[학위논문]단순언어장애 아동과 일반 아동 간 의미범주유형에 따른 단기기억 수행력 차이 Differences in Short-Term Memory Performances according to Sematic Category Types between Children with Specific Language Impairments and Ordinary Children원문보기
본 연구의 목적은 만 4~8세 학령전기 단순언어장애 아동을 대상으로 범주유형에 따른 의미적 단기기억능력과 각 범주유형 간의 연관성을 분석, 반응위치에 따른 의미단기기억 능력과 의미단기기억 시 오류형태를 살펴보고자 하며 추후 의미단기기억과 어휘학습과 관련된 중재 시 기초자료로 활용되고자 한다. [방법] 본 연구의 대상은 만 4~8세이면서 표현언어연령이 4~6세에 해당하는 단순언어장애 아동 집단(이하 단순언어장애 아동) 15명과 언어연령 일치 집단(이하 일반 아동) 15명으로 총 30명이었다. 자료처리는 독립표본 t-검정과 1피험자 간-1피험자 내 혼합설계에 따른 반복측정 분산분석(repeated measures ...
본 연구의 목적은 만 4~8세 학령전기 단순언어장애 아동을 대상으로 범주유형에 따른 의미적 단기기억능력과 각 범주유형 간의 연관성을 분석, 반응위치에 따른 의미단기기억 능력과 의미단기기억 시 오류형태를 살펴보고자 하며 추후 의미단기기억과 어휘학습과 관련된 중재 시 기초자료로 활용되고자 한다. [방법] 본 연구의 대상은 만 4~8세이면서 표현언어연령이 4~6세에 해당하는 단순언어장애 아동 집단(이하 단순언어장애 아동) 15명과 언어연령 일치 집단(이하 일반 아동) 15명으로 총 30명이었다. 자료처리는 독립표본 t-검정과 1피험자 간-1피험자 내 혼합설계에 따른 반복측정 분산분석(repeated measures ANOVA)을 실시하였다. [결과] 첫째, 두 집단 간 의미단기기억 능력을 비교하였을 때, 단순언어장애 아동이 일반 아동에 비해 유의하게 낮은 의미단기기억 점수를 보였으나 범주유형과 집단 간의 상호작용 효과는 유의하지 않았다. 두 집단 내 범주유형별 의미단기기억 점수를 살펴보면 유의한 차이를 보였으며 두 집단 모두 슬롯필러 범주를 가장 잘 기억하였고, 다음으로 스크립트 범주, 분류적 범주, 무의미 범주 순으로 기억하였다. 둘째, 두 집단 간 반응위치에 따른 의미단기기억 능력을 비교하였을 때, 유의한 차이를 보이지 않았으며 반응위치와 집단 간의 상호작용효과 또한 유의하지 않았다. 그러나 두 집단 내 반응위치에 따른 의미단기기억 능력을 비교하였을 때 최신위치에서 더 잘 회상하였다. 셋째, 두 집단 간 의미단기기억 과제 시 오류유형에 따른 오류점수를 살펴본 결과, 단순언어장애 아동이 일반 아동에 비해 오류점수가 유의하게 높았으나 오류유형과 집단 간의 상호작용효과는 유의하지 않았다. 두 집단 내 오류유형별 오류점수를 살펴보면 유의한 차이를 보였는데 생략오류에서 가장 높은 오류점수를 보였고, 비단어오류-중복오류를 제외한 모든 오류유형 간의 유의한 차이를 나타냈다. [결론] 단순언어장애 아동과 일반 아동은 범주유형에 따른 의미적 단기기억능력에 차이가 있으나 두 집단은 단기기억 시 동일한 범주지식을 활용하였다. 또한 반응위치나 오류유형 점수에서도 유의하게 낮은 점수를 보이나 두 집단 간 유사한 형태를 보였다. 