디지털 리터러시(Digital Literacy) 체험을 위한 공간디자인 연구 : 노인복지관을 중심으로 A Study on Space Design for Digital Literacy Experience - Focused on Senior Welfare Center -원문보기
디지털이 보편화되면서 어려서부터 디지털을 접한 신세대와 달리 노인들은 디지털 매체에 어려움을 느끼고 있다. 노인의 디지털 디바이드로 인한 소외 문제가 대두되면서 노인 대상 디지털 리터러시 정책이 나왔으며, 노인복지관은 이에 대한 대책으로 정보화 교육을 실시하고 있다. 그러나 노인의 디지털 디바이드는 감소하지 않는 추세이며, 노인은 여전히 디지털 정보 활용에 어려움을 겪고 있다. 이에 따라 본 연구의 연구 배경 및 목적과 범위 및 방법을 제시하고, 본 연구의 키워드를 이론 고찰 하였다. 디지털 ...
디지털이 보편화되면서 어려서부터 디지털을 접한 신세대와 달리 노인들은 디지털 매체에 어려움을 느끼고 있다. 노인의 디지털 디바이드로 인한 소외 문제가 대두되면서 노인 대상 디지털 리터러시 정책이 나왔으며, 노인복지관은 이에 대한 대책으로 정보화 교육을 실시하고 있다. 그러나 노인의 디지털 디바이드는 감소하지 않는 추세이며, 노인은 여전히 디지털 정보 활용에 어려움을 겪고 있다. 이에 따라 본 연구의 연구 배경 및 목적과 범위 및 방법을 제시하고, 본 연구의 키워드를 이론 고찰 하였다. 디지털 리터러시 개념과 정책 현황을 문헌 조사를 통해 정의하고, 노인과 노인복지관에 대한 정의 및 특성을 분류하였다. 또한 노인의 디지털 정보 활용 현황을 알아보기 위해 노인의 디지털 기기 사용 현황과 노인의 디지털 디바이드와 소외 현상의 실태를 문헌, 보고서, 관련 사이트 등의 자료를 기반으로 파악하였다. 이에 대해 본 연구에서는 노인인구비율이 높은 경기북부의 사례 5개소를 선정하여 현재 실시되고 있는 정보화 교육의 실태를 파악하고 디지털 리터러시가 적용된 모범 사례를 교육 공간과 체험 공간으로 나누어 차별점을 도출하여 공간디자인 연구의 방향성을 확립하였다. 경기북부 노인복지관 중 시설의 노후와 단조로우며 제약이 많은 공간 구성으로 노인의 디지털 정보 활용성이 미흡하다고 여겨지는 의정부노인종합복지관을 보완 및 개선하여 디자인 계획 및 방향을 제시하였다. 지상 2층과 3층을 중점적으로 디지털 리터러시 체험이 가능하도록 하였다. 자연스러운 동선을 위해 곡선을 사용하여 공간을 나누었고, 단순히 정보화 교육뿐만 아니라 자유롭게 디지털 기기 등을 체험하고 활용할 수 있도록 디지털 체험 공간과 더불어 디지털을 적극적으로 활용할 수 있는 시니어 레스토랑과 카페, 무인 편의점, 무인 은행 공간 등을 설치하여 공간 내에서 심리적 부담감을 가지지 않고 이용할 수 있는 공간으로 변경하였다. 지상 3층은 활동적인 체험과 건강증진 및 관리 등에 용이한 VR, AR 체험공간과 스마트 헬스 케어 공간을 설치하여 노인이 디지털을 다방면으로 사용할 수 있는 공간으로 변경하였다. 위 내용에 대한 결론은 다음과 같다. 디지털 디바이드로 인해 소외되어가는 노인을 위한 디지털 리터러시 공간은 이러한 사회 현상을 개선시킬 수 있는 필수적인 요소라고 할 수 있다. 본 연구의 공간디자인 제안을 토대로 노인에게 디지털 리터러시를 잘 활용 할 수 있는 공간을 제공하여, 노인들의 사회적인 소외에 대한 해결방안이 되기를 바란다.
