2020년부터 코로나-19의 확산으로 인하여 오프라인 예술 활동은 제한되어 있으며, 온라인 예술 활동은 가상 세계로 전환하는 중이다. 엔터테인먼트 산업은 실제 아이돌에서 벗어나서 버추얼 아이돌 산업이라는 새로운 아이돌 산업을 개발하여 영향력을 확산해 가는 중이다. 이제는 단순히 실제 아이돌와 캐릭터가 아닌 버추얼 아이돌이 고유한 특성을 구분하여 파악할 수 있는 연구법이 필요하다. 이에 버추얼 아이돌 K/DA의 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성을 분...
2020년부터 코로나-19의 확산으로 인하여 오프라인 예술 활동은 제한되어 있으며, 온라인 예술 활동은 가상 세계로 전환하는 중이다. 엔터테인먼트 산업은 실제 아이돌에서 벗어나서 버추얼 아이돌 산업이라는 새로운 아이돌 산업을 개발하여 영향력을 확산해 가는 중이다. 이제는 단순히 실제 아이돌와 캐릭터가 아닌 버추얼 아이돌이 고유한 특성을 구분하여 파악할 수 있는 연구법이 필요하다. 이에 버추얼 아이돌 K/DA의 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성을 분석하는데 매우 중요하다고 판단되어, 버추얼 아이돌 K/DA의 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성은 만족도와의 영향관계를 실증 분석하였다. 버추얼 아이돌 K/DA의 이용자 352명을 대상으로 분석한 결과, 캐릭터 이미지, 캐릭터 디자인, 외부 선호도, 그리고 표현력이 만족도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과가 버추얼 아이돌은 캐릭터적 특성에 중심으로 효과적인 전략 수립에 기여함은 물론, 기초 자료로서 향후 버추얼 아이돌의 다양한 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성을 분석하는데 도움이 될 것이라고 기대된다.
2020년부터 코로나-19의 확산으로 인하여 오프라인 예술 활동은 제한되어 있으며, 온라인 예술 활동은 가상 세계로 전환하는 중이다. 엔터테인먼트 산업은 실제 아이돌에서 벗어나서 버추얼 아이돌 산업이라는 새로운 아이돌 산업을 개발하여 영향력을 확산해 가는 중이다. 이제는 단순히 실제 아이돌와 캐릭터가 아닌 버추얼 아이돌이 고유한 특성을 구분하여 파악할 수 있는 연구법이 필요하다. 이에 버추얼 아이돌 K/DA의 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성을 분석하는데 매우 중요하다고 판단되어, 버추얼 아이돌 K/DA의 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성은 만족도와의 영향관계를 실증 분석하였다. 버추얼 아이돌 K/DA의 이용자 352명을 대상으로 분석한 결과, 캐릭터 이미지, 캐릭터 디자인, 외부 선호도, 그리고 표현력이 만족도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과가 버추얼 아이돌은 캐릭터적 특성에 중심으로 효과적인 전략 수립에 기여함은 물론, 기초 자료로서 향후 버추얼 아이돌의 다양한 캐릭터적 특성과 아이돌적 특성을 분석하는데 도움이 될 것이라고 기대된다.
From 2020-19, due to the spread of Coronavirus, offline art activities have been restricted, and online art activities have been shifting to the virtual world. The entertainment industry is currently moving away from real idols and is spreading its influence by developing a new idol industry named t...
From 2020-19, due to the spread of Coronavirus, offline art activities have been restricted, and online art activities have been shifting to the virtual world. The entertainment industry is currently moving away from real idols and is spreading its influence by developing a new idol industry named the virtual idol industry. There is a need for a research method that can distinguish and identify the unique characteristics of virtual idols, not just those of real idols and characters. Hereto, K/DA was determined to be very important in analysing the character characteristics and idol characteristics of virtual idols. Thus, the relationship between the character characteristics and idol characteristics of K/DA virtual idols and people’s satisfaction level on K/DA was empirically analysed. According to the research results, for the 352 participants who already knew K/DA, it was confirmed that the character’s appearance, character design, external preferences and expressiveness all had influences ontheir satisfaction towards K/DA. It is expected that the research results will not only contribute to the development of effective strategies focused on the character characteristics of virtual idols, but also will help analyse various character characteristics and idol characteristics of virtual idols as rudimentary data in the future.
From 2020-19, due to the spread of Coronavirus, offline art activities have been restricted, and online art activities have been shifting to the virtual world. The entertainment industry is currently moving away from real idols and is spreading its influence by developing a new idol industry named the virtual idol industry. There is a need for a research method that can distinguish and identify the unique characteristics of virtual idols, not just those of real idols and characters. Hereto, K/DA was determined to be very important in analysing the character characteristics and idol characteristics of virtual idols. Thus, the relationship between the character characteristics and idol characteristics of K/DA virtual idols and people’s satisfaction level on K/DA was empirically analysed. According to the research results, for the 352 participants who already knew K/DA, it was confirmed that the character’s appearance, character design, external preferences and expressiveness all had influences ontheir satisfaction towards K/DA. It is expected that the research results will not only contribute to the development of effective strategies focused on the character characteristics of virtual idols, but also will help analyse various character characteristics and idol characteristics of virtual idols as rudimentary data in the future.
주제어
#버추얼 아이돌 K/DA 게임 캐릭터 아이돌 만족도 Virtual Idol Game Character Idol Satisfaction
학위논문 정보
저자
도설미
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
임성준
발행연도
2022
총페이지
iv, 78 p.
키워드
버추얼 아이돌 K/DA 게임 캐릭터 아이돌 만족도 Virtual Idol Game Character Idol Satisfaction
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