이 연구는 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정의 연계성을 분석한 것이다. 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정이 어떻게 연계되어 있는지 알아보고 교육 현장에의 시사점을 찾는데 목적이 있다.
이를 위해 2019 개정 누리과정 총론 중 누리과정의 구성 방향, 누리과정의 운영과 2015 개정 초등학교 교육과정 총론 중 교육과정 구성의 방향, 초등학교에 해당하는 교육과정 편성‧운영의 기준에 대한 내용에 나타난 연계성을 분석하였다. 그리고 누리과정 영역별 목표와 내용에 제시된 내용범주, 내용...
이 연구는 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정의 연계성을 분석한 것이다. 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정이 어떻게 연계되어 있는지 알아보고 교육 현장에의 시사점을 찾는데 목적이 있다.
이를 위해 2019 개정 누리과정 총론 중 누리과정의 구성 방향, 누리과정의 운영과 2015 개정 초등학교 교육과정 총론 중 교육과정 구성의 방향, 초등학교에 해당하는 교육과정 편성‧운영의 기준에 대한 내용에 나타난 연계성을 분석하였다. 그리고 누리과정 영역별 목표와 내용에 제시된 내용범주, 내용, 내용 이해 부분과 2015 개정 초등학교 교육과정 중 초등학교 1-2학년군 교과(군)에 포함되는 ‘국어’, ‘수학’, 통합교과에 해당하는 ‘바른 생활’, ‘슬기로운 생활’, ‘즐거운 생활’에 제시된 성취기준, 창의적 체험활동에 포함된 ‘안전한 생활’의 성취기준에 나타난 연계성을 분석하였다. 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정 총론에 나타난 연계 정도를 분석하기 위해 장명림 외(2014)의 선행연구에서 사용한 교육과정 분야에서 ‘유‧초 연계 현황 분석을 위한 관점과 기준’을 수정․보완하여 사용하였다. 그리고 누리과정 영역별 내용과 초등학교 1-2학년군 교육과정에 제시된 성취기준과의 연계성을 분석하기 위해 먼저 누리과정 내용과 초등학교 1-2학년군 교육과정의 성취기준의 관련 유무 여부에 따라 ‘연계’ 혹은 ‘미연계’로 구분하였다. 서로 연계가 되었다면 ‘반복’, ‘확대’, ‘심화’ 중 어떤 형태인지 분석하였고, 연계가 되지 않았다면 ‘역행’, ‘소멸’ 중 어떤 형태인지 분석하였다. 다음으로 초등학교 1-2학년군 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준이 누리과정의 어느 영역과 밀접한 관련이 있는지 분석하여 ‘격차’의 연계형태로 나타내었다.
2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정의 연계성을 분석한 결과는 다음과 같다. 2019 개정 누리과정에 나타난 구성체계가 2015 개정 초등학교 교육과정 총론과 똑같지는 않았다. 하지만 두 교육과정 모두 공통성과 다양성을 추구하고, 학습자 중심 교육과정이며, 교육 구성원이 함께 실현하는 교육과정이라는 성격을 제시했고, 누리과정에 나타난 인간상과 초등학교 교육과정에 나타난 인간상의 내용은 유사하게 나타났다. 누리과정과 초등학교 교육과정 모두 유아와 아동, 즉 학습자를 중심으로 구성할 것을 강조하였으며, 누리과정의 목적과 초등학교 교육의 총괄 목표 모두 바른 인성 함양을 강조하였다. 이런 점에서 2019 개정 이전 3-5세 연령별 누리과정보다 연계성을 높아진 것으로 보였다.
2019 개정 누리과정 내용과 2015 개정 초등학교 1-2학년군 교육과정 내용의 연계 정도는 누리과정의 신체운동·건강 영역 12개 항목 중 11개(91.7%)는 연계, 1개(8.3%)는 미연계로 나타났고, 초등학교 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준은 3개(7.1%)였다. 누리과정의 의사소통 영역 12개 항목 모두 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되는 것으로 나타났고, 초등학교 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준은 5개(17.9%)였다. 누리과정의 사회관계 영역 내용 12개 모두 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되는 것으로 나타났고, 새롭게 나타난 성취기준이 5개(11.1%)였다. 누리과정의 예술경험 영역 내용 12개 모두 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되는 것으로 나타났다. 초등학교 1-2학년군 성취기준 모두 누리과정과 연계되는 것으로 나타났다. 누리과정의 자연탐구 영역 내용 13개 중 9개(69.2%)가 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되고, 4개(30.8%)는 연계되지 않고 소멸되는 것으로 나타났고 초등학교 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준이 16개(35.6%)였다.
