본 연구는 전통민요를 활용한 음악치료가 아동의 사회성 향상과 정서 발달에 미치는 음악적 요소를 분석한 것이다. 연구 대상은 초등학교 고학년 11~13세 아동 10명을 대상으로 하였으며, 전통민요 ‘쾌지나칭칭나네’, ‘오돌또기’, ‘상주함창’, 그리고 ‘경기아리랑’을 활용하여 감상 및 노래 부르기, 장단 연주하기, 재창조 연주, 그리고 song writing 등의 활동을 포함한 치료지도안을 구안하였다. 첫째, 사회성 향상의 구성요소 중 협동성, 타인 이해성, 그리고 또래 간 상호작용을 분석하고 전통민요 ‘쾌지나칭칭나네’와 ‘오돌또기’를 활용하여 사회성의 구성요소를 포함한 치료지도안을 구안하였다. 둘째, 정서 발달의 구성요소 중 정서 인식, 정서 표현, 그리고 ...
본 연구는 전통민요를 활용한 음악치료가 아동의 사회성 향상과 정서 발달에 미치는 음악적 요소를 분석한 것이다. 연구 대상은 초등학교 고학년 11~13세 아동 10명을 대상으로 하였으며, 전통민요 ‘쾌지나칭칭나네’, ‘오돌또기’, ‘상주함창’, 그리고 ‘경기아리랑’을 활용하여 감상 및 노래 부르기, 장단 연주하기, 재창조 연주, 그리고 song writing 등의 활동을 포함한 치료지도안을 구안하였다. 첫째, 사회성 향상의 구성요소 중 협동성, 타인 이해성, 그리고 또래 간 상호작용을 분석하고 전통민요 ‘쾌지나칭칭나네’와 ‘오돌또기’를 활용하여 사회성의 구성요소를 포함한 치료지도안을 구안하였다. 둘째, 정서 발달의 구성요소 중 정서 인식, 정서 표현, 그리고 정서 조절을 분석하고 전통 민요 ‘상주함창’과 ‘경기아리랑’을 활용하여 정서 발달의 구성요소를 포함한 치료지도안을 구안하였다. 이상을 종합하여 볼 때 전통민요를 통한 아동의 음악치료는 민요가 가지는 메기고 받는 형식, 장단, 5음 음계, 그리고 즉흥적 요소 등을 활용하여 사회성 향상과 정서 발달을 위한 활동 계획이 가능하다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 전통민요를 활용한 음악치료가 아동의 사회성 향상과 정서 발달에 미치는 음악적 요소를 분석한 것이다. 연구 대상은 초등학교 고학년 11~13세 아동 10명을 대상으로 하였으며, 전통민요 ‘쾌지나칭칭나네’, ‘오돌또기’, ‘상주함창’, 그리고 ‘경기아리랑’을 활용하여 감상 및 노래 부르기, 장단 연주하기, 재창조 연주, 그리고 song writing 등의 활동을 포함한 치료지도안을 구안하였다. 첫째, 사회성 향상의 구성요소 중 협동성, 타인 이해성, 그리고 또래 간 상호작용을 분석하고 전통민요 ‘쾌지나칭칭나네’와 ‘오돌또기’를 활용하여 사회성의 구성요소를 포함한 치료지도안을 구안하였다. 둘째, 정서 발달의 구성요소 중 정서 인식, 정서 표현, 그리고 정서 조절을 분석하고 전통 민요 ‘상주함창’과 ‘경기아리랑’을 활용하여 정서 발달의 구성요소를 포함한 치료지도안을 구안하였다. 이상을 종합하여 볼 때 전통민요를 통한 아동의 음악치료는 민요가 가지는 메기고 받는 형식, 장단, 5음 음계, 그리고 즉흥적 요소 등을 활용하여 사회성 향상과 정서 발달을 위한 활동 계획이 가능하다는 것을 알 수 있었다.
This study analyses how musical factors in music therapy programs based on Korean traditional folk songs affects social and emotional development of children. Ten children ranging in the age of 11~13 participated in four music therapy programs based on the following Korean traditional folk songs: ‘K...
This study analyses how musical factors in music therapy programs based on Korean traditional folk songs affects social and emotional development of children. Ten children ranging in the age of 11~13 participated in four music therapy programs based on the following Korean traditional folk songs: ‘Kwaejinachingchingnane’, ‘Odolttogi’, ‘Sangjuhamchang’ and ‘Gyeonggiarirang’. Each program consists of listening, singing, playing the rhythm, improvising as well as song writing. The study has two streams of focuses. First, social skills including cooperation, empathy, and interaction with peers, are analyzed and applied to music therapy programs based on ‘Kwaejinachingchingnane’ and ‘Odolttogi’. Second, main factors of emotional development: emotional cognition, emotional expression and control, were analyzed and applied to the music therapy programs based on ‘Sangjuhamchang’ and ‘Gyeonggiarirang’. This study concludes that musical factors of Korean traditional folk songs, such as the form of “sending and receiving”, rhythm, pentatonic scale, and improvisation, can be effectively applied to musical therapy programs designed for the stepwise enhancement of social skills and emotional development. It also demonstrates the positive effects on enhancing children’s social skills and emotional development.
This study analyses how musical factors in music therapy programs based on Korean traditional folk songs affects social and emotional development of children. Ten children ranging in the age of 11~13 participated in four music therapy programs based on the following Korean traditional folk songs: ‘Kwaejinachingchingnane’, ‘Odolttogi’, ‘Sangjuhamchang’ and ‘Gyeonggiarirang’. Each program consists of listening, singing, playing the rhythm, improvising as well as song writing. The study has two streams of focuses. First, social skills including cooperation, empathy, and interaction with peers, are analyzed and applied to music therapy programs based on ‘Kwaejinachingchingnane’ and ‘Odolttogi’. Second, main factors of emotional development: emotional cognition, emotional expression and control, were analyzed and applied to the music therapy programs based on ‘Sangjuhamchang’ and ‘Gyeonggiarirang’. This study concludes that musical factors of Korean traditional folk songs, such as the form of “sending and receiving”, rhythm, pentatonic scale, and improvisation, can be effectively applied to musical therapy programs designed for the stepwise enhancement of social skills and emotional development. It also demonstrates the positive effects on enhancing children’s social skills and emotional development.
주제어
#민요 음악치료 사회성 향상 정서 발달 Korean traditional folk song music therapy social skills emotional development
학위논문 정보
저자
정혜원
학위수여기관
중앙대학교 국악교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악치료교육전공
지도교수
이형환
발행연도
2022
총페이지
ii, 71장
키워드
민요 음악치료 사회성 향상 정서 발달 Korean traditional folk song music therapy social skills emotional development
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.