미래 교육 목표와 2022 개정 교육과정의 방향을 토대로 하여 미래가 요구하는 창의융합형 인재 양성을 위해서는 교육목표-교수-학습-평가의 모든 영역에서의 변화가 필요하다. 이 중에서 평가는 교사의 교수 학습의 실행 방법과 형태에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 요소이다. 그러나 창의 융합형 인재 양성과 미래 교육을 지향하는 2015 개정 교육과정의 과정 중심 평가, 교육과정-수업-평가 일체화와 같은 패러다임에도 불구하고 학생평가의 실행과정은 학교 교육 현장에서 큰 변화를 찾기 힘든 것이 현실이다. 이러한 원인은 과정 중심 평가에 대한 이론적 연구는 활발하게 이루어지고 있으나 교육적 실천의 주체인 교사들이 학생평가의 계획과 실행에 있어 수업과 평가가 분리된 패러다임을 극복하지 못하고 있다는 점, 교육과정 계획과 평가의 계획을 분리하여 수립하는 과정 등에서 찾을 수 있다. 이러한 한계를 보완하기 위해 교수-학습-평가의 통합된 활동의 학생평가 방법과 평가의 질 개선을 위한 노력이 필요하다. 최근 미래 교육을 위한 방안으로 국제적으로 주목받고 있는 IB(International Baccalaureate)는 스위스 제네바에 본부를 둔 비영리 단체인 IBO(International Baccalaureate Organization)에서 제공하고 관리하는 교육과정으로 교수-학습-평가가 통합된 활동의 커리큘럼이자 평가 체제로서 교육 환경을 통합하는 시스템이다. IB 프로그램은 IB의 철학을 바탕으로 각 나라의 교육과정을 적용할 수 있는 ...
미래 교육 목표와 2022 개정 교육과정의 방향을 토대로 하여 미래가 요구하는 창의융합형 인재 양성을 위해서는 교육목표-교수-학습-평가의 모든 영역에서의 변화가 필요하다. 이 중에서 평가는 교사의 교수 학습의 실행 방법과 형태에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 요소이다. 그러나 창의 융합형 인재 양성과 미래 교육을 지향하는 2015 개정 교육과정의 과정 중심 평가, 교육과정-수업-평가 일체화와 같은 패러다임에도 불구하고 학생평가의 실행과정은 학교 교육 현장에서 큰 변화를 찾기 힘든 것이 현실이다. 이러한 원인은 과정 중심 평가에 대한 이론적 연구는 활발하게 이루어지고 있으나 교육적 실천의 주체인 교사들이 학생평가의 계획과 실행에 있어 수업과 평가가 분리된 패러다임을 극복하지 못하고 있다는 점, 교육과정 계획과 평가의 계획을 분리하여 수립하는 과정 등에서 찾을 수 있다. 이러한 한계를 보완하기 위해 교수-학습-평가의 통합된 활동의 학생평가 방법과 평가의 질 개선을 위한 노력이 필요하다. 최근 미래 교육을 위한 방안으로 국제적으로 주목받고 있는 IB(International Baccalaureate)는 스위스 제네바에 본부를 둔 비영리 단체인 IBO(International Baccalaureate Organization)에서 제공하고 관리하는 교육과정으로 교수-학습-평가가 통합된 활동의 커리큘럼이자 평가 체제로서 교육 환경을 통합하는 시스템이다. IB 프로그램은 IB의 철학을 바탕으로 각 나라의 교육과정을 적용할 수 있는 프레임워크를 제공하고 있으며, IB 교육의 핵심 요소를 바탕으로 교과의 범위를 초월한 주제 연결의 중요성, 교과 학문 간의 관계성 탐구, 세계에 대한 학습에 중점을 두고 있다. IB 프로그램 중 PYP의 교육과정 설계와 실행 요소는 우리나라 2015 개정 교육과정과 유사한 측면이 많고, 학습자, 교수 및 학습, 학습 공동체라는 세 가지 중심 원칙을 강조하며 초학문적 주제 중심의 탐구 학습을 지향한다는 점에서 우리나라 교육과정 혁신을 위한 다양한 아이디어를 내포하고 있다는 점에서 주목할만 하다. 따라서 우리 나라의 학생평가 방법의 다양한 문제점들을 해결할 수 있는 미래 지향적 교육 패러다임과 현실적인 방법론으로 IB 프로그램을 활용하여 우리나라 초등학교의 교육과정 혁신을 위한 학생평가 실행에 있어 적용 가능한 측면과 의의가 무엇인지 분석해보고자 하였다. 만약, IB PYP의 교육과정 설계와 실행에서 우리나라 교육 현장에 적용 가능한 요소를 적절히 선택하여 적용함으로써 발전적으로 구현해 낼 수 있다면 본 연구는 교육과정-수업-평가 일체화를 실현하기 위한 변화에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있는 의미 있는 연구가 될 것이다.
