의료법인은 모든 국민이 수준 높은 의료 혜택을 받을 수 있도록 국민에게 필요한 의료서비스를 제공할 것을 목적으로 운영되어야 한다.
또한 의료법인은 의료서비스를 제공하여 창출된 이익을 의료법인의 운영 및 시설 투자에 사용해야 하며, 향후 해산 시 잔여재산은 유사한 목적을 가진 비영리법인에게 기증 처분하거나 국가 또는 지방자치단체에게 귀속해야 하는 비영리성을 갖추어야 한다.
현행 과세제도는 의료법인의 고유목적사업(의료업)에서 발생하는 소득을 수익사업으로 분류하여 과세를 하면서, 이로 인한 부담을 경감시켜 주기 위하여 ...
의료법인은 모든 국민이 수준 높은 의료 혜택을 받을 수 있도록 국민에게 필요한 의료서비스를 제공할 것을 목적으로 운영되어야 한다.
또한 의료법인은 의료서비스를 제공하여 창출된 이익을 의료법인의 운영 및 시설 투자에 사용해야 하며, 향후 해산 시 잔여재산은 유사한 목적을 가진 비영리법인에게 기증 처분하거나 국가 또는 지방자치단체에게 귀속해야 하는 비영리성을 갖추어야 한다.
현행 과세제도는 의료법인의 고유목적사업(의료업)에서 발생하는 소득을 수익사업으로 분류하여 과세를 하면서, 이로 인한 부담을 경감시켜 주기 위하여 세액감면ㆍ공제 등 혜택을 제공해 왔다. 그러나 이러한 혜택이 의료기관 개설 주체에 따라 차별적으로 주어지고 있다.
의료법인 과세제도의 차별로 인한 문제점을 해결하기 위한 개선방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 비영리법인의 공익성 여부 및 정도를 객관적으로 평가할 수 있는 명확한 평가기준을 마련하고, 그 평가기준에 따라 주무관청과 독립적으로 공익성을 평가하는 민간의 평가기구를 설립하여야 한다.
둘째, 의료법인과 일반 비영리법인간 과세 차별에 해당하는 과세대상 수익사업의 범위와 고유목적사업준비금 사용 범위는 앞서 제시한 공익성 평가 결과에 근거하여 해당 범위를 정하도록 한다.
셋째, 비영리의료기관간 과세 차별에 해당하는 고유목적사업준비금과 기부금 손금산입 설정한도는 앞서 제시한 공익성 평가 결과에 근거하여 설정 한도를 정하도록 한다.
이를 통하여 의료법인과 일반 비영리법인, 비영리의료기관 간의 세제상 혜택의 차별이 헌법상 평등주의에 위배되지 않으면서 적용될 수 있다고 생각한다.
본 연구는 비영리 의료법인을 중심으로 해당 법인에게 적용되고 있는 과세제도를 연구하고 의료법인 입장에서 과세차별의 불합리성을 강조하고 차별을 해소해야 함을 강조하였다. 특히, 공익성 평가기준 및 공익성 평가 기구를 도입하여 차등 과세에 대한 근거로 사용하는 것을 제시하였다.
의료법인은 모든 국민이 수준 높은 의료 혜택을 받을 수 있도록 국민에게 필요한 의료서비스를 제공할 것을 목적으로 운영되어야 한다.
또한 의료법인은 의료서비스를 제공하여 창출된 이익을 의료법인의 운영 및 시설 투자에 사용해야 하며, 향후 해산 시 잔여재산은 유사한 목적을 가진 비영리법인에게 기증 처분하거나 국가 또는 지방자치단체에게 귀속해야 하는 비영리성을 갖추어야 한다.
현행 과세제도는 의료법인의 고유목적사업(의료업)에서 발생하는 소득을 수익사업으로 분류하여 과세를 하면서, 이로 인한 부담을 경감시켜 주기 위하여 세액감면ㆍ공제 등 혜택을 제공해 왔다. 그러나 이러한 혜택이 의료기관 개설 주체에 따라 차별적으로 주어지고 있다.
의료법인 과세제도의 차별로 인한 문제점을 해결하기 위한 개선방안을 다음과 같이 제시한다.
첫째, 비영리법인의 공익성 여부 및 정도를 객관적으로 평가할 수 있는 명확한 평가기준을 마련하고, 그 평가기준에 따라 주무관청과 독립적으로 공익성을 평가하는 민간의 평가기구를 설립하여야 한다.
둘째, 의료법인과 일반 비영리법인간 과세 차별에 해당하는 과세대상 수익사업의 범위와 고유목적사업준비금 사용 범위는 앞서 제시한 공익성 평가 결과에 근거하여 해당 범위를 정하도록 한다.
