본 연구의 목적은 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식을 알아보고 일상 속 상황에서 실행할 수 있는 유아생활지도 프로그램을 개발하는데 있다. 유아생활지도의 중요성에 대한 유아교사의 인식에도 불구하고 유아교사들은 질적인 상호작용에 대한 지식, 태도, 기술의 부족과 또는 유아생활지도에 대한 중요성에 대해 잘 알고는 있지만 현실적인 여러 가지 어려움과 혼란을 느끼고 있다. 이에 본 연구가 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 유아생활지도에 대한 요구는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 유아생활지도 요구를 반영한 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 구성은 어떠한가?
본 연구는 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식과 요구를 알아보고, 이를 반영한 유아교사 생활지도 프로그램 개발을 위하여 2021년 04월 3일부터 2021년 9월 30일까지 실시하였다. 유아생활지도, 유아생활지도에 관한 유아교사의 인식에 관한 선행연구 및 문헌 고찰을 하였다. ...
본 연구의 목적은 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식을 알아보고 일상 속 상황에서 실행할 수 있는 유아생활지도 프로그램을 개발하는데 있다. 유아생활지도의 중요성에 대한 유아교사의 인식에도 불구하고 유아교사들은 질적인 상호작용에 대한 지식, 태도, 기술의 부족과 또는 유아생활지도에 대한 중요성에 대해 잘 알고는 있지만 현실적인 여러 가지 어려움과 혼란을 느끼고 있다. 이에 본 연구가 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 유아생활지도에 대한 요구는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 유아생활지도 요구를 반영한 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 구성은 어떠한가?
본 연구는 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식과 요구를 알아보고, 이를 반영한 유아교사 생활지도 프로그램 개발을 위하여 2021년 04월 3일부터 2021년 9월 30일까지 실시하였다. 유아생활지도, 유아생활지도에 관한 유아교사의 인식에 관한 선행연구 및 문헌 고찰을 하였다. 포커스그룹 인터뷰의 연구 참여자는 만 3세 유아를 담당하는 어린이집 교사 10인이었다. 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식, 요구, 문제점, 해결방안, 유아생활지도 프로그램에 요구에 관한 면담 및 심층면담 자료를 분석하여 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램의 시안을 개발하였다. 개발된 유아생활지도 프로그램의 시안은 전문가집단의 유아교육과 교수 1인, 유아교사 2인, 연구전문가 2인 (석, 박과정 대학원생) 총 5인의 유아교육 전문가의 협의과정을 거쳐 유아생활지도 프로그램의 내용에 대한 적합성과 타당성 과정을 거쳐 유아교사 생활지도 프로그램 개발의 적절성 검토를 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 포커스 그룹 인터뷰를 통해 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식, 어려움, 요구를 알아본 결과는 다음과 같다. 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식은 본보기를 통한 유아들에게 모델링 되기와 유아교육 기관과 가정의 일관성 있는 생활지도로써 가정과의 연계교육, 유아교육 기관에서 자연스럽게 수시로 지속적으로 생활지도를 한다고 하였다. 유아생활지도에 대한 유아교사의 어려움은 유아의 생활지도가 변함없이 그대로일 때, 가정과의 교육관이 교사와 다름에서 오는 어려움과 유아교사 자신의 전문적 지식의 부족함을 느낄 때라고 하였다. 2019 개정누리과정이 유아중심, 놀이중심으로 바뀌면서 놀이와 교육 사이에서 유아교사들은 여러 가지로 부담과 혼란을 많이 느끼고 있었다. 유아교사들은 이전보다 유아들과 더 많은 놀이로 일과를 운영하고 있기에 유아의 생활지도 역시 놀이처럼 실행할 수 있는 프로그램을 요구하였다. 또한, 유아생활지도를 통해 유아와의 관계가 자칫 부정적인 상호작용으로 이어질 수 있어서 긍정적관계를 토대로 할 수 있는 놀이 같은 유아생활지도 프로그램이 필요함을 인식하였다. 둘째, 유아교사의 유아생활지도의 요구를 토대로 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발은 다음과 같다. 