미래 교육 목표와 2022 개정 교육과정의 방향을 토대로 하여 미래가 요구하는 창의융합형 인재 양성을 위해서는 교육목표-교수-학습-평가의 모든 영역에서의 변화가 필요하다. 이 중에서 평가는 교사의 교수 학습의 실행 방법과 형태에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 요소이다. 그러나 창의 융합형 인재 양성과 미래 교육을 지향하는 2015 개정 교육과정의 과정 중심 평가, 교육과정-수업-평가 일체화와 같은 패러다임에도 불구하고 학생평가의 실행과정은 학교 교육 현장에서 큰 변화를 찾기 힘든 것이 현실이다. 이러한 원인은 과정 중심 평가에 대한 이론적 연구는 활발하게 이루어지고 있으나 교육적 실천의 주체인 교사들이 학생평가의 계획과 실행에 있어 수업과 평가가 분리된 패러다임을 극복하지 못하고 있다는 점, 교육과정 계획과 평가의 계획을 분리하여 수립하는 과정 등에서 찾을 수 있다. 이러한 한계를 보완하기 위해 교수-학습-평가의 통합된 활동의 학생평가 방법과 평가의 질 개선을 위한 노력이 필요하다. 최근 미래 교육을 위한 방안으로 국제적으로 주목받고 있는 IB(International Baccalaureate)는 스위스 제네바에 본부를 둔 비영리 단체인 IBO(International Baccalaureate Organization)에서 제공하고 관리하는 교육과정으로 교수-학습-평가가 통합된 활동의 커리큘럼이자 평가 체제로서 교육 환경을 통합하는 시스템이다. IB 프로그램은 IB의 철학을 바탕으로 각 나라의 교육과정을 적용할 수 있는 프레임워크를 제공하고 있으며, IB 교육의 핵심 요소를 바탕으로 교과의 범위를 초월한 주제 연결의 중요성, 교과 학문 간의 관계성 탐구, 세계에 대한 학습에 중점을 두고 있다. IB 프로그램 중 PYP의 교육과정 설계와 실행 요소는 우리나라 2015 개정 교육과정과 유사한 측면이 많고, 학습자, 교수 및 학습, 학습 공동체라는 세 가지 중심 원칙을 강조하며 초학문적 주제 중심의 탐구 학습을 지향한다는 점에서 우리나라 교육과정 혁신을 위한 다양한 아이디어를 내포하고 있다는 점에서 주목할만 하다. 따라서 우리 나라의 학생평가 방법의 다양한 문제점들을 해결할 수 있는 미래 지향적 교육 패러다임과 현실적인 방법론으로 IB 프로그램을 활용하여 우리나라 초등학교의 교육과정 혁신을 위한 학생평가 실행에 있어 적용 가능한 측면과 의의가 무엇인지 분석해보고자 하였다. 만약, IB PYP의 교육과정 설계와 실행에서 우리나라 교육 현장에 적용 가능한 요소를 적절히 선택하여 적용함으로써 발전적으로 구현해 낼 수 있다면 본 연구는 교육과정-수업-평가 일체화를 실현하기 위한 변화에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있는 의미 있는 연구가 될 것이다.
