해외와의 교류가 잦아지고 정보통신 기술이 발전한 오늘날의 현대 사회에서 애니메이션은 고부가가치 산업으로 주목받고 있다. 단순히 재미와 감동을 주는 오락 콘텐츠에서 벗어나 하나의 문화산업으로 여겨지고 있는 것이다. 이러한 사회 속에서 스튜디오 지브리는 세계적인 애니메이션 제작사로 일본의 애니메이션계를 이끌어 나가고 있다. 지브리는 오랜 기간 중요하게 생각하는 ...
해외와의 교류가 잦아지고 정보통신 기술이 발전한 오늘날의 현대 사회에서 애니메이션은 고부가가치 산업으로 주목받고 있다. 단순히 재미와 감동을 주는 오락 콘텐츠에서 벗어나 하나의 문화산업으로 여겨지고 있는 것이다. 이러한 사회 속에서 스튜디오 지브리는 세계적인 애니메이션 제작사로 일본의 애니메이션계를 이끌어 나가고 있다. 지브리는 오랜 기간 중요하게 생각하는 주제의식을 담아 작품을 탄생시켜왔으며, 그러한 지브리 애니메이션은 지금까지도 많은 사람들의 사랑을 받고 있다. 본 연구는 지브리가 애니메이션을 제작하면서 표현하려 했던 주제의식을 파악하고, 그것을 작품에서 드러내기 위해 어떠한 표현 방식을 사용하였는지를 분석했다. 특히, 지브리가 중요하게 생각하는 가치 중 하나인 ‘여성’ 주인공의 특징을 통해, 어떻게 여성 캐릭터를 그려내고 여성서사를 형성하고 있는지를 연구하고자 하였다. 지브리 애니메이션 중에서도 가장 여성서사의 특징이 두드러지는 <바람계곡의 나우시카>, <모노노케 히메>, <센과 치히로의 행방불명>, <하울의 움직이는 성>의 네 편의 작품을 연구대상으로 선정하였으며, 각 작품의 서사구조를 파악하고 이를 여성서사에 집중하여 분석했다. 서사구조를 분석하기 위해 시모어 채트먼의 체계를 채택하였으며, 여성서사에 집중하여 페미니즘 이론의 관점에서 작품을 분석한 결과는 다음과 같다. 지브리 애니메이션의 여성 캐릭터는 기존의 정형화된 여성 캐릭터와는 차별성을 가진다. 먼저, <바람계곡의 나우시카>와 <모노노케 히메>는 주인공의 성격이 투사적이며 자연과 인간의 합일을 바란다는 점에서 공통점을 지니고 있다. 지브리는 두 작품을 통해 환경 문제에 대한 경고와 협조의 메시지를 전달했다. 메시지의 효과적인 전달을 위해 지배의 위치에 있는 남성보다는 여성을 주인공으로 설정하였으며, 작품의 전반에서 자연의 소중함에 대한 묘사를 보여주고 있다. 자연과 공동체가 어우러져 살아가는 모습은 에코페미니즘에서 지향하는 ‘에코토피아’의 형태에 가까운 모습을 보여준다. 또한, <센과 치히로의 행방불명>과 <하울의 움직이는 성>에서의 주인공들은 작품 속에 등장하는 문제를 주도적으로 해결해나가며, 그러한 과정 속에서 여성이 자신의 정체성을 깨닫고 자아를 형성해가는 모습은 페미니즘에서 지향하는 여성의 모습과 닮아있다. 지브리는 오래도록 여성서사를 그려내며 대중에게 감동을 전달함과 동시에, 사회 문제에 대한 다양한 관점과 가능성에 대해 제시했다. 뚜렷한 주제의식을 지닌 지브리 애니메이션은 대중에게 오랜 여운을 남기며 지금까지도 화두에 오르고 있다. 이렇듯 작품은 저마다의 의미와 가치를 지녀야 할 필요성이 있다. 본 연구가 향후 제작될 여성캐릭터 발굴 및 형상화에 도움이 되는 기초자료로 사용될 수 있기를 바란다.
