본 연구는 중학교 교사들을 대상으로 인공지능 기반 맞춤형 수업에 대한 인식을 질적 연구 중 근거이론을 기반으로 하였다. 시대 사회적 흐름에 따라 공교육에도 인공지능을 도입하는 것에 대한 논의가 활발하게 이루어지는 분위기를 바탕으로 2022년 개정 교육과정에서 미래교육에 인공지능 교육을 유초중고에 도입하는 것은 분명해 보인다. 이에 따라 학습자 중심에 보다 초점을 맞춘 ‘인공지능 기반 맞춤형 수업’의 형태가 가까운 미래에 학교에 도입될 것으로 예상된다. 이론적으로 맞춤형 수업과 인공지능의 도입에 관한 연구들은 활발하게 진행되고 있으나, 정작 현장에서 실제로 받아들이는 주체인 교사들이 이에 대해 어떻게 인식을 하고 있는지에 대한 연구가 부족하였다. ICT활용의 성공적인 정착과 새로운 혁신을 받아들이는 데에 무엇보다 교사들의 인식이 크게 영향을 미친다는 선행연구들은 본 연구의 필요성을 뒷받침한다(신원석, 2011;, Rogers, 2003). 따라서 중학교 교사들의 인식 연구를 통해 인공지능 기반 맞춤형 수업이란 무엇이고, 어떻게 인식하는지를 알아보고자 하였다. 또한 그에 작용을 미치는 요인들은 무엇이며 학교 현장에 성공적으로 도입하여 교육적으로 활용하기 위해서는 무엇이 필요하다고 인식하는지를 연구 하였다. 또한 교사들이 어떤 방향으로 인공지능 시스템을 활용하고자 하는지를 알아보아 추후 보다 교육적으로 효과적인 인공지능 기반 맞춤형 시스템을 개발하는데 도움을 주고자 하였다. 본 연구는 2021년 6월부터 11월까지 문헌 고찰과 16명의 교사들을 대상으로 ...
본 연구는 중학교 교사들을 대상으로 인공지능 기반 맞춤형 수업에 대한 인식을 질적 연구 중 근거이론을 기반으로 하였다. 시대 사회적 흐름에 따라 공교육에도 인공지능을 도입하는 것에 대한 논의가 활발하게 이루어지는 분위기를 바탕으로 2022년 개정 교육과정에서 미래교육에 인공지능 교육을 유초중고에 도입하는 것은 분명해 보인다. 이에 따라 학습자 중심에 보다 초점을 맞춘 ‘인공지능 기반 맞춤형 수업’의 형태가 가까운 미래에 학교에 도입될 것으로 예상된다. 이론적으로 맞춤형 수업과 인공지능의 도입에 관한 연구들은 활발하게 진행되고 있으나, 정작 현장에서 실제로 받아들이는 주체인 교사들이 이에 대해 어떻게 인식을 하고 있는지에 대한 연구가 부족하였다. ICT활용의 성공적인 정착과 새로운 혁신을 받아들이는 데에 무엇보다 교사들의 인식이 크게 영향을 미친다는 선행연구들은 본 연구의 필요성을 뒷받침한다(신원석, 2011;, Rogers, 2003). 따라서 중학교 교사들의 인식 연구를 통해 인공지능 기반 맞춤형 수업이란 무엇이고, 어떻게 인식하는지를 알아보고자 하였다. 또한 그에 작용을 미치는 요인들은 무엇이며 학교 현장에 성공적으로 도입하여 교육적으로 활용하기 위해서는 무엇이 필요하다고 인식하는지를 연구 하였다. 또한 교사들이 어떤 방향으로 인공지능 시스템을 활용하고자 하는지를 알아보아 추후 보다 교육적으로 효과적인 인공지능 기반 맞춤형 시스템을 개발하는데 도움을 주고자 하였다. 