2014년 순천만국가정원이 1호로 지정되어 연간 500만 명의 관광객을 이끌어 들이는 성과를 거두었다. 이에 이어서는 2019년 울산에 태화강 국가정원이 2호로 지정되면서 화훼 및 정원산업의 진흥은 물론, 정원문화가 꾸준히 발전할 것으로 기대되었지만 현실적으로 정원관광이 유럽이나 선진국에 비해 역사적으로도 많이 뒤처져 있으며, 학술적 연구논문들 또한 극히 부족한 형편이다. 따라서 정원박람회 및 정원산업이 활성화되기 위해서는 본 연구가 필요하다고 생각하였다. 이에 본 연구는 순천만국제정원박람회를 중심으로 정원박람회 개최 효과와 성공요인을 분석하고 정원박람회의 활성화 방안을 살펴보았다. 연구방법으로는 문헌연구를 통한 선행연구 고찰과 정원박람회 성공요인 구성요소를 도출하여 전문가 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰는 국내 박람회 개최 운영자 2명과 순천만정원박람회 관람객 11명 총 13명을 심층 인터뷰 대상자로 선정하였다. 심층 인터뷰 방식은 코로나로 인하여 비대면 전화 인터뷰 및 메일을 병행하여 진행하였으며, 인터뷰 내용을 각 항목별로 분석하고 요약한 뒤 연구를 진행하였다. 이를 바탕으로 국내정원박람회의 개최효과와 성공요인분석 및 앞으로의 정원산업 활성화를 위한 방안을 제언할 수 있었다. 이를 정리해보면 첫째, 일자리 창출을 비롯한 지역경제 활성화와 국제적인 한국의 정원과 관련한 위상을 높이고 시민의 자긍심과 자부심 향상 등 다양한 긍정적 효과를 주는 정원박람회의 활성화를 위해 노력할 필요가 있다. 둘째, 순천만정원박람회는 2023년은 위드코로나를 거쳐 포스트코로나 시대를 맞이 하여 ...
2014년 순천만국가정원이 1호로 지정되어 연간 500만 명의 관광객을 이끌어 들이는 성과를 거두었다. 이에 이어서는 2019년 울산에 태화강 국가정원이 2호로 지정되면서 화훼 및 정원산업의 진흥은 물론, 정원문화가 꾸준히 발전할 것으로 기대되었지만 현실적으로 정원관광이 유럽이나 선진국에 비해 역사적으로도 많이 뒤처져 있으며, 학술적 연구논문들 또한 극히 부족한 형편이다. 따라서 정원박람회 및 정원산업이 활성화되기 위해서는 본 연구가 필요하다고 생각하였다. 이에 본 연구는 순천만국제정원박람회를 중심으로 정원박람회 개최 효과와 성공요인을 분석하고 정원박람회의 활성화 방안을 살펴보았다. 연구방법으로는 문헌연구를 통한 선행연구 고찰과 정원박람회 성공요인 구성요소를 도출하여 전문가 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰는 국내 박람회 개최 운영자 2명과 순천만정원박람회 관람객 11명 총 13명을 심층 인터뷰 대상자로 선정하였다. 심층 인터뷰 방식은 코로나로 인하여 비대면 전화 인터뷰 및 메일을 병행하여 진행하였으며, 인터뷰 내용을 각 항목별로 분석하고 요약한 뒤 연구를 진행하였다. 이를 바탕으로 국내정원박람회의 개최효과와 성공요인분석 및 앞으로의 정원산업 활성화를 위한 방안을 제언할 수 있었다. 이를 정리해보면 첫째, 일자리 창출을 비롯한 지역경제 활성화와 국제적인 한국의 정원과 관련한 위상을 높이고 시민의 자긍심과 자부심 향상 등 다양한 긍정적 효과를 주는 정원박람회의 활성화를 위해 노력할 필요가 있다. 둘째, 순천만정원박람회는 2023년은 위드코로나를 거쳐 포스트코로나 시대를 맞이 하여 메타버스, 온택트, AI등 4차 산업기술이 접목된 사업의 필요성이 점차 커짐으로 이러한 변화에 맞춘 콘텐츠 발굴, 인프라 구축을 위해 노력해야한다. 또한 시민이 도시 전체에서 직접 만들어가는 박람회가 되기 위한 다양한 전략 구상과 시민정원추진단이나 시민참여정원 사업 등 다양한 영역에서 다양한 방법으로 시민참여를 이끌어낼 필요가 있다. 셋째, 미래의 정원박람회 및 정원산업은 장기적인 관점으로 정원산업과 정원박람회가 지역민의 먹거리가 되고 자연과 상생하는 생태적 비전을 그리기위해 노력해야 한다. 또한 정원박람회 본연의 의의 또한 효과적으로 전달할 수 있는 방법을 찾아야 하며 한 번의 방문으로 끝나는 관광지에서 더 나아가 앞으로도 계속 찾고 싶은 다채로운 매력을 가진 관광지로 자리 잡을수 있도록 노력이 필요하다. 본 연구는 정원박람회의 효과와 성공요인에 대한 선행연구가 부족한 시점에 전문가와 관람객 입장에서 생각하는 정원박람회의 효과와 성공요인을 분석하여 활성화 방안을 제시함으로써 앞으로 다양하게 발전할 정원산업을 위한 기초자료를 마련했다는 점에 의미가 있다고 하겠다. 이를 계기로 향후 개최될 2023 순천만국제정원박람회가 ‘K-정원’의 세계화를 이뤄내겠다는 목표달성과 앞으로 펼쳐질 다양한 정원산업의 발전을 기대한다.