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발 목적은 2019 개정누리과정의 실정에 반영한 유아생활지도 프로그램 개발 연구를 함으로써 유아생활지도 원리이해 및 생활지도에 있어 유능감과 자신감을 갖게 하므로 유아교사의 유아생활지도의 전문성 증진을 돕고자 하였다. 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발에서 내용은 미술, 음악, 역할극, 신체게임 등의 놀이유형으로 유아생활지도 놀이를 직접 경험하고 확장해보는 만 3세 유아의 일과를 반영하여 15가지의 놀이를 개발하였다. 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 진행은 유아생활지도 놀이 준비- 유아생활지도 놀이경험 – 유아생활지도 놀이 되돌아보기의 단계로 구성하였다. 유아생활지도 놀이 준비단계에서는 유아생활지도의 이해와 필요성, 목표, 긍정관계중심 생활지도의 원리 및 방법 등을 소개하였다. 유아생활지도 놀이 경험단계에서는 유아생활지도 놀이의 탐구와 유아생활지도 놀이를 직접 경험하는데 주안점을 두고 놀이 발견의 연계와 확장을 하였다. 마지막 단계인 유아생활지도 놀이 되돌아보기 단계에서는 경험한 유아생활지도 놀이에 대한 평가 및 의견 나누기를 하였다. 따라서 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램은 유아생활지도에 어려움을 느끼는 유아교사를 위한 유아생활지도 프로그램의 전문성 증진의 도움이 되는 바람직한 방안이라 할 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 유아생활지도의 경우 시대적 상황, 사회적 분위기에 따라서 현장에서 겪는 어려움이 다르며 이에 따라 유아 교육기관에서 요구되는 바가 다르다. 교육참여자는 자신의 바라는 바가 적절히 반영된 교육에 참여할 때 교육에 대한 참여 의지와 적극성이 높아진다(Benshoff, 1991). 교육참여자들의 요구를 적절하게 수용하여 교육에 반영하는 것은 적극적인 참여를 향상할 수 있고 프로그램의 효과도 최대치로 높힐 수 있다. 유아생활지도의 경우 각반에서의 상황들이 다를 수 있으므로 모든 교사들이 동일한 지도방법을 사용하는 것은 무리가 있다. 유아교사마다 자신이 겪고 있는 어려움을 해결하고자 하는 욕구가 다르므로 각자의 상황에 맞는 고민이 필요하다. 자유로운 토론과 다른 참여자들의 경험담으로 유아생활지도 전략을 찾아가고 사례를 중심으로 진행됨이 적합하다.
본 연구의 제한점 및 후속 연구를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 유아의 연령을 만 3세로 설정하여 현재 만 3세 담임이거나 이전에 만 3세 담임을 한 적이 있는 유아교사들을 대상으로 하였다. 코로나 19의 장기화가 됨에 따라 연구자가 직접 기관에 방문하거나 아이들을 직접 관찰할 수 없었으므로 여러 방면이나 부문에 걸친 연구를 위하여 다양한 연령의 유아를 대상으로 참여 관찰법 연구가 이루어지는 것도 중요한 연구가 될 것이라 사료된다. 둘째, 본 연구에서 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발을 위해 10명의 현직 유아교사의 포커스 인터뷰를 하였다. 프로그램 개발의 적용 과정을 거치지 않아 아쉬움이 남고 후속 연구에서는 보다 다양한 교사집단의 학력, 경력, 나이 등과 참여교사의 인원수와 기관 수 등 다양한 상황에 유아생활지도 프로그램을 적용하여 유아생활지도에 미치는 영향, 수정 및 보완하여 더욱 체계적이며 발전된 유아 교사교육 프로그램이 되도록 요구된다. 또한, 유아생활지도 프로그램이 실제 현장에서 활용되어 유아의 유아생활지도에 어떤 영향을 미쳤는지에 관한 연구가 필요할 것으로 생각된다. 셋째, 유아생활지도를 사례별, 특정 상황, 전반적인 내용의 지도방안을 구체적으로 연구할 필요가 있다. 따라서 특정 상황, 특정 유아의 행동에 관한 사례를 중심으로 유아생활지도를 탐구할 정보가 필요하다. 추후 연구에서는 유아의 연령별 특정 행동별, 상황별, 사례에 맞는 유아생활지도 방안을 모색할 필요가 있다. 넷째, 가정과의 연계의 필요성으로 유아기 생활지도의 협력자로서 연구 모색과 방안으로 부모교육을 강화할 필요가 있다. 본 연구는 심층 면담을 통해 유아를 대상으로 하는 교사의 유아생활지도 경험에 나타난 지도의 어려움과 경험, 효과적인 유아생활지도 교육을 위한 요구사항 등을 기반으로 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램을 개발하였다. 유아교육현장에서 유아생활지도 교육을 하는 교사 및 관련 전문가들에게 효과적인 지도의 방향성을 제공하고자 함에 의의를 둔다.