셋째, 비영리의료기관간 과세 차별에 해당하는 고유목적사업준비금과 기부금 손금산입 설정한도는 앞서 제시한 공익성 평가 결과에 근거하여 설정 한도를 정하도록 한다.
이를 통하여 의료법인과 일반 비영리법인, 비영리의료기관 간의 세제상 혜택의 차별이 헌법상 평등주의에 위배되지 않으면서 적용될 수 있다고 생각한다.
본 연구는 비영리 의료법인을 중심으로 해당 법인에게 적용되고 있는 과세제도를 연구하고 의료법인 입장에서 과세차별의 불합리성을 강조하고 차별을 해소해야 함을 강조하였다. 특히, 공익성 평가기준 및 공익성 평가 기구를 도입하여 차등 과세에 대한 근거로 사용하는 것을 제시하였다.
Medical corporations are non-profit corporations, so they should be operated with the purpose of providing medical services to the public so that all citizens can receive high quality medical benefits.
In addition, medical corporations should use the benefits generated by providing medical servi...
Medical corporations are non-profit corporations, so they should be operated with the purpose of providing medical services to the public so that all citizens can receive high quality medical benefits.
In addition, medical corporations should use the benefits generated by providing medical services for their operation and investment in facilities, and, with public interest and the noncommercial nature, the remaining assets should be donated to non-profit entities with similar purposes or attributed to the state or local governments when dissolved in the future.
The current taxation system provides benefits such as tax reduction and deduction to reduce the burden of the medical corporation while taxing the income generated from the essential purpose business (medical service) of the medical company by classifying it as a profit business. However, these benefits are given differently depending on the principal agent of the establishment of the medical institution.
This paper proposes the following improvement measures for the problem of the current taxation system applied to medical corporation.
First, it is necessary that a clear evaluation criteria should be established to objectively assess the degree of public interest of non-profit corporations and a private committee should be established to evaluate the public interest independently of the National Tax Services.
Second, the scope of taxable income and the scope of use of the medical entity's reserve fund for essential business shall be determined based on the results of public interest evaluation to resolve the discrimination between medical corporations and general non-profit corporations.
Third, the limit on the inclusion in deductible expenses of reserve fund for essential business and donations shall be determined based on the results of public interest evaluation to resolve the discrimination between medical institutions.
Due to introduction of the evaluation of the degree of public interest, I think it can be applied tax discrimination between medical corporations and general non-profit corporations, between non-profit medical institutions without violating constitutional egalitarianism.
This paper focuses on the taxation system applied to non-profit medical corporations. And this paper emphasizes the irrationality of tax discrimination and eliminating discrimination from the perspective of medical corporations. Especially it is suggested that the criteria for public interest evaluation is used by the basis for tax discrimination.
Medical corporations are non-profit corporations, so they should be operated with the purpose of providing medical services to the public so that all citizens can receive high quality medical benefits.
In addition, medical corporations should use the benefits generated by providing medical services for their operation and investment in facilities, and, with public interest and the noncommercial nature, the remaining assets should be donated to non-profit entities with similar purposes or attributed to the state or local governments when dissolved in the future.
The current taxation system provides benefits such as tax reduction and deduction to reduce the burden of the medical corporation while taxing the income generated from the essential purpose business (medical service) of the medical company by classifying it as a profit business. However, these benefits are given differently depending on the principal agent of the establishment of the medical institution.
This paper proposes the following improvement measures for the problem of the current taxation system applied to medical corporation.
First, it is necessary that a clear evaluation criteria should be established to objectively assess the degree of public interest of non-profit corporations and a private committee should be established to evaluate the public interest independently of the National Tax Services.
Second, the scope of taxable income and the scope of use of the medical entity's reserve fund for essential business shall be determined based on the results of public interest evaluation to resolve the discrimination between medical corporations and general non-profit corporations.
Third, the limit on the inclusion in deductible expenses of reserve fund for essential business and donations shall be determined based on the results of public interest evaluation to resolve the discrimination between medical institutions.
Due to introduction of the evaluation of the degree of public interest, I think it can be applied tax discrimination between medical corporations and general non-profit corporations, between non-profit medical institutions without violating constitutional egalitarianism.
This paper focuses on the taxation system applied to non-profit medical corporations. And this paper emphasizes the irrationality of tax discrimination and eliminating discrimination from the perspective of medical corporations. Especially it is suggested that the criteria for public interest evaluation is used by the basis for tax discrimination.
주제어
#비영리 의료법인 의료기관 의료기관 회계기준 규칙 고유목적사업준비금 공익성 평가
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.