이 전에도 한국에서 SF영화가 제작되었던 적은 있으나 2021년 들어 SF 장르가 연달아 공개되는 경우는 드물었다. 문화 콘텐츠의 흐름은 그 당시의 정서를 고스란히 드러낸다는 점에서 이러한 현상은 문화적 감수성이 미래지향의 성격을 가져간다는 것을 시사한다. 현재 기술적 수준이 매우 높아진 한국 영화 환경은 이제 할리우드 못지않은 화려한 영상미를 구현할 수 있게 되었다. 앞으로 어떠한 상상을 하더라도 실감나게 재현할 수 있는 기술력을 갖춘 것이다. 이러한 준비된 기술력은 광활한 우주까지 실감나게 재현할 수 있게 되면서 마침내 한국 최초의 우주영화 <승리호>를 완성시켰다. 이를 통해 한국에서 SF영화가 활성화 될 수 있을 것이란 가능성을 연구해 볼 필요성을 인식했다. 유례없는 전염병 사태가 발발하고 반강제적으로 비대면 소통기술이 일상화되면서 관객들은 자연스럽게 과학기술의 발전을 체감하게 되었다. 뿐만 아니라 ...
이 전에도 한국에서 SF영화가 제작되었던 적은 있으나 2021년 들어 SF 장르가 연달아 공개되는 경우는 드물었다. 문화 콘텐츠의 흐름은 그 당시의 정서를 고스란히 드러낸다는 점에서 이러한 현상은 문화적 감수성이 미래지향의 성격을 가져간다는 것을 시사한다. 현재 기술적 수준이 매우 높아진 한국 영화 환경은 이제 할리우드 못지않은 화려한 영상미를 구현할 수 있게 되었다. 앞으로 어떠한 상상을 하더라도 실감나게 재현할 수 있는 기술력을 갖춘 것이다. 이러한 준비된 기술력은 광활한 우주까지 실감나게 재현할 수 있게 되면서 마침내 한국 최초의 우주영화 <승리호>를 완성시켰다. 이를 통해 한국에서 SF영화가 활성화 될 수 있을 것이란 가능성을 연구해 볼 필요성을 인식했다. 유례없는 전염병 사태가 발발하고 반강제적으로 비대면 소통기술이 일상화되면서 관객들은 자연스럽게 과학기술의 발전을 체감하게 되었다. 뿐만 아니라 인공지능 스피커와 같은 각종 스마트 기기가 보편화 되면서 관객들은 이미 과거 영화에서 등장했던 과학기술을 누리고 있다. 이는 발전하는 과학기술이 등장하는 SF영화에 대해 익숙해지고 있음을 뜻하며 SF영화에서 필요한 사회적인 맥락을 자연스럽게 가져간다는 뜻이다. 2장에서는 기존 SF로 정의되는 영화들의 정의를 세부적으로 선별했다. 본 논문에서는 SF 장르로 충족되는 요건을 세 가지로 두었다. 첫 번째로는 객관적인 사실성보다 논리적 인과성, 설득력이 중요할 것, 두 번째는 SF 장르가 과학기술의 발전에 힘입어 시각 효과, 영상 스펙터클이 수용자들에게 주목받도록 제작될 것, 마지막 세 번째로는 사회적 현실을 반영하거나 재현하는 사회적인 맥락이 있어야 한다고 기준을 잡았다. 이러한 세 가지의 정의는 2장 2절과 2장 3절에서 언급된 국내외 SF영화들에 접목하여 분석했다. 이중 영화 <아일랜드>와 <인터스텔라>는 해외보다 한국에서 더 환영받았던 이례적인 사례였는데, 이는 해당 영화 개봉 당시의 사회적 이슈 및 환경에 영향을 받았기 때문으로 해석되었다. 이러한 결과를 볼 때 한국에서 SF영화의 흥행요소 중 사회적 맥락이 가장 중요하다는 것을 알 수 있는 분석이었다. 