따라서 본 연구는 선행연구에서 시도되지 않았던 단순언어장애 집단을 대상으로 의미단기기억 능력과 위치효과, 단기기억 시 오류유형을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 나아가 본 연구를 토대로 범주학습을 통한 어휘확장 및 언어적 중재 수립이나 의미단기기억 관련 연구 시 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 만 4~8세 학령전기 단순언어장애 아동을 대상으로 범주유형에 따른 의미적 단기기억능력과 각 범주유형 간의 연관성을 분석, 반응위치에 따른 의미단기기억 능력과 의미단기기억 시 오류형태를 살펴보고자 하며 추후 의미단기기억과 어휘학습과 관련된 중재 시 기초자료로 활용되고자 한다. [방법] 본 연구의 대상은 만 4~8세이면서 표현언어연령이 4~6세에 해당하는 단순언어장애 아동 집단(이하 단순언어장애 아동) 15명과 언어연령 일치 집단(이하 일반 아동) 15명으로 총 30명이었다. 자료처리는 독립표본 t-검정과 1피험자 간-1피험자 내 혼합설계에 따른 반복측정 분산분석(repeated measures ANOVA)을 실시하였다. [결과] 첫째, 두 집단 간 의미단기기억 능력을 비교하였을 때, 단순언어장애 아동이 일반 아동에 비해 유의하게 낮은 의미단기기억 점수를 보였으나 범주유형과 집단 간의 상호작용 효과는 유의하지 않았다. 두 집단 내 범주유형별 의미단기기억 점수를 살펴보면 유의한 차이를 보였으며 두 집단 모두 슬롯필러 범주를 가장 잘 기억하였고, 다음으로 스크립트 범주, 분류적 범주, 무의미 범주 순으로 기억하였다. 둘째, 두 집단 간 반응위치에 따른 의미단기기억 능력을 비교하였을 때, 유의한 차이를 보이지 않았으며 반응위치와 집단 간의 상호작용효과 또한 유의하지 않았다. 그러나 두 집단 내 반응위치에 따른 의미단기기억 능력을 비교하였을 때 최신위치에서 더 잘 회상하였다. 셋째, 두 집단 간 의미단기기억 과제 시 오류유형에 따른 오류점수를 살펴본 결과, 단순언어장애 아동이 일반 아동에 비해 오류점수가 유의하게 높았으나 오류유형과 집단 간의 상호작용효과는 유의하지 않았다. 두 집단 내 오류유형별 오류점수를 살펴보면 유의한 차이를 보였는데 생략오류에서 가장 높은 오류점수를 보였고, 비단어오류-중복오류를 제외한 모든 오류유형 간의 유의한 차이를 나타냈다. [결론] 단순언어장애 아동과 일반 아동은 범주유형에 따른 의미적 단기기억능력에 차이가 있으나 두 집단은 단기기억 시 동일한 범주지식을 활용하였다. 또한 반응위치나 오류유형 점수에서도 유의하게 낮은 점수를 보이나 두 집단 간 유사한 형태를 보였다. 따라서 본 연구는 선행연구에서 시도되지 않았던 단순언어장애 집단을 대상으로 의미단기기억 능력과 위치효과, 단기기억 시 오류유형을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 나아가 본 연구를 토대로 범주학습을 통한 어휘확장 및 언어적 중재 수립이나 의미단기기억 관련 연구 시 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
[Purpose] The purpose of this study is to analyze correlations between lexico-semantic short term memory powers according to category types and each category type of preschool (4 to 5 years) children with specific language impairments, examine types of errors in lexico-semantic short term memory pow...