본 연구는 2021년 6월부터 11월까지 문헌 고찰과 16명의 교사들을 대상으로 근거이론에 입각하여 이론적 표본 추출에 의한 의도적 표집 방법을 통해 참여자를 선정하고 심층 면담을 통해 자료 수집을 하였다. 교사들은 현직 중학교 교사들로 수석교사와 수업 연구의 전문가 교사들을 포함하였다. 지속적 비교분석과정을 거쳐 이론적 포화상태가 될 때까지 표집하고 면담을 진행하여 자료를 수집하였다. 이를 근거이론 중 Strauss와 Corbin의 패러다임 모형에 따라 분석하였다. 코딩 결과 총 120개의 개념, 53개의 하위범주, 24개의 상위범주를 도출하였고, 이를 분류하여 교사들의 인식을 구체적으로 정리하여 연구문제에 대한 답을 도출하고 상황 모형을 만들어 제시하였다.. 교사들은 활발하게 진행되는 이론과는 달리 ‘인공지능’과 ‘맞춤형 수업’에 대체적으로 낯설어 하여 이론과 현장과의 괴리를 확인할 수 있었다. 선행연구와 비교한 결과 교사들은 인공지능 기반의 맞춤형 수업을 인공지능 시스템을 기반으로 한 개별화 학습(Personalized Learning)에 가깝게 인식하고 있는 것으로 추정된다. 교사들의 인공지능 기반 맞춤형 수업의 도입에 대한 인식은 막연하게 긍정적 태도를 보이면서도 결국 부정적으로 인식하는 이중적 태도를 보여주었고, 이를 모형의 ‘중심현상’으로 보았다. 이에 직접적으로 작용한 요인으로는 교사들의 보수적 태도, 교사 간의 갈등과 학교의 미흡한 환경 때문으로 파악된다. 이는 ‘인과적 조건’에 해당한다. 간접적인 요인으로는 과거 경험을 통해 형성된 부정적 인식, 그로 인해 교육은 결국 변하지 않을 것이라는 좌절감, 그리고 참여하지 않는 학습자의 태도와 현장과 동떨어진 이론에 대한 괴리감인 것으로 도출되었다. 이는 ‘맥락적 조건’과 연결된다. 그럼에도 인공지능 도입이 될 것이라고 보았는데, 그 이유는 ‘중재적 조건’에 해당하는 것으로, 인공지능은 거부할 수 없는 시대적 흐름이자 이를 통해 기존 수업의 어려움을 극복하고 더 나은 수업을 하길 원하는 마음 때문인 것으로 보인다. 한편, 학교 현장에 적용하기 위한 전제조건으로 교사의 연수, 전반적인 인식 변화, 교육의 본질을 반영하려는 노력, 원활한 수업을 위한 환경적 인프라 구축 등의 의견들을 제시하였고, 이는 ‘작용/상호작용’에 해당한다. 인공지능 기반 맞춤형 수업이 학교에 잘 적용이 되었을 때 기대하는 활용 방향은 현재 교육의 한계를 극복하고 모두에게 효과적인 배움이 일어나길 희망하며, 새로운 차원의 수업과 새로운 차원의 학교를 구축하는 것에 가까웠다. 이는 ‘결과’에 해당한다. 결과적으로 도출된 이론의 기반에는 결국 교육의 본질은 무엇인가에 대한 고민이 깔려 있는 것으로 확인할 수 있었다. 본 연구의 의의는 교사, 수업, 학습자들의 상호작용과 인공지능이 대체할 수 없는 교육의 특성을 고민하고, 이를 기반으로 교육의 어려움을 극복하고, 모두에게 효과적인 배움이 일어날 수 있도록 인공지능 기반 맞춤형 수업 시스템을 개발하고 적용해야함을 교사들의 인식을 통해 직접 확인했다는데 에 있다. 이를 반영한 현실적으로 적용 가능한 형태로 학교 정규 시간 내에 인공지능의 도움을 받아 자기주도학습을 할 수 있는 맞춤형 수업을 포함시키는 것을 제언하였다.