해외와의 교류가 잦아지고 정보통신 기술이 발전한 오늘날의 현대 사회에서 애니메이션은 고부가가치 산업으로 주목받고 있다. 단순히 재미와 감동을 주는 오락 콘텐츠에서 벗어나 하나의 문화산업으로 여겨지고 있는 것이다. 이러한 사회 속에서 스튜디오 지브리는 세계적인 애니메이션 제작사로 일본의 애니메이션계를 이끌어 나가고 있다. 지브리는 오랜 기간 중요하게 생각하는 주제의식을 담아 작품을 탄생시켜왔으며, 그러한 지브리 애니메이션은 지금까지도 많은 사람들의 사랑을 받고 있다. 본 연구는 지브리가 애니메이션을 제작하면서 표현하려 했던 주제의식을 파악하고, 그것을 작품에서 드러내기 위해 어떠한 표현 방식을 사용하였는지를 분석했다. 특히, 지브리가 중요하게 생각하는 가치 중 하나인 ‘여성’ 주인공의 특징을 통해, 어떻게 여성 캐릭터를 그려내고 여성서사를 형성하고 있는지를 연구하고자 하였다. 지브리 애니메이션 중에서도 가장 여성서사의 특징이 두드러지는 <바람계곡의 나우시카>, <모노노케 히메>, <센과 치히로의 행방불명>, <하울의 움직이는 성>의 네 편의 작품을 연구대상으로 선정하였으며, 각 작품의 서사구조를 파악하고 이를 여성서사에 집중하여 분석했다. 서사구조를 분석하기 위해 시모어 채트먼의 체계를 채택하였으며, 여성서사에 집중하여 페미니즘 이론의 관점에서 작품을 분석한 결과는 다음과 같다. 지브리 애니메이션의 여성 캐릭터는 기존의 정형화된 여성 캐릭터와는 차별성을 가진다. 먼저, <바람계곡의 나우시카>와 <모노노케 히메>는 주인공의 성격이 투사적이며 자연과 인간의 합일을 바란다는 점에서 공통점을 지니고 있다. 지브리는 두 작품을 통해 환경 문제에 대한 경고와 협조의 메시지를 전달했다. 메시지의 효과적인 전달을 위해 지배의 위치에 있는 남성보다는 여성을 주인공으로 설정하였으며, 작품의 전반에서 자연의 소중함에 대한 묘사를 보여주고 있다. 자연과 공동체가 어우러져 살아가는 모습은 에코페미니즘에서 지향하는 ‘에코토피아’의 형태에 가까운 모습을 보여준다. 또한, <센과 치히로의 행방불명>과 <하울의 움직이는 성>에서의 주인공들은 작품 속에 등장하는 문제를 주도적으로 해결해나가며, 그러한 과정 속에서 여성이 자신의 정체성을 깨닫고 자아를 형성해가는 모습은 페미니즘에서 지향하는 여성의 모습과 닮아있다. 지브리는 오래도록 여성서사를 그려내며 대중에게 감동을 전달함과 동시에, 사회 문제에 대한 다양한 관점과 가능성에 대해 제시했다. 뚜렷한 주제의식을 지닌 지브리 애니메이션은 대중에게 오랜 여운을 남기며 지금까지도 화두에 오르고 있다. 이렇듯 작품은 저마다의 의미와 가치를 지녀야 할 필요성이 있다. 본 연구가 향후 제작될 여성캐릭터 발굴 및 형상화에 도움이 되는 기초자료로 사용될 수 있기를 바란다.
In today's modern society, where exchanges with foreign countries are frequent and information and communication technology has developed, animation is attracting attention as a high value-added industry. It is regarded as a cultural industry beyond simply entertaining and moving entertainment conte...
