여성들은 외모관리를 중시하는 미적욕구가 점점 커지고 있으며, 화장품은 우리나라뿐만 아니라 전 세계적으로 아름다움을 표현하는 것 이상으로 자존감을 높여주는 제품이다. 고령화 시대로 접어들면서 미적 기능에서 더 나아가 피부 건강에 대한 욕구가 증가하여 화장품 원료의 안전성이 높아지는 인식의 소비형태가 증가하고 있다. 소비자들은 다양한 언론과 매체들을 통해 안전성에 대한 정보를 접하고 있으며, 화장품 사용 빈도가 증가하면서 화학물질에 반복적으로 노출되어 각종 질병 및 부작용을 호소하는 사례들이 이슈가 되고 있다. 이로 인해 소비자들은 화장품 안전에 대한 불안감을 느끼고 있으며, 화장품을 구매하기 전에 성분을 확인하는 등 화장품의 안전성에 대한 인식 수준이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 화장품의 안전성에 대한 인식 및 사용실태에 관한 연구를 하기 위하여 20〜40대 성인 여성을 대상으로 조사를 실시하였다. 설문조사는 2021년 7월 25일부터 8월 10일까지 총 472명을 대상으로 실시하였고, 그중 284부는 모바일 설문지(구글 설문지 폼)를 배부하였고, 나머지 188부는 직접 배부하였다. 회수된 472부 중 응답이 불성실한 설문지 23부를 제외한 449부를 최종 분석 자료에 사용하였다. 수집된 자료는 ...
여성들은 외모관리를 중시하는 미적욕구가 점점 커지고 있으며, 화장품은 우리나라뿐만 아니라 전 세계적으로 아름다움을 표현하는 것 이상으로 자존감을 높여주는 제품이다. 고령화 시대로 접어들면서 미적 기능에서 더 나아가 피부 건강에 대한 욕구가 증가하여 화장품 원료의 안전성이 높아지는 인식의 소비형태가 증가하고 있다. 소비자들은 다양한 언론과 매체들을 통해 안전성에 대한 정보를 접하고 있으며, 화장품 사용 빈도가 증가하면서 화학물질에 반복적으로 노출되어 각종 질병 및 부작용을 호소하는 사례들이 이슈가 되고 있다. 이로 인해 소비자들은 화장품 안전에 대한 불안감을 느끼고 있으며, 화장품을 구매하기 전에 성분을 확인하는 등 화장품의 안전성에 대한 인식 수준이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 화장품의 안전성에 대한 인식 및 사용실태에 관한 연구를 하기 위하여 20〜40대 성인 여성을 대상으로 조사를 실시하였다. 설문조사는 2021년 7월 25일부터 8월 10일까지 총 472명을 대상으로 실시하였고, 그중 284부는 모바일 설문지(구글 설문지 폼)를 배부하였고, 나머지 188부는 직접 배부하였다. 회수된 472부 중 응답이 불성실한 설문지 23부를 제외한 449부를 최종 분석 자료에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 또한 여성들의 화장품 안전에 대한 인식, 화장품 구매와 사용 방법, 제조일자, 사용기간, 샘플 화장품과 테스트용 화장품 사용 실태를 알아보기 위해 One-way ANOVA(일원변량분석)과 t-test(검증), 빈도분석, 그리고 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 이에 따른 본 연구에서 얻어진 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 화장품 안전에 대한 인식에 있어서 여성들은 5점 만점 중 평균 3.51로 성분에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났으며, 최종학력이 높을수록, 화장품 구매 시 성분을 확인하는 여성일수록, 화장품 사용 전 사용방법 및 사용설명서를 상세히 읽어보는 여성이 관심도가 더 높았다. 이는 화장품 성분에 대한 관심이 높을수록 내용물 성분을 확인하고 사용방법 및 설명서를 읽어봄으로써 올바르게 사용하여 부작용을 일부 예방할 수 있는 것을 알기 때문에 성분을 확인하고 사용방법 및 설명서를 구독하는 여성일수록 안전성에 대한 관심도 높을 것이라 생각된다.
둘째, 화장품 구매와 사용방법에서 조사대상자 중 63.9%의 여성이 화장품 구매 시 성분을 확인하지 않았으며, 최종학력이 높은 여성, 화장품 사용 전 사용방법 및 설명서를 상세히 읽어보는 여성이 성분을 더 많이 확인하였다. 이는 미확인 이유로는 전문용어라 이해하기 어려워서가 가장 많은 것으로 나타났으며, 향후 성분의 내용을 보다 용이하게 확인할 수 있도록 개선이나 대안이 요구된다.
