본 연구에서는 유아 STEAM교육 관련 연구 동향을 알아보기 위해목적을 갖는다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 시기별 동향은 어떠한가? 2. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구대상에 따른 동향은 어떠한가? 3. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구방법에 따른 동향은 어떠한가? 4. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구내용에 따른 동향은 어떠한가? 4-1. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구주제에 따른 동향은 어떠한가? 4-2. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 활동유형에 따른 동향은 어떠한가? 4-3. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 효과내용에 따른 동향은 어떠한가? 본 연구의 분석 자료는 유아 STEAM교육 관련 연구가 처음 시작된 2013년을 시작으로 2021년도 상반기까지 이루어진 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 하였다. 한국학술연구정보서비스(...
본 연구에서는 유아 STEAM교육 관련 연구 동향을 알아보기 위해목적을 갖는다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 시기별 동향은 어떠한가? 2. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구대상에 따른 동향은 어떠한가? 3. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구방법에 따른 동향은 어떠한가? 4. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구내용에 따른 동향은 어떠한가? 4-1. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구주제에 따른 동향은 어떠한가? 4-2. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 활동유형에 따른 동향은 어떠한가? 4-3. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 효과내용에 따른 동향은 어떠한가? 본 연구의 분석 자료는 유아 STEAM교육 관련 연구가 처음 시작된 2013년을 시작으로 2021년도 상반기까지 이루어진 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 하였다. 한국학술연구정보서비스(RISS)를 통하여 ‘유아’를 주제어로 1차 검색하였고, ‘융합교육’. ‘융합인재교육’, ‘STEAM’을 2차 주제어로 검색하여 자료를 수집하였다. 본 연구는 유아 STEAM교육 관련한 연구 동향을 분석하고자 연구의 목적에 적합하지 않은 연구물은 제외하여 국내 석사·박사 학위논문 49편과 학술지 논문 70편으로 총 119편의 논문을 연구대상으로 선정하였다. 수집된 자료는 Micresoft office Excel 2020 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율 결과를 산출하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 동향을 분석하고자 유아 STEAM교육 관련 논문이 집약적으로 게재되었기 때문에 2013년부터 2015년도까지, 2016년도에서 2018년도까지, 2019년도에서 2021년도 상반기까지로 나누어 분석하였다. 그 결과 2013년에서 2015년도까지 15편, 2016년도에서 2018년도까지 59편, 2019년도에서 2021년도 상반기까지 15편의 연구가 이루어진 것으로 나타났다. 이를 통해 유아 STEAM교육에 대한 연구가 시작된 2013년에서 2015년도 시기 이후로 꾸준히 연구가 이루어진 것으로 보인다. 둘째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 연구대상 동향을 분석결과가 연구 대상 중 단일연령 만 5세를 대상으로 한 연구가 가장 많았다. 그 다음으로 문헌대상, 교사대상을 순서대로 연구가 이루어진 것으로 나타났다. 셋째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 연구방법 동향 분석결과 양적연구 방법의 비중이 가장 높았으며 그 중 효과성 연구가 집중적으로 이루어진 것으로 나타났다. 또한 문헌연구 방법도 꾸준히 이루어지고 있는 것으로 보이며 2019년도에서 2021년도 상반기에는 혼합연구 방법을 활용한 연구가 이루어지기 시작한 것으로 나타났다. 넷째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 연구내용 동향 분석결과 연구 주제에서는 검사도구 분석을 활용한 연구가 가장 많은 비중을 차지하는 것으로 나타났다. 또한 활용 유형에서는 A-STEAM 연구가 가장 많이 이루어졌다. 마지막으로 효과내용에서는 창의적 영역에 대한 효과내용을 분석한 연구의 비중이 높게 이루어진 것으로 나타났다.
본 연구에서는 유아 STEAM교육 관련 연구 동향을 알아보기 위해목적을 갖는다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 시기별 동향은 어떠한가? 2. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구대상에 따른 동향은 어떠한가? 3. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구방법에 따른 동향은 어떠한가? 4. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구내용에 따른 동향은 어떠한가? 4-1. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 연구주제에 따른 동향은 어떠한가? 4-2. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 활동유형에 따른 동향은 어떠한가? 4-3. 유아 STEAM교육 관련 학위논문과 학술지논문의 효과내용에 따른 동향은 어떠한가? 본 연구의 분석 자료는 유아 STEAM교육 관련 연구가 처음 시작된 2013년을 시작으로 2021년도 상반기까지 이루어진 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 하였다. 한국학술연구정보서비스(RISS)를 통하여 ‘유아’를 주제어로 1차 검색하였고, ‘융합교육’. ‘융합인재교육’, ‘STEAM’을 2차 주제어로 검색하여 자료를 수집하였다. 본 연구는 유아 STEAM교육 관련한 연구 동향을 분석하고자 연구의 목적에 적합하지 않은 연구물은 제외하여 국내 석사·박사 학위논문 49편과 학술지 논문 70편으로 총 119편의 논문을 연구대상으로 선정하였다. 수집된 자료는 Micresoft office Excel 2020 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율 결과를 산출하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 동향을 분석하고자 유아 STEAM교육 관련 논문이 집약적으로 게재되었기 때문에 2013년부터 2015년도까지, 2016년도에서 2018년도까지, 2019년도에서 2021년도 상반기까지로 나누어 분석하였다. 그 결과 2013년에서 2015년도까지 15편, 2016년도에서 2018년도까지 59편, 2019년도에서 2021년도 상반기까지 15편의 연구가 이루어진 것으로 나타났다. 이를 통해 유아 STEAM교육에 대한 연구가 시작된 2013년에서 2015년도 시기 이후로 꾸준히 연구가 이루어진 것으로 보인다. 둘째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 연구대상 동향을 분석결과가 연구 대상 중 단일연령 만 5세를 대상으로 한 연구가 가장 많았다. 그 다음으로 문헌대상, 교사대상을 순서대로 연구가 이루어진 것으로 나타났다. 셋째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 연구방법 동향 분석결과 양적연구 방법의 비중이 가장 높았으며 그 중 효과성 연구가 집중적으로 이루어진 것으로 나타났다. 또한 문헌연구 방법도 꾸준히 이루어지고 있는 것으로 보이며 2019년도에서 2021년도 상반기에는 혼합연구 방법을 활용한 연구가 이루어지기 시작한 것으로 나타났다. 넷째, 유아 STEAM교육 관련 학위 논문과 학술지 논문의 시기별 연구내용 동향 분석결과 연구 주제에서는 검사도구 분석을 활용한 연구가 가장 많은 비중을 차지하는 것으로 나타났다. 또한 활용 유형에서는 A-STEAM 연구가 가장 많이 이루어졌다. 마지막으로 효과내용에서는 창의적 영역에 대한 효과내용을 분석한 연구의 비중이 높게 이루어진 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to find out the research trends related to early childhood STEAM education. The research questions selected for the purpose of this study are as follows. 1. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by period...