In order to cultivate creative convergence talents based on future educational goals and the direction of the 2022 revised curriculum, changes in all areas of educational goals-teaching-learning-evaluation should be made. Among them, evaluation is one of the most important factors, which has the gre...
In order to cultivate creative convergence talents based on future educational goals and the direction of the 2022 revised curriculum, changes in all areas of educational goals-teaching-learning-evaluation should be made. Among them, evaluation is one of the most important factors, which has the greatest influence on the method and form of teaching and learning. However, despite the paradigm of curriculum-oriented evaluation (the 2015 revised curriculum) - aimed at fostering creative convergence talents, future education, and integrating curriculum-class-evaluation, the implementation of student evaluation is hardly seen in on-going classroom. This is because teachers who are the subjects of educational practice do not overcome the paradigm of isolated evaluation from teaching, and also because they are establishing curriculum plans and evaluation plans separately while theoretical research on course-based evaluation is being actively conducted. To remedy these limitations, an abundance of effort should be made to improve the evaluation quality and methods of integrated teaching-learning-evaluation activities. International Baccalaureate (IB), which has recently attracted international attention as a way for future education, is a curriculum and an evaluation system for integrated teaching-learning-evaluation activities, provided and managed by the International Baccalaureate Organization (IBO), a non-profit organization in Geneva, Switzerland. The IB program is providing a framework for applying each country's curriculum based on the IB philosophy, and focuses on the importance of linking topics beyond the subjects, exploration in interdisciplinary studies, skimming and scanning the world issues. It is noteworthy that the curriculum design and implementation elements of PYP among IB programs are similar to those of Korea's 2015 revised curriculum, emphasizing the three central principles (learners, teaching and learning, learning community) as aiming for exploratory learning which is centered on beyond-academic topics. Therefore, we tried to analyze the applicable aspects and significance of the implementation of student evaluation in elementary schools in Korea, by using the IB program as a future-oriented educational paradigm and realistic methodology that can solve various problems in Korea's student evaluation method. If we realize IB PYP's curriculum design and implementation in a developmental way by appropriately selecting and applying elements applicable to the Korean curriculum field, this study will be a meaningful study that can positively affect changes to realize curriculum-class-evaluation integration.
In order to cultivate creative convergence talents based on future educational goals and the direction of the 2022 revised curriculum, changes in all areas of educational goals-teaching-learning-evaluation should be made. Among them, evaluation is one of the most important factors, which has the greatest influence on the method and form of teaching and learning. However, despite the paradigm of curriculum-oriented evaluation (the 2015 revised curriculum) - aimed at fostering creative convergence talents, future education, and integrating curriculum-class-evaluation, the implementation of student evaluation is hardly seen in on-going classroom. This is because teachers who are the subjects of educational practice do not overcome the paradigm of isolated evaluation from teaching, and also because they are establishing curriculum plans and evaluation plans separately while theoretical research on course-based evaluation is being actively conducted. To remedy these limitations, an abundance of effort should be made to improve the evaluation quality and methods of integrated teaching-learning-evaluation activities. International Baccalaureate (IB), which has recently attracted international attention as a way for future education, is a curriculum and an evaluation system for integrated teaching-learning-evaluation activities, provided and managed by the International Baccalaureate Organization (IBO), a non-profit organization in Geneva, Switzerland. The IB program is providing a framework for applying each country's curriculum based on the IB philosophy, and focuses on the importance of linking topics beyond the subjects, exploration in interdisciplinary studies, skimming and scanning the world issues. It is noteworthy that the curriculum design and implementation elements of PYP among IB programs are similar to those of Korea's 2015 revised curriculum, emphasizing the three central principles (learners, teaching and learning, learning community) as aiming for exploratory learning which is centered on beyond-academic topics. Therefore, we tried to analyze the applicable aspects and significance of the implementation of student evaluation in elementary schools in Korea, by using the IB program as a future-oriented educational paradigm and realistic methodology that can solve various problems in Korea's student evaluation method. If we realize IB PYP's curriculum design and implementation in a developmental way by appropriately selecting and applying elements applicable to the Korean curriculum field, this study will be a meaningful study that can positively affect changes to realize curriculum-class-evaluation integration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.