본 연구에서는 설교자들의 설교문 작성에 있어서 수사학적 구조에 대한 이해와 활용이 필요하다는 것을 밝히고 있다. 본 연구를 진행하게 된 계기는 코로나19라는 전염병으로 인해 설교를 듣는 청중들의 환경은 크게 달라졌기 때문이다. 현장에서 설교를 듣지 않고 온라인으로 설교를 듣다 보니 청중들의 집중력이 심각하게 약화 되었다. 이러한 현상은 유튜브에 업로드 되는 영상들이 평균적으로 15분을 넘지 않는 것과 전혀 무관하지는 않다. 청...
본 연구에서는 설교자들의 설교문 작성에 있어서 수사학적 구조에 대한 이해와 활용이 필요하다는 것을 밝히고 있다. 본 연구를 진행하게 된 계기는 코로나19라는 전염병으로 인해 설교를 듣는 청중들의 환경은 크게 달라졌기 때문이다. 현장에서 설교를 듣지 않고 온라인으로 설교를 듣다 보니 청중들의 집중력이 심각하게 약화 되었다. 이러한 현상은 유튜브에 업로드 되는 영상들이 평균적으로 15분을 넘지 않는 것과 전혀 무관하지는 않다. 청중들은 조금만 지루하게 느껴지면 리모콘으로 채널을 돌려서 자신이 원하는 설교를 들을 수 있게 되었다. 이러한 시대 속에서 설교자들에게는 반드시 넘어야 하는 산이 생겨났다. 청중들을 집중시키기 위해 수사학적 기법들을 연구해야만 하는 것이다. 본 연구에서는 고전 수사학자들이 사용한 연설 구조를 먼저 다루었다. 수사학자들의 연설 구조를 살펴 봄으로써 청중들을 설득하는데 어떤 방식이 효과적인지를 연구한 것이다. 그리고 그 연구를 토대로 고전 수사학이 현대의 설교자들에게 어떤 영향을 주었는지를 연구하였다. 그 결과 고전 수사학자들의 연설 구조는 교부 시대를 너머 근현대시대의 설교자들에게 이르기까지 영향을 주었음을 논증하게 되었다. 이러한 논증을 토대로 한국 교회 강단에서 제일 많이 사용되는 3대지 설교의 구조 속에서 청중을 설득하기 위한 구체적인 구조를 제안하였다. 지금까지 많은 설교자들은 3대지 설교를 단순하게 서론-본론-결론의 구조로만 생각하였다. 그래서 본론에서는 성경의 배경과 단어 해설 등 주석적인 내용을 채워 넣고, 결론 부분에서 아주 적은 적용을 다루고 있었다. 하지만 3대지 설교에서도 각 부분마다 구조가 필요하다는 것을 제안하였으며 이러한 구조 연구가 청중들의 설득과 복음 전도를 위해 반드시 필요하다는 것을 제안하였다.
본 연구에서는 설교자들의 설교문 작성에 있어서 수사학적 구조에 대한 이해와 활용이 필요하다는 것을 밝히고 있다. 본 연구를 진행하게 된 계기는 코로나19라는 전염병으로 인해 설교를 듣는 청중들의 환경은 크게 달라졌기 때문이다. 현장에서 설교를 듣지 않고 온라인으로 설교를 듣다 보니 청중들의 집중력이 심각하게 약화 되었다. 이러한 현상은 유튜브에 업로드 되는 영상들이 평균적으로 15분을 넘지 않는 것과 전혀 무관하지는 않다. 청중들은 조금만 지루하게 느껴지면 리모콘으로 채널을 돌려서 자신이 원하는 설교를 들을 수 있게 되었다. 이러한 시대 속에서 설교자들에게는 반드시 넘어야 하는 산이 생겨났다. 청중들을 집중시키기 위해 수사학적 기법들을 연구해야만 하는 것이다. 본 연구에서는 고전 수사학자들이 사용한 연설 구조를 먼저 다루었다. 수사학자들의 연설 구조를 살펴 봄으로써 청중들을 설득하는데 어떤 방식이 효과적인지를 연구한 것이다. 그리고 그 연구를 토대로 고전 수사학이 현대의 설교자들에게 어떤 영향을 주었는지를 연구하였다. 그 결과 고전 수사학자들의 연설 구조는 교부 시대를 너머 근현대시대의 설교자들에게 이르기까지 영향을 주었음을 논증하게 되었다. 이러한 논증을 토대로 한국 교회 강단에서 제일 많이 사용되는 3대지 설교의 구조 속에서 청중을 설득하기 위한 구체적인 구조를 제안하였다. 지금까지 많은 설교자들은 3대지 설교를 단순하게 서론-본론-결론의 구조로만 생각하였다. 그래서 본론에서는 성경의 배경과 단어 해설 등 주석적인 내용을 채워 넣고, 결론 부분에서 아주 적은 적용을 다루고 있었다. 하지만 3대지 설교에서도 각 부분마다 구조가 필요하다는 것을 제안하였으며 이러한 구조 연구가 청중들의 설득과 복음 전도를 위해 반드시 필요하다는 것을 제안하였다.