디지털이 보편화되면서 어려서부터 디지털을 접한 신세대와 달리 노인들은 디지털 매체에 어려움을 느끼고 있다. 노인의 디지털 디바이드로 인한 소외 문제가 대두되면서 노인 대상 디지털 리터러시 정책이 나왔으며, 노인복지관은 이에 대한 대책으로 정보화 교육을 실시하고 있다. 그러나 노인의 디지털 디바이드는 감소하지 않는 추세이며, 노인은 여전히 디지털 정보 활용에 어려움을 겪고 있다. 이에 따라 본 연구의 연구 배경 및 목적과 범위 및 방법을 제시하고, 본 연구의 키워드를 이론 고찰 하였다. 디지털 리터러시 개념과 정책 현황을 문헌 조사를 통해 정의하고, 노인과 노인복지관에 대한 정의 및 특성을 분류하였다. 또한 노인의 디지털 정보 활용 현황을 알아보기 위해 노인의 디지털 기기 사용 현황과 노인의 디지털 디바이드와 소외 현상의 실태를 문헌, 보고서, 관련 사이트 등의 자료를 기반으로 파악하였다. 이에 대해 본 연구에서는 노인인구비율이 높은 경기북부의 사례 5개소를 선정하여 현재 실시되고 있는 정보화 교육의 실태를 파악하고 디지털 리터러시가 적용된 모범 사례를 교육 공간과 체험 공간으로 나누어 차별점을 도출하여 공간디자인 연구의 방향성을 확립하였다. 경기북부 노인복지관 중 시설의 노후와 단조로우며 제약이 많은 공간 구성으로 노인의 디지털 정보 활용성이 미흡하다고 여겨지는 의정부노인종합복지관을 보완 및 개선하여 디자인 계획 및 방향을 제시하였다. 지상 2층과 3층을 중점적으로 디지털 리터러시 체험이 가능하도록 하였다. 자연스러운 동선을 위해 곡선을 사용하여 공간을 나누었고, 단순히 정보화 교육뿐만 아니라 자유롭게 디지털 기기 등을 체험하고 활용할 수 있도록 디지털 체험 공간과 더불어 디지털을 적극적으로 활용할 수 있는 시니어 레스토랑과 카페, 무인 편의점, 무인 은행 공간 등을 설치하여 공간 내에서 심리적 부담감을 가지지 않고 이용할 수 있는 공간으로 변경하였다. 지상 3층은 활동적인 체험과 건강증진 및 관리 등에 용이한 VR, AR 체험공간과 스마트 헬스 케어 공간을 설치하여 노인이 디지털을 다방면으로 사용할 수 있는 공간으로 변경하였다. 위 내용에 대한 결론은 다음과 같다. 디지털 디바이드로 인해 소외되어가는 노인을 위한 디지털 리터러시 공간은 이러한 사회 현상을 개선시킬 수 있는 필수적인 요소라고 할 수 있다. 본 연구의 공간디자인 제안을 토대로 노인에게 디지털 리터러시를 잘 활용 할 수 있는 공간을 제공하여, 노인들의 사회적인 소외에 대한 해결방안이 되기를 바란다.
Unlike the new generation who have been exposed to digital since childhood as digital has become more common, the elderly are experiencing difficulties with digital media. As the problem of alienation due to the information gap among the elderly emerged, a digital literacy policy for the elderly was...
Unlike the new generation who have been exposed to digital since childhood as digital has become more common, the elderly are experiencing difficulties with digital media. As the problem of alienation due to the information gap among the elderly emerged, a digital literacy policy for the elderly was introduced. However, the information gap among the elderly is not narrowing, and the elderly still have difficulties in using digital information. Accordingly, the background, purpose, scope, and method of this study were presented, and the keywords of this study were considered theoretically. Through literature review, the concept of digital literacy and the current status of policies were defined, and the definitions and characteristics of senior welfare centers and senior welfare centers were classified. In addition, in order to find out the current status of digital information use by the elderly and the status of digital devices and alienation of the elderly were identified based on data from literature, reports, and related sites. In this study, five cases in northern Gyeonggi Province with a high elderly population ratio were selected to identify the current status of informatization education, and to establish the direction of spatial design research by dividing best practices applied with digital literacy into educational space and experience space. Among the elderly welfare centers in northern Gyeonggi-do, the Uijeongbu Senior Welfare Center, which is considered insufficient to utilize digital information due to its old facilities and monotonous and restrictive spatial composition, was supplemented and improved to suggest design plans and directions. Digital literacy experiences were made possible focusing on the second and third floors above the ground. The space was divided using curves for natural movement, and senior restaurants, cafes, unmanned convenience stores, and unmanned banks were installed to actively utilize digital devices as well as informatization education. The third floor above the ground has been changed to a space where the elderly can use digital in various ways by installing VR and AR experience spaces and smart health care spaces that are easy for active experiences, health promotion and management. The conclusions on the above are as follows. The digital literacy space for the elderly who are alienated by digital devices can be said to be an essential element to improve this social phenomenon. Based on the spatial design proposal of this study, we hope that it will be a solution to the social alienation of the elderly by providing space for the elderly to make good use of digital literacy.
Unlike the new generation who have been exposed to digital since childhood as digital has become more common, the elderly are experiencing difficulties with digital media. As the problem of alienation due to the information gap among the elderly emerged, a digital literacy policy for the elderly was introduced. However, the information gap among the elderly is not narrowing, and the elderly still have difficulties in using digital information. Accordingly, the background, purpose, scope, and method of this study were presented, and the keywords of this study were considered theoretically. Through literature review, the concept of digital literacy and the current status of policies were defined, and the definitions and characteristics of senior welfare centers and senior welfare centers were classified. In addition, in order to find out the current status of digital information use by the elderly and the status of digital devices and alienation of the elderly were identified based on data from literature, reports, and related sites. In this study, five cases in northern Gyeonggi Province with a high elderly population ratio were selected to identify the current status of informatization education, and to establish the direction of spatial design research by dividing best practices applied with digital literacy into educational space and experience space. Among the elderly welfare centers in northern Gyeonggi-do, the Uijeongbu Senior Welfare Center, which is considered insufficient to utilize digital information due to its old facilities and monotonous and restrictive spatial composition, was supplemented and improved to suggest design plans and directions. Digital literacy experiences were made possible focusing on the second and third floors above the ground. The space was divided using curves for natural movement, and senior restaurants, cafes, unmanned convenience stores, and unmanned banks were installed to actively utilize digital devices as well as informatization education. The third floor above the ground has been changed to a space where the elderly can use digital in various ways by installing VR and AR experience spaces and smart health care spaces that are easy for active experiences, health promotion and management. The conclusions on the above are as follows. The digital literacy space for the elderly who are alienated by digital devices can be said to be an essential element to improve this social phenomenon. Based on the spatial design proposal of this study, we hope that it will be a solution to the social alienation of the elderly by providing space for the elderly to make good use of digital literacy.
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