1980년대 이후에 세계적으로 국민들의 문화예술에 대한 욕구가 상승하여 국민문화향수권과 문화복지를 중점으로한 문화예술정책의 확대를 이루었다. 한국의 문화예술교육 정책은 2004년에 문화체육부와 교육부가 공동으로 시행한 “문화예술교육 활성화 종합 계획”을 시행하며 2005년 문화예술교육지원법이 시행되면서 정책적으로 본격 시행되었으며 2006년에는 한국문화예술진흥원을 설립하여 문화예술교육은 매년 더욱더 확대되고 있다.
문화예술교육은 정부정책의 흐름 가운데서 이루어졌으며 문화예술교육의 변화를 읽어낼 수 있는 시각을 갖기위해서는...
1980년대 이후에 세계적으로 국민들의 문화예술에 대한 욕구가 상승하여 국민문화향수권과 문화복지를 중점으로한 문화예술정책의 확대를 이루었다. 한국의 문화예술교육 정책은 2004년에 문화체육부와 교육부가 공동으로 시행한 “문화예술교육 활성화 종합 계획”을 시행하며 2005년 문화예술교육지원법이 시행되면서 정책적으로 본격 시행되었으며 2006년에는 한국문화예술진흥원을 설립하여 문화예술교육은 매년 더욱더 확대되고 있다.
문화예술교육은 정부정책의 흐름 가운데서 이루어졌으며 문화예술교육의 변화를 읽어낼 수 있는 시각을 갖기위해서는 시대의 흐름에 따른 변화에 대해 이해하는 것이 필요하다. 한국과 함께 연구를 하는 영국 문화정책의 목표는 국민들이 문화예술을 통해 국민들이 '최고의 것'을 얻게 하는 것이다. 영국의 신노동당의 집권 시기에 문화정책기조가 '창의성'이였고 문화예술교육정책도 함께 이와 같은 방향으로 나아가 그때부터 '창의성'을 정책가치로 펼쳐졌다. 한국에서는 참여정부 이후로 문화예술교육정책이 본격적으로 추진되어 양국의 비슷한 시기에 펼쳐진 아동청소년 문화예술교육을 살펴볼 필요가 있다. 또 양국의 문화예술교육 정책들은 대부분 정부가 사업 추진의 주체로써 시행되고 있다는 점도 참작할 필요가 있다고 생각된다.
우리나라는 지역을 기반으로 하는 시설과 다양한 연관 체계를 통한 문화예술교육이 추진되고 있지만 각 지역에서의 문화예술교육이 진행될 때 주변의 관련 기관들과의 협력 네트워크를 형성하는 수준과 형태가 모두 각기 다르게 나타나고 있다. 그러한 수준을 결정하는 요인이 무엇인지 파악해야 할 필요성이 있다.
본 연구의 목적은 영국과 한국에서 펼쳐졌던 문화예술정책과 시대의 흐름을 조사하고 그 흐름 속에서 시행된 정책과 예술교육과의 연관성을 살펴보는 것, 양국의 시행했거나 시행하고 있는 대표적인 문화예술교육 협력관계가 이루어지는 프로그램 사례의 운영, 내용, 목적 등을 협력관계의 요소라는 분석의 틀로 사례들 사이의 공통점과 차이점 및 한계점을 다각도로 분석하여 훗날 우리나라에서 현실적으로 이상적이고 미래지향적인 아동·청소년 문화예술교육 프로그램을 실행하는데 도움을 주고자 하는 목적이 있다. 연구의 방법은 아동·청소년 문화예술교육정책들과 협력관계에 관한 자료를 바탕으로 하는 논문, 보고서, 단행본을 포함한 문헌 연구 및 사례 비교로 하여 협력관계에 관한 요소들을 제시해보고자 한다.
본 논문에서는 아동·청소년 문화예술교육을 시대의 흐름에 따라 실행되었던 문화예술정책과 함께 살펴보며 문화예술교육이 펼쳐지는 협력관계에 대해 주목하였다. 정부가 주체로 아동·청소년의 문화예술교육을 진행하는 사례들을 비교해보면서 지역과의 어떠한 협력을 형성하고 있는지에 대한 연구를 진행하였다. 연구를 하며 내적으로는 문화예술 코디네이터의 역할이, 외적으로는 지역과 관계를 형성할 때는 지역과의 긴밀한 협력과 효율적으로 관계를 형성할 수 있는 거점기관이 필요하다는 것을 알 수 있었다.
이를 토대로 국내에서의 아동·청소년 문화예술교육의 지역 협력 체계를 구성할 때 필요한 요소를 갖추고 현실적인 아동·청소년 문화예술교육 사업을 실행하는데 도움을 주고자 한다.
