[학위논문]유치원과 가정의 전통예절교육 내용을 적용한 유아의 기본생활습관 교육의 효과 연구 A study on the effect of the education for children's basic living habit which applied by traditional popriety education at home and kindergarten원문보기
현대의 세계화, 정보화의 물결 속에서 개인주의 이기주의로 흐르는 요즈음 교육계에서도 반 부패 교육의 일환으로 공정한 사회실현을 위한 바른 인성의 틀을 마련하도록 기본생활 습관교육, 감성계발 교육과정 운영의 프로그램 실시, 전통교육과 두레개념 등을 유치원 6차 교육과정에서 강조하고 있다(1998, 교육부). 이에 본 연구는 부모의 전통예절교육에 대한 인식은 어떠하며, 유아의 기본생활습관 실천정도를 알아보고, 부모의 기본생활교육정도는 어떠한지를 알아보아, 유아의 기본생활습관 실천정도와, 부모의 기본생활습관 교육정도는 관계가 있는지 와 유치원에서 전통예절교육 받은 유아와 받지 않은 유아간에 기본생활습관 실천정도에 효과를 가져오는지를 검토하고자 하는 목적을 가진다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 부모의 전통예절교육에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유아의 기본생활습관 실천정도는 어떠한가? 3. 부모의 기본생활습관 교육정도는 어떠한가? 4. 유아의 기본생활습관 실천정도와 부모의 기본생활습관 교육정도는 관계가 있는가? 5. 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간에 기본생활습관 실천정도에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 성남시에 위치한 2개의 전통예절교육을 실시하는 사립유치원의 만4세, 5세 남, 여 유아 120명과 전통예절교육 실시하지 않는 2개 사립유치원의 만4세, 5세 남, 여 유아 120명을 대상으로 실시하였다. 부모의 전통예절교육의 인식과, 부모의 기본생활교육의 정도와 유아의 기본생활교육 실천정도를 알아보고자 부모에게 질문지를 배부하고 어머니가 응답하게 한 후, 그 중에서 기본생활습관형성에 성별, 연령의 차이를 알아보고자 만4세, 5세,남,여 유아의 구분을 위해 각 20명씩 무작위로 자료를 수집하였다. 질문지법으로 부모와 유아의 측정도구를 사용하여 수집된 자료는 SPSS/PC + 프로그램을 이용하여 자료를 처리 분석하였다. 통계방법은 ...
현대의 세계화, 정보화의 물결 속에서 개인주의 이기주의로 흐르는 요즈음 교육계에서도 반 부패 교육의 일환으로 공정한 사회실현을 위한 바른 인성의 틀을 마련하도록 기본생활 습관교육, 감성계발 교육과정 운영의 프로그램 실시, 전통교육과 두레개념 등을 유치원 6차 교육과정에서 강조하고 있다(1998, 교육부). 이에 본 연구는 부모의 전통예절교육에 대한 인식은 어떠하며, 유아의 기본생활습관 실천정도를 알아보고, 부모의 기본생활교육정도는 어떠한지를 알아보아, 유아의 기본생활습관 실천정도와, 부모의 기본생활습관 교육정도는 관계가 있는지 와 유치원에서 전통예절교육 받은 유아와 받지 않은 유아간에 기본생활습관 실천정도에 효과를 가져오는지를 검토하고자 하는 목적을 가진다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 부모의 전통예절교육에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유아의 기본생활습관 실천정도는 어떠한가? 3. 부모의 기본생활습관 교육정도는 어떠한가? 4. 유아의 기본생활습관 실천정도와 부모의 기본생활습관 교육정도는 관계가 있는가? 5. 