셋째, 화장품 제조일자 및 사용기간에서 여성들은 아이라이너·마스카라를 1년 이상 사용하는 여성이 가장 많은 것으로 나타났다. 이는 일반적으로 아이라이너와 마스카라는 제품 특성상 6개월 이내로 사용하는 것이 제품의 품질과 우수성을 유지하는데 더 좋으며, 소비자들이 올바른 방법으로 사용할 수 있도록 대안이 요구된다.
넷째, 여성들이 테스트 할 때 위생이 우려되는 제품으로는 립스틱 17.1%, 립글로즈 11.0%, 스킨·로션류 9.0%, 립팔레트 8.7%, 콤팩트류 8.6%, 파우더류 7.0%, 크림류 5.8%, 마스카라 5.5%, 립 브러쉬류 5.1%, 아이섀도우 5.0% 순으로 나타났다. 이는 립스틱과 립글로즈 등 입술 화장품에 관련된 여성 소비자의 우려가 전체 41.9%를 차지하여 매우 높았으며, 립 제품은 입술에 직접 발라서 체내로 들어가기 때문에 다른 제품에 비해 더 우려하는 것으로 생각된다.
본 연구를 통해 20〜40대 여성들의 화장품 안전에 대한 인식을 알아본 결과, 화장품 성분에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났다. 하지만, 절반 이상의 여성이 화장품 구매 시 성분을 확인하지 않는 것으로 나타나 성분을 보다 용이하게 확인할 수 있도록 개선이나 대안이 요구된다. 화장품 성분에 대한 안전성이 지속적으로 이슈화되고 있는 시점에서 소비자들의 불안감은 높아져 있으며, 이를 해소시켜주는 것이 화장품 산업 발달에 도움이 될 것이라 사료된다. 화장품 성분에 대한 안전성이 확립되어 불안감을 경감시키고, 더 나아가 피부건강을 증진시켜 소비자들의 만족도가 높아짐으로써 화장품 산업 발달에 기여할 수 있기를 바란다.
여성들은 외모관리를 중시하는 미적욕구가 점점 커지고 있으며, 화장품은 우리나라뿐만 아니라 전 세계적으로 아름다움을 표현하는 것 이상으로 자존감을 높여주는 제품이다. 고령화 시대로 접어들면서 미적 기능에서 더 나아가 피부 건강에 대한 욕구가 증가하여 화장품 원료의 안전성이 높아지는 인식의 소비형태가 증가하고 있다. 소비자들은 다양한 언론과 매체들을 통해 안전성에 대한 정보를 접하고 있으며, 화장품 사용 빈도가 증가하면서 화학물질에 반복적으로 노출되어 각종 질병 및 부작용을 호소하는 사례들이 이슈가 되고 있다. 이로 인해 소비자들은 화장품 안전에 대한 불안감을 느끼고 있으며, 화장품을 구매하기 전에 성분을 확인하는 등 화장품의 안전성에 대한 인식 수준이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 화장품의 안전성에 대한 인식 및 사용실태에 관한 연구를 하기 위하여 20〜40대 성인 여성을 대상으로 조사를 실시하였다. 설문조사는 2021년 7월 25일부터 8월 10일까지 총 472명을 대상으로 실시하였고, 그중 284부는 모바일 설문지(구글 설문지 폼)를 배부하였고, 나머지 188부는 직접 배부하였다. 회수된 472부 중 응답이 불성실한 설문지 23부를 제외한 449부를 최종 분석 자료에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 또한 여성들의 화장품 안전에 대한 인식, 화장품 구매와 사용 방법, 제조일자, 사용기간, 샘플 화장품과 테스트용 화장품 사용 실태를 알아보기 위해 One-way ANOVA(일원변량분석)과 t-test(검증), 빈도분석, 그리고 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 이에 따른 본 연구에서 얻어진 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 화장품 안전에 대한 인식에 있어서 여성들은 5점 만점 중 평균 3.51로 성분에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났으며, 최종학력이 높을수록, 화장품 구매 시 성분을 확인하는 여성일수록, 화장품 사용 전 사용방법 및 사용설명서를 상세히 읽어보는 여성이 관심도가 더 높았다. 이는 화장품 성분에 대한 관심이 높을수록 내용물 성분을 확인하고 사용방법 및 설명서를 읽어봄으로써 올바르게 사용하여 부작용을 일부 예방할 수 있는 것을 알기 때문에 성분을 확인하고 사용방법 및 설명서를 구독하는 여성일수록 안전성에 대한 관심도 높을 것이라 생각된다.
둘째, 화장품 구매와 사용방법에서 조사대상자 중 63.9%의 여성이 화장품 구매 시 성분을 확인하지 않았으며, 최종학력이 높은 여성, 화장품 사용 전 사용방법 및 설명서를 상세히 읽어보는 여성이 성분을 더 많이 확인하였다. 이는 미확인 이유로는 전문용어라 이해하기 어려워서가 가장 많은 것으로 나타났으며, 향후 성분의 내용을 보다 용이하게 확인할 수 있도록 개선이나 대안이 요구된다.