2019 개정 전 연령별 3-5세 누리과정에 비해 이번에 개정된 누리과정과 초등학교 교육과정 총론의 연계가 더욱 잘 이루어졌으나 아직 연계되지 않는 부분도 일부 있는 것으로 나타났다. 따라서 누리과정과 초등학교 교육과정이 강조하고 있는 내용에 대한 이해와 검증, 자문을 통해 연계가 더욱 긴밀하게 나타날 수 있도록 개정해야 할 것이다.
2019 개정 누리과정과 초등학교 교육과정 내용면에서도 역시 개정 전 누리과정에 비해 연계가 더 잘 이루어진 것으로 나타났으나 일부 미연계가 나타난 내용이 있다. 따라서 교육과정을 개정할 때 교육구성원들이 학습에 대한 부담을 줄일 수 있도록 유아교육자와 초등교육자가 함께 모여 숙의하는 과정이 필요할 것으로 보인다. 또한 2019 개정 누리과정과 초등학교 교육과정 모두 교사의 자율성을 강조하고 있으므로 유아교육과 초등교육의 진정한 연계를 위해 교사의 역량이 신장되어야 하며 이를 위한 지원이 필요하다.
이 연구는 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정의 연계성을 분석한 것이다. 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정이 어떻게 연계되어 있는지 알아보고 교육 현장에의 시사점을 찾는데 목적이 있다.
이를 위해 2019 개정 누리과정 총론 중 누리과정의 구성 방향, 누리과정의 운영과 2015 개정 초등학교 교육과정 총론 중 교육과정 구성의 방향, 초등학교에 해당하는 교육과정 편성‧운영의 기준에 대한 내용에 나타난 연계성을 분석하였다. 그리고 누리과정 영역별 목표와 내용에 제시된 내용범주, 내용, 내용 이해 부분과 2015 개정 초등학교 교육과정 중 초등학교 1-2학년군 교과(군)에 포함되는 ‘국어’, ‘수학’, 통합교과에 해당하는 ‘바른 생활’, ‘슬기로운 생활’, ‘즐거운 생활’에 제시된 성취기준, 창의적 체험활동에 포함된 ‘안전한 생활’의 성취기준에 나타난 연계성을 분석하였다. 2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정 총론에 나타난 연계 정도를 분석하기 위해 장명림 외(2014)의 선행연구에서 사용한 교육과정 분야에서 ‘유‧초 연계 현황 분석을 위한 관점과 기준’을 수정․보완하여 사용하였다. 그리고 누리과정 영역별 내용과 초등학교 1-2학년군 교육과정에 제시된 성취기준과의 연계성을 분석하기 위해 먼저 누리과정 내용과 초등학교 1-2학년군 교육과정의 성취기준의 관련 유무 여부에 따라 ‘연계’ 혹은 ‘미연계’로 구분하였다. 서로 연계가 되었다면 ‘반복’, ‘확대’, ‘심화’ 중 어떤 형태인지 분석하였고, 연계가 되지 않았다면 ‘역행’, ‘소멸’ 중 어떤 형태인지 분석하였다. 다음으로 초등학교 1-2학년군 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준이 누리과정의 어느 영역과 밀접한 관련이 있는지 분석하여 ‘격차’의 연계형태로 나타내었다.
2019 개정 누리과정과 2015 개정 초등학교 교육과정의 연계성을 분석한 결과는 다음과 같다. 2019 개정 누리과정에 나타난 구성체계가 2015 개정 초등학교 교육과정 총론과 똑같지는 않았다. 하지만 두 교육과정 모두 공통성과 다양성을 추구하고, 학습자 중심 교육과정이며, 교육 구성원이 함께 실현하는 교육과정이라는 성격을 제시했고, 누리과정에 나타난 인간상과 초등학교 교육과정에 나타난 인간상의 내용은 유사하게 나타났다. 누리과정과 초등학교 교육과정 모두 유아와 아동, 즉 학습자를 중심으로 구성할 것을 강조하였으며, 누리과정의 목적과 초등학교 교육의 총괄 목표 모두 바른 인성 함양을 강조하였다. 이런 점에서 2019 개정 이전 3-5세 연령별 누리과정보다 연계성을 높아진 것으로 보였다.