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간에 기본생활습관 실천정도에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 성남시에 위치한 2개의 전통예절교육을 실시하는 사립유치원의 만4세, 5세 남, 여 유아 120명과 전통예절교육 실시하지 않는 2개 사립유치원의 만4세, 5세 남, 여 유아 120명을 대상으로 실시하였다. 부모의 전통예절교육의 인식과, 부모의 기본생활교육의 정도와 유아의 기본생활교육 실천정도를 알아보고자 부모에게 질문지를 배부하고 어머니가 응답하게 한 후, 그 중에서 기본생활습관형성에 성별, 연령의 차이를 알아보고자 만4세, 5세,남,여 유아의 구분을 위해 각 20명씩 무작위로 자료를 수집하였다. 질문지법으로 부모와 유아의 측정도구를 사용하여 수집된 자료는 SPSS/PC + 프로그램을 이용하여 자료를 처리 분석하였다. 통계방법은 t-test (+검증)과 일원변량분석을 통해 검증하였다. 본 연구의 연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모님이 전통예절교육의 중요성을 매우 높게 인식하고 있으며, 가정에서 전통예절교육을 담당하는 것이 가장 좋다는 의견이었다. 이것으로 전통예절교육이 가정에서 일차적으로 잘 이루어지도록 힘써야 함을 나타낸 것이다. 둘째, 유아의 기본생활습관 실천정도에 대해서는 질서가 가장 높았으며, 기본예절, 절약의 순이었다. 기본예절의 하위요인에서는 의복예절을 가장 잘 실천하며, 다음으로 언어예절, 식사예절, 인사예절 순이었다. 셋째, 부모의 기본생활습관에 대해서는 절약에 대한 지도정도가 높았으며, 다음으로 기본예절, 질서 순이었다. 기본예절의 하위요인으로는 의복예 절에 대한 지도정도가 높았으며, 다음으로 언어예절, 식사예절 순이었다. 넷째, 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간에 가정에서의 기본생활습관 교육의 내용실천정도를 살펴보면, 전통적인 예절교육을 받은 유아가 더욱 잘 실천하는 경향이 두드러지게 나타나며, 이때 해당유아의 부모님 역시 이에 대한 지도 정도가 높아짐을 알 수 있었다. 이것으로 복잡한 현대사회에서 유아들이 바른 인성의 틀을 마련하고 기본생활습관형성이 잘 이루어지도록 이차적으로 유치원에서 전통예절교육이 잘 이루어지도록 힘써야 함을 나타낸 것이다. 다섯째, 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간의 기본생활습관 실천정도의 차이는 전통예절교육을 받은 유아가 높게 조사되었다. 기본예절의 하위요인 중에서 의복예절과 언어예절은 그 차이가 없었으나, 식사예절과 언어예절은 전통예절교육을 받은 유아가 높게 조사되었으며, 지서와 절약도 전통예절교육을 받은 유아가 높게 조사되었다. 이와 같은 결과로 전통예절 교육을 가정과 유치원에서 연계하여 정규프로그램으로 지속적으로 실시함에 따라 유아의 기본생활습관 형성을 돕고 나아가 21세기를 주도할 민주시민 육성에 힘써야 할 것이다.
현대의 세계화, 정보화의 물결 속에서 개인주의 이기주의로 흐르는 요즈음 교육계에서도 반 부패 교육의 일환으로 공정한 사회실현을 위한 바른 인성의 틀을 마련하도록 기본생활 습관교육, 감성계발 교육과정 운영의 프로그램 실시, 전통교육과 두레개념 등을 유치원 6차 교육과정에서 강조하고 있다(1998, 교육부). 이에 본 연구는 부모의 전통예절교육에 대한 인식은 어떠하며, 유아의 기본생활습관 실천정도를 알아보고, 부모의 기본생활교육정도는 어떠한지를 알아보아, 유아의 기본생활습관 실천정도와, 부모의 기본생활습관 교육정도는 관계가 있는지 와 유치원에서 전통예절교육 받은 유아와 받지 않은 유아간에 기본생활습관 실천정도에 효과를 가져오는지를 검토하고자 하는 목적을 가진다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 부모의 전통예절교육에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유아의 기본생활습관 실천정도는 어떠한가? 3. 