셋째, 화장품 제조일자 및 사용기간에서 여성들은 아이라이너·마스카라를 1년 이상 사용하는 여성이 가장 많은 것으로 나타났다. 이는 일반적으로 아이라이너와 마스카라는 제품 특성상 6개월 이내로 사용하는 것이 제품의 품질과 우수성을 유지하는데 더 좋으며, 소비자들이 올바른 방법으로 사용할 수 있도록 대안이 요구된다.
넷째, 여성들이 테스트 할 때 위생이 우려되는 제품으로는 립스틱 17.1%, 립글로즈 11.0%, 스킨·로션류 9.0%, 립팔레트 8.7%, 콤팩트류 8.6%, 파우더류 7.0%, 크림류 5.8%, 마스카라 5.5%, 립 브러쉬류 5.1%, 아이섀도우 5.0% 순으로 나타났다. 이는 립스틱과 립글로즈 등 입술 화장품에 관련된 여성 소비자의 우려가 전체 41.9%를 차지하여 매우 높았으며, 립 제품은 입술에 직접 발라서 체내로 들어가기 때문에 다른 제품에 비해 더 우려하는 것으로 생각된다.
본 연구를 통해 20〜40대 여성들의 화장품 안전에 대한 인식을 알아본 결과, 화장품 성분에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났다. 하지만, 절반 이상의 여성이 화장품 구매 시 성분을 확인하지 않는 것으로 나타나 성분을 보다 용이하게 확인할 수 있도록 개선이나 대안이 요구된다. 화장품 성분에 대한 안전성이 지속적으로 이슈화되고 있는 시점에서 소비자들의 불안감은 높아져 있으며, 이를 해소시켜주는 것이 화장품 산업 발달에 도움이 될 것이라 사료된다. 화장품 성분에 대한 안전성이 확립되어 불안감을 경감시키고, 더 나아가 피부건강을 증진시켜 소비자들의 만족도가 높아짐으로써 화장품 산업 발달에 기여할 수 있기를 바란다.
Women in Korea and around the world are increasingly seeking aesthetic demands that prioritize appearance care, and cosmetics are products that increase self-esteem beyond expressing beauty. As we enter the aging era, our quest for skin health expands beyond aesthetic purposes, resulting in a more c...
Women in Korea and around the world are increasingly seeking aesthetic demands that prioritize appearance care, and cosmetics are products that increase self-esteem beyond expressing beauty. As we enter the aging era, our quest for skin health expands beyond aesthetic purposes, resulting in a more conscious consumption pattern that improves the safety of cosmetic raw materials. Consumers are exposed to safety information through a variety of publications and media, and as the use of cosmetics becomes more common, occurrences of repeated chemical exposure and complaints of various diseases and adverse effects are becoming more prevalent. As a result, customers are concerned about cosmetics safety, and cosmetics safety awareness is growing, with consumers verifying components before purchasing cosmetics. As a result, a survey of adult women in their 20s to 40s was done to investigate the perception and use of cosmetics' safety. From July 25 to August 10, 2021, a total of 472 people were surveyed, with 284 receiving mobile surveys (Google Questionnaire Form) and the remaining 188 receiving a direct distribution. Only 449 copies of the 472 copies gathered were included for the final analysis data, with 23 copies of the questionnaire containing insincere responses being excluded. The SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 application was used to analyze the collected data. To investigate the general features of the study participants, frequency and percentage were determined as an analysis technique. In addition, women's perceptions of cosmetics safety, cosmetics purchase and use, production date, period of use, and use of sample cosmetics and test cosmetics were investigated using one-way ANOVA (univariate analysis),t-test (verification), frequency analysis, and X2 (Chi-square) verification.
Accordingly, the main results obtained in this study are as follows.
First, in awareness of the safety of cosmetics, women showed a high level of interest in chemicals, scoring 3.51 out of 5 on a scale of 1 to 5. In addition, the higher the final education and the more women who check the ingredients when purchasing cosmetics, the higher the interest was in women who read the detailed instructions and instructions before using cosmetics. This is because, as women's interest in cosmetics components grows, so does their safety concern. Women who verify ingredients and adhere to using methods and manuals can use products correctly and avoid side effects.
Second, 63.9 % of study participants did not check the ingredients while purchasing cosmetics, while women with a higher final degree and women who read detailed instructions on how to use cosmetics before using them checked the ingredients more regularly. For the unidentified reason, the most prevalent response was that technical terminology was difficult to understand. Therefore, improvements or alternatives are required to make it easier for customers to check the composition of the ingredients in the future.
Third, in terms of manufacturing date and period of cosmetics, it was found that most women used eyeliner and mascara for more than a year. Because of the nature of the product, it is best to use eyeliner and mascara within six months, and alternatives are needed so that consumers can use them properly.