This study reveals that it is necessary to understand and utilize the rhetorical structure in the preparing for the preaching. The reason why this study has been conducted is that the situation of the audience listening to the sermon has changed significantly due to COVID-19. Listening to sermons on...
This study reveals that it is necessary to understand and utilize the rhetorical structure in the preparing for the preaching. The reason why this study has been conducted is that the situation of the audience listening to the sermon has changed significantly due to COVID-19. Listening to sermons online instead of offline seriously weakened the audience's concentration. This phenomenon is related that the videos uploaded to YouTube do not exceed 15 minutes on average. When the audience gets a little bored, they can turn the channel for listening to the sermon they want to listen to. This implies that preachers who need to deliver God's word must overcome the situation of the audience. Therefore, preachers must study and develop rhetorical techniques to concentrate the audience. In this study, the speech structure used by classical rhetoric was first dealt with. By examining the structure of speeches of rhetoric scholars, it is a study of which methods are effective in convincing the audience. And based on that study, I studied how classical rhetoric influenced modern preachers. The study shows that the speech structure of classical rhetoricians had an influence beyond the patristic era to the preachers of the modern era. Based on this argument, a specific structure of the sermon was proposed to convince the audience in the structure of the three-point sermon, which is most used in the Korean church. Until now, most Korean preachers have thought of the three-point sermon simply as an introduction-mainstream-conclusion structure. Therefore, they filled in exegetical content such as the background of the text and word explanations in the main section and seldom dealt with the application in the conclusion. However, even in the three-point sermon, it was suggested that each part needs a structure, and this study is essential for persuasion of the audience and evangelism.
This study reveals that it is necessary to understand and utilize the rhetorical structure in the preparing for the preaching. The reason why this study has been conducted is that the situation of the audience listening to the sermon has changed significantly due to COVID-19. Listening to sermons online instead of offline seriously weakened the audience's concentration. This phenomenon is related that the videos uploaded to YouTube do not exceed 15 minutes on average. When the audience gets a little bored, they can turn the channel for listening to the sermon they want to listen to. This implies that preachers who need to deliver God's word must overcome the situation of the audience. Therefore, preachers must study and develop rhetorical techniques to concentrate the audience. In this study, the speech structure used by classical rhetoric was first dealt with. By examining the structure of speeches of rhetoric scholars, it is a study of which methods are effective in convincing the audience. And based on that study, I studied how classical rhetoric influenced modern preachers. The study shows that the speech structure of classical rhetoricians had an influence beyond the patristic era to the preachers of the modern era. Based on this argument, a specific structure of the sermon was proposed to convince the audience in the structure of the three-point sermon, which is most used in the Korean church. Until now, most Korean preachers have thought of the three-point sermon simply as an introduction-mainstream-conclusion structure. Therefore, they filled in exegetical content such as the background of the text and word explanations in the main section and seldom dealt with the application in the conclusion. However, even in the three-point sermon, it was suggested that each part needs a structure, and this study is essential for persuasion of the audience and evangelism.
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