본 연구의 목적은 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식을 알아보고 일상 속 상황에서 실행할 수 있는 유아생활지도 프로그램을 개발하는데 있다. 유아생활지도의 중요성에 대한 유아교사의 인식에도 불구하고 유아교사들은 질적인 상호작용에 대한 지식, 태도, 기술의 부족과 또는 유아생활지도에 대한 중요성에 대해 잘 알고는 있지만 현실적인 여러 가지 어려움과 혼란을 느끼고 있다. 이에 본 연구가 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 유아생활지도에 대한 요구는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 유아생활지도 요구를 반영한 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 구성은 어떠한가?
본 연구는 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식과 요구를 알아보고, 이를 반영한 유아교사 생활지도 프로그램 개발을 위하여 2021년 04월 3일부터 2021년 9월 30일까지 실시하였다. 유아생활지도, 유아생활지도에 관한 유아교사의 인식에 관한 선행연구 및 문헌 고찰을 하였다. 포커스그룹 인터뷰의 연구 참여자는 만 3세 유아를 담당하는 어린이집 교사 10인이었다. 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식, 요구, 문제점, 해결방안, 유아생활지도 프로그램에 요구에 관한 면담 및 심층면담 자료를 분석하여 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램의 시안을 개발하였다. 개발된 유아생활지도 프로그램의 시안은 전문가집단의 유아교육과 교수 1인, 유아교사 2인, 연구전문가 2인 (석, 박과정 대학원생) 총 5인의 유아교육 전문가의 협의과정을 거쳐 유아생활지도 프로그램의 내용에 대한 적합성과 타당성 과정을 거쳐 유아교사 생활지도 프로그램 개발의 적절성 검토를 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 포커스 그룹 인터뷰를 통해 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식, 어려움, 요구를 알아본 결과는 다음과 같다. 유아생활지도에 대한 유아교사의 인식은 본보기를 통한 유아들에게 모델링 되기와 유아교육 기관과 가정의 일관성 있는 생활지도로써 가정과의 연계교육, 유아교육 기관에서 자연스럽게 수시로 지속적으로 생활지도를 한다고 하였다. 유아생활지도에 대한 유아교사의 어려움은 유아의 생활지도가 변함없이 그대로일 때, 가정과의 교육관이 교사와 다름에서 오는 어려움과 유아교사 자신의 전문적 지식의 부족함을 느낄 때라고 하였다. 2019 개정누리과정이 유아중심, 놀이중심으로 바뀌면서 놀이와 교육 사이에서 유아교사들은 여러 가지로 부담과 혼란을 많이 느끼고 있었다. 유아교사들은 이전보다 유아들과 더 많은 놀이로 일과를 운영하고 있기에 유아의 생활지도 역시 놀이처럼 실행할 수 있는 프로그램을 요구하였다. 또한, 유아생활지도를 통해 유아와의 관계가 자칫 부정적인 상호작용으로 이어질 수 있어서 긍정적관계를 토대로 할 수 있는 놀이 같은 유아생활지도 프로그램이 필요함을 인식하였다. 둘째, 유아교사의 유아생활지도의 요구를 토대로 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발은 다음과 같다. 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발 목적은 2019 개정누리과정의 실정에 반영한 유아생활지도 프로그램 개발 연구를 함으로써 유아생활지도 원리이해 및 생활지도에 있어 유능감과 자신감을 갖게 하므로 유아교사의 유아생활지도의 전문성 증진을 돕고자 하였다. 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발에서 내용은 미술, 음악, 역할극, 신체게임 등의 놀이유형으로 유아생활지도 놀이를 직접 경험하고 확장해보는 만 3세 유아의 일과를 반영하여 15가지의 놀이를 개발하였다. 