2019 개정 누리과정 내용과 2015 개정 초등학교 1-2학년군 교육과정 내용의 연계 정도는 누리과정의 신체운동·건강 영역 12개 항목 중 11개(91.7%)는 연계, 1개(8.3%)는 미연계로 나타났고, 초등학교 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준은 3개(7.1%)였다. 누리과정의 의사소통 영역 12개 항목 모두 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되는 것으로 나타났고, 초등학교 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준은 5개(17.9%)였다. 누리과정의 사회관계 영역 내용 12개 모두 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되는 것으로 나타났고, 새롭게 나타난 성취기준이 5개(11.1%)였다. 누리과정의 예술경험 영역 내용 12개 모두 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되는 것으로 나타났다. 초등학교 1-2학년군 성취기준 모두 누리과정과 연계되는 것으로 나타났다. 누리과정의 자연탐구 영역 내용 13개 중 9개(69.2%)가 초등학교 1-2학년군 성취기준과 연계되고, 4개(30.8%)는 연계되지 않고 소멸되는 것으로 나타났고 초등학교 교육과정에서 새롭게 나타난 성취기준이 16개(35.6%)였다.
2019 개정 전 연령별 3-5세 누리과정에 비해 이번에 개정된 누리과정과 초등학교 교육과정 총론의 연계가 더욱 잘 이루어졌으나 아직 연계되지 않는 부분도 일부 있는 것으로 나타났다. 따라서 누리과정과 초등학교 교육과정이 강조하고 있는 내용에 대한 이해와 검증, 자문을 통해 연계가 더욱 긴밀하게 나타날 수 있도록 개정해야 할 것이다.
2019 개정 누리과정과 초등학교 교육과정 내용면에서도 역시 개정 전 누리과정에 비해 연계가 더 잘 이루어진 것으로 나타났으나 일부 미연계가 나타난 내용이 있다. 따라서 교육과정을 개정할 때 교육구성원들이 학습에 대한 부담을 줄일 수 있도록 유아교육자와 초등교육자가 함께 모여 숙의하는 과정이 필요할 것으로 보인다. 또한 2019 개정 누리과정과 초등학교 교육과정 모두 교사의 자율성을 강조하고 있으므로 유아교육과 초등교육의 진정한 연계를 위해 교사의 역량이 신장되어야 하며 이를 위한 지원이 필요하다.
The study analyzed the link between the 2019 Revised Nuri Curriculum(RNC) and the 2015 Revised Elementary School Curriculum(RESC). This study aims to find implications for the educational field by examining how the 2019 RNC and the 2015 RESC are linked.
To this end, this study analyzed the link ...
The study analyzed the link between the 2019 Revised Nuri Curriculum(RNC) and the 2015 Revised Elementary School Curriculum(RESC). This study aims to find implications for the educational field by examining how the 2019 RNC and the 2015 RESC are linked.
To this end, this study analyzed the link between the 2019 RNC overview and the 2015 RESC overview. Also, this study analyzed the relationship between the goals and contents of the RNC by area and the achievement standards suggested in the "Korean," "Mathematics," "Integrated Subjects," and "Safe Living" in the 2015 RESC.
This study used the 'Perspectives and Criteria for Analyzing the Current Status of Early Childhood Linkage in the Curriculum Field' used in previous research by Myeong-lim Jang et al. (2014) to analyze the connection between the contents of the RNC and the achievement standards presented in the RESC for 1-2 grades. The study used the term 'linked' if the RNC's contents and the achievement standards of the RESC for 1-2 grades are related. Otherwise, it was classified as 'not connected.'
The study analyzed whether it is 'repeated,' 'expanded,' or 'deepened' when connected. The study also analyzed whether it is 'retrograde' or 'disappeared' when not linked. This study used the term 'gap' when the achievement standards newly emerged in the first and second elementary school grades.
The analyzed results of connectedness between the 2019 RNC and the 2015 RESC are as follows. The structures of the 2019 RNC and the 2015 RESC were not the same. However, both curriculums pursued commonality and diversity, are learner-centered curriculums and presented characteristics of curriculums realized together by members of the education. The contents of the ideal human being in the RNC and the RESC's human image were similar. The RNC and the RESC emphasized a curriculum around infants and children, a learner-centered curriculum emphasizing the excellent character's cultivation in their goals. In this respect, the linkage seemed to be higher than the RNC by age 3-5 years old before the 2019 revision.
The degree of connection between the 2019 RNC contents and the 2015 RESC of 1-2 year group is as follows. Among the 12 items in the physical exercise and health area of the Nuri Curriculum, 11 (91.7%) were related, 1 (8.3%) was unrelated, and 3 (7.1%) achievement standards newly appeared in the elementary school curriculum. All 12 items in the RNC communication area were related to the achievement standards for the 1-2 elementary school grades, and 5 (17.9%) achievement standards newly appeared in the RESC. All 12 contents of social relations in the RNC were found to be related to the achievement standards for the 1st and 2nd grades in RESC, and 5 (11.1%) newly emerged achievement standards. All 12 contents of the RNC's art experience area were linked to the achievement standards for the 1-2 grades of RESC. This study also found all the achievement standards for 1-2 grades in the RESC were linked to the RNC. Nine out of 13 (69.2%) of the contents of the RNC's nature exploration area were linked to the achievement standards for the 1-2 grades of RESC, and 4 (30.8%) were not linked and disappeared. There were 16 new achievement standards (35.6%).
