카메라를 사용하여 임의의 환경에서 위치를 추정하고 주변 환경에 대한 지도를 작성하는 기술인 Visual SLAM은 자동차, 드론, 그리고 혼합현실 산업 등에서 확장성이 높은 기술로 여겨진다. 하지만, 증강현실 콘텐츠 개발을 위한 공개 소프트웨어(OSS: Open Source Software) 목적의 ...
카메라를 사용하여 임의의 환경에서 위치를 추정하고 주변 환경에 대한 지도를 작성하는 기술인 Visual SLAM은 자동차, 드론, 그리고 혼합현실 산업 등에서 확장성이 높은 기술로 여겨진다. 하지만, 증강현실 콘텐츠 개발을 위한 공개 소프트웨어(OSS: Open Source Software) 목적의 SLAM 시스템 부재로 인해 대부분의 SLAM 연구자들은 SLAM 시스템을 커스터마이징하기 위한 자체 연구개발이 요구된다. 본 논문에서는 시장점유율이 가장 높은 모바일 플랫폼인 안드로이드를 타겟으로 Visual SLAM 기반의 자체 파이프라인을 구축하여 OSS 목적의 모바일 비마커형 증강현실(Markerless AR) 시스템을 제안한다. 본 논문에서 제안하는 시스템에서는 속도가 빠르고 개발 편의성이 높은 FastAPI 서버와 OpenVSLAM 알고리즘, 그리고 유니티 엔진(Unity Engine)을 사용하였다. 본 논문에서 제안하는 시스템을 실제 환경에서 구동시켜 유니티 기반의 모바일 애플리케이션에서 확인하는 실험을 통해 유니티 엔진과 SLAM 시스템이 원활하게 통신할 수 있음을 검증하였다. OSS 목적의 모바일 비마커형 증강현실 시스템을 통해 SLAM 연구자들의 중복된 연구를 줄여 SLAM 기술 성장의 가속화를 기대한다. 또한, 본 연구를 통해 다중 접속 증강현실 시스템 구현 기술과 같은 SLAM 분야 기술의 기반이 되어 SLAM 시장의 성장에 기여하고자 한다.
카메라를 사용하여 임의의 환경에서 위치를 추정하고 주변 환경에 대한 지도를 작성하는 기술인 Visual SLAM은 자동차, 드론, 그리고 혼합현실 산업 등에서 확장성이 높은 기술로 여겨진다. 하지만, 증강현실 콘텐츠 개발을 위한 공개 소프트웨어(OSS: Open Source Software) 목적의 SLAM 시스템 부재로 인해 대부분의 SLAM 연구자들은 SLAM 시스템을 커스터마이징하기 위한 자체 연구개발이 요구된다. 본 논문에서는 시장점유율이 가장 높은 모바일 플랫폼인 안드로이드를 타겟으로 Visual SLAM 기반의 자체 파이프라인을 구축하여 OSS 목적의 모바일 비마커형 증강현실(Markerless AR) 시스템을 제안한다. 본 논문에서 제안하는 시스템에서는 속도가 빠르고 개발 편의성이 높은 FastAPI 서버와 OpenVSLAM 알고리즘, 그리고 유니티 엔진(Unity Engine)을 사용하였다. 본 논문에서 제안하는 시스템을 실제 환경에서 구동시켜 유니티 기반의 모바일 애플리케이션에서 확인하는 실험을 통해 유니티 엔진과 SLAM 시스템이 원활하게 통신할 수 있음을 검증하였다. OSS 목적의 모바일 비마커형 증강현실 시스템을 통해 SLAM 연구자들의 중복된 연구를 줄여 SLAM 기술 성장의 가속화를 기대한다. 또한, 본 연구를 통해 다중 접속 증강현실 시스템 구현 기술과 같은 SLAM 분야 기술의 기반이 되어 SLAM 시장의 성장에 기여하고자 한다.
Visual SLAM, a technology that uses a camera to estimate a location in random environment and create a reference for the surrounding environment, is considered a highly scalable technology in the vehicles, drones, and Mixed Reality industries. However, due to the absence of an opensource-based SLAM ...
Visual SLAM, a technology that uses a camera to estimate a location in random environment and create a reference for the surrounding environment, is considered a highly scalable technology in the vehicles, drones, and Mixed Reality industries. However, due to the absence of an opensource-based SLAM library for developing Augmented Reality content, most SLAM researchers are required to conduct their own research and development to customize SLAM. In this paper, we propose an opensource-based Mobile Markerless AR System by building our own pipeline based on Visual SLAM. To implement the Mobile AR System of this paper, it uses Unity Engine, OpenVSLAM algorithm, and FastAPI server, which are fast and easy to develop. According to this experimentation, we can verify that the Unity Engine, the SLAM System, and the Server System are tightly integrated and communicate smoothly. Through this study, it is expected that the growth of the SLAM market will become a basis for various technologies in the SLAM field.
Visual SLAM, a technology that uses a camera to estimate a location in random environment and create a reference for the surrounding environment, is considered a highly scalable technology in the vehicles, drones, and Mixed Reality industries. However, due to the absence of an opensource-based SLAM library for developing Augmented Reality content, most SLAM researchers are required to conduct their own research and development to customize SLAM. In this paper, we propose an opensource-based Mobile Markerless AR System by building our own pipeline based on Visual SLAM. To implement the Mobile AR System of this paper, it uses Unity Engine, OpenVSLAM algorithm, and FastAPI server, which are fast and easy to develop. According to this experimentation, we can verify that the Unity Engine, the SLAM System, and the Server System are tightly integrated and communicate smoothly. Through this study, it is expected that the growth of the SLAM market will become a basis for various technologies in the SLAM field.
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