음절이웃크기와 음소배열확률이 만 5, 6세 아동의 어휘인출에 미치는 영향 The Effect of Syllable Neighborhood Density and Phonotactic Probability on Word Retrieval of Children Aged 5 and 6 Years원문보기
학령전기는 다양한 어휘를 습득하면서 어휘집이 급격하게 확장되는 시기이다. 이때, 습득한 어휘를 인출하는 능력은 언어처리와 인지 능력 발달 및 이후 학령기 시기의 학습능력을 예측하는 중요 변수이다. 따라서, 이들을 대상으로 어휘인출에 영향을 주는 요소를 탐구하는 것은 중요하다. 그 요소로 ‘음절 이웃 크기’ 및 ‘음소배열확률’이 제안되었다. ‘이웃 크기’란 공통적인 음운 요소를 공유하는 어휘의 수를 말하며, 국내에서는 주로 첫음절이 같은 단어들의 수로 측정된다. ‘음소배열확률’이란, 그 언어에서 단어 내 특정 위치의 소리 연쇄가 발생할 수 있는 확률을 의미한다. 음절 이웃 크기의 경우 전체 어휘 표상을 다루는 어휘 단계, 음소배열확률의 경우 음운 표상 및 음운부호화 과정을 다루는 어휘후단계에 영향을 미칠 수 있다. 이러한 두 요소의 국내 연구는 매우 희박하며, 그마저도 성인 대상 연구가 주를 이룬다. 그러므로 이에 대한 아동 대상 연구의 필요성이 더욱 강조되는 바이다. 따라서, 본 연구에서는 만 5, 6세의 일반아동을 대상으로 어휘인출 시 음절 이웃 크기 및 음소배열확률의 영향을 살펴보고자 하였다. 만 5세 15명, 만 6세 17명이 참여하였으며, 이들에게 그림 이름대기 과제를 실시하였다. 이름대기 문항은 등급별 국어교육용 어휘의 1등급에 해당하는 기초어휘 및 영유아의 기초어휘 선정 연구의 어휘목록을 바탕으로 제작되었다. 두 자료를 표본으로 총 1,747개 어휘의 음절 이웃 크기 및 음소배열확률 값을 계산하였다. 그 후, 중앙값을 기준으로 음절 이웃 크기 고/저×음소배열확률 고/저 조건으로 짝지어 총 4가지 조건의 목록을 구성하였다. 문항의 수는 각 조건별 14문항씩으로 총 56문항이었다. 과제는 그림을 보고 빠르게 이름을 대는 방식으로 실시되었으며, 실시 후 각 문항의 정반응률 및 ...
학령전기는 다양한 어휘를 습득하면서 어휘집이 급격하게 확장되는 시기이다. 이때, 습득한 어휘를 인출하는 능력은 언어처리와 인지 능력 발달 및 이후 학령기 시기의 학습능력을 예측하는 중요 변수이다. 따라서, 이들을 대상으로 어휘인출에 영향을 주는 요소를 탐구하는 것은 중요하다. 그 요소로 ‘음절 이웃 크기’ 및 ‘음소배열확률’이 제안되었다. ‘이웃 크기’란 공통적인 음운 요소를 공유하는 어휘의 수를 말하며, 국내에서는 주로 첫음절이 같은 단어들의 수로 측정된다. ‘음소배열확률’이란, 그 언어에서 단어 내 특정 위치의 소리 연쇄가 발생할 수 있는 확률을 의미한다. 음절 이웃 크기의 경우 전체 어휘 표상을 다루는 어휘 단계, 음소배열확률의 경우 음운 표상 및 음운부호화 과정을 다루는 어휘후단계에 영향을 미칠 수 있다. 이러한 두 요소의 국내 연구는 매우 희박하며, 그마저도 성인 대상 연구가 주를 이룬다. 그러므로 이에 대한 아동 대상 연구의 필요성이 더욱 강조되는 바이다. 따라서, 본 연구에서는 만 5, 6세의 일반아동을 대상으로 어휘인출 시 음절 이웃 크기 및 음소배열확률의 영향을 살펴보고자 하였다. 만 5세 15명, 만 6세 17명이 참여하였으며, 이들에게 그림 이름대기 과제를 실시하였다. 이름대기 문항은 등급별 국어교육용 어휘의 1등급에 해당하는 기초어휘 및 영유아의 기초어휘 선정 연구의 어휘목록을 바탕으로 제작되었다. 두 자료를 표본으로 총 1,747개 어휘의 음절 이웃 크기 및 음소배열확률 값을 계산하였다. 그 후, 중앙값을 기준으로 음절 이웃 크기 고/저×음소배열확률 고/저 조건으로 짝지어 총 4가지 조건의 목록을 구성하였다. 문항의 수는 각 조건별 14문항씩으로 총 56문항이었다. 과제는 그림을 보고 빠르게 이름을 대는 방식으로 실시되었으며, 실시 후 각 문항의 정반응률 및 반응시간을 분석하였다. 그 결과, 반응시간 분석에서 음절 이웃 크기의 유의한 효과는 없었으나, 음소배열확률의 유의한 효과가 나타났다. 이는 고음소배열확률 즉, 흔한 음소배열 조건이 희귀한 음소배열 조건보다 유의하게 빠른 응답을 보였다. 정반응률 분석에서는 개별 요인의 유의한 효과는 없었으나, 음절 이웃 크기와 음소배열확률의 유의한 상호작용 효과가 나타났다. 이는 이웃이 적은 조건과 흔한 음소배열 조건인 경우 및 이웃이 많은 조건과 희귀한 음소배열 조건인 경우가 각각 상호작용할 때 가장 높은 정반응률을 보였다. 마지막으로, 어휘력과 4개 과제 조건 간 상관관계 분석 시, 표현어휘력과 3개 조건과의 유의한 정적상관이 나타났으며, 개별적으로는 대부분 이웃이 많은 조건 및 흔한 음소배열 조건에서 표현어휘력과의 유의한 정적상관이 나타났다. 이와 같은 결과에 대한 논의로, 반응시간 측면에서 흔한 음소배열의 이익을 확인할 수 있다. 또한, 아직 성인에 비해 어휘표상의 수가 충분하지 않은 아동에게는 음절 이웃 크기의 유의미한 효과가 나타나지 않는다고 추론할 수 있다. 더불어 음절 이웃 크기와 음소배열확률의 상호작용을 고려해야 할 필요성과 어휘력 측면에서 특히 많은 이웃 및 흔한 음소배열 조건일 때 어휘의 풍부함이 촉진으로 작용할 가능성을 시사할 수 있다. 따라서, 이러한 결과를 활용하여 이름대기 검사의 문항 제작 및 치료 어휘 선정 시 더욱 체계적인 난이도 구성에 기여할 수 있다.
