이국땅인 북간도 명동에서 태어나 적의 땅인 일본의 후쿠오카 형무소에서 사망한 윤동주가 그 삶을 영위한 시간과 공간적 배경은 1930년대와 1940년대 초 일제 치하의 암울한 식민지 공간이었다. 본 논문에서는 이러한 일제 식민지 공간이 내포한 고통과 절망이라는 공간성에 대해 살펴보고 그러한 현실공간을 체험한 윤동주의 전기적 사실들을 바탕으로 하여 그의 시적 공간들을 살펴봄으로써 윤동주의 자아와 타자, 나아가 전 세계의 존재자들에 대한 실존적 사유를 확인하는 것이 그 목적이다. 지금까지 윤동주의 시에 대해서는 많은 연구들이 다양한 측면에서 이루어져왔다. 그리고 본고에서 다룬 공간과 실존의식에 대해서도 각자의 주제로 다수 이루어져 왔다. 그러나 공간과 실존의식을 함께 주제로 한 연구는 비교적 적은 편이었다. 본고에서는 이와 같은 문제의식 하에 앞선 연구자들의 성과를 그 토대로 하되 세계 내의 존재는 그 자체로 공간성을 가지며 이는 곧 실존을 의미한다는 ...
국문 초록
이국땅인 북간도 명동에서 태어나 적의 땅인 일본의 후쿠오카 형무소에서 사망한 윤동주가 그 삶을 영위한 시간과 공간적 배경은 1930년대와 1940년대 초 일제 치하의 암울한 식민지 공간이었다. 본 논문에서는 이러한 일제 식민지 공간이 내포한 고통과 절망이라는 공간성에 대해 살펴보고 그러한 현실공간을 체험한 윤동주의 전기적 사실들을 바탕으로 하여 그의 시적 공간들을 살펴봄으로써 윤동주의 자아와 타자, 나아가 전 세계의 존재자들에 대한 실존적 사유를 확인하는 것이 그 목적이다. 지금까지 윤동주의 시에 대해서는 많은 연구들이 다양한 측면에서 이루어져왔다. 그리고 본고에서 다룬 공간과 실존의식에 대해서도 각자의 주제로 다수 이루어져 왔다. 그러나 공간과 실존의식을 함께 주제로 한 연구는 비교적 적은 편이었다. 본고에서는 이와 같은 문제의식 하에 앞선 연구자들의 성과를 그 토대로 하되 세계 내의 존재는 그 자체로 공간성을 가지며 이는 곧 실존을 의미한다는 하이데거의 실존론적 공간론을 토대로 하여 본 논문을 진행하였다. 이를 위해 본고에서는 본론을 세 개의 장으로 나누어 살펴보았다. 첫째, ‘‘비 본래적’ 닫힌 공간에의 절망과 ‘본래적’ 열린 공간에의 염원’에서는 윤동주 시에 나타나 있는 당시 일제치하 조선의 식민지 시대 자체를 ‘비 본래적’인 닫힌 공간으로 규정하고 이러한 ‘비 본래적’인 공간성의 속박으로부터 자유로워지기를 희망하는 근원적인 공간, 즉 ‘본래적’공간을 열린 공간으로 규정하였다. 이러한 공간은 이에 대한 윤동주의 현실 인식과 시대에의 참여의지를 이끌어내며 여기에는 ‘반석’과 ‘언덕’이 그 매개 공간으로 작용하고 있다. 그리고 불안과 공포에의 경험이 위안과 희망에의 염원으로 전환되고 이는 ‘산림’과 ‘별’이라는 공간을 통해 형상화되어 있다. 또한 훼손된 곳으로서의 고향 공간에 대한 부정의식은 ‘아름다운 또 다른 고향’이라는 보다 근원적인 이상세계에의 염원으로 표출되고 여기서 이상세계는 평화공존의 공간, 즉 ‘태초의 고향’을 의미한다. 또한 적국인 일본 공간에서의 외로움과 고독감으로 인해 자조自照와 관조적인 시선을 갖게 된 윤동주가 자기 실존의 자리를 확인하고 새로운 시대, 즉 ‘본래적’인 열린 공간에 대한 염원이 그의 고뇌로 나타나 있다. 