본 연구는 중학교 교사들을 대상으로 인공지능 기반 맞춤형 수업에 대한 인식을 질적 연구 중 근거이론을 기반으로 하였다. 시대 사회적 흐름에 따라 공교육에도 인공지능을 도입하는 것에 대한 논의가 활발하게 이루어지는 분위기를 바탕으로 2022년 개정 교육과정에서 미래교육에 인공지능 교육을 유초중고에 도입하는 것은 분명해 보인다. 이에 따라 학습자 중심에 보다 초점을 맞춘 ‘인공지능 기반 맞춤형 수업’의 형태가 가까운 미래에 학교에 도입될 것으로 예상된다. 이론적으로 맞춤형 수업과 인공지능의 도입에 관한 연구들은 활발하게 진행되고 있으나, 정작 현장에서 실제로 받아들이는 주체인 교사들이 이에 대해 어떻게 인식을 하고 있는지에 대한 연구가 부족하였다. ICT활용의 성공적인 정착과 새로운 혁신을 받아들이는 데에 무엇보다 교사들의 인식이 크게 영향을 미친다는 선행연구들은 본 연구의 필요성을 뒷받침한다(신원석, 2011;, Rogers, 2003). 따라서 중학교 교사들의 인식 연구를 통해 인공지능 기반 맞춤형 수업이란 무엇이고, 어떻게 인식하는지를 알아보고자 하였다. 또한 그에 작용을 미치는 요인들은 무엇이며 학교 현장에 성공적으로 도입하여 교육적으로 활용하기 위해서는 무엇이 필요하다고 인식하는지를 연구 하였다. 또한 교사들이 어떤 방향으로 인공지능 시스템을 활용하고자 하는지를 알아보아 추후 보다 교육적으로 효과적인 인공지능 기반 맞춤형 시스템을 개발하는데 도움을 주고자 하였다. 본 연구는 2021년 6월부터 11월까지 문헌 고찰과 16명의 교사들을 대상으로 근거이론에 입각하여 이론적 표본 추출에 의한 의도적 표집 방법을 통해 참여자를 선정하고 심층 면담을 통해 자료 수집을 하였다. 교사들은 현직 중학교 교사들로 수석교사와 수업 연구의 전문가 교사들을 포함하였다. 지속적 비교분석과정을 거쳐 이론적 포화상태가 될 때까지 표집하고 면담을 진행하여 자료를 수집하였다. 이를 근거이론 중 Strauss와 Corbin의 패러다임 모형에 따라 분석하였다. 코딩 결과 총 120개의 개념, 53개의 하위범주, 24개의 상위범주를 도출하였고, 이를 분류하여 교사들의 인식을 구체적으로 정리하여 연구문제에 대한 답을 도출하고 상황 모형을 만들어 제시하였다.. 교사들은 활발하게 진행되는 이론과는 달리 ‘인공지능’과 ‘맞춤형 수업’에 대체적으로 낯설어 하여 이론과 현장과의 괴리를 확인할 수 있었다. 선행연구와 비교한 결과 교사들은 인공지능 기반의 맞춤형 수업을 인공지능 시스템을 기반으로 한 개별화 학습(Personalized Learning)에 가깝게 인식하고 있는 것으로 추정된다. 교사들의 인공지능 기반 맞춤형 수업의 도입에 대한 인식은 막연하게 긍정적 태도를 보이면서도 결국 부정적으로 인식하는 이중적 태도를 보여주었고, 이를 모형의 ‘중심현상’으로 보았다. 이에 직접적으로 작용한 요인으로는 교사들의 보수적 태도, 교사 간의 갈등과 학교의 미흡한 환경 때문으로 파악된다. 이는 ‘인과적 조건’에 해당한다. 간접적인 요인으로는 과거 경험을 통해 형성된 부정적 인식, 그로 인해 교육은 결국 변하지 않을 것이라는 좌절감, 그리고 참여하지 않는 학습자의 태도와 현장과 동떨어진 이론에 대한 괴리감인 것으로 도출되었다. 이는 ‘맥락적 조건’과 연결된다. 그럼에도 인공지능 도입이 될 것이라고 보았는데, 그 이유는 ‘중재적 조건’에 해당하는 것으로, 인공지능은 거부할 수 없는 시대적 흐름이자 이를 통해 기존 수업의 어려움을 극복하고 더 나은 수업을 하길 원하는 마음 때문인 것으로 보인다. 한편, 학교 현장에 적용하기 위한 전제조건으로 교사의 연수, 전반적인 인식 변화, 교육의 본질을 반영하려는 노력, 원활한 수업을 위한 환경적 인프라 구축 등의 의견들을 제시하였고, 이는 ‘작용/상호작용’에 해당한다. 인공지능 기반 맞춤형 수업이 학교에 잘 적용이 되었을 때 기대하는 활용 방향은 현재 교육의 한계를 극복하고 모두에게 효과적인 배움이 일어나길 희망하며, 새로운 차원의 수업과 새로운 차원의 학교를 구축하는 것에 가까웠다. 이는 ‘결과’에 해당한다. 결과적으로 도출된 이론의 기반에는 결국 교육의 본질은 무엇인가에 대한 고민이 깔려 있는 것으로 확인할 수 있었다. 본 연구의 의의는 교사, 수업, 학습자들의 상호작용과 인공지능이 대체할 수 없는 교육의 특성을 고민하고, 이를 기반으로 교육의 어려움을 극복하고, 모두에게 효과적인 배움이 일어날 수 있도록 인공지능 기반 맞춤형 수업 시스템을 개발하고 적용해야함을 교사들의 인식을 통해 직접 확인했다는데 에 있다. 이를 반영한 현실적으로 적용 가능한 형태로 학교 정규 시간 내에 인공지능의 도움을 받아 자기주도학습을 할 수 있는 맞춤형 수업을 포함시키는 것을 제언하였다.