학령전기는 다양한 어휘를 습득하면서 어휘집이 급격하게 확장되는 시기이다. 이때, 습득한 어휘를 인출하는 능력은 언어처리와 인지 능력 발달 및 이후 학령기 시기의 학습능력을 예측하는 중요 변수이다. 따라서, 이들을 대상으로 어휘인출에 영향을 주는 요소를 탐구하는 것은 중요하다. 그 요소로 ‘음절 이웃 크기’ 및 ‘음소배열확률’이 제안되었다. ‘이웃 크기’란 공통적인 음운 요소를 공유하는 어휘의 수를 말하며, 국내에서는 주로 첫음절이 같은 단어들의 수로 측정된다. ‘음소배열확률’이란, 그 언어에서 단어 내 특정 위치의 소리 연쇄가 발생할 수 있는 확률을 의미한다. 음절 이웃 크기의 경우 전체 어휘 표상을 다루는 어휘 단계, 음소배열확률의 경우 음운 표상 및 음운부호화 과정을 다루는 어휘후단계에 영향을 미칠 수 있다. 이러한 두 요소의 국내 연구는 매우 희박하며, 그마저도 성인 대상 연구가 주를 이룬다. 그러므로 이에 대한 아동 대상 연구의 필요성이 더욱 강조되는 바이다. 따라서, 본 연구에서는 만 5, 6세의 일반아동을 대상으로 어휘인출 시 음절 이웃 크기 및 음소배열확률의 영향을 살펴보고자 하였다. 만 5세 15명, 만 6세 17명이 참여하였으며, 이들에게 그림 이름대기 과제를 실시하였다. 이름대기 문항은 등급별 국어교육용 어휘의 1등급에 해당하는 기초어휘 및 영유아의 기초어휘 선정 연구의 어휘목록을 바탕으로 제작되었다. 두 자료를 표본으로 총 1,747개 어휘의 음절 이웃 크기 및 음소배열확률 값을 계산하였다. 그 후, 중앙값을 기준으로 음절 이웃 크기 고/저×음소배열확률 고/저 조건으로 짝지어 총 4가지 조건의 목록을 구성하였다. 문항의 수는 각 조건별 14문항씩으로 총 56문항이었다. 과제는 그림을 보고 빠르게 이름을 대는 방식으로 실시되었으며, 실시 후 각 문항의 정반응률 및 반응시간을 분석하였다. 그 결과, 반응시간 분석에서 음절 이웃 크기의 유의한 효과는 없었으나, 음소배열확률의 유의한 효과가 나타났다. 이는 고음소배열확률 즉, 흔한 음소배열 조건이 희귀한 음소배열 조건보다 유의하게 빠른 응답을 보였다. 정반응률 분석에서는 개별 요인의 유의한 효과는 없었으나, 음절 이웃 크기와 음소배열확률의 유의한 상호작용 효과가 나타났다. 이는 이웃이 적은 조건과 흔한 음소배열 조건인 경우 및 이웃이 많은 조건과 희귀한 음소배열 조건인 경우가 각각 상호작용할 때 가장 높은 정반응률을 보였다. 마지막으로, 어휘력과 4개 과제 조건 간 상관관계 분석 시, 표현어휘력과 3개 조건과의 유의한 정적상관이 나타났으며, 개별적으로는 대부분 이웃이 많은 조건 및 흔한 음소배열 조건에서 표현어휘력과의 유의한 정적상관이 나타났다. 이와 같은 결과에 대한 논의로, 반응시간 측면에서 흔한 음소배열의 이익을 확인할 수 있다. 또한, 아직 성인에 비해 어휘표상의 수가 충분하지 않은 아동에게는 음절 이웃 크기의 유의미한 효과가 나타나지 않는다고 추론할 수 있다. 더불어 음절 이웃 크기와 음소배열확률의 상호작용을 고려해야 할 필요성과 어휘력 측면에서 특히 많은 이웃 및 흔한 음소배열 조건일 때 어휘의 풍부함이 촉진으로 작용할 가능성을 시사할 수 있다. 따라서, 이러한 결과를 활용하여 이름대기 검사의 문항 제작 및 치료 어휘 선정 시 더욱 체계적인 난이도 구성에 기여할 수 있다.
During the preschool period, children’s vocabulary expands rapidly while acquiring a variety of words. At this time, the ability to retrieve the words is an important variable when predicting language processing and learning ability in the following school age. Thus, it is important to explore eleme...
During the preschool period, children’s vocabulary expands rapidly while acquiring a variety of words. At this time, the ability to retrieve the words is an important variable when predicting language processing and learning ability in the following school age. Thus, it is important to explore elements that affect vocabulary retrieval for these groups. 'Syllable neighborhood density' and 'phonotactic probability' were proposed as the factors. ‘Neighborhood density’ means the number of words sharing a same phonological element. In Korea, it is mainly measured by the number of words with the same first syllable. The term 'phonotactic probability' refers to the probability that a sequence of sounds will occur in a lexical item. In syllable neighborhood density, it can affect the lexical stage that deals with the entire lexical representation, and in phonotactic probability, it can affect the sublexical stage that deals with the phonological representation. Domestic studies on these two elements are very rare, and even those studies are dominated by studies on adults. Therefore, the need for research on children is further emphasized. Thus, this study attempted to examine the effect of syllable neighborhood size and phonotactic probability considering the word retrieval for children aged 5 and 6. 