Compared to the previous Nuri curriculum, the RNC and the general theory of the RESC were better connected, but some parts were not yet connected. Therefore, it should be revised so that the connection can appear more closely through understanding, verification, and advice on the content emphasized by the Nuri curriculum and the elementary school curriculum.
This study found the connection of contents between the 2019 RNC and the 2015 RESC better than those of the previous revisions' Nuri curriculum. However, some contents were not related, so when the curriculum was revised, the burden of learning It seems that early childhood educators and elementary educators gather together to deliberate. Also, both the 2019 RNC and the 2015 RESC emphasize the autonomy of teachers. Therefore, for early childhood education and elementary education to be truly connected, teachers' curriculum development capacity must be strengthened, and support for this is necessary.
The study analyzed the link between the 2019 Revised Nuri Curriculum(RNC) and the 2015 Revised Elementary School Curriculum(RESC). This study aims to find implications for the educational field by examining how the 2019 RNC and the 2015 RESC are linked.
To this end, this study analyzed the link between the 2019 RNC overview and the 2015 RESC overview. Also, this study analyzed the relationship between the goals and contents of the RNC by area and the achievement standards suggested in the "Korean," "Mathematics," "Integrated Subjects," and "Safe Living" in the 2015 RESC.
This study used the 'Perspectives and Criteria for Analyzing the Current Status of Early Childhood Linkage in the Curriculum Field' used in previous research by Myeong-lim Jang et al. (2014) to analyze the connection between the contents of the RNC and the achievement standards presented in the RESC for 1-2 grades. The study used the term 'linked' if the RNC's contents and the achievement standards of the RESC for 1-2 grades are related. Otherwise, it was classified as 'not connected.'
The study analyzed whether it is 'repeated,' 'expanded,' or 'deepened' when connected. The study also analyzed whether it is 'retrograde' or 'disappeared' when not linked. This study used the term 'gap' when the achievement standards newly emerged in the first and second elementary school grades.
The analyzed results of connectedness between the 2019 RNC and the 2015 RESC are as follows. The structures of the 2019 RNC and the 2015 RESC were not the same. However, both curriculums pursued commonality and diversity, are learner-centered curriculums and presented characteristics of curriculums realized together by members of the education. The contents of the ideal human being in the RNC and the RESC's human image were similar. The RNC and the RESC emphasized a curriculum around infants and children, a learner-centered curriculum emphasizing the excellent character's cultivation in their goals. In this respect, the linkage seemed to be higher than the RNC by age 3-5 years old before the 2019 revision.
The degree of connection between the 2019 RNC contents and the 2015 RESC of 1-2 year group is as follows. Among the 12 items in the physical exercise and health area of the Nuri Curriculum, 11 (91.7%) were related, 1 (8.3%) was unrelated, and 3 (7.1%) achievement standards newly appeared in the elementary school curriculum. All 12 items in the RNC communication area were related to the achievement standards for the 1-2 elementary school grades, and 5 (17.9%) achievement standards newly appeared in the RESC. All 12 contents of social relations in the RNC were found to be related to the achievement standards for the 1st and 2nd grades in RESC, and 5 (11.1%) newly emerged achievement standards. All 12 contents of the RNC's art experience area were linked to the achievement standards for the 1-2 grades of RESC. This study also found all the achievement standards for 1-2 grades in the RESC were linked to the RNC. Nine out of 13 (69.2%) of the contents of the RNC's nature exploration area were linked to the achievement standards for the 1-2 grades of RESC, and 4 (30.8%) were not linked and disappeared. There were 16 new achievement standards (35.6%).
Compared to the previous Nuri curriculum, the RNC and the general theory of the RESC were better connected, but some parts were not yet connected. Therefore, it should be revised so that the connection can appear more closely through understanding, verification, and advice on the content emphasized by the Nuri curriculum and the elementary school curriculum.
This study found the connection of contents between the 2019 RNC and the 2015 RESC better than those of the previous revisions' Nuri curriculum. However, some contents were not related, so when the curriculum was revised, the burden of learning It seems that early childhood educators and elementary educators gather together to deliberate. Also, both the 2019 RNC and the 2015 RESC emphasize the autonomy of teachers. Therefore, for early childhood education and elementary education to be truly connected, teachers' curriculum development capacity must be strengthened, and support for this is necessary.
주제어
#유아교육 초등교육 누리과정 초등교육과정 교육과정 연계성 초등학교 초등학교교육과정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.