이어서 대표적인 한국 SF 영화를 선별해 분석하였는데 대부분의 실패요인은 내러티브의 부족한 설득력과 개연성에 있었다. 사회적 맥락 또한 그동안의 SF 영화가 실패했던 원인이라 볼 수 있다. 그러나 최근 <설국열차>와 <승리호>처럼 점점 국내에서도 SF 영화가 자리를 잡아가는 긍정적인 관점을 포착하였다. 이는 3장에서 연구한 콘텐츠 제작 환경과 산업적인 변화를 뒷받침된다. 2장에서 SF 갈래가 하드SF와 소프트SF로 나뉜다고 언급하였다. 소프트SF는 장르적 성격을 유연하게 확장하여 다양한 유형의 장르를 SF로 편입시킨다. 초능력물과 크리처 무비, 좀비 등의 장르 영화는 SF의 하위 장르가 될 수 있다고 언급하였다. 이를 통한 결과로, SF 장르의 확장은 SF의 성행에 큰 역할을 할 수 있음이 증명된다. 이렇게 SF의 유연성을 활용한 타 장르와의 융합으로 최근 다양한 SF소설이 제작되고 있음을 1.2.절로 설명하였다. 영상 콘텐츠의 기반이 되는 소설은 제4차 산업혁명과 기술 발전을 거치는 현대 사회를 반영해 다양한 이야기로 탄생하고 있다. SF에 대한 국내 콘텐츠 계의 인식이 긍정적인 신호로 바뀌어가는 중요한 시점에서, 앞으로 공개될 SF 콘텐츠는 완성도에 중점을 두어야 함을 다시금 강조하는 바이다. 이렇듯 소설 원작은 원작IP가 되어 다양한 갈래의 콘텐츠로 나아갈 수 있는 좋은 자료가 된다. 이처럼 원작IP를 발굴해 여러 창구로 발전시키는 요즘 콘텐츠의 추세는 더욱이 SF의 유연성을 활용할 수 있는 좋은 시기다. 시대의 변화를 인식하고 그와 보조를 맞춰 혹은 그에 앞서 대중의 필요 영역에 대한 정보들을 제공하고 설명하는 것이 중요한 역할로 떠오를 것이다. 관객들에게 SF장르가 과거에 비해 접근성이 낮아진 점을 빌어 더욱 SF콘텐츠에 대한 기술적 지원과 인재발굴에 힘을 써야할 것이다. 사실 과학이 현대사회의 발전 여부를 결정하는 중요한 열쇠라는 인식은 조금 더 고찰하면, 과학이 전통적이고 농업적인 사회를 종식시키고 새로운 지식과 기술, 그리고 이것을 폭넓게 누릴 수 있게 된 대중에 대한 관심을 불러일으키게 한 장본인이라는 것으로 유추가 가능하다. 그리고 이는 사실 SF가 정확하게 주제 의식으로 삼고 있는 부분이기도 하다. 이런 현상은 시대의 명백한 흐름이고, 그 흐름을 파악하는 움직임 속에 SF가 있다는 것을 증명할 수 있다. 그렇기 때문에 과학이 우리의 삶에 미치는 영향을 고찰할 수 있는 작가군의 확대와, 그런 세계관으로 통찰된 작품들이 대중에게 좀 더 많이 노출된다면 인식의 지체를 해결할 수 있는 실마리를 발견할 수 있을 것이다. 그러나 현재 영화를 둘러싼 산업적 환경 변화는 지금까지도 진행 중이기 때문에 결론적으로 가능성만 예측할 수밖에 없는 한계를 가진다. 더욱이 실감 미디어, 메타버스와 같은 발전된 과학 기술을 사용한 콘텐츠는 아직 초기단계 이다보니 대표적인 사례를 들 수 있는 작품도 없는 상태다. 현재로서는 개봉을 앞두고 있는 여러 한국 SF 영화가 성공적으로 관객들에게 전달되길 기대하고, 이를 통해 SF 장르의 활성화와 이를 기반한 여러 과학적 콘텐츠의 제작이 활발해지길 기대한다.