15 5-year-olds and 17 6-year-olds participated, and they were instructed to name a picture. The naming questions were produced based on the vocabulary list of the first level of vocabulary for Korean education by grade and the study of basic vocabulary selection for infants and young children. The two data as samples, a total of 1,747 vocabulary were calculated for each value of the syllable neighborhood density and phonotactic probability. Next, based on the median value, total of 4 conditions consist of pairs of the syllable neighborhood density high/low×phonotactic probability high/low conditions. The number of total items were 56, and 14 items for each condition. The task was conducted by looking at the pictures and quickly naming them. The result of the study is as follows. There were no significant effects of syllable neighborhood density in the reaction time. However, the high phonotactic probability, in other words, the common phonotactic condition, showed a significantly faster response than the rare phonotactic condition. In the positive response score analysis, there were no significant effect of individual elements, but there was a significant interaction effect between the syllable neighborhood density and the phonotactic probability. This showed the highest positive response score when interacting with fewer neighbors×common phonotactic probability and many neighbors×rare phonotactic probability, respectively. Lastly, when analyzing the correlation between vocabulary and each of the 4 conditions, a significant positive correlation was found with 3 conditions and expressive vocabulary. Individually, a significant positive correlation appeared with the expressive vocabulary in the condition of many neighbors and common phonotactic condition. As a discussion of these results, the advantages of common phonotactic in reaction time can be confirmed. Moreover, it can be inferred that there are no significant effects of syllable neighborhood density for children who do not yet possess sufficient number of lexical representations compared to adults. Furthermore, it can be suggested that the necessity of considering the interaction between neighborhood density and phonotactic probability, and the possibility that abundant vocabulary can act as promotion, especially in the condition of many neighbors and common phonotactic. Therefore, by utilizing these results, it can contribute to a more systematic composition of difficulty when making questionaries for the picture naming tests and selecting treatment vocabulary.
During the preschool period, children’s vocabulary expands rapidly while acquiring a variety of words. At this time, the ability to retrieve the words is an important variable when predicting language processing and learning ability in the following school age. Thus, it is important to explore elements that affect vocabulary retrieval for these groups. 'Syllable neighborhood density' and 'phonotactic probability' were proposed as the factors. ‘Neighborhood density’ means the number of words sharing a same phonological element. In Korea, it is mainly measured by the number of words with the same first syllable. The term 'phonotactic probability' refers to the probability that a sequence of sounds will occur in a lexical item. In syllable neighborhood density, it can affect the lexical stage that deals with the entire