둘째, ‘공동체 공간의 사적 공간화와 윤리적 실존’에서는 우물, 길, 장, 거울, 병원 등의 일반 대중이 함께 사용하거나 이용하는 공동체 공간들이 윤동주의 시에서는 화자 개인의 실존적 사유가 이루어지는 사적인 공간으로 형상화되어 나타나고 있음을 살펴보았다. 길과 장이라는 공적 공간에서는 잃어버린 것에 대한 사유와 타자의 실존에 대한 사유가 이루어지며 과거와 현재의 시간이 공존하여 나타나고 ‘상상 속의 자아’가 존재하는 우물의 표면과 거울에서는 반성과 참회를 통해 본래적인 자신을 회복하고 참된 윤리적 자아가 형상화되어 있다. 또한 병원이라는 공적 공간에서는 식민지 국가라는 암울한 공간 속에서 고통 받는 우리 민족과 나아가 일본인들까지도 포함하는 전 세계의 존재자들에게 따뜻한 ‘위로’를 전하고자 하는 윤동주의 휴머니즘적 사유가 이루어지는 등 이들 공간은 윤동주만의 사적인 공간으로 나타난다. 셋째, ‘절대적 존재의 거소로서의 수직 공간과 인간적 고뇌로서의 수평 공간’에서는 시적 화자가 딛고 서 있는 땅을 수평 공간으로, 그가 올려다보는 신이 거주하는 하늘과 별 그리고 십자가등이 위치해 있는 공간을 수직 공간으로 나누었다. 수평공간은 시적 화자가 존재하는 나무 그늘, 황혼이 비치는 호수의 표면, 언덕 등으로 나타나는데 이 공간들은 윤동주의 의지와 진정한 종교인으로서의 면모를 발현시키는 촉매로서의 공간이며 절망과 희망이 공존하는 공간이다. 수직공간인 하늘과 별은 창씨개명이라는 절망적인 현실에서 자기 신앙에 대한 회의와 본래의 자기 이름이 부재하게 될 것에 대한 두려움과 절망, 그리고 그에 대한 거부의사를 표하는 공간이며 그리운 이름과 아름다운 이름이 존재하는 공간이다. 또한 어두운 시대를 구원하고자 하는 윤동주의 순교자적인 의지를 이끌어내는 공간이자 인간적인 자아에서 신앙적인 자아, 즉 종교적인 자아로 나아가는 공간이다. 윤동주의 시에는 하늘, 별, 바다, 산림, 바람 등의 자연 공간과 학교, 우물, 길, 거리, 십자가, 방, 거울 등의 인위적인 공간들이 다양하게 등장하고 있다. 이러한 시적 공간들을 살펴봄으로써 윤동주의 자아와 타자, 나아가 전 세계의 존재자들에 대한 실존적 사유를 탐구할 수 있으며 그의 정신적 깊이와 통찰력 그리고 그의 시편들이 어떤 정신적 바탕 위에서 씌어진 것인가에 대해서도 확인하는 계기가 된다.
국문 초록
이국땅인 북간도 명동에서 태어나 적의 땅인 일본의 후쿠오카 형무소에서 사망한 윤동주가 그 삶을 영위한 시간과 공간적 배경은 1930년대와 1940년대 초 일제 치하의 암울한 식민지 공간이었다. 본 논문에서는 이러한 일제 식민지 공간이 내포한 고통과 절망이라는 공간성에 대해 살펴보고 그러한 현실공간을 체험한 윤동주의 전기적 사실들을 바탕으로 하여 그의 시적 공간들을 살펴봄으로써 윤동주의 자아와 타자, 나아가 전 세계의 존재자들에 대한 실존적 사유를 확인하는 것이 그 목적이다. 지금까지 윤동주의 시에 대해서는 많은 연구들이 다양한 측면에서 이루어져왔다. 그리고 본고에서 다룬 공간과 실존의식에 대해서도 각자의 주제로 다수 이루어져 왔다. 그러나 공간과 실존의식을 함께 주제로 한 연구는 비교적 적은 편이었다. 본고에서는 이와 같은 문제의식 하에 앞선 연구자들의 성과를 그 토대로 하되 세계 내의 존재는 그 자체로 공간성을 가지며 이는 곧 실존을 의미한다는 하이데거의 실존론적 공간론을 토대로 하여 본 논문을 진행하였다. 이를 위해 본고에서는 본론을 세 개의 장으로 나누어 살펴보았다. 