자민족 중심주의와?애국심이? 브랜드 태도변화와 구매의도에 미치는 영향 : SNS에서의 브랜드 보이콧과 관여도를 중심으로 The effect of ethnocentrism and patriotism on brand attitude change and purchase intention Focusing on brand boycott and involvement in social media원문보기
본 연구는 중국의 ‘신장면화’사건을 계기로 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 제품 관여도가 외국 브랜드의 태도 변화, 구매 의도에 대한 영향을 규명하는 데 초점을 맞추었다. 구체적으로 첫째, 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 제품 관여도가 각각 외국 브랜드에 대한 태도 변화 및 구매 의도에 미치는 영향을 살펴보았고, 둘째, 자민족 중심주의, 애국심과 ...
본 연구는 중국의 ‘신장면화’사건을 계기로 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 제품 관여도가 외국 브랜드의 태도 변화, 구매 의도에 대한 영향을 규명하는 데 초점을 맞추었다. 구체적으로 첫째, 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 제품 관여도가 각각 외국 브랜드에 대한 태도 변화 및 구매 의도에 미치는 영향을 살펴보았고, 둘째, 자민족 중심주의, 애국심과 브랜드 태도 변화, 구매 의도의 관계에서 브랜드 보이콧의 매개효과를 검증하였다. 마지막으로, 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 브랜드 태도 변화, 구매 의도의 관계에서 제품 관여도의 조절 효과를 검증하였다. 이 연구는 SNS를 이용하는 중국 소비자를 대상으로 ‘신장면화’사건 관련 대표적인 외국 브랜드인 Nike에 대해 설문 조사하여 연구가설을 실증적으로 검증하였다. 각 독립변수가 태도 변화와 구매 의도에 미치는 영향은 회귀분석을 이용하여 분석하였고, 매개 효과와 조절 효과를 검증하기 위해 프로세스 매크로 모델을 사용하였다. 분석 결과 자민족 중심주의는 외국 브랜드에 대한 태도 변화, 구매 의도에는 부정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 또한, 애국심과 관련 변수들의 영향은 유의하지 않은 것으로 발견되었다. 그 외 브랜드 보이콧은 외국 브랜드에 대한 태도 변화에는 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 반면 브랜드 보이콧의 매개효과가 유의하지 않은 것으로 나타났다. 그리고 제품 관여도는 외국 브랜드에 대한 구매 의도에는 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 하지만 제품 관여도의 조절 효과는 대부분 약하거나 유의하지 않은 것으로 발견되었다. 마지막으로, 본 연구의 시사점과 한계점과 향후 연구 방향을 제시하였다.
본 연구는 중국의 ‘신장면화’사건을 계기로 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 제품 관여도가 외국 브랜드의 태도 변화, 구매 의도에 대한 영향을 규명하는 데 초점을 맞추었다. 구체적으로 첫째, 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 제품 관여도가 각각 외국 브랜드에 대한 태도 변화 및 구매 의도에 미치는 영향을 살펴보았고, 둘째, 자민족 중심주의, 애국심과 브랜드 태도 변화, 구매 의도의 관계에서 브랜드 보이콧의 매개효과를 검증하였다. 마지막으로, 자민족 중심주의, 애국심, 브랜드 보이콧과 브랜드 태도 변화, 구매 의도의 관계에서 제품 관여도의 조절 효과를 검증하였다. 이 연구는 SNS를 이용하는 중국 소비자를 대상으로 ‘신장면화’사건 관련 대표적인 외국 브랜드인 Nike에 대해 설문 조사하여 연구가설을 실증적으로 검증하였다. 각 독립변수가 태도 변화와 구매 의도에 미치는 영향은 회귀분석을 이용하여 분석하였고, 매개 효과와 조절 효과를 검증하기 위해 프로세스 매크로 모델을 사용하였다. 분석 결과 자민족 중심주의는 외국 브랜드에 대한 태도 변화, 구매 의도에는 부정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 또한, 애국심과 관련 변수들의 영향은 유의하지 않은 것으로 발견되었다. 그 외 브랜드 보이콧은 외국 브랜드에 대한 태도 변화에는 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 반면 브랜드 보이콧의 매개효과가 유의하지 않은 것으로 나타났다. 그리고 제품 관여도는 외국 브랜드에 대한 구매 의도에는 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 하지만 제품 관여도의 조절 효과는 대부분 약하거나 유의하지 않은 것으로 발견되었다. 마지막으로, 본 연구의 시사점과 한계점과 향후 연구 방향을 제시하였다.