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 진행은 유아생활지도 놀이 준비- 유아생활지도 놀이경험 – 유아생활지도 놀이 되돌아보기의 단계로 구성하였다. 유아생활지도 놀이 준비단계에서는 유아생활지도의 이해와 필요성, 목표, 긍정관계중심 생활지도의 원리 및 방법 등을 소개하였다. 유아생활지도 놀이 경험단계에서는 유아생활지도 놀이의 탐구와 유아생활지도 놀이를 직접 경험하는데 주안점을 두고 놀이 발견의 연계와 확장을 하였다. 마지막 단계인 유아생활지도 놀이 되돌아보기 단계에서는 경험한 유아생활지도 놀이에 대한 평가 및 의견 나누기를 하였다. 따라서 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램은 유아생활지도에 어려움을 느끼는 유아교사를 위한 유아생활지도 프로그램의 전문성 증진의 도움이 되는 바람직한 방안이라 할 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 유아생활지도의 경우 시대적 상황, 사회적 분위기에 따라서 현장에서 겪는 어려움이 다르며 이에 따라 유아 교육기관에서 요구되는 바가 다르다. 교육참여자는 자신의 바라는 바가 적절히 반영된 교육에 참여할 때 교육에 대한 참여 의지와 적극성이 높아진다(Benshoff, 1991). 교육참여자들의 요구를 적절하게 수용하여 교육에 반영하는 것은 적극적인 참여를 향상할 수 있고 프로그램의 효과도 최대치로 높힐 수 있다. 유아생활지도의 경우 각반에서의 상황들이 다를 수 있으므로 모든 교사들이 동일한 지도방법을 사용하는 것은 무리가 있다. 유아교사마다 자신이 겪고 있는 어려움을 해결하고자 하는 욕구가 다르므로 각자의 상황에 맞는 고민이 필요하다. 자유로운 토론과 다른 참여자들의 경험담으로 유아생활지도 전략을 찾아가고 사례를 중심으로 진행됨이 적합하다.
본 연구의 제한점 및 후속 연구를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 유아의 연령을 만 3세로 설정하여 현재 만 3세 담임이거나 이전에 만 3세 담임을 한 적이 있는 유아교사들을 대상으로 하였다. 코로나 19의 장기화가 됨에 따라 연구자가 직접 기관에 방문하거나 아이들을 직접 관찰할 수 없었으므로 여러 방면이나 부문에 걸친 연구를 위하여 다양한 연령의 유아를 대상으로 참여 관찰법 연구가 이루어지는 것도 중요한 연구가 될 것이라 사료된다. 둘째, 본 연구에서 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램 개발을 위해 10명의 현직 유아교사의 포커스 인터뷰를 하였다. 프로그램 개발의 적용 과정을 거치지 않아 아쉬움이 남고 후속 연구에서는 보다 다양한 교사집단의 학력, 경력, 나이 등과 참여교사의 인원수와 기관 수 등 다양한 상황에 유아생활지도 프로그램을 적용하여 유아생활지도에 미치는 영향, 수정 및 보완하여 더욱 체계적이며 발전된 유아 교사교육 프로그램이 되도록 요구된다. 또한, 유아생활지도 프로그램이 실제 현장에서 활용되어 유아의 유아생활지도에 어떤 영향을 미쳤는지에 관한 연구가 필요할 것으로 생각된다. 셋째, 유아생활지도를 사례별, 특정 상황, 전반적인 내용의 지도방안을 구체적으로 연구할 필요가 있다. 따라서 특정 상황, 특정 유아의 행동에 관한 사례를 중심으로 유아생활지도를 탐구할 정보가 필요하다. 추후 연구에서는 유아의 연령별 특정 행동별, 상황별, 사례에 맞는 유아생활지도 방안을 모색할 필요가 있다. 넷째, 가정과의 연계의 필요성으로 유아기 생활지도의 협력자로서 연구 모색과 방안으로 부모교육을 강화할 필요가 있다. 본 연구는 심층 면담을 통해 유아를 대상으로 하는 교사의 유아생활지도 경험에 나타난 지도의 어려움과 경험, 효과적인 유아생활지도 교육을 위한 요구사항 등을 기반으로 유아-교사 긍정관계중심 유아생활지도 프로그램을 개발하였다. 유아교육현장에서 유아생활지도 교육을 하는 교사 및 관련 전문가들에게 효과적인 지도의 방향성을 제공하고자 함에 의의를 둔다.