첫째, ‘‘비 본래적’ 닫힌 공간에의 절망과 ‘본래적’ 열린 공간에의 염원’에서는 윤동주 시에 나타나 있는 당시 일제치하 조선의 식민지 시대 자체를 ‘비 본래적’인 닫힌 공간으로 규정하고 이러한 ‘비 본래적’인 공간성의 속박으로부터 자유로워지기를 희망하는 근원적인 공간, 즉 ‘본래적’공간을 열린 공간으로 규정하였다. 이러한 공간은 이에 대한 윤동주의 현실 인식과 시대에의 참여의지를 이끌어내며 여기에는 ‘반석’과 ‘언덕’이 그 매개 공간으로 작용하고 있다. 그리고 불안과 공포에의 경험이 위안과 희망에의 염원으로 전환되고 이는 ‘산림’과 ‘별’이라는 공간을 통해 형상화되어 있다. 또한 훼손된 곳으로서의 고향 공간에 대한 부정의식은 ‘아름다운 또 다른 고향’이라는 보다 근원적인 이상세계에의 염원으로 표출되고 여기서 이상세계는 평화공존의 공간, 즉 ‘태초의 고향’을 의미한다. 또한 적국인 일본 공간에서의 외로움과 고독감으로 인해 자조自照와 관조적인 시선을 갖게 된 윤동주가 자기 실존의 자리를 확인하고 새로운 시대, 즉 ‘본래적’인 열린 공간에 대한 염원이 그의 고뇌로 나타나 있다. 둘째, ‘공동체 공간의 사적 공간화와 윤리적 실존’에서는 우물, 길, 장, 거울, 병원 등의 일반 대중이 함께 사용하거나 이용하는 공동체 공간들이 윤동주의 시에서는 화자 개인의 실존적 사유가 이루어지는 사적인 공간으로 형상화되어 나타나고 있음을 살펴보았다. 길과 장이라는 공적 공간에서는 잃어버린 것에 대한 사유와 타자의 실존에 대한 사유가 이루어지며 과거와 현재의 시간이 공존하여 나타나고 ‘상상 속의 자아’가 존재하는 우물의 표면과 거울에서는 반성과 참회를 통해 본래적인 자신을 회복하고 참된 윤리적 자아가 형상화되어 있다. 또한 병원이라는 공적 공간에서는 식민지 국가라는 암울한 공간 속에서 고통 받는 우리 민족과 나아가 일본인들까지도 포함하는 전 세계의 존재자들에게 따뜻한 ‘위로’를 전하고자 하는 윤동주의 휴머니즘적 사유가 이루어지는 등 이들 공간은 윤동주만의 사적인 공간으로 나타난다. 셋째, ‘절대적 존재의 거소로서의 수직 공간과 인간적 고뇌로서의 수평 공간’에서는 시적 화자가 딛고 서 있는 땅을 수평 공간으로, 그가 올려다보는 신이 거주하는 하늘과 별 그리고 십자가등이 위치해 있는 공간을 수직 공간으로 나누었다. 수평공간은 시적 화자가 존재하는 나무 그늘, 황혼이 비치는 호수의 표면, 언덕 등으로 나타나는데 이 공간들은 윤동주의 의지와 진정한 종교인으로서의 면모를 발현시키는 촉매로서의 공간이며 절망과 희망이 공존하는 공간이다. 수직공간인 하늘과 별은 창씨개명이라는 절망적인 현실에서 자기 신앙에 대한 회의와 본래의 자기 이름이 부재하게 될 것에 대한 두려움과 절망, 그리고 그에 대한 거부의사를 표하는 공간이며 그리운 이름과 아름다운 이름이 존재하는 공간이다. 또한 어두운 시대를 구원하고자 하는 윤동주의 순교자적인 의지를 이끌어내는 공간이자 인간적인 자아에서 신앙적인 자아, 즉 종교적인 자아로 나아가는 공간이다. 윤동주의 시에는 하늘, 별, 바다, 산림, 바람 등의 자연 공간과 학교, 우물, 길, 거리, 십자가, 방, 거울 등의 인위적인 공간들이 다양하게 등장하고 있다. 이러한 시적 공간들을 살펴봄으로써 윤동주의 자아와 타자, 나아가 전 세계의 존재자들에 대한 실존적 사유를 탐구할 수 있으며 그의 정신적 깊이와 통찰력 그리고 그의 시편들이 어떤 정신적 바탕 위에서 씌어진 것인가에 대해서도 확인하는 계기가 된다.