1980년대 이후에 세계적으로 국민들의 문화예술에 대한 욕구가 상승하여 국민문화향수권과 문화복지를 중점으로한 문화예술정책의 확대를 이루었다. 한국의 문화예술교육 정책은 2004년에 문화체육부와 교육부가 공동으로 시행한 “문화예술교육 활성화 종합 계획”을 시행하며 2005년 문화예술교육지원법이 시행되면서 정책적으로 본격 시행되었으며 2006년에는 한국문화예술진흥원을 설립하여 문화예술교육은 매년 더욱더 확대되고 있다.
문화예술교육은 정부정책의 흐름 가운데서 이루어졌으며 문화예술교육의 변화를 읽어낼 수 있는 시각을 갖기위해서는 시대의 흐름에 따른 변화에 대해 이해하는 것이 필요하다. 한국과 함께 연구를 하는 영국 문화정책의 목표는 국민들이 문화예술을 통해 국민들이 '최고의 것'을 얻게 하는 것이다. 영국의 신노동당의 집권 시기에 문화정책기조가 '창의성'이였고 문화예술교육정책도 함께 이와 같은 방향으로 나아가 그때부터 '창의성'을 정책가치로 펼쳐졌다. 한국에서는 참여정부 이후로 문화예술교육정책이 본격적으로 추진되어 양국의 비슷한 시기에 펼쳐진 아동청소년 문화예술교육을 살펴볼 필요가 있다. 또 양국의 문화예술교육 정책들은 대부분 정부가 사업 추진의 주체로써 시행되고 있다는 점도 참작할 필요가 있다고 생각된다.
우리나라는 지역을 기반으로 하는 시설과 다양한 연관 체계를 통한 문화예술교육이 추진되고 있지만 각 지역에서의 문화예술교육이 진행될 때 주변의 관련 기관들과의 협력 네트워크를 형성하는 수준과 형태가 모두 각기 다르게 나타나고 있다. 그러한 수준을 결정하는 요인이 무엇인지 파악해야 할 필요성이 있다.
본 연구의 목적은 영국과 한국에서 펼쳐졌던 문화예술정책과 시대의 흐름을 조사하고 그 흐름 속에서 시행된 정책과 예술교육과의 연관성을 살펴보는 것, 양국의 시행했거나 시행하고 있는 대표적인 문화예술교육 협력관계가 이루어지는 프로그램 사례의 운영, 내용, 목적 등을 협력관계의 요소라는 분석의 틀로 사례들 사이의 공통점과 차이점 및 한계점을 다각도로 분석하여 훗날 우리나라에서 현실적으로 이상적이고 미래지향적인 아동·청소년 문화예술교육 프로그램을 실행하는데 도움을 주고자 하는 목적이 있다. 연구의 방법은 아동·청소년 문화예술교육정책들과 협력관계에 관한 자료를 바탕으로 하는 논문, 보고서, 단행본을 포함한 문헌 연구 및 사례 비교로 하여 협력관계에 관한 요소들을 제시해보고자 한다.
본 논문에서는 아동·청소년 문화예술교육을 시대의 흐름에 따라 실행되었던 문화예술정책과 함께 살펴보며 문화예술교육이 펼쳐지는 협력관계에 대해 주목하였다. 정부가 주체로 아동·청소년의 문화예술교육을 진행하는 사례들을 비교해보면서 지역과의 어떠한 협력을 형성하고 있는지에 대한 연구를 진행하였다. 연구를 하며 내적으로는 문화예술 코디네이터의 역할이, 외적으로는 지역과 관계를 형성할 때는 지역과의 긴밀한 협력과 효율적으로 관계를 형성할 수 있는 거점기관이 필요하다는 것을 알 수 있었다.
이를 토대로 국내에서의 아동·청소년 문화예술교육의 지역 협력 체계를 구성할 때 필요한 요소를 갖추고 현실적인 아동·청소년 문화예술교육 사업을 실행하는데 도움을 주고자 한다.
After the 1980s, people's desire for culture and arts increased worldwide, and culture and arts policies focused on national culture enjoying benefits and cultural welfare were expanded. Korea’s culture and arts education policy was implemented in earnest with the implementation of the Cultural Arts...
After the 1980s, people's desire for culture and arts increased worldwide, and culture and arts policies focused on national culture enjoying benefits and cultural welfare were expanded. Korea’s culture and arts education policy was implemented in earnest with the implementation of the Cultural Arts Education Support Act in 2005, followed by the implementation of the “Comprehensive Plan for Cultural Arts Education” jointly implemented by the Ministry of Culture and Sports and the Ministry of Education in 2004. With the establishment of the Promotion Agency, culture and arts education is expanding every year.