The purpose of this study is to examine the perception of early childhood teachers about child guidance and develop a child guidance program that can be implemented in daily situations. Despite the perceptions of early childhood teachers about the importance of child guidance, early childhood teache...
The purpose of this study is to examine the perception of early childhood teachers about child guidance and develop a child guidance program that can be implemented in daily situations. Despite the perceptions of early childhood teachers about the importance of child guidance, early childhood teachers face a lack of knowledge, attitude, and techniques about high quality interaction and also experience many difficulties and confusion although they are well aware of the importance of child guidance. Therefore, this study set up the following research questions.
Research question 1. What are the demands for the child guidance of early childhood teachers? Research question 2. What is the composition of the child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers reflecting on the child guidance demands of the early childhood teachers?
This study was conducted from April 3, 2021 to September 30, 2021 to investigate the perception and demands of early childhood teachers about child guidance and develop a child guidance program that reflects on it. To achieve this goal, precedent research and literature review were conducted about the perceptions of early childhood teachers regarding their child guidance. The research participants of the focus group interview are 10 daycare teachers in charge of 3 year-old young children. In this study, the perception of early childhood teachers about child guidance, demands, problems, solutions, and interviews and in-depth interview data about the demands for child guidance program were analyzed to develop a proposal of a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers. The proposal of the developed child guidance program was reviewed through the consultation of an early childhood education expert group with 5 members including 1 professor of early childhood education, 2 early childhood teachers, 2 research experts (master's and doctoral program students), and the contents of the child guidance program was examined through the suitability and validity process and reviewed the appropriateness of developing a child guidance program for early childhood teachers. The following is a summary of the findings identified in this study. First, below are the results of the perception, difficulties, and demands of early childhood teachers about child guidance identified through the focus group interview. The early childhood teachers perceived that they should provide modeling to the young children in child guidance and ensure consistent guidance in both the early childhood institute and at home to offer connected education with their families and the child education institute naturally provides frequent guidance. The difficulties that the early childhood teachers face about child guidance is when child guidance stays the same without any change and there is a gap between the education values of the students' families and the teacher as well as the lack of professional knowledge perceived by the early childhood teachers. Followed by the changes in the 2019 revised Nuri Curriculum into a child-centered and play-based curriculum, early childhood teachers felt a lot of burden and confusion between play and education. The early childhood teachers were operating daily lessons with more plays for the children, so the child guidance of the children demanded a program to implement like plays. In addition, the child guidance could lead to negative interaction with the children, so they perceived the necessity of a child guidance program with plays that they can engage in based on positive relationships. Second, the following is the development of a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers based on the demands of the early childhood teachers about child guidance. The goal of developing a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers is to research the development of a child guidance program that reflects on the conditions of the 2019 revised Nuri Curriculum to boost competency and confidence about understanding the principles of child guidance and providing the child guidance and assist the enhancement of expertise for the child guidance of early childhood teachers. In the development of a child guidance program that centered on the positive relationship between young children-teachers, the contents are play-based like art, music, role play, and physical games and consider the daily lessons of 3 year-old children by personally experiencing and expanding on the child guidance plays. As a result, 15 plays were developed. The course of the child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers consists of the stages including the preparation of child guidance play- child guidance play experience- and reflection of child guidance play. In the child guidance play preparation stage, comprehension and necessity, and goals of child guidance together with the principles and methods child guidance centered on a positive relationship were introduced. In the child guidance play experience stage, the focus is placed on the exploration of child guidance play and direct experiences of child guidance play to connect and expand the discovery of play. In the last stage, which is the reflection of child guidance play, evaluation and opinion sharing were conducted about the child guidance play that was experienced. Therefore, the child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers was an appropriate measure to enhance the expertise of the child guidance program for early childhood teachers who find it difficult to provide child guidance. The following is the implication of this study. In the case of child guidance, the difficulties faced on the sites vary depending on the periodic situation and social atmosphere and early child education institutes have different demands. When the education participants join education that properly reflects on what they desire, their will of participation and enthusiasm