본 연구는 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하여 온라인 학습 환경에서도 효과적으로 프로젝트 학습이 이루어질 수 있게 함에 목적이 있다. 따라서 이 연구에서는 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하여 교수학습 절차와 세부 활동, 활용할 수 있는 온라인 도구를 제시하였다. 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하기 위해 설계·개발 연구 방법을 활용하였고 연구 절차는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 온라인 프로젝트 학습, 온라인 플립러닝, 플립러닝형 프로젝트 학습에 대한 선행문헌 검토를 통해 교수학습 절차, 각 절차에 해당하는 세부 활동 내용, 활용 가능한 온라인 도구 등을 도출하여 원형모형을 개발하였다. 이후 교수학습 모형의 절차, 세부절차, 모형 전체에 대한 1차 전문가 타당화를 실시하였다. 1차 타당화 결과를 바탕으로 모형을 수정하여 2차 타당화를 실시하였다. 타당화 결과를 반영하여 모형을 수정한 후 교수자 사용성 평가를 실시하였고 평가 결과를 반영하여 최종 모형이 도출되었다. 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형은 세부적으로 2개의 모형으로 구성되어있다. 교수학습 모형의 절차를 한눈에 볼 수 있는 절차모형과 교수학습 모형의 세부 활동과 활용 가능한 온라인 도구를 제시하는 세부절차 모형이다. 먼저 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 절차모형은 프로젝트 준비, 주제 선정 및 문제 분석, 자료 및 문제 해결안 탐색, 결과물 완성, 발표 및 평가로 이루어진 프로젝트 학습 절차에 따라서 플립러닝이 이루어지는 모습이 표현되어 있다. 또한 해당 단계마다 학습자가 하는 ...
본 연구는 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하여 온라인 학습 환경에서도 효과적으로 프로젝트 학습이 이루어질 수 있게 함에 목적이 있다. 따라서 이 연구에서는 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하여 교수학습 절차와 세부 활동, 활용할 수 있는 온라인 도구를 제시하였다. 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하기 위해 설계·개발 연구 방법을 활용하였고 연구 절차는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 온라인 프로젝트 학습, 온라인 플립러닝, 플립러닝형 프로젝트 학습에 대한 선행문헌 검토를 통해 교수학습 절차, 각 절차에 해당하는 세부 활동 내용, 활용 가능한 온라인 도구 등을 도출하여 원형모형을 개발하였다. 이후 교수학습 모형의 절차, 세부절차, 모형 전체에 대한 1차 전문가 타당화를 실시하였다. 1차 타당화 결과를 바탕으로 모형을 수정하여 2차 타당화를 실시하였다. 타당화 결과를 반영하여 모형을 수정한 후 교수자 사용성 평가를 실시하였고 평가 결과를 반영하여 최종 모형이 도출되었다. 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형은 세부적으로 2개의 모형으로 구성되어있다. 교수학습 모형의 절차를 한눈에 볼 수 있는 절차모형과 교수학습 모형의 세부 활동과 활용 가능한 온라인 도구를 제시하는 세부절차 모형이다. 먼저 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 절차모형은 프로젝트 준비, 주제 선정 및 문제 분석, 자료 및 문제 해결안 탐색, 결과물 완성, 발표 및 평가로 이루어진 프로젝트 학습 절차에 따라서 플립러닝이 이루어지는 모습이 표현되어 있다. 또한 해당 단계마다 학습자가 하는 핵심활동을 기술하였다. 다음으로 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 세부 활동 모형은 각 단계마다 교수자 활동, 학습자 활동, 활용할 수 있는 온라인 도구의 예시를 기술하였다. 학습자 활동은 개인 활동과 팀 활동으로 구분 지어 제시하였으며 온라인 도구는 각 활동별로 특화되어 사용할 수 있는 도구들을 제시하였다. 본 연구는 온라인 학습 환경에서 플립러닝형 프로젝트 교수·학습 모형을 개발하여 온라인 플립러닝형 프로젝트 학습의 구체적인 교수학습 활동을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 기존의 온라인 프로젝트 학습에서 발견된 문제점을 개선하기 위해 온라인 플립러닝의 장점을 활용하였으며, 더 나아가 온라인 프로젝트 학습의 활동 별로 특화되어 사용할 수 있는 테크놀로지를 제시하여 비대면 환경에서도 효과적으로 프로젝트 학습이 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하여 온라인 학습 환경에서도 효과적으로 프로젝트 학습이 이루어질 수 있게 함에 목적이 있다. 따라서 이 연구에서는 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하여 교수학습 절차와 세부 활동, 활용할 수 있는 온라인 도구를 제시하였다. 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형을 개발하기 위해 설계·개발 연구 방법을 활용하였고 연구 절차는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 온라인 프로젝트 학습, 온라인 플립러닝, 플립러닝형 프로젝트 학습에 대한 선행문헌 검토를 통해 교수학습 절차, 각 절차에 해당하는 세부 활동 내용, 활용 가능한 온라인 도구 등을 도출하여 원형모형을 개발하였다. 이후 교수학습 모형의 절차, 세부절차, 모형 전체에 대한 1차 전문가 타당화를 실시하였다. 1차 타당화 결과를 바탕으로 모형을 수정하여 2차 타당화를 실시하였다. 타당화 결과를 반영하여 모형을 수정한 후 교수자 사용성 평가를 실시하였고 평가 결과를 반영하여 최종 모형이 도출되었다. 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 모형은 세부적으로 2개의 모형으로 구성되어있다. 교수학습 모형의 절차를 한눈에 볼 수 있는 절차모형과 교수학습 모형의 세부 활동과 활용 가능한 온라인 도구를 제시하는 세부절차 모형이다. 먼저 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 절차모형은 프로젝트 준비, 주제 선정 및 문제 분석, 자료 및 문제 해결안 탐색, 결과물 완성, 발표 및 평가로 이루어진 프로젝트 학습 절차에 따라서 플립러닝이 이루어지는 모습이 표현되어 있다. 또한 해당 단계마다 학습자가 하는 핵심활동을 기술하였다. 다음으로 온라인 플립러닝형 프로젝트 교수학습 세부 활동 모형은 각 단계마다 교수자 활동, 학습자 활동, 활용할 수 있는 온라인 도구의 예시를 기술하였다. 학습자 활동은 개인 활동과 팀 활동으로 구분 지어 제시하였으며 온라인 도구는 각 활동별로 특화되어 사용할 수 있는 도구들을 제시하였다. 본 연구는 온라인 학습 환경에서 플립러닝형 프로젝트 교수·학습 모형을 개발하여 온라인 플립러닝형 프로젝트 학습의 구체적인 교수학습 활동을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 기존의 온라인 프로젝트 학습에서 발견된 문제점을 개선하기 위해 온라인 플립러닝의 장점을 활용하였으며, 더 나아가 온라인 프로젝트 학습의 활동 별로 특화되어 사용할 수 있는 테크놀로지를 제시하여 비대면 환경에서도 효과적으로 프로젝트 학습이 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to develop an online flipped project-based learning instructional model, so that project-based learning can be effectively performed in an online environment. To address this goal, design and development research methods were used to develop an online flipped project-bas...
