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메타버스 개념 및 현황에 대한 논의와 향후 연구 방향 제안
Thesis of the Metaverse Concept and Proposing Research Direction 원문보기

지식경영연구 = Knowledge Management Research, v.23 no.2, 2022년, pp.1 - 13  

류성한 (상해교통대학교) ,  윤혜정 (이화여자대학교) ,  박재현 (교토공업대학교) ,  장영훈 (북경이공대학교)

초록
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메타버스라는 사이버 초현실 세상이 다가오고 있다. 팬데믹으로 인해 원격근무와 원격학습 또는 사회적 격리를 경험한 이들에게는 행동의 제약과 한계를 뛰어넘어 상상의 세상으로 안내하며, 새로운 사회적 관계를 만들어 가도록 도와주는 메타버스는 사이버 세계의 오아시스와 같은 세상이다. 다양한 플랫폼들을 중심으로 메타버스 생태계가 진화하고 있는 가운데 실무 및 학계에서 다양한 논의가 오가고 있지만 아직까지는 이러한 변화를 이끌어갈 다양한 학술적 논의가 부족한 실정이다. 이에 본 논평에서는 현재 논의 중인 메타버스의 개념과 현황에 대해서 정리하고 메타버스가 성장하고, 사회에 의미있는 가치를 창출하기 위해 필요한 핵심 연구 주제와 분야별 세부 연구 방향에 대해서 제안하고자 한다. 이를 통해 학계에서 다양한 관점의 메타버스 연구가 시의적절하게 수행되고 관련 연구들을 통해 건강하고 바람직한 메타버스 생태계가 조성되고 진화해 가기를 바란다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Metaverse has been encountering in our daily lives, and it has dynamically changed people's way of working, educating, and entertaining. During the Covid-19, people has been more immersed with virtual world. For example, the virtual environments have created new form and features of our remote work,...

주제어

참고문헌 (17)

  1. Cook, A. V., Bechtel, M., Anderson, S., Novak, D. R., Nodi, N., & Parekh, J. (2020). The spatial web and web 3.0: What business leaders should know about the next era of computing. Deloitte Insights, What Business Leaders Should Know about Web, 3. 

  2. Davis, A., Murphy, J. D., Owens, D., Khazanchi, D., & Zigurs, I. (2009). Avatars, people, and virtual worlds: Foundations for research in metaverses. Journal of the Association for Information Systems, 10(2), 90-117. 

  3. Jin, K. (2022). Virtual technology in the real world of COVID-19" XRDS: Crossroads. The ACM Magazine for Students, 28(2), 79. 

  4. Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2009). The fairyland of second life: Virtual social worlds and how to use them. Business Horizons, 52(6), 563-572. 

  5. Kim, C., Lee, S. G., & Kang, M. (2012). I became an attractive person in the virtual world: Users' identification with virtual communities and avatars. Computers in Human Behavior, 28(5), 1663-1669. 

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  8. Smart, J., Cascio, J., Paffendorf, J., Bridges, C., Hummel, J., Hursthouse, J., & Moss, R. (2007). A cross-industry public foresight project. Metaverse Roadmap 2007: Pathways to the 3DWeb, 1-28. 

  9. Austin, S. (2021, September 8). The new wave of web 3.0 metaverse innovations. Entrepreneur, https://www.entrepreneur.com/article/380250 

  10. Brown, D. (2021, September 1). Big tech wants to build the 'Metaverse.' What on earth does that mean? The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/technology/2021/08/30/what-is-the-metaverse 

  11. Caulfield, B. (2021, August 10). What is the metaverse? The Official NVIDIA Blog, https://blogs.nvidia.com/blog/2021/08/10/what-is-the-metaverse 

  12. CB Insights. (2022a, May 10). The future of E-Commerce: How AI advisors, crypto wallets, and metaverse will enable shopping in 2030. https://www.cbinsights.com/research/report/future-of-e-commerce 

  13. CB Insights. (2022b, May 18). Metaverse of madness: 13 big industries the rise of virtual worlds could disrupt. https://www.cbinsights.com/research/report/industries-disrupted-metaverse 

  14. Collins, B. (2021, September 27). The metaverse: How to build a massive virtual world. Forbes Magazine, https://www.forbes.com/sites/barrycollins/2021/09/25/the-metaverse-how-tobuild-a-massive-virtual-world/?sh60735bad6d1c 

  15. Lee, A. (2021, August 4). With the metaverse hype cycle at full blast, experts take the long view. Digiday, https://digiday.com/marketing/with-the-metaverse-hype-cycle-at-full-blast-experts-take-the-long-view/ 

  16. Newzoo. (2021, June 25). Metaverse ecosystem infographic. https://newzoo.com/insights/infographics/metaverse-ecosysteminfographic 

  17. Roblox. (2022, May 10). Roblox reports first quarter 2022 financial results. https://ir.roblox.com/news/news-details/2022/Roblox-Reports-First-Quarter-2022-Financial-Results/default.aspx 

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