about education increases (Benshoff, 1991). If the demands of the education participants are properly accommodated and considered in the education, it improves active participation and maximizes the program effect. In the case of child guidance, the situations in each class could be different, so it is difficult for all the teachers to apply the same guidance methods. Each early childhood teachers has a different desire to solve their difficulties, so insightful contemplation fitting to each situation is required. It is appropriate to base on free discussions and other participants' experiences to find child guidance strategies and focus on specific cases. The following are the limitations of this study and a proposal about follow-up research. First, this study set up the age of the young children as 3 year-old, so it targeted current 3 year-old homeroom teachers or early childhood teachers that have experiences of being in charge of 3 year-olds. With the prolonged COVID-19 pandemic, the researcher could not visit the institutes or personally observe the young children, so it will be important research by conducting participation observation method targeted a wide age range of young children for research that encompass various dimensions and sectors. Second, this study conducted a focus interview on 10 current early childhood teachers to develop a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers. However, it was regrettable that the application process of the program development was not considered. Accordingly, in follow-up research, the child guidance program should be applied in diverse situations by considering the academic background, career experiences, and the age of various teacher groups and the number of participating teachers and institutes. This is to revise and supplement the influence caused on child guidance to ensure a more systematic and developed early childhood teacher education program. Moreover, it is considered that research is necessary about how the child guidance program is used on the scenes and also how it influenced the child guidance of the young children. Third, it is necessary to closely research the instruction measures of child guidance based on each case, specific situations, and general view. Accordingly, it is necessary to center on specific situations and cases about specific child behaviors to gain information to explore child guidance. Follow-up research should investigate child guidance measures suitable to each age group, behaviors, situations, and cases of young children. Fourth, research should investigate parents as the cooperators of early childhood guidance and parent education should be reinforced due to the necessity of connecting with the students' families. This study conducted in-depth interviews to base on the difficulties and experiences in the child guidance of early childhood teachers and the requirements for effective child guidance education and develop a child guidance program that centers on the positive relationship between young children-teachers. This study is meaningful because it aims to provide effective guidance direction to teachers and experts who educate child guidance in the early childhood education site.
The purpose of this study is to examine the perception of early childhood teachers about child guidance and develop a child guidance program that can be implemented in daily situations. Despite the perceptions of early childhood teachers about the importance of child guidance, early childhood teachers face a lack of knowledge, attitude, and techniques about high quality interaction and also experience many difficulties and confusion although they are well aware of the importance of child guidance. Therefore, this study set up the following research questions.
Research question 1. What are the demands for the child guidance of early childhood teachers? Research question 2. What is the composition of the child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers reflecting on the child guidance demands of the early childhood teachers?
This study was conducted from April 3, 2021 to September 30, 2021 to investigate the perception and demands of early childhood teachers about child guidance and develop a child guidance program that reflects on it. To achieve this goal, precedent research and literature review were conducted about the perceptions of early childhood teachers regarding their child guidance. The research participants of the focus group interview are 10 daycare teachers in charge of 3 year-old young children. In this study, the perception of early childhood teachers about child guidance, demands, problems, solutions, and interviews and in-depth interview data about the demands for child guidance program were analyzed to develop a proposal of a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers. The proposal of the developed child guidance program was reviewed through the consultation of an early childhood education expert group with 5 members including 1 professor of early childhood education, 2 early childhood teachers, 2 research experts (master's and doctoral program students), and the contents of the child guidance program was examined through the suitability and validity process and reviewed the appropriateness of developing a child guidance program for early childhood teachers. The following is a summary of the findings identified in this study. First, below are the results of the perception, difficulties, and demands of early childhood teachers about child guidance identified through the focus group interview. The early childhood teachers perceived that they should provide modeling to the young children in child guidance and ensure consistent guidance in both the early childhood institute and at home to offer connected education with their families and the child education institute naturally provides frequent guidance. The difficulties that the early childhood teachers face about child guidance is when child guidance stays the same without any change and there is a gap between the education values of the students' families and the teacher as well as the lack of professional knowledge perceived by the early childhood teachers. Followed by the changes