부모의 기본생활습관 교육정도는 어떠한가? 4. 유아의 기본생활습관 실천정도와 부모의 기본생활습관 교육정도는 관계가 있는가? 5. 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간에 기본생활습관 실천정도에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 성남시에 위치한 2개의 전통예절교육을 실시하는 사립유치원의 만4세, 5세 남, 여 유아 120명과 전통예절교육 실시하지 않는 2개 사립유치원의 만4세, 5세 남, 여 유아 120명을 대상으로 실시하였다. 부모의 전통예절교육의 인식과, 부모의 기본생활교육의 정도와 유아의 기본생활교육 실천정도를 알아보고자 부모에게 질문지를 배부하고 어머니가 응답하게 한 후, 그 중에서 기본생활습관형성에 성별, 연령의 차이를 알아보고자 만4세, 5세,남,여 유아의 구분을 위해 각 20명씩 무작위로 자료를 수집하였다. 질문지법으로 부모와 유아의 측정도구를 사용하여 수집된 자료는 SPSS/PC + 프로그램을 이용하여 자료를 처리 분석하였다. 통계방법은 t-test (+검증)과 일원변량분석을 통해 검증하였다. 본 연구의 연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모님이 전통예절교육의 중요성을 매우 높게 인식하고 있으며, 가정에서 전통예절교육을 담당하는 것이 가장 좋다는 의견이었다. 이것으로 전통예절교육이 가정에서 일차적으로 잘 이루어지도록 힘써야 함을 나타낸 것이다. 둘째, 유아의 기본생활습관 실천정도에 대해서는 질서가 가장 높았으며, 기본예절, 절약의 순이었다. 기본예절의 하위요인에서는 의복예절을 가장 잘 실천하며, 다음으로 언어예절, 식사예절, 인사예절 순이었다. 셋째, 부모의 기본생활습관에 대해서는 절약에 대한 지도정도가 높았으며, 다음으로 기본예절, 질서 순이었다. 기본예절의 하위요인으로는 의복예 절에 대한 지도정도가 높았으며, 다음으로 언어예절, 식사예절 순이었다. 넷째, 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간에 가정에서의 기본생활습관 교육의 내용실천정도를 살펴보면, 전통적인 예절교육을 받은 유아가 더욱 잘 실천하는 경향이 두드러지게 나타나며, 이때 해당유아의 부모님 역시 이에 대한 지도 정도가 높아짐을 알 수 있었다. 이것으로 복잡한 현대사회에서 유아들이 바른 인성의 틀을 마련하고 기본생활습관형성이 잘 이루어지도록 이차적으로 유치원에서 전통예절교육이 잘 이루어지도록 힘써야 함을 나타낸 것이다. 다섯째, 유치원에서 전통예절교육을 받은 유아와 받지 않은 유아간의 기본생활습관 실천정도의 차이는 전통예절교육을 받은 유아가 높게 조사되었다. 기본예절의 하위요인 중에서 의복예절과 언어예절은 그 차이가 없었으나, 식사예절과 언어예절은 전통예절교육을 받은 유아가 높게 조사되었으며, 지서와 절약도 전통예절교육을 받은 유아가 높게 조사되었다. 이와 같은 결과로 전통예절 교육을 가정과 유치원에서 연계하여 정규프로그램으로 지속적으로 실시함에 따라 유아의 기본생활습관 형성을 돕고 나아가 21세기를 주도할 민주시민 육성에 힘써야 할 것이다.
Though our society is filled with individualism and egoism in current globalism and overflowing information, as a part of anti-educational corruption, in the 6th educational course of a kindergarten the Ministry of Education places great importance on these things; the education for basic habit of l...