이 전에도 한국에서 SF영화가 제작되었던 적은 있으나 2021년 들어 SF 장르가 연달아 공개되는 경우는 드물었다. 문화 콘텐츠의 흐름은 그 당시의 정서를 고스란히 드러낸다는 점에서 이러한 현상은 문화적 감수성이 미래지향의 성격을 가져간다는 것을 시사한다. 현재 기술적 수준이 매우 높아진 한국 영화 환경은 이제 할리우드 못지않은 화려한 영상미를 구현할 수 있게 되었다. 앞으로 어떠한 상상을 하더라도 실감나게 재현할 수 있는 기술력을 갖춘 것이다. 이러한 준비된 기술력은 광활한 우주까지 실감나게 재현할 수 있게 되면서 마침내 한국 최초의 우주영화 <승리호>를 완성시켰다. 이를 통해 한국에서 SF영화가 활성화 될 수 있을 것이란 가능성을 연구해 볼 필요성을 인식했다. 유례없는 전염병 사태가 발발하고 반강제적으로 비대면 소통기술이 일상화되면서 관객들은 자연스럽게 과학기술의 발전을 체감하게 되었다. 뿐만 아니라 인공지능 스피커와 같은 각종 스마트 기기가 보편화 되면서 관객들은 이미 과거 영화에서 등장했던 과학기술을 누리고 있다. 이는 발전하는 과학기술이 등장하는 SF영화에 대해 익숙해지고 있음을 뜻하며 SF영화에서 필요한 사회적인 맥락을 자연스럽게 가져간다는 뜻이다. 2장에서는 기존 SF로 정의되는 영화들의 정의를 세부적으로 선별했다. 본 논문에서는 SF 장르로 충족되는 요건을 세 가지로 두었다. 첫 번째로는 객관적인 사실성보다 논리적 인과성, 설득력이 중요할 것, 두 번째는 SF 장르가 과학기술의 발전에 힘입어 시각 효과, 영상 스펙터클이 수용자들에게 주목받도록 제작될 것, 마지막 세 번째로는 사회적 현실을 반영하거나 재현하는 사회적인 맥락이 있어야 한다고 기준을 잡았다. 이러한 세 가지의 정의는 2장 2절과 2장 3절에서 언급된 국내외 SF영화들에 접목하여 분석했다. 이중 영화 <아일랜드>와 <인터스텔라>는 해외보다 한국에서 더 환영받았던 이례적인 사례였는데, 이는 해당 영화 개봉 당시의 사회적 이슈 및 환경에 영향을 받았기 때문으로 해석되었다. 이러한 결과를 볼 때 한국에서 SF영화의 흥행요소 중 사회적 맥락이 가장 중요하다는 것을 알 수 있는 분석이었다. 이어서 대표적인 한국 SF 영화를 선별해 분석하였는데 대부분의 실패요인은 내러티브의 부족한 설득력과 개연성에 있었다. 사회적 맥락 또한 그동안의 SF 영화가 실패했던 원인이라 볼 수 있다. 그러나 최근 <설국열차>와 <승리호>처럼 점점 국내에서도 SF 영화가 자리를 잡아가는 긍정적인 관점을 포착하였다. 이는 3장에서 연구한 콘텐츠 제작 환경과 산업적인 변화를 뒷받침된다. 2장에서 SF 갈래가 하드SF와 소프트SF로 나뉜다고 언급하였다. 소프트SF는 장르적 성격을 유연하게 확장하여 다양한 유형의 장르를 SF로 편입시킨다. 초능력물과 크리처 무비, 좀비 등의 장르 영화는 SF의 하위 장르가 될 수 있다고 언급하였다. 이를 통한 결과로, SF 장르의 확장은 SF의 성행에 큰 역할을 할 수 있음이 증명된다. 