in the 2019 revised Nuri Curriculum into a child-centered and play-based curriculum, early childhood teachers felt a lot of burden and confusion between play and education. The early childhood teachers were operating daily lessons with more plays for the children, so the child guidance of the children demanded a program to implement like plays. In addition, the child guidance could lead to negative interaction with the children, so they perceived the necessity of a child guidance program with plays that they can engage in based on positive relationships. Second, the following is the development of a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers based on the demands of the early childhood teachers about child guidance. The goal of developing a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers is to research the development of a child guidance program that reflects on the conditions of the 2019 revised Nuri Curriculum to boost competency and confidence about understanding the principles of child guidance and providing the child guidance and assist the enhancement of expertise for the child guidance of early childhood teachers. In the development of a child guidance program that centered on the positive relationship between young children-teachers, the contents are play-based like art, music, role play, and physical games and consider the daily lessons of 3 year-old children by personally experiencing and expanding on the child guidance plays. As a result, 15 plays were developed. The course of the child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers consists of the stages including the preparation of child guidance play- child guidance play experience- and reflection of child guidance play. In the child guidance play preparation stage, comprehension and necessity, and goals of child guidance together with the principles and methods child guidance centered on a positive relationship were introduced. In the child guidance play experience stage, the focus is placed on the exploration of child guidance play and direct experiences of child guidance play to connect and expand the discovery of play. In the last stage, which is the reflection of child guidance play, evaluation and opinion sharing were conducted about the child guidance play that was experienced. Therefore, the child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers was an appropriate measure to enhance the expertise of the child guidance program for early childhood teachers who find it difficult to provide child guidance. The following is the implication of this study. In the case of child guidance, the difficulties faced on the sites vary depending on the periodic situation and social atmosphere and early child education institutes have different demands. When the education participants join education that properly reflects on what they desire, their will of participation and enthusiasm about education increases (Benshoff, 1991). If the demands of the education participants are properly accommodated and considered in the education, it improves active participation and maximizes the program effect. In the case of child guidance, the situations in each class could be different, so it is difficult for all the teachers to apply the same guidance methods. Each early childhood teachers has a different desire to solve their difficulties, so insightful contemplation fitting to each situation is required. It is appropriate to base on free discussions and other participants' experiences to find child guidance strategies and focus on specific cases. The following are the limitations of this study and a proposal about follow-up research. First, this study set up the age of the young children as 3 year-old, so it targeted current 3 year-old homeroom teachers or early childhood teachers that have experiences of being in charge of 3 year-olds. With the prolonged COVID-19 pandemic, the researcher could not visit the institutes or personally observe the young children, so it will be important research by conducting participation observation method targeted a wide age range of young children for research that encompass various dimensions and sectors. Second, this study conducted a focus interview on 10 current early childhood teachers to develop a child guidance program centered on the positive relationship between young children-teachers. However, it was regrettable that the application process of the program development was not considered. Accordingly, in follow-up research, the child guidance program should be applied in diverse situations by considering the academic background, career experiences, and the age of various teacher groups and the number of participating teachers and institutes. This is to revise and supplement the influence caused on child guidance to ensure a more systematic and developed early childhood teacher education program. Moreover, it is considered that research is necessary about how the child guidance program is used on the scenes and also how it influenced the child guidance of the young children. Third, it is necessary to closely research the instruction measures of child guidance based on each case, specific situations, and general view. Accordingly, it is necessary to center on specific situations and cases about specific child behaviors to gain information to explore child guidance. Follow-up research should investigate child guidance measures suitable to each age group, behaviors, situations, and cases of young children. Fourth, research should investigate parents as the cooperators of early childhood guidance and parent education should be reinforced due to the necessity of connecting with the students' families. This study conducted in-depth interviews to base on the difficulties and experiences in the child guidance of early childhood teachers and the requirements for effective child guidance education and develop a child guidance program that centers on the positive relationship between young children-teachers. This study is meaningful because it aims to provide effective guidance direction to teachers and experts who educate child guidance in the early childhood education site.
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