This study was based on Grounded Theory which is one of the qualitative studies on the perception of AI-based customized classes for middle school teachers. Based on the atmosphere of actively discussing the introduction of artificial intelligence in public education according to the social flow of ...
This study was based on Grounded Theory which is one of the qualitative studies on the perception of AI-based customized classes for middle school teachers. Based on the atmosphere of actively discussing the introduction of artificial intelligence in public education according to the social flow of the times, it was decided to introduce artificial intelligence education to elementary, middle and high schools in the future education in the revised curriculum in 2022. It is expected that the form of ‘AI-based customized classes’ with a more focus on learner-centeredness will be introduced to school sites in the near future. In theoretical studies, studies on the introduction of customized classes and artificial intelligence are being actively conducted, but there has been insufficient research on how teachers, who are the subjects of actual acceptance in the field, perceive them. Prior studies that teachers' perceptions have a great influence on successful settlement of ICT use and acceptance of new innovations support the necessity of this study (Shin Won-seok, 2011;, Rogers, 2003). Through the process of this grounded theory, the purpose of this study was to find out what AI-based customized classes are, how they perceive them, what are the factors that affect them, and what they perceive as necessary to successfully introduce and use them effectively in school. In addition, we tried to help develop a more educationally effective AI-based customized system in the future by examining the direction in which teachers want to utilize the AI system. This study collected data from June to November 2021 through literature review on previous studies and in-depth interviews with 16 middle school teachers. They are incumbent middle school teachers. The subjects were teachers of Korean, English, mathematics, and science, which are the main subjects. Based on the grounded theory, participants were selected using a purposive sampling method by theoretical sampling and master teachers were included as education experts. Through continuous comparative analysis, samples were collected until theoretical saturation was reached, and data were collected by conducting interviews. In grounded theory, we tried to derive the answer to the research question through the analysis process of Strauss and Corbin's grounded theory paradigm model. As a result of the open coding, a total of 120 concepts, 53 subcategories, and 24 upper categories were derived. These were classified through axial coding and selective coding to form a theoretical model. Through this, a situation model was created and the teachers' perceptions were specifically organized to derive answers to the research questions. Teachers were generally unfamiliar with 'artificial intelligence' and 'customized classes', unlike actively conducted theories. It means the gap between theory and the field. As a result of comparing teachers' perceptions with previous studies, the teachers perceived AI-based customized classes as close to Personalized Learning based on AI systems. Their perception of the introduction of AI-based customized classes corresponds to a central phenomenon in the grounded theory paradigm model. In general, the teachers showed a double attitude toward the introduction of AI-based customized classes, which was that they initially accepted the introduction vaguely positively, but eventually showed a negative attitude toward the introduction. The factors that directly acted on this central phenomenon were teachers' conservative attitudes, conflicts between teachers, and insufficient environmental conditions of schools. This corresponds to the ‘causal condition’ of the paradigm model. As indirect factors, it was derived from negative perceptions formed through past experiences, frustration that education would not change as a result, the attitude of learners who did not participate, and a sense of disparity between the theory far from the field. This is connected with the contextual condition of the paradigm model. Nevertheless, they admit that they will eventually have to accept the adoption of artificial intelligence. This can be understood because they want to provide high-quality education by overcoming difficulties encountered in existing classes through artificial intelligence, and the introduction of artificial intelligence is an irresistible trend of the times. This corresponds to the intervening condition of this paradigm model. Therefore, it was recognized that teacher training, general change of perception, effort to reflect the essence of education, and the establishment of an environmental infrastructure for smooth instruction as a prerequisite for realizing it in the school field are necessary, and this corresponds to the action/interaction strategy of the model. Thus, when applied well, the expected positive form and direction of use was derived to hope that effective learning would occur for all by overcoming the limitations of current education through a new class of classes and a new class of school. This was found to correspond to the result in this model. In the end, it seems that concerns about the essence of education are underlying the overall theory derived from the interview. The significance of this study is that teachers, classes, and learners should think about irreplaceable educational characteristics, overcome educational difficulties based on this, and develop and apply AI-based customized teaching systems so that effective learning can occur to everyone. In a realistic applicable form reflecting this, it was suggested to include customized classes for self-directed learning with the help of AI within regular school hours.