lexical representation, and in phonotactic probability, it can affect the sublexical stage that deals with the phonological representation. Domestic studies on these two elements are very rare, and even those studies are dominated by studies on adults. Therefore, the need for research on children is further emphasized. Thus, this study attempted to examine the effect of syllable neighborhood size and phonotactic probability considering the word retrieval for children aged 5 and 6. 15 5-year-olds and 17 6-year-olds participated, and they were instructed to name a picture. The naming questions were produced based on the vocabulary list of the first level of vocabulary for Korean education by grade and the study of basic vocabulary selection for infants and young children. The two data as samples, a total of 1,747 vocabulary were calculated for each value of the syllable neighborhood density and phonotactic probability. Next, based on the median value, total of 4 conditions consist of pairs of the syllable neighborhood density high/low×phonotactic probability high/low conditions. The number of total items were 56, and 14 items for each condition. The task was conducted by looking at the pictures and quickly naming them. The result of the study is as follows. There were no significant effects of syllable neighborhood density in the reaction time. However, the high phonotactic probability, in other words, the common phonotactic condition, showed a significantly faster response than the rare phonotactic condition. In the positive response score analysis, there were no significant effect of individual elements, but there was a significant interaction effect between the syllable neighborhood density and the phonotactic probability. This showed the highest positive response score when interacting with fewer neighbors×common phonotactic probability and many neighbors×rare phonotactic probability, respectively. Lastly, when analyzing the correlation between vocabulary and each of the 4 conditions, a significant positive correlation was found with 3 conditions and expressive vocabulary. Individually, a significant positive correlation appeared with the expressive vocabulary in the condition of many neighbors and common phonotactic condition. As a discussion of these results, the advantages of common phonotactic in reaction time can be confirmed. Moreover, it can be inferred that there are no significant effects of syllable neighborhood density for children who do not yet possess sufficient number of lexical representations compared to adults. Furthermore, it can be suggested that the necessity of considering the interaction between neighborhood density and phonotactic probability, and the possibility that abundant vocabulary can act as promotion, especially in the condition of many neighbors and common phonotactic. Therefore, by utilizing these results, it can contribute to a more systematic composition of difficulty when making questionaries for the picture naming tests and selecting treatment vocabulary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.