Though our society is filled with individualism and egoism in current globalism and overflowing information, as a part of anti-educational corruption, in the 6th educational course of a kindergarten the Ministry of Education places great importance on these things; the education for basic habit of living, the program of sensitivity-developing education course, the education for tradition and the concept of Du-rye(1998, The Ministry of Education). So this study has a purpose to investigate the accompanied effect which is occured by parent's understanding about traditional propriety education, the degree of children's basic living habit practice and the relationship with the degree of parent's teaching for basic living habit. This study established these questions for achievement of aim. 1. How is the parent's understanding about the traditional propriety education? 2. How is the degree of children's basic living habit practice? 3. How is the parent's degree of direction about basic living habit? 4. Is there any relationship between children's practice of basic living habit and parent's degree of direction about basic living habit? 5. Is there and difference of basic living habit practice between children who are taught traditional courtesy education and who are not? This study practiced by questionnaire method at four of kindergartens in Sungnam-The two of them were practicing traditional courtesy education and the others were not. The subject of investigation were 120 of 4 and 5 years children in each kindergarten. We distributed the question pater to parents to know the parent's understanding of traditional propriety education and the degree of children's basic living habit practice, and after mothers' answer, we corrected data unintentionally to know the difference between sex and age of the building of basic living habit.(and this was to sort the boys and girls of 4 and 5 years old.) The corrected data that acquired from the method analyzed by SPSS/PC+ program. The statistical method is verified through T-test and Two-way ANOVA. The result of this study is - First, the parents understanded the importance of traditional propriety education very highly, so we can know that it is better that parents take charge of it. This mean that we have to try for fulfilling of traditional propriety education in home firstly. Second, it was 'order' that was most highly kept habit and basic propriety, economy were followed. The lower ranked factors were clothes propriety, speech and table manner. Third, the most highly directed habit which emphasized by parents was economy. and basic propriety and order was followed. The lower ranked factors of basic propriety habit was about clothes and speech and table manner. Fourth, when we compared children who were taught traditional propriety education with children who were not, the former practiced the contents of basic living habit more greatly. And in former case, the degree of the teaching of parents was more high. We can derive th conclusion that the traditional propriety education must be done in kindergarten secondary. Fifth, in the degree of the practice of basic living habit education, children who were taught the traditional propriety education were more high. There was no difference between clothes and speech propriety but in table manner and speech manner, children who were taught traditional propriety education were more high. Order an economy were ditto. According to this study's result, we must help the children's habit building of basic living through the traditional courtesy education which is practiced at kindergarten and home togethe. In addition to this, we have to make an effort to bring up our children as democratic people who can lead the 21th century.
Though our society is filled with individualism and egoism in current globalism and overflowing information, as a part of anti-educational corruption, in the 6th educational course of a kindergarten the Ministry of Education places great importance on these things; the education for basic habit of living, the program of sensitivity-developing education course, the education for tradition and the concept of Du-rye(1998, The Ministry of Education). So this study has a purpose to investigate the accompanied effect which is occured by parent's understanding about traditional propriety education, the degree of children's basic living habit practice and the relationship with the degree of parent's teaching for basic living habit. This study established these questions for achievement of aim. 1. How is the parent's understanding about the traditional propriety education? 2. How is the degree of children's basic living habit practice? 3. How is the parent's degree of direction about basic living habit? 4. Is there any relationship between children's practice of basic living habit and parent's degree of direction about basic living habit? 5. Is there and difference of basic living habit practice between children who are taught traditional courtesy education and who are not? This study practiced by questionnaire method at four of kindergartens in Sungnam-The two of them were practicing traditional courtesy education and the others were not. The subject of investigation were 120 of 4 and 5 years children in each kindergarten. We distributed the question pater to parents to know the parent's understanding of traditional propriety education and the degree of children's basic living habit practice, and after mothers' answer, we corrected data unintentionally to know the difference between sex and age of the building of basic living habit.(and this was to sort the boys and girls of 4 and 5 years old.) The corrected data that acquired from the method analyzed by SPSS/PC+ program. The statistical method is verified through T-test and Two-way ANOVA. The result of this study is - First, the parents understanded the importance of traditional propriety education very highly, so we can know that it is better that parents take charge of it. This mean that we have to try for fulfilling of traditional propriety education in home firstly. Second, it was 'order' that was most highly kept habit and basic propriety, economy were followed. The lower ranked factors were clothes propriety, speech and table manner. Third, the most highly directed habit which emphasized by parents was economy. and basic propriety and order was followed. The lower ranked factors of basic propriety habit was about clothes and speech and table manner. Fourth, when we compared children who were taught traditional propriety education with children who were not, the former practiced the contents of basic living habit more greatly. And in former case, the degree of the teaching of parents was more high. We can derive th conclusion that the traditional propriety education must be done in kindergarten secondary. Fifth, in the degree of the practice of basic living habit education, children who were taught the traditional propriety education were more high. There was no difference between clothes and speech propriety but in table manner and speech manner, children who were taught traditional propriety education were more high. Order an economy were ditto. According to this study's result, we must help the children's habit building of basic living through the traditional courtesy education which is practiced at kindergarten and home togethe. In addition to this, we have to make an effort to bring up our children as democratic people who can lead the 21th century.
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