This study focused on examining the influence of ethnocentrism, patriotism, brand boycott, and product involvement on foreign brands’ attitude change and purchase intention, taking the ‘Xinjiang Cotton’ incident in China as an opportunity. Specifically, first, the influence of ethnocentrism, patriot...
This study focused on examining the influence of ethnocentrism, patriotism, brand boycott, and product involvement on foreign brands’ attitude change and purchase intention, taking the ‘Xinjiang Cotton’ incident in China as an opportunity. Specifically, first, the influence of ethnocentrism, patriotism, brand boycott, and product involvement on foreign brands’ attitude changes and purchase intentions respectively; second, ethnocentrism, patriotism, brand attitude changes, and purchase intentions The relationship between the brand has tested the media effect of brand boycott. Finally, it examines the moderating effects of product involvement in the relationship between ethnocentrism, patriotism, brand boycott to brand and brand attitude changes, and purchase intention. This study empirically verified the research hypothesis by conducting a survey on Nike, a representative foreign brand related to the ‘Xinjiang Cotton’ incident, among Chinese consumers who use SNS. Regression analysis was used to analyze the influence of the respective variables on attitude changes and purchase intentions, and PROCESS Macro model was used to verify the media effect and moderating effect. The analysis results show that ethnocentrism has a negative impact on the attitude changes and purchase intentions of foreign brands. In addition, variables related to patriotism have not attracted statistical attention. In addition, brand boycotts have also had an impact on changes in the attitudes of foreign brands. On the contrary, the media effects of brand boycotts did not attract attention statistically. In addition, the degree of product involvement has a positive impact on the purchase intention of foreign brands. However, the moderating effect of the product intervention degree is statistically weak or has not attracted attention. Finally, the enlightenment, limitations and future research directions of this research are put forward.
This study focused on examining the influence of ethnocentrism, patriotism, brand boycott, and product involvement on foreign brands’ attitude change and purchase intention, taking the ‘Xinjiang Cotton’ incident in China as an opportunity. Specifically, first, the influence of ethnocentrism, patriotism, brand boycott, and product involvement on foreign brands’ attitude changes and purchase intentions respectively; second, ethnocentrism, patriotism, brand attitude changes, and purchase intentions The relationship between the brand has tested the media effect of brand boycott. Finally, it examines the moderating effects of product involvement in the relationship between ethnocentrism, patriotism, brand boycott to brand and brand attitude changes, and purchase intention. This study empirically verified the research hypothesis by conducting a survey on Nike, a representative foreign brand related to the ‘Xinjiang Cotton’ incident, among Chinese consumers who use SNS. Regression analysis was used to analyze the influence of the respective variables on attitude changes and purchase intentions, and PROCESS Macro model was used to verify the media effect and moderating effect. The analysis results show that ethnocentrism has a negative impact on the attitude changes and purchase intentions of foreign brands. In addition, variables related to patriotism have not attracted statistical attention. In addition, brand boycotts have also had an impact on changes in the attitudes of foreign brands. On the contrary, the media effects of brand boycotts did not attract attention statistically. In addition, the degree of product involvement has a positive impact on the purchase intention of foreign brands. However, the moderating effect of the product intervention degree is statistically weak or has not attracted attention. Finally, the enlightenment, limitations and future research directions of this research are put forward.
주제어
#자민족 중심주의 애국심 브랜드 보이콧 제품 관여도 브랜드 태도변화 구매의도 Ethnocentrism Patriotism Brand boycott Product involvement Brands’ attitude change Purchase intention
학위논문 정보
저자
HU YI
학위수여기관
세종대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
미디어커뮤니케이션학과 광고PR학
지도교수
이귀옥
발행연도
2022
총페이지
80
키워드
자민족 중심주의 애국심 브랜드 보이콧 제품 관여도 브랜드 태도변화 구매의도 Ethnocentrism Patriotism Brand boycott Product involvement Brands’ attitude change Purchase intention
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