The purpose of this study is to develop an online flipped project-based learning instructional model, so that project-based learning can be effectively performed in an online environment. To address this goal, design and development research methods were used to develop an online flipped project-based learning model, and the research process was conducted as follows. In the first phase, a prototype model was developed by deriving teaching and learning procedures, detailed activities corresponding to each procedure, and available online tools through a review of prior literature on online project-based learning, online flipped learning, and flipped project-based learning. In the second phase, the first expert validation was conducted on the procedures, detailed procedures, and the entire model. Based on the results of the first validation, the model was modified. In the third phase, the second expert validation was conducted with first modified instructional model. In the final phase, the instructor usability evaluation was conducted with a second modified the model, and the final model was derived by reflecting the results of the instructor usability evaluation. As a result, The online flipped project-based learning model consists of two models in detail. It is the procedure model which can see the entire teaching and learning procedure at a glance and a detailed procedure model which presents the detailed activities and online tools. Online flipped project-based learning procedure model were expressed flipped learning stages consisting of pre-class, In-class, and post-class according to project learning stages consisting of project preparation, topic selection and problem analysis, data and problem-solving exploration, completion, presentation & evaluation. Also, the core activities performed by the learner at each stage were described. Next, a detailed procedure model of the online flipped project-based learning describes the instructor activity, learner activity, and examples of online tools that can be used at each stage. The model suggests the learner's activities into individual activities and team activities. And the model also presents the online tools which are specialized for each activity. This study is meaningful in that it developed an online flipped project-based learning instructional model and presented specific teaching and learning activities. The advantages of online flipped learning were used to solve the problems found in the existing online project learning. Also, present online tools that can be used specialized for each activity of online flipped project-based learning. As a result, online flipped project-based learning is expected to be effectively performed in a non-face-to-face environment.
The purpose of this study is to develop an online flipped project-based learning instructional model, so that project-based learning can be effectively performed in an online environment. To address this goal, design and development research methods were used to develop an online flipped project-based learning model, and the research process was conducted as follows. In the first phase, a prototype model was developed by deriving teaching and learning procedures, detailed activities corresponding to each procedure, and available online tools through a review of prior literature on online project-based learning, online flipped learning, and flipped project-based learning. In the second phase, the first expert validation was conducted on the procedures, detailed procedures, and the entire model. Based on the results of the first validation, the model was modified. In the third phase, the second expert validation was conducted with first modified instructional model. In the final phase, the instructor usability evaluation was conducted with a second modified the model, and the final model was derived by reflecting the results of the instructor usability evaluation. As a result, The online flipped project-based learning model consists of two models in detail. It is the procedure model which can see the entire teaching and learning procedure at a glance and a detailed procedure model which presents the detailed activities and online tools. Online flipped project-based learning procedure model were expressed flipped learning stages consisting of pre-class, In-class, and post-class according to project learning stages consisting of project preparation, topic selection and problem analysis, data and problem-solving exploration, completion, presentation & evaluation. Also, the core activities performed by the learner at each stage were described. Next, a detailed procedure model of the online flipped project-based learning describes the instructor activity, learner activity, and examples of online tools that can be used at each stage. The model suggests the learner's activities into individual activities and team activities. And the model also presents the online tools which are specialized for each activity. This study is meaningful in that it developed an online flipped project-based learning instructional model and presented specific teaching and learning activities. The advantages of online flipped learning were used to solve the problems found in the existing online project learning. Also, present online tools that can be used specialized for each activity of online flipped project-based learning. As a result, online flipped project-based learning is expected to be effectively performed in a non-face-to-face environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.