In today's modern society, where exchanges with foreign countries are frequent and information and communication technology has developed, animation is attracting attention as a high value-added industry. It is regarded as a cultural industry beyond simply entertaining and moving entertainment content. In this society, Studio Ghibli is leading the Japanese animation industry as a world-class animation production company. Ghibli has been creating works with a sense of themes that are important to them for a long time, and Ghibli's animations are still loved by many people. This study identified the thematic consciousness that Ghibli was trying to express while producing animation, and analyzed what expression methods were used to reveal it in the works. In particular, I tried to study how to draw a female character and form a female narrative through the characteristics of the female protagonist, one of the most important values of Ghibli. Among Ghibli's animations, four works, , , , and , which have the most female narrative characteristics, were selected as research subjects. The narrative structure of each work was identified and analyzed by focusing on women's narratives. Seymour Chatman's system was adopted to analyze the narrative structure, and the results of analyzing the works from the perspective of feminist theory focusing on women's narratives are as follows. The female characters of Ghibli animation are different from the conventional stereotyped female characters. First of all, and have in common in that the main characters have a projective personality and wish for the unity of nature and humans. Through these two works, Ghibli delivered a message of warning and cooperation on environmental issues. In order to effectively convey the message, a woman rather than a man in a position of domination is set as the main character, and the overall work depicts the preciousness of nature. Living in harmony with nature and community shows a form close to the ‘ecotopia’ pursued by ecofeminism. Also, the protagonists in and take the lead in solving the problems that appear in the work, and in the process, the way women realize their identity and form their own self is seen in feminism. It resembles the image of a woman who aims. Ghibli has conveyed emotion to the public by drawing female narratives for a long time, while presenting various perspectives and possibilities for social issues. Ghibli's animation with a clear theme has left a long lasting impression on the public and is still a hot topic. As such, each work needs to have its own meaning and value. It is hoped that this study can be used as basic data to help discover and shape female characters to be produced in the future.
In today's modern society, where exchanges with foreign countries are frequent and information and communication technology has developed, animation is attracting attention as a high value-added industry. It is regarded as a cultural industry beyond simply entertaining and moving entertainment content. In this society, Studio Ghibli is leading the Japanese animation industry as a world-class animation production company. Ghibli has been creating works with a sense of themes that are important to them for a long time, and Ghibli's animations are still loved by many people. This study identified the thematic consciousness that Ghibli was trying to express while producing animation, and analyzed what expression methods were used to reveal it in the works. In particular, I tried to study how to draw a female character and form a female narrative through the characteristics of the female protagonist, one of the most important values of Ghibli. Among Ghibli's animations, four works, , , , and , which have the most female narrative characteristics, were selected as research subjects. The narrative structure of each work was identified and analyzed by focusing on women's narratives. Seymour Chatman's system was adopted to analyze the narrative structure, and the results of analyzing the works from the perspective of feminist theory focusing on women's narratives are as follows. The female characters of Ghibli animation are different from the conventional stereotyped female characters. First of all, and have in common in that the main characters have a projective personality and wish for the unity of nature and humans. Through these two works, Ghibli delivered a message of warning and cooperation on environmental issues. In order to effectively convey the message, a woman rather than a man in a position of domination is set as the main character, and the overall work depicts the preciousness of nature. Living in harmony with nature and community shows a form close to the ‘ecotopia’ pursued by ecofeminism. Also, the protagonists in and take the lead in solving the problems that appear in the work, and in the process, the way women realize their identity and form their own self is seen in feminism. It resembles the image of a woman who aims. Ghibli has conveyed emotion to the public by drawing female narratives for a long time, while presenting various perspectives and possibilities for social issues. Ghibli's animation with a clear theme has left a long lasting impression on the public and is still a hot topic. As such, each work needs to have its own meaning and value. It is hoped that this study can be used as basic data to help discover and shape female characters to be produced in the future.
주제어
#스튜디오 지브리 애니메이션 서사분석 여성서사 에코페미니즘 Studio Ghibli Animation Narrative Analysis Female Narrative ecofeminism
학위논문 정보
저자
이혜린
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 문화콘텐츠전공
지도교수
조혜정
발행연도
2022
총페이지
iv, 70장
키워드
스튜디오 지브리 애니메이션 서사분석 여성서사 에코페미니즘 Studio Ghibli Animation Narrative Analysis Female Narrative ecofeminism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.