이렇게 SF의 유연성을 활용한 타 장르와의 융합으로 최근 다양한 SF소설이 제작되고 있음을 1.2.절로 설명하였다. 영상 콘텐츠의 기반이 되는 소설은 제4차 산업혁명과 기술 발전을 거치는 현대 사회를 반영해 다양한 이야기로 탄생하고 있다. SF에 대한 국내 콘텐츠 계의 인식이 긍정적인 신호로 바뀌어가는 중요한 시점에서, 앞으로 공개될 SF 콘텐츠는 완성도에 중점을 두어야 함을 다시금 강조하는 바이다. 이렇듯 소설 원작은 원작IP가 되어 다양한 갈래의 콘텐츠로 나아갈 수 있는 좋은 자료가 된다. 이처럼 원작IP를 발굴해 여러 창구로 발전시키는 요즘 콘텐츠의 추세는 더욱이 SF의 유연성을 활용할 수 있는 좋은 시기다. 시대의 변화를 인식하고 그와 보조를 맞춰 혹은 그에 앞서 대중의 필요 영역에 대한 정보들을 제공하고 설명하는 것이 중요한 역할로 떠오를 것이다. 관객들에게 SF장르가 과거에 비해 접근성이 낮아진 점을 빌어 더욱 SF콘텐츠에 대한 기술적 지원과 인재발굴에 힘을 써야할 것이다. 사실 과학이 현대사회의 발전 여부를 결정하는 중요한 열쇠라는 인식은 조금 더 고찰하면, 과학이 전통적이고 농업적인 사회를 종식시키고 새로운 지식과 기술, 그리고 이것을 폭넓게 누릴 수 있게 된 대중에 대한 관심을 불러일으키게 한 장본인이라는 것으로 유추가 가능하다. 그리고 이는 사실 SF가 정확하게 주제 의식으로 삼고 있는 부분이기도 하다. 이런 현상은 시대의 명백한 흐름이고, 그 흐름을 파악하는 움직임 속에 SF가 있다는 것을 증명할 수 있다. 그렇기 때문에 과학이 우리의 삶에 미치는 영향을 고찰할 수 있는 작가군의 확대와, 그런 세계관으로 통찰된 작품들이 대중에게 좀 더 많이 노출된다면 인식의 지체를 해결할 수 있는 실마리를 발견할 수 있을 것이다. 그러나 현재 영화를 둘러싼 산업적 환경 변화는 지금까지도 진행 중이기 때문에 결론적으로 가능성만 예측할 수밖에 없는 한계를 가진다. 더욱이 실감 미디어, 메타버스와 같은 발전된 과학 기술을 사용한 콘텐츠는 아직 초기단계 이다보니 대표적인 사례를 들 수 있는 작품도 없는 상태다. 현재로서는 개봉을 앞두고 있는 여러 한국 SF 영화가 성공적으로 관객들에게 전달되길 기대하고, 이를 통해 SF 장르의 활성화와 이를 기반한 여러 과학적 콘텐츠의 제작이 활발해지길 기대한다.
SF films have been manufactured in Korea previously, however, SF genre has rarely been released consecutively in 2021. This phenomenon implies that cultural sensitivity has a future-oriented character in which the flow of cultural contents reveals the emotion of that time. Korean film environment, w...