2014년 순천만국가정원이 1호로 지정되어 연간 500만 명의 관광객을 이끌어 들이는 성과를 거두었다. 이에 이어서는 2019년 울산에 태화강 국가정원이 2호로 지정되면서 화훼 및 정원산업의 진흥은 물론, 정원문화가 꾸준히 발전할 것으로 기대되었지만 현실적으로 정원관광이 유럽이나 선진국에 비해 역사적으로도 많이 뒤처져 있으며, 학술적 연구논문들 또한 극히 부족한 형편이다. 따라서 정원박람회 및 정원산업이 활성화되기 위해서는 본 연구가 필요하다고 생각하였다. 이에 본 연구는 순천만국제정원박람회를 중심으로 정원박람회 개최 효과와 성공요인을 분석하고 정원박람회의 활성화 방안을 살펴보았다. 연구방법으로는 문헌연구를 통한 선행연구 고찰과 정원박람회 성공요인 구성요소를 도출하여 전문가 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰는 국내 박람회 개최 운영자 2명과 순천만정원박람회 관람객 11명 총 13명을 심층 인터뷰 대상자로 선정하였다. 심층 인터뷰 방식은 코로나로 인하여 비대면 전화 인터뷰 및 메일을 병행하여 진행하였으며, 인터뷰 내용을 각 항목별로 분석하고 요약한 뒤 연구를 진행하였다. 이를 바탕으로 국내정원박람회의 개최효과와 성공요인분석 및 앞으로의 정원산업 활성화를 위한 방안을 제언할 수 있었다. 이를 정리해보면 첫째, 일자리 창출을 비롯한 지역경제 활성화와 국제적인 한국의 정원과 관련한 위상을 높이고 시민의 자긍심과 자부심 향상 등 다양한 긍정적 효과를 주는 정원박람회의 활성화를 위해 노력할 필요가 있다. 둘째, 순천만정원박람회는 2023년은 위드코로나를 거쳐 포스트코로나 시대를 맞이 하여 메타버스, 온택트, AI등 4차 산업기술이 접목된 사업의 필요성이 점차 커짐으로 이러한 변화에 맞춘 콘텐츠 발굴, 인프라 구축을 위해 노력해야한다. 또한 시민이 도시 전체에서 직접 만들어가는 박람회가 되기 위한 다양한 전략 구상과 시민정원추진단이나 시민참여정원 사업 등 다양한 영역에서 다양한 방법으로 시민참여를 이끌어낼 필요가 있다. 셋째, 미래의 정원박람회 및 정원산업은 장기적인 관점으로 정원산업과 정원박람회가 지역민의 먹거리가 되고 자연과 상생하는 생태적 비전을 그리기위해 노력해야 한다. 또한 정원박람회 본연의 의의 또한 효과적으로 전달할 수 있는 방법을 찾아야 하며 한 번의 방문으로 끝나는 관광지에서 더 나아가 앞으로도 계속 찾고 싶은 다채로운 매력을 가진 관광지로 자리 잡을수 있도록 노력이 필요하다. 본 연구는 정원박람회의 효과와 성공요인에 대한 선행연구가 부족한 시점에 전문가와 관람객 입장에서 생각하는 정원박람회의 효과와 성공요인을 분석하여 활성화 방안을 제시함으로써 앞으로 다양하게 발전할 정원산업을 위한 기초자료를 마련했다는 점에 의미가 있다고 하겠다. 이를 계기로 향후 개최될 2023 순천만국제정원박람회가 ‘K-정원’의 세계화를 이뤄내겠다는 목표달성과 앞으로 펼쳐질 다양한 정원산업의 발전을 기대한다.
In 2014, Suncheon Bay’s National Garden was appointed as the No. 1 national garden and achieved to attract more than 5 million tourists annually. Henceforth, in 2019, the national garden of Taehwa river in Ulsan was appointed as the No. 2. Since then, it was expected that it would promote not only t...