[Purpose] The purpose of this study is to analyze correlations between lexico-semantic short term memory powers according to category types and each category type of preschool (4 to 5 years) children with specific language impairments, examine types of errors in lexico-semantic short term memory powers according to serial positions and lexico-semantic short term memories, and be utilized as the basic data for the mediation relevant to the lexico-semantic short term memory and lexicon learning. [Method] A total of 30 children as research subjects consisted of 15 children with specific language impairments who were 4 to 8 year olds and were with expressive language skills in children from 4 to 6 years of age and 15 children with identical language skills. The research conducted repeated measures ANOVA according to the independent samples t-test and the mixed within-and between-subjects design to process data. [Results] First, when the research compared lexico-semantic short term memories between two groups, the memory scores of children with specific language impairments were significantly lower than those of general children. However, the effects of interactions between category types and groups weren’t significant. First, there were significant differences in the scores of lexico-semantic short term memories by category type of two groups. Two groups remembered a slot filler category very well. They remembered a script category, classification category, and non-semantic category in consecutive order. Second, there were no significant differences when the research compared lexico-semantic short term memory powers according to serial positions between two groups. Also, the effects of interactions between serial positions and groups weren’t significant. However, when the research compared lexico-semantic short term memory powers according to serial positions of two groups, they recalled more at the latest position. Third, when the research examined the error scores according to types of errors in lexico-semantic short term memories of two groups, the error scores of children with specific language impairments were significantly higher than those of general children. However, the effects of interactions between types of errors and groups weren’t significant. There were significant differences in the error scores by type of errors of two groups. The scores of omission errors were the highest. There were significant differences in all types of errors except for a non-word error and an overlapping error. [Conclusion] There were differences in lexico-semantic short term memory powers according to category types of children with specific language impairments and general children, but two groups utilized the identical category knowledge when they remembered for a short time. Also, the scores of serial positions or error types were significantly low. However, the scores of two groups assumed similarity. Thus, it is significant that this research examined lexico-semantic short term memory powers, position effects, and the error types of short-term memories of children with specific language impairments. Further, this research is expected to be utilized as the basic data necessary for a research on lexicon expansion through category learning, linguistic mediation, and lexico-semantic short term memory.
[Purpose] The purpose of this study is to analyze correlations between lexico-semantic short term memory powers according to category types and each category type of preschool (4 to 5 years) children with specific language impairments, examine types of errors in lexico-semantic short term memory powers according to serial positions and lexico-semantic short term memories, and be utilized as the basic data for the mediation relevant to the lexico-semantic short term memory and lexicon learning. [Method] A total of 30 children as research subjects consisted of 15 children with specific language impairments who were 4 to 8 year olds and were with expressive language skills in children from 4 to 6 years of age and 15 children with identical language skills. The research conducted repeated measures ANOVA according to the independent samples t-test and the mixed within-and between-subjects design to process data. [Results] First, when the research compared lexico-semantic short term memories between two groups, the memory scores of children with specific language impairments were significantly lower than those of general children. However, the effects of interactions between category types and groups weren’t significant. First, there were significant differences in the scores of lexico-semantic short term memories by category type of two groups. Two groups remembered a slot filler category very well. They remembered a script category, classification category, and non-semantic category in consecutive order. Second, there were no significant differences when the research compared lexico-semantic short term memory powers according to serial positions between two groups. Also, the effects of interactions between serial positions and groups weren’t significant. However, when the research compared lexico-semantic short term memory powers according to serial positions of two groups, they recalled more at the latest position. Third, when the research examined the error scores according to types of errors in lexico-semantic short term memories of two groups, the error scores of children with specific language impairments were significantly higher than those of general children. However, the effects of interactions between types of errors and groups weren’t significant. There were significant differences in the error scores by type of errors of two groups. The scores of omission errors were the highest. There were significant differences in all types of errors except for a non-word error and an overlapping error. [Conclusion] There were differences in lexico-semantic short term memory powers according to category types of children with specific language impairments and general children, but two groups utilized the identical category knowledge when they remembered for a short time. Also, the scores of serial positions or error types were significantly low. However, the scores of two groups assumed similarity. Thus, it is significant that this research examined lexico-semantic short term memory powers, position effects, and the error types of short-term memories of children with specific language impairments. Further, this research is expected to be utilized as the basic data necessary for a research on lexicon expansion through category learning, linguistic mediation, and lexico-semantic short term memory.
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