This study was based on Grounded Theory which is one of the qualitative studies on the perception of AI-based customized classes for middle school teachers. Based on the atmosphere of actively discussing the introduction of artificial intelligence in public education according to the social flow of the times, it was decided to introduce artificial intelligence education to elementary, middle and high schools in the future education in the revised curriculum in 2022. It is expected that the form of ‘AI-based customized classes’ with a more focus on learner-centeredness will be introduced to school sites in the near future. In theoretical studies, studies on the introduction of customized classes and artificial intelligence are being actively conducted, but there has been insufficient research on how teachers, who are the subjects of actual acceptance in the field, perceive them. Prior studies that teachers' perceptions have a great influence on successful settlement of ICT use and acceptance of new innovations support the necessity of this study (Shin Won-seok, 2011;, Rogers, 2003). Through the process of this grounded theory, the purpose of this study was to find out what AI-based customized classes are, how they perceive them, what are the factors that affect them, and what they perceive as necessary to successfully introduce and use them effectively in school. In addition, we tried to help develop a more educationally effective AI-based customized system in the future by examining the direction in which teachers want to utilize the AI system. This study collected data from June to November 2021 through literature review on previous studies and in-depth interviews with 16 middle school teachers. They are incumbent middle school teachers. The subjects were teachers of Korean, English, mathematics, and science, which are the main subjects. Based on the grounded theory, participants were selected using a purposive sampling method by theoretical sampling and master teachers were included as education experts. Through continuous comparative analysis, samples were collected until theoretical saturation was reached, and data were collected by conducting interviews. In grounded theory, we tried to derive the answer to the research question through the analysis process of Strauss and Corbin's grounded theory paradigm model. As a result of the open coding, a total of 120 concepts, 53 subcategories, and 24 upper categories were derived. These were classified through axial coding and selective coding to form a theoretical model. Through this, a situation model was created and the teachers' perceptions were specifically organized to derive answers to the research questions. Teachers were generally unfamiliar with 'artificial intelligence' and 'customized classes', unlike actively conducted theories. It means the gap between theory and the field. As a result of comparing teachers' perceptions with previous studies, the teachers perceived AI-based customized classes as close to Personalized Learning based on AI systems. Their perception of the introduction of AI-based customized classes corresponds to a central phenomenon in the grounded theory paradigm model. In general, the teachers showed a double attitude toward the introduction of AI-based customized classes, which was that they initially accepted the introduction vaguely positively, but eventually showed a negative attitude toward the introduction. The factors that directly acted on this central phenomenon were teachers' conservative attitudes, conflicts between teachers, and insufficient environmental conditions of schools. This corresponds to the ‘causal condition’ of the paradigm model. As indirect factors, it was derived from negative perceptions formed through past experiences, frustration that education would not change as a result, the attitude of learners who did not participate, and a sense of disparity between the theory far from the field. This is connected with the contextual condition of the paradigm model. Nevertheless, they admit that they will eventually have to accept the adoption of artificial intelligence. This can be understood because they want to provide high-quality education by overcoming difficulties encountered in existing classes through artificial intelligence, and the introduction of artificial intelligence is an irresistible trend of the times. This corresponds to the intervening condition of this paradigm model. Therefore, it was recognized that teacher training, general change of perception, effort to reflect the essence of education, and the establishment of an environmental infrastructure for smooth instruction as a prerequisite for realizing it in the school field are necessary, and this corresponds to the action/interaction strategy of the model. Thus, when applied well, the expected positive form and direction of use was derived to hope that effective learning would occur for all by overcoming the limitations of current education through a new class of classes and a new class of school. This was found to correspond to the result in this model. In the end, it seems that concerns about the essence of education are underlying the overall theory derived from the interview. The significance of this study is that teachers, classes, and learners should think about irreplaceable educational characteristics, overcome educational difficulties based on this, and develop and apply AI-based customized teaching systems so that effective learning can occur to everyone. In a realistic applicable form reflecting this, it was suggested to include customized classes for self-directed learning with the help of AI within regular school hours.
주제어
#맞춤형 수업 중학교 교사 인식 인공지능 근거이론 미래 교육 교육공학 인공지능 기반 맞춤형 수업
학위논문 정보
저자
윤혜진
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
지도교수
박인우
발행연도
2022
총페이지
iv, 116 p.
키워드
맞춤형 수업 중학교 교사 인식 인공지능 근거이론 미래 교육 교육공학 인공지능 기반 맞춤형 수업
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.