In 2014, Suncheon Bay’s National Garden was appointed as the No. 1 national garden and achieved to attract more than 5 million tourists annually. Henceforth, in 2019, the national garden of Taehwa river in Ulsan was appointed as the No. 2. Since then, it was expected that it would promote not only the gardening and floricultural industries, but also develop gardening culture constantly. In reality, however, comparing to tourism to gardens in Europe or developed countries, we’re far behind historically and we’re confronting severe shortage of academic articles thereof. Therefore, to activate gardening exhibitions and the industry, this research is deemed necessary. Focusing on the Suncheon Bay International Expo, this research has analyzed successful factors, effects of holding such an expo, and methods to activate such gardening exhibitions. As measures of the research, we’ve considered precedented researches via exploring articles in the field, extracted constituting factors of the successful factors of the gardening exhibition, and conducted an interview with experts in depth. In the interview, we’ve chosen a total of 13 experts with 2 from those who have experiences holding such exhibitions domestically and 11 from visitors of Suncheon Bay International Expo as objects of the in-depth interview. For the in-depth interview, due to Covid-19, we conducted it via online call conferences and e-mails and we analyzed and summarized such interviews and proceeded with the research with findings thereof. Based on the findings, we may propose methods to analyze successful factors and effects of holding the domestic gardening exhibitions and to activate future gardening business. To sum up, first of all, it’s required to activate such gardening exhibitions which bring out positive effects in various aspects, such as creating new jobs, activating local economy, and raising the reputation of South Korea’s gardens internationally and pride and self-esteem of its citizens. Secondly, Suncheon Bay Garden Expo in 2023 shall attempt to extract proper contents and establish infrastructures to cope with the post-Covid era after the era of with-Covid as necessity is risen for a business bonding with technology of the 4th Industrial Revolution, such as AI, on-tact, and metaverse. In addition, it’s essential to attract participation of its citizens with various ways and in various fields, such as a business of gardening with participation of citizens, a citizens’ council of gardening promotion, and design of various tactics to make the exhibition an event in which the entire city will take part. For third, an effort shall be made to draw ecological vision to coexist with the nature and make the gardening business and its exhibitions to be future business of the locals in the long-held view. Also, it’s needed to find a way to deliver the true meaning of the gardening exhibitions effectively and to make it as a sightseeing sight, not only for one visit, but for a constant visit spot with various marvels and wonders to look upon. At this moment, when there is a lack of the precedented researches of effects and success factors of the gardening exhibitions, this research has analyzed the effects and success factors of the gardening exhibitions from perspectives of the experts and visitors, proposed the methods to activate such exhibitions, and presented its significance by providing fundamental resources for the future gardening business to develop further. Taking this as an opportunity, it’s anticipated that Suncheon Bay International Expo, to be hold in 2023, will be for development of various gardening business to be presented and for globalization of “K-gardens.”
In 2014, Suncheon Bay’s National Garden was appointed as the No. 1 national garden and achieved to attract more than 5 million tourists annually. Henceforth, in 2019, the national garden of Taehwa river in Ulsan was appointed as the No. 2. Since then, it was expected that it would promote not only the gardening and floricultural industries, but also develop gardening culture constantly. In reality, however, comparing to tourism to gardens in Europe or developed countries, we’re far behind historically and we’re confronting severe shortage of academic articles thereof. Therefore, to activate gardening exhibitions and the industry, this research is deemed necessary. Focusing on the Suncheon Bay International Expo, this research has analyzed successful factors, effects of holding such an expo, and methods to activate such gardening exhibitions. As measures of the research, we’ve considered precedented researches via exploring articles in the field, extracted constituting factors of the successful factors of the gardening exhibition, and conducted an interview with experts in depth. In the interview, we’ve chosen a total of 13 experts with 2 from those who have experiences holding such exhibitions domestically and 11 from visitors of Suncheon Bay International Expo as objects of the in-depth interview. For the in-depth interview, due to Covid-19, we conducted it via online call conferences and e-mails and we analyzed and summarized such interviews and proceeded with the research with findings thereof. Based on the findings, we may propose methods to analyze successful factors and effects of holding the domestic gardening exhibitions and to activate future gardening business. To sum up, first of all, it’s required to activate such gardening exhibitions which bring out positive effects in various aspects, such as creating new jobs, activating local economy, and raising the reputation of South Korea’s gardens internationally and pride and self-esteem of its citizens. Secondly, Suncheon Bay Garden Expo in 2023 shall attempt to extract proper contents and establish infrastructures to cope with the post-Covid era after the era of with-Covid as necessity is risen for a business bonding with technology of the 4th Industrial Revolution, such as AI, on-tact, and metaverse. In addition, it’s essential to attract participation of its citizens with various ways and in various fields, such as a business of gardening with participation of citizens, a citizens’ council of gardening promotion, and design of various tactics to make the exhibition an event in which the entire city will take part. For third, an effort shall be made to draw ecological vision to coexist with the nature and make the gardening business and its exhibitions to be future business of the locals in the long-held view. Also, it’s needed to find a way to deliver the true meaning of the gardening exhibitions effectively and to make it as a sightseeing sight, not only for one visit, but for a constant visit spot with various marvels and wonders to look upon. At this moment, when there is a lack of the precedented researches of effects and success factors of the gardening exhibitions, this research has analyzed the effects and success factors of the gardening exhibitions from perspectives of the experts and visitors, proposed the methods to activate such exhibitions, and presented its significance by providing fundamental resources for the future gardening business to develop further. Taking this as an opportunity, it’s anticipated that Suncheon Bay International Expo, to be hold in 2023, will be for development of various gardening business to be presented and for globalization of “K-gardens.”
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