SF films have been manufactured in Korea previously, however, SF genre has rarely been released consecutively in 2021. This phenomenon implies that cultural sensitivity has a future-oriented character in which the flow of cultural contents reveals the emotion of that time. Korean film environment, which the technical level becomes very high now, can realize splendid visual beauty as much as Hollywood. It has the technology to reproduce any imagination realistically in the future. It finally completed Korean first space film as this prepared technology was able to realistically reproduce the vast universe. It is recognized that the need to study the possibility that the SF movie could be activated in Korea through this. The audience naturally felt the development of science and technology as an unprecedented epidemic broke out and non-face-to-face communication technology becomes semi-forced common practice. In addition, the audiences are already enjoying the science and technology which appeared in past movies as various smart devices such as artificial intelligence speaker becomes more common. It means that we are getting familiar to SF movie featuring advanced science and technology and that we naturally take the social contexts necessary for SF movie. The definition of the movies defined as existing SF were selected in detail in Chapter 2. There are three requirements which meet the SF genre in this study. First, logical causality and persuasive power are more important than the objective realism, second, SF genre shall be produced to take an attractive attention from audiences by the visual effect and video spectacle thanks to the development of science and technology, and lastly, third, the standard was set that there should be a social contexts which reflect or reproduce social reality. These three definitions were analyzed by combining them with domestic and foreign SF films mentioned in the Paragraph 2 and 3 of Chapter 2. The films and were unusual examples which were more welcomed in Korea than overseas among them, and it was interpreted as being influenced by social issue and environment at the time the movie was released. It was an analysis which shows the social contexts were most important factor among the success factors of SF movie in Korea from these results. Most of the factors for failure were the lack of persuasion and probability of narrative by selecting and analyzing representative Korean SF films in succession. It is possible to see that social contexts is also the cause of the failure of SF movie. However, it has catched a positive perspective which SF movie is gradually taking their place in Korea such as and recently. It supports the contents production environment and industrial changes studied in Chapter 3. It was mentioned that SF is divided into hard SF and soft SF in Chapter 2. Soft SF expands the genre characteristics flexibly and incorporates various types of genres into the SF. It was mentioned that the movie genres such as supernatural power, creature movie, zombie, etc. can be the sub-genre of SF. It is proved that the expansion of SF genre can play a big role in the success of SF as a result of this. Various SF novels are being produced through the convergence with other genres using the flexibility of SF in this way was explained in the 1.2. Novels which are the basis of video contents are being born into various stories reflecting modern society passing through the 4th Industrial Revolution and technological development. It is emphasized again that SF contents to be released in the future should be focused on the completeness at this time when the perception of domestic contents industry in SF is turning into a positive signal. As such, the original novel becomes an original IP and becomes a good resource for moving toward as various contents. As such, the trend of contents in these days which discovers the original IP and develops it into various channels is a good time to utilize the flexibility of SF. Recognizing the change of the time and providing and explaining the information on the area of public need keeping pace with them or prior to that will be come up with as an important role. There should be focus on technical support and talented people discovery for SF contents taking advantage of the fact that SF genre has become easy to access than the past. In fact, it can be inferred that science is the one who has raised the interest in the public for finishing traditional and agricultural society and enjoying new knowledge and technology if we look a little further with the perception which science is an important key to determining the development of modern society. And this is actually the part which SF uses as a sense of subject accurately. This phenomenon is a clear trend of the time, and it can be proved that there is SF in the movement to grasp the trend. Therefore, it is possible to find a clue to solve the delay in perception if the expansion of the group of writers who can consider the impact of science on our lives and the works which are insightful through such a world view are more exposed to the public. However, there is a limit to predicting the possibility only in conclusion because the industrial environment changes surrounding movie is still ongoing. Moreover, there are no works which can give representative examples because the contents using advanced science and technology such as realistic media and metaverse. It is expected that various Korean SF films which are about to be released will be successfully delivered to the audience, and also expected that the activation of the SF genre and the production of various scientific contents based on it will become active at this moment.
