에 있기 때문에 이대로 가면 시청자들이 지루하는 악효과까지 생길 수 있는 만큼 적절한 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 제시할 필요가 있다. <신서유기>는 트랜스미디어 콘텐츠를 적극적으로 제작하고 있다. 거대한 예능 유니버스를 보유하고 있으며, 충실한 팬덤은 물론 적극적으로 파생상품의 개발과 가치사슬 확장을 통해 탄탄한 예능 브랜드를 만들었다. 그것은 트랜스미디어 스토리텔링이 효과적인 브랜드 마케팅 전략의 잠재력과 가능성을 가지고 있음을 시사한다. 그러므로, 본 연구는 이를 벤치마킹 사례로 삼아 <신서유기> 트랜스미디어 스토리텔링의 성공 요인을 분석했다. 이를 바탕으로 뉴미디어 시대 트랜스미디어 콘텐츠 제작의 전략적 모델을 제시되었다. 본 연구에서 제시된 트랜스미디어 콘텐츠 제작 모델은 예능 프로그램을 위한 양질의 트랜스미디어 콘텐츠 개발 경로를 제공할 뿐만아니라 예능 브랜드를 구축하고, 가치사슬을 확장하며, 제작-소비-재생산의 선순환을 이룰 수 있도록 할 것이다. 이는 예능 프로그램의 브랜드 구축과 소비자가 브랜드에 입체적인 접근시키며, 궁극적으로 예능 프로그램의 다원화한 발전을 이룰 수 있도록 도움 되기를 희망한다.
Currently, with the continuous development of new media, human society has entered the era of convergent media. In this era, everyone could be an audience and a distributor of produced contents. The convergence of the media has brought challenges to the traditional TV media, especially the tradition...
Currently, with the continuous development of new media, human society has entered the era of convergent media. In this era, everyone could be an audience and a distributor of produced contents. The convergence of the media has brought challenges to the traditional TV media, especially the traditional TV variety shows. The COVID-19 which started in 2020 has changed the way that people live and work, which also brought a lot of influence to the variety show market in different countries, forcing the TV industry to make changes. In such a media environment if transmedia storytelling theory can be combined to produce transmedia contents, it will provide a good brand building base for variety shows and extend the life of variety brands. As a theoretical background, Chapter 2 begins with a review of Henry Jenkins' theories of transmedia storytelling and uses these as ground rules to support the discussion in this study. Then in Chapter 3, the current situation and evolutionary path of Korean variety shows are analyzed. The author believes that if variety shows want to gain a foothold in the competitive era of convergent media, it is necessary to produce transmedia contents and form their own variety brands. However, since many variety shows are still in the stage of trans-platforming, which may even produce the bad effect of audience boredom in the long run, it is necessary to propose appropriate trans-media narrative strategies. With an actively transmedia narrative and a huge story universe, "New Journey to the West" not only has a loyal fan base, but also actively develops derivative products and expands its value chain, forming a solid variety brand. It suggests that transmedia storytelling have the potential and possibility for effective brand marketing strategies. Therefore, this study uses it as a benchmark example to analyze the reasons for the success of its transmedia storytelling. Based on this, a strategic model for producing transmedia contents for variety shows in the new media era is proposed. The transmedia content production model proposed in this study will provide a good transmedia storytelling development path for variety shows. Variety shows can use transmedia storytelling theory to build brands, extend the industry chain, and realize the virtuous cycle of variety show production-consumption-reproduction. This will help variety shows build variety brands, promote consumers' three-dimensional understanding of brands, and ultimately achieve diversified development of variety shows.
Currently, with the continuous development of new media, human society has entered the era of convergent media. In this era, everyone could be an audience and a distributor of produced contents. The convergence of the media has brought challenges to the traditional TV media, especially the traditional TV variety shows. The COVID-19 which started in 2020 has changed the way that people live and work, which also brought a lot of influence to the variety show market in different countries, forcing the TV industry to make changes. In such a media environment if transmedia storytelling theory can be combined to produce transmedia contents, it will provide a good brand building base for variety shows and extend the life of variety brands. As a theoretical background, Chapter 2 begins with a review of Henry Jenkins' theories of transmedia storytelling and uses these as ground rules to support the discussion in this study. Then in Chapter 3, the current situation and evolutionary path of Korean variety shows are analyzed. The author believes that if variety shows want to gain a foothold in the competitive era of convergent media, it is necessary to produce transmedia contents and form their own variety brands. However, since many variety shows are still in the stage of trans-platforming, which may even produce the bad effect of audience boredom in the long run, it is necessary to propose appropriate trans-media narrative strategies. With an actively transmedia narrative and a huge story universe, "New Journey to the West" not only has a loyal fan base, but also actively develops derivative products and expands its value chain, forming a solid variety brand. It suggests that transmedia storytelling have the potential and possibility for effective brand marketing strategies. Therefore, this study uses it as a benchmark example to analyze the reasons for the success of its transmedia storytelling. Based on this, a strategic model for producing transmedia contents for variety shows in the new media era is proposed. The transmedia content production model proposed in this study will provide a good transmedia storytelling development path for variety shows. Variety shows can use transmedia storytelling theory to build brands, extend the industry chain, and realize the virtuous cycle of variety show production-consumption-reproduction. This will help variety shows build variety brands, promote consumers' three-dimensional understanding of brands, and ultimately achieve diversified development of variety shows.
주제어
#트랜스미디어 스토리텔링 예능 프로그램 트랜스미디어 콘텐츠 스핀오프 상호텍스트성 신서유기 가치사슬 브랜드 구축 Transmedia storytelling Variety show Transmedia contents Spin-off, Intertexuality New Journey to the West Value chain, Brand building
학위논문 정보
저자
우일낙
학위수여기관
중앙대학교 첨단영상대학원
학위구분
국내석사
학과
영상예술학-영상정책 및 기획전공
지도교수
조희영,최정인
발행연도
2022
총페이지
iii, 99장
키워드
트랜스미디어 스토리텔링 예능 프로그램 트랜스미디어 콘텐츠 스핀오프 상호텍스트성 신서유기 가치사슬 브랜드 구축 Transmedia storytelling Variety show Transmedia contents Spin-off, Intertexuality New Journey to the West Value chain, Brand building
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