Fourth, when tested, lipstick 17.1 %, lip gloss 11.0 %, skin and lotion 9.0 %, lip palette 8.7 %, compact 8.6 %, powder 7.0 %, cream 5.8 %, mascara 5 %, lip brush 5.1 %, and eye shadow 5.0 % were products that women were concerned about hygiene. Lip products were thought to be more concerned than other products because they apply directly to the lips and enter the body, and this was very high, accounting for 41.9 % of female consumers' concern related to lip cosmetics such as lipstick and lip gloss.
This study indicated that women in their 20s to 40s were very interested in cosmetics ingredients, as a result of examining their perceptions of cosmetics safety. However, more than half of women do not check the ingredients while purchasing cosmetics, indicating that improvements or alternatives are required to make them check the ingredients easily. Consumer anxiety is rising as the safety of cosmetics chemicals remains a concern, and it is anticipated that resolving the issue will assist the cosmetics industry's development. It is hoped that cosmetic ingredient safety will be established in order to reduce concern and promote skin health, resulting in increased consumer satisfaction and contributing to the growth of the cosmetics industry.
Women in Korea and around the world are increasingly seeking aesthetic demands that prioritize appearance care, and cosmetics are products that increase self-esteem beyond expressing beauty. As we enter the aging era, our quest for skin health expands beyond aesthetic purposes, resulting in a more conscious consumption pattern that improves the safety of cosmetic raw materials. Consumers are exposed to safety information through a variety of publications and media, and as the use of cosmetics becomes more common, occurrences of repeated chemical exposure and complaints of various diseases and adverse effects are becoming more prevalent. As a result, customers are concerned about cosmetics safety, and cosmetics safety awareness is growing, with consumers verifying components before purchasing cosmetics. As a result, a survey of adult women in their 20s to 40s was done to investigate the perception and use of cosmetics' safety. From July 25 to August 10, 2021, a total of 472 people were surveyed, with 284 receiving mobile surveys (Google Questionnaire Form) and the remaining 188 receiving a direct distribution. Only 449 copies of the 472 copies gathered were included for the final analysis data, with 23 copies of the questionnaire containing insincere responses being excluded. The SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 application was used to analyze the collected data. To investigate the general features of the study participants, frequency and percentage were determined as an analysis technique. In addition, women's perceptions of cosmetics safety, cosmetics purchase and use, production date, period of use, and use of sample cosmetics and test cosmetics were investigated using one-way ANOVA (univariate analysis),t-test (verification), frequency analysis, and X2 (Chi-square) verification.
Accordingly, the main results obtained in this study are as follows.
First, in awareness of the safety of cosmetics, women showed a high level of interest in chemicals, scoring 3.51 out of 5 on a scale of 1 to 5. In addition, the higher the final education and the more women who check the ingredients when purchasing cosmetics, the higher the interest was in women who read the detailed instructions and instructions before using cosmetics. This is because, as women's interest in cosmetics components grows, so does their safety concern. Women who verify ingredients and adhere to using methods and manuals can use products correctly and avoid side effects.
Second, 63.9 % of study participants did not check the ingredients while purchasing cosmetics, while women with a higher final degree and women who read detailed instructions on how to use cosmetics before using them checked the ingredients more regularly. For the unidentified reason, the most prevalent response was that technical terminology was difficult to understand. Therefore, improvements or alternatives are required to make it easier for customers to check the composition of the ingredients in the future.
Third, in terms of manufacturing date and period of cosmetics, it was found that most women used eyeliner and mascara for more than a year. Because of the nature of the product, it is best to use eyeliner and mascara within six months, and alternatives are needed so that consumers can use them properly.
Fourth, when tested, lipstick 17.1 %, lip gloss 11.0 %, skin and lotion 9.0 %, lip palette 8.7 %, compact 8.6 %, powder 7.0 %, cream 5.8 %, mascara 5 %, lip brush 5.1 %, and eye shadow 5.0 % were products that women were concerned about hygiene. Lip products were thought to be more concerned than other products because they apply directly to the lips and enter the body, and this was very high, accounting for 41.9 % of female consumers' concern related to lip cosmetics such as lipstick and lip gloss.
This study indicated that women in their 20s to 40s were very interested in cosmetics ingredients, as a result of examining their perceptions of cosmetics safety. However, more than half of women do not check the ingredients while purchasing cosmetics, indicating that improvements or alternatives are required to make them check the ingredients easily. Consumer anxiety is rising as the safety of cosmetics chemicals remains a concern, and it is anticipated that resolving the issue will assist the cosmetics industry's development. It is hoped that cosmetic ingredient safety will be established in order to reduce concern and promote skin health, resulting in increased consumer satisfaction and contributing to the growth of the cosmetics industry.
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