A Study on representation of space in Yoon Dong-Ju’s poems — Focusing on existential thoughts —
Yi, Ji-Yeon Department of Korean Language and Literature Graduate school Gyeongsang National University Supervised by Professor Jang, Man-Ho
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abstract
A Study on representation of space in Yoon Dong-Ju’s poems — Focusing on existential thoughts —
Yi, Ji-Yeon Department of Korean Language and Literature Graduate school Gyeongsang National University Supervised by Professor Jang, Man-Ho
The time and spatial background of Yoon Dong-ju, born in Myeong-dong, Bukgando Island, an exotic land, and died at the Fukuoka Prison in Japan, the enemy's land, was a dark colonial space under the Japanese colonial rule in the 1930s and early 1940s. The purpose of this paper is to explore Yun Dong-ju's existential thoughts on self, others, and beings in the world by examining the spatiality of pain and despair in the colonial space of Japanese imperialism and by examining the biographical facts of Yun Dong-ju who experienced such reality. Until now, many studies on Yun Dong-ju's poems have been conducted in various aspects. In addition, the space and consciousness of existence discussed in this paper have been addressed in separate studies. However, relatively few studies have dealt with space and existential consciousness at the same time. Taking previous studies and this problemtic awareness into consideration, this paper analyzes Yun's poems based on Heidegger's existential spatial theory, that is, beings-in-the-world have spatiality. To this end, this paper includes three chapters which deal with the main topic. First, this paper have divided the space in Yun Dong-ju's poems into two categories: closed space and open space. The closed space refers to the colonial era itself under the Japanese colonial period. The open space is related to the desire to move from a desperate reality to a more fundamental and ideal space. The closed space elicits Yun Dong-ju's perception of the colony under the Japanese colonial rule and his willingness to respond to the call of the times, and " huge rocks" and "hills" act as mediating spaces. In addition, these experiences of anxiety and fear are transformed into wishes for comfort and hope, which are embodied through "forest" and "stars"'. In addition, the negative consciousness of the hometown as a damaged place is expressed with a desire for a more fundamental ideal world of "another beautiful hometown." While the ideal world means a space of peace and coexistence, that is, the "primitive hometown," the space of Japan, which invaded his hometown, can be analyzed as a space where Yun Dong-ju, who has become a self-help and contemplative gaze due to loneliness and loneliness, identifies his place of existence and his desire for a new era appears as his agony. Second, this study analyzes that public spaces such as wells, roads, fields, mirrors, and hospitals, are embodied as private spaces where the speaker's individual existential reasons are made in Yun Dong-ju's poems. In the public space of roads and fields, existential reasons for the loss and the existence of others are made, and the past and present times coexist. In the space of mirrors and wells where the "self in imagination" exists, the true ethical self who restored the original self through reflection and penance is embodied. In addition, in the public space of hospitals, it is analyzed that Yun Dong-ju's humanistic reason to convey warm "comfort" to beings in the world suffering in the dark space of a colonial state, including Korean people and even Japanese is achieved. Third, this study analyzes Yun Dong-ju's poetry by classifying it into a horizontal space and a vertical space. The horizontal space refers to the earth on which the poetic speaker stands, and the vertical space refers to the sky in which the gods reside, which include stars and crosses. In Yun Dongju’s work, the horizontal space appears as the shade of trees and hills where the poetic speaker exists, and the surface of the lake at dusk. It is a space where despair and hope coexist. These spaces serve as catalysts to express the will of the poetic speaker and at the same time to express the aspect of a true religious person. The sky, a representative vertical space, especially the starry sky, is a space where nostalgic names and beautiful names exist in the desperate reality of the Change of Name Act, skepticism about one's faith, and fear and despair of the absence of the original name. space that exists. However, at the same time, the sky is a space where the narrator expresses his refusal to change his family name, and a space where his desire for martyrdom to save those living in dark times is expressed, allowing a human self to change into a religious self. As discussed above, natural spaces and their elements sky, star, sea, forest, wind, etc. and artificial spaces and their elements school, well, road, street, cross, room, mirror, etc. in Yun Dong-ju's poems have been explored in terms of three criteria: openness vs closedness, publicity vs individuality, and horizontality vs verticality. By examining these poetic spaces, this paper identifies he existential thinking of Yun Dong-ju's self and the other, as well as beings in the the world.