SF films have been manufactured in Korea previously, however, SF genre has rarely been released consecutively in 2021. This phenomenon implies that cultural sensitivity has a future-oriented character in which the flow of cultural contents reveals the emotion of that time. Korean film environment, which the technical level becomes very high now, can realize splendid visual beauty as much as Hollywood. It has the technology to reproduce any imagination realistically in the future. It finally completed Korean first space film as this prepared technology was able to realistically reproduce the vast universe. It is recognized that the need to study the possibility that the SF movie could be activated in Korea through this. The audience naturally felt the development of science and technology as an unprecedented epidemic broke out and non-face-to-face communication technology becomes semi-forced common practice. In addition, the audiences are already enjoying the science and technology which appeared in past movies as various smart devices such as artificial intelligence speaker becomes more common. It means that we are getting familiar to SF movie featuring advanced science and technology and that we naturally take the social contexts necessary for SF movie. The definition of the movies defined as existing SF were selected in detail in Chapter 2. There are three requirements which meet the SF genre in this study. First, logical causality and persuasive power are more important than the objective realism, second, SF genre shall be produced to take an attractive attention from audiences by the visual effect and video spectacle thanks to the development of science and technology, and lastly, third, the standard was set that there should be a social contexts which reflect or reproduce social reality. These three definitions were analyzed by combining them with domestic and foreign SF films mentioned in the Paragraph 2 and 3 of Chapter 2. The films and were unusual examples which were more welcomed in Korea than overseas among them, and it was interpreted as being influenced by social issue and environment at the time the movie was released. It was an analysis which shows the social contexts were most important factor among the success factors of SF movie in Korea from these results. Most of the factors for failure were the lack of persuasion and probability of narrative by selecting and analyzing representative Korean SF films in succession. It is possible to see that social contexts is also the cause of the failure of SF movie. However, it has catched a positive perspective which SF movie is gradually taking their place in Korea such as and recently. It supports the contents production environment and industrial changes studied in Chapter 3. It was mentioned that SF is divided into hard SF and soft SF in Chapter 2. Soft SF expands the genre characteristics flexibly and incorporates various types of genres into the SF. It was mentioned that the movie genres such as supernatural power, creature movie, zombie, etc. can be the sub-genre of SF. It is proved that the expansion of SF genre can play a big role in the success of SF as a result of this. Various SF novels are being produced through the convergence with other genres using the flexibility of SF in this way was explained in the 1.2. Novels which are the basis of video contents are being born into various stories reflecting modern society passing through the 4th Industrial Revolution and technological development. It is emphasized again that SF contents to be released in the future should be focused on the completeness at this time when the perception of domestic contents industry in SF is turning into a positive signal. As such, the original novel becomes an original IP and becomes a good resource for moving toward as various contents. As such, the trend of contents in these days which discovers the original IP and develops it into various channels is a good time to utilize the flexibility of SF. Recognizing the change of the time and providing and explaining the information on the area of public need keeping pace with them or prior to that will be come up with as an important role. There should be focus on technical support and talented people discovery for SF contents taking advantage of the fact that SF genre has become easy to access than the past. In fact, it can be inferred that science is the one who has raised the interest in the public for finishing traditional and agricultural society and enjoying new knowledge and technology if we look a little further with the perception which science is an important key to determining the development of modern society. And this is actually the part which SF uses as a sense of subject accurately. This phenomenon is a clear trend of the time, and it can be proved that there is SF in the movement to grasp the trend. Therefore, it is possible to find a clue to solve the delay in perception if the expansion of the group of writers who can consider the impact of science on our lives and the works which are insightful through such a world view are more exposed to the public. However, there is a limit to predicting the possibility only in conclusion because the industrial environment changes surrounding movie is still ongoing. Moreover, there are no works which can give representative examples because the contents using advanced science and technology such as realistic media and metaverse. It is expected that various Korean SF films which are about to be released will be successfully delivered to the audience, and also expected that the activation of the SF genre and the production of various scientific contents based on it will become active at this moment.
주제어
#4차 산업혁명 과학기술 장르 영화 장르 혼합 실감 미디어 MZ세대 SF IP 4th Industrial Revolution science and technology genre movie mixed genre realistic media MZ generation
학위논문 정보
저자
남유정
학위수여기관
중앙대학교 첨단영상대학원
학위구분
국내석사
학과
영상학과 영상예술학 영상정책 및 기획전공
지도교수
이현승,조희영
발행연도
2022
총페이지
v, 99장
키워드
4차 산업혁명 과학기술 장르 영화 장르 혼합 실감 미디어 MZ세대 SF IP 4th Industrial Revolution science and technology genre movie mixed genre realistic media MZ generation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.