Culture and arts education was conducted amid the flow of government policy, and to have a perspective that can read the changes in culture and arts education, it is necessary to understand the changes according to the flow of the times. The goal of British cultural policy researching Korea in the text is to enable the people to obtain 'the best' through culture and art. When the New Labor Party came to power in England, the cultural policy guiding principle was 'creativity', and the culture and arts education policy also went in the same direction, and 'creativity' was the policy value from then on. In Korea, culture and arts education policies have been promoted in earnest after the participatory government, and it is necessary to look at the arts and culture education for children and adolescents that took place at the same time in both countries. In addition, it is necessary to take into account the fact that most of the cultural arts education policies of both countries are being implemented by the government as the main body of project promotion.
In Korea, culture and arts education is being promoted through regional-based facilities and various related systems. However, when culture and arts education is conducted in each region, the level and form of forming a network of cooperation with related institutions in each region are all different. There is a need to figure out what factors determine such a level.
The purpose of this study is to investigate cultural arts policies and the flow of the times in England and Korea, and examine the relationship between the policies implemented in the flow and arts education, and examine the representative culture and arts education implemented in both countries.
Operation of program cases in which partnerships are made, within by analyzing the differences, and limitations between the cases from various angles within the framework of analysis of use and purpose as elements of a cooperative relationship, will help to implement realistically ideal and future-oriented cultural arts education programs for children and youth in Korea in the future. There is a purpose to give. As a method of research, we intend to present the elements of cooperative relationships by researching literature and case studies, including papers, reports, and books, based on data on cooperation with cultural arts education policies for children and youth.
In this paper, we looked at the cultural arts education for children and youth along with the cultural arts policies that were implemented
according to the times and paid attention to the cooperative relationship in which arts and culture education is unfolding. A study was conducted on what kind of cooperation the government is forming with the region by comparing cases where the government is
conducting cultural arts education for children and young people. Through the research, it was found that the role of the culture and arts coordinator was internally important, and externally, when forming a relationship with the region, it was necessary to establish strong cooperation with the region and a base institution that could effectively form a relationship.
Based on this, we intend to provide the necessary elements to form a regional cooperation system for cultural and artistic education for children and youth in Korea and to help propose practically implementing arts and culture education projects for children and youth.
After the 1980s, people's desire for culture and arts increased worldwide, and culture and arts policies focused on national culture enjoying benefits and cultural welfare were expanded. Korea’s culture and arts education policy was implemented in earnest with the implementation of the Cultural Arts Education Support Act in 2005, followed by the implementation of the “Comprehensive Plan for Cultural Arts Education” jointly implemented by the Ministry of Culture and Sports and the Ministry of Education in 2004. With the establishment of the Promotion Agency, culture and arts education is expanding every year.
Culture and arts education was conducted amid the flow of government policy, and to have a perspective that can read the changes in culture and arts education, it is necessary to understand the changes according to the flow of the times. The goal of British cultural policy researching Korea in the text is to enable the people to obtain 'the best' through culture and art. When the New Labor Party came to power in England, the cultural policy guiding principle was 'creativity', and the culture and arts education policy also went in the same direction, and 'creativity' was the policy value from then on. In Korea, culture and arts education policies have been promoted in earnest after the participatory government, and it is necessary to look at the arts and culture education for children and adolescents that took place at the same time in both countries. In addition, it is necessary to take into account the fact that most of the cultural arts education policies of both countries are being implemented by the government as the main body of project promotion.
In Korea, culture and arts education is being promoted through regional-based facilities and various related systems. However, when culture and arts education is conducted in each region, the level and form of forming a network of cooperation with related institutions in each region are all different. There is a need to figure out what factors determine such a level.
The purpose of this study is to investigate cultural arts policies and the flow of the times in England and Korea, and examine the relationship between the policies implemented in the flow and arts education, and examine the representative culture and arts education implemented in both countries.
Operation of program cases in which partnerships are made, within by analyzing the differences, and limitations between the cases from various angles within the framework of analysis of use and purpose as elements of a cooperative relationship, will help to implement realistically ideal and future-oriented cultural arts education programs for children and youth in Korea in the future. There is a purpose to give. As a method of research, we intend to present the elements of cooperative relationships by researching literature and case studies, including papers, reports, and books, based on data on cooperation with cultural arts education policies for children and youth.
In this paper, we looked at the cultural arts education for children and youth along with the cultural arts policies that were implemented
according to the times and paid attention to the cooperative relationship in which arts and culture education is unfolding. A study was conducted on what kind of cooperation the government is forming with the region by comparing cases where the government is
conducting cultural arts education for children and young people. Through the research, it was found that the role of the culture and arts coordinator was internally important, and externally, when forming a relationship with the region, it was necessary to establish strong cooperation with the region and a base institution that could effectively form a relationship.
Based on this, we intend to provide the necessary elements to form a regional cooperation system for cultural and artistic education for children and youth in Korea and to help propose practically implementing arts and culture education projects for children and youth.
주제어
#아동·청소년 문화예술교육 협력관계 children and adolescents culture and arts education cooperative relationships
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