The purpose of this study is to find out the research trends related to early childhood STEAM education. The research questions selected for the purpose of this study are as follows. 1. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by period? 2. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the research subjects? 3. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the research methods? 4. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the research content? 4-1. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by research topics? 4-2. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by activity types? 4-3. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the effect content?
The subjects of this study were academic thesis and journal thesis from 2013 to the first half of 2021, when research related to early childhood STEAM education was first started. Through the Korean Research Information Service (RISS), the keyword ‘early childhood’ was first searched. Then data were collected by searching ‘convergence education’, ‘convergence talent education’ and ‘STEAM’ as secondary keywords. In order to analyze the research trends related to STEAM education for early childhood, this study selected a total of 119 theses, 49 domestic master's and doctoral thesis dissertations and 70 academic journal thesis, excluding those not suitable for the purpose of the study. It calculated frequency and percentage results for the collected data using Microsoft Office Excel 2020 program. The results of this study can be summarized as follows. First, in analyzing the trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education, the thesis was analyzed by dividing it into 2013 to 2015, 2016 to 2018, and 2019 to the first half of 2021. This is because theses related to early childhood STEAM education have been published intensively. It found that 15 studies were conducted from 2013 to 2015, 59 studies from 2016 to 2018, and 15 studies from 2019 to the first half of 2021. Through this, it seems that research on early childhood STEAM education has been continuously conducted between 2013 and 2015. Second, the results of analyzing the research subject trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education showed that the most common subjects were 5-year-old children. Next, it was found that the study was conducted on the subjects such as the literature and the teachers in order. Third, as a result of analyzing the research method trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education, the proportion of quantitative research methods was the highest. Among them, effectiveness studies were intensively performed. In addition, it appears that the literature research method is being conducted steadily, and the mixed research method has started to be used from 2019 to the first half of 2021. Fourth, as a result of analysis of research content trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education, using test tool analysis was found to occupy the largest proportion of research topics. Also, in the type of application, A-STEAM research was conducted the most. Lastly, in the effect content, it was found that the proportion of research analyzing the effect content in the creative area was high.
The purpose of this study is to find out the research trends related to early childhood STEAM education. The research questions selected for the purpose of this study are as follows. 1. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by period? 2. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the research subjects? 3. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the research methods? 4. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the research content? 4-1. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by research topics? 4-2. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by activity types? 4-3. What are the trends of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education by the effect content?
The subjects of this study were academic thesis and journal thesis from 2013 to the first half of 2021, when research related to early childhood STEAM education was first started. Through the Korean Research Information Service (RISS), the keyword ‘early childhood’ was first searched. Then data were collected by searching ‘convergence education’, ‘convergence talent education’ and ‘STEAM’ as secondary keywords. In order to analyze the research trends related to STEAM education for early childhood, this study selected a total of 119 theses, 49 domestic master's and doctoral thesis dissertations and 70 academic journal thesis, excluding those not suitable for the purpose of the study. It calculated frequency and percentage results for the collected data using Microsoft Office Excel 2020 program. The results of this study can be summarized as follows. First, in analyzing the trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education, the thesis was analyzed by dividing it into 2013 to 2015, 2016 to 2018, and 2019 to the first half of 2021. This is because theses related to early childhood STEAM education have been published intensively. It found that 15 studies were conducted from 2013 to 2015, 59 studies from 2016 to 2018, and 15 studies from 2019 to the first half of 2021. Through this, it seems that research on early childhood STEAM education has been continuously conducted between 2013 and 2015. Second, the results of analyzing the research subject trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education showed that the most common subjects were 5-year-old children. Next, it was found that the study was conducted on the subjects such as the literature and the teachers in order. Third, as a result of analyzing the research method trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education, the proportion of quantitative research methods was the highest. Among them, effectiveness studies were intensively performed. In addition, it appears that the literature research method is being conducted steadily, and the mixed research method has started to be used from 2019 to the first half of 2021. Fourth, as a result of analysis of research content trends by period of academic thesis and journal thesis related to early childhood STEAM education, using test tool analysis was found to occupy the largest proportion of research topics. Also, in the type of application, A-STEAM research was conducted the most. Lastly, in the effect content, it was found that the proportion of research analyzing the effect content in the creative area was high.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.