abstract
A Study on representation of space in Yoon Dong-Ju’s poems — Focusing on existential thoughts —
Yi, Ji-Yeon Department of Korean Language and Literature Graduate school Gyeongsang National University Supervised by Professor Jang, Man-Ho
The time and spatial background of Yoon Dong-ju, born in Myeong-dong, Bukgando Island, an exotic land, and died at the Fukuoka Prison in Japan, the enemy's land, was a dark colonial space under the Japanese colonial rule in the 1930s and early 1940s. The purpose of this paper is to explore Yun Dong-ju's existential thoughts on self, others, and beings in the world by examining the spatiality of pain and despair in the colonial space of Japanese imperialism and by examining the biographical facts of Yun Dong-ju who experienced such reality. Until now, many studies on Yun Dong-ju's poems have been conducted in various aspects. In addition, the space and consciousness of existence discussed in this paper have been addressed in separate studies. However, relatively few studies have dealt with space and existential consciousness at the same time. Taking previous studies and this problemtic awareness into consideration, this paper analyzes Yun's poems based on Heidegger's existential spatial theory, that is, beings-in-the-world have spatiality. To this end, this paper includes three chapters which deal with the main topic. First, this paper have divided the space in Yun Dong-ju's poems into two categories: closed space and open space. The closed space refers to the colonial era itself under the Japanese colonial period. The open space is related to the desire to move from a desperate reality to a more fundamental and ideal space. The closed space elicits Yun Dong-ju's perception of the colony under the Japanese colonial rule and his willingness to respond to the call of the times, and " huge rocks" and "hills" act as mediating spaces. In addition, these experiences of anxiety and fear are transformed into wishes for comfort and hope, which are embodied through "forest" and "stars"'. In addition, the negative consciousness of the hometown as a damaged place is expressed with a desire for a more fundamental ideal world of "another beautiful hometown." While the ideal world means a space of peace and coexistence, that is, the "primitive hometown," the space of Japan, which invaded his hometown, can be analyzed as a space where Yun Dong-ju, who has become a self-help and contemplative gaze due to loneliness and loneliness, identifies his place of existence and his desire for a new era appears as his agony. Second, this study analyzes that public spaces such as wells, roads, fields, mirrors, and hospitals, are embodied as private spaces where the speaker's individual existential reasons are made in Yun Dong-ju's poems. In the public space of roads and fields, existential reasons for the loss and the existence of others are made, and the past and present times coexist. In the space of mirrors and wells where the "self in imagination" exists, the true ethical self who restored the original self through reflection and penance is embodied. In addition, in the public space of hospitals, it is analyzed that Yun Dong-ju's humanistic reason to convey warm "comfort" to beings in the world suffering in the dark space of a colonial state, including Korean people and even Japanese is achieved. Third, this study analyzes Yun Dong-ju's poetry by classifying it into a horizontal space and a vertical space. The horizontal space refers to the earth on which the poetic speaker stands, and the vertical space refers to the sky in which the gods reside, which include stars and crosses. In Yun Dongju’s work, the horizontal space appears as the shade of trees and hills where the poetic speaker exists, and the surface of the lake at dusk. It is a space where despair and hope coexist. These spaces serve as catalysts to express the will of the poetic speaker and at the same time to express the aspect of a true religious person. The sky, a representative vertical space, especially the starry sky, is a space where nostalgic names and beautiful names exist in the desperate reality of the Change of Name Act, skepticism about one's faith, and fear and despair of the absence of the original name. space that exists. However, at the same time, the sky is a space where the narrator expresses his refusal to change his family name, and a space where his desire for martyrdom to save those living in dark times is expressed, allowing a human self to change into a religious self. As discussed above, natural spaces and their elements sky, star, sea, forest, wind, etc. and artificial spaces and their elements school, well, road, street, cross, room, mirror, etc. in Yun Dong-ju's poems have been explored in terms of three criteria: openness vs closedness, publicity vs individuality, and horizontality vs verticality. By examining these poetic spaces, this paper identifies he existential thinking of Yun Dong-ju's self and the other, as well as beings in the the world.
주제어
#공간 공간 형상화 닫힌 공간 열린 공간 공적 공간 사적 공간 수직 공간 수평 공간 식민지 실존 실존주의 사유 실존적 사유 존재
학위논문 정보
저자
이지연
학위수여기관
경상국립대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과 현대시
지도교수
장만호
발행연도
2022
총페이지
iii, 80 p.
키워드
공간 공간 형상화 닫힌 공간 열린 공간 공적 공간 사적 공간 수직 공간 수평 공간 식민지 실존 실존주의 사유 실존적 사유 존재
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