스마트 관광은 ICT를 매개로 다양한 정보가 상호 교환되는 사회문화 및 경제적 활동이며 관광객에게 앱과 플랫폼 서비스를 통해 실시간, 맞춤형 정보를 스마트하게 경험할 수 있게 해주는 지능화된 관광이다. 세계 각국은 ICT와 관광을 융합한 새로운 스마트관광 서비스를 제공함으로써 개별 관광객을 유치하기 위해서 총력을 기울이고 있다. 또한 경험이 강조되고 있기 때문에 경험과 체험을 거래하는 관광분야에서 스마트 관광은 중요한 패러다임으로 발전하고 있다. 특히 관광산업은 코로나 19라는 미증유의 ...
스마트 관광은 ICT를 매개로 다양한 정보가 상호 교환되는 사회문화 및 경제적 활동이며 관광객에게 앱과 플랫폼 서비스를 통해 실시간, 맞춤형 정보를 스마트하게 경험할 수 있게 해주는 지능화된 관광이다. 세계 각국은 ICT와 관광을 융합한 새로운 스마트관광 서비스를 제공함으로써 개별 관광객을 유치하기 위해서 총력을 기울이고 있다. 또한 경험이 강조되고 있기 때문에 경험과 체험을 거래하는 관광분야에서 스마트 관광은 중요한 패러다임으로 발전하고 있다. 특히 관광산업은 코로나 19라는 미증유의 팬데믹 상황을 맞닥뜨리면서 지금까지와는 차별화된 방향과 전략을 모색하지 않을 수 없었고, 관광트렌드는 불가피하게 소규모, 비대면을 중심으로 재편되었다. 즉, 관광업계는 모바일과 ICT를 접목해 교통, 언어, 예약, 결제까지 한 번에 해결하는 스마트관광 인프라를 구축하는 등, 종래와는 다른 전략을 통해 적극적으로 관광객을 유치할 수 있는 방안을 마련해야 하는 상황에 직면해 있다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 스마트 관광에 대한 인식이 높아져가고 있는 지금, 이에 대응해 스마트 관광 정보를 제공하는데 있어 스마트관광 정보기술속성의 어떠한 요인이 관광객들의 기대나 관광객들의 기억에 남는 관광경험에 영향을 미치는지를 연구했다. 또한 관광객들의 기억에 남는 관광경험은 관광지를 애호하는 정도에 어떤 영향을 끼치는지를 고찰하였다. 2021년 10월 11일부터 10월 25일까지 중국 관광객들의 온라인조사를 통해 데이터를 수집했으며, 빈도 분석, 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석을 통해 이를 분석했다. 이를 통해 여행계획을 세우는 데에 있어 관광객들 사이에서 관광관련 여행 관련 웹사이트, 소셜 미디어 및 스마트폰과 같은 스마트관광 기술의 사용이 널리 퍼지고 있다는 이론을 재차 확인할 수 있었다. 따라서 스마트 관광서비스를 제공하는 주체는 스마트 애플리케이션과 웹사이트에 고객맞춤형 상품 개발과 관광에 관련된 다양한 정보를 제공해야 할 것이다. 또한 스마트관광 정보기술 속성 요인의 특성을 반영하여 관광 웹사이트와 모바일 애플리케이션을 새롭게 보완·개편해 전자결제시스템을 강화함으로써 모바일 숙박 및 음식점의 예약 및 결제시스템이 더 효율적으로 사용될 수 있도록 해야 한다. 위와 같은 서비스의 개선을 위해서 가상현실(VR), 무료와이파이, 개인 맞춤형 서비스와 프로그램 제공, 스마트 교통정보 시스템 확충 등이 필요할 것으로 사료된다.
스마트 관광은 ICT를 매개로 다양한 정보가 상호 교환되는 사회문화 및 경제적 활동이며 관광객에게 앱과 플랫폼 서비스를 통해 실시간, 맞춤형 정보를 스마트하게 경험할 수 있게 해주는 지능화된 관광이다. 세계 각국은 ICT와 관광을 융합한 새로운 스마트관광 서비스를 제공함으로써 개별 관광객을 유치하기 위해서 총력을 기울이고 있다. 또한 경험이 강조되고 있기 때문에 경험과 체험을 거래하는 관광분야에서 스마트 관광은 중요한 패러다임으로 발전하고 있다. 특히 관광산업은 코로나 19라는 미증유의 팬데믹 상황을 맞닥뜨리면서 지금까지와는 차별화된 방향과 전략을 모색하지 않을 수 없었고, 관광트렌드는 불가피하게 소규모, 비대면을 중심으로 재편되었다. 즉, 관광업계는 모바일과 ICT를 접목해 교통, 언어, 예약, 결제까지 한 번에 해결하는 스마트관광 인프라를 구축하는 등, 종래와는 다른 전략을 통해 적극적으로 관광객을 유치할 수 있는 방안을 마련해야 하는 상황에 직면해 있다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 스마트 관광에 대한 인식이 높아져가고 있는 지금, 이에 대응해 스마트 관광 정보를 제공하는데 있어 스마트관광 정보기술속성의 어떠한 요인이 관광객들의 기대나 관광객들의 기억에 남는 관광경험에 영향을 미치는지를 연구했다. 또한 관광객들의 기억에 남는 관광경험은 관광지를 애호하는 정도에 어떤 영향을 끼치는지를 고찰하였다. 2021년 10월 11일부터 10월 25일까지 중국 관광객들의 온라인조사를 통해 데이터를 수집했으며, 빈도 분석, 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석을 통해 이를 분석했다. 이를 통해 여행계획을 세우는 데에 있어 관광객들 사이에서 관광관련 여행 관련 웹사이트, 소셜 미디어 및 스마트폰과 같은 스마트관광 기술의 사용이 널리 퍼지고 있다는 이론을 재차 확인할 수 있었다. 따라서 스마트 관광서비스를 제공하는 주체는 스마트 애플리케이션과 웹사이트에 고객맞춤형 상품 개발과 관광에 관련된 다양한 정보를 제공해야 할 것이다. 또한 스마트관광 정보기술 속성 요인의 특성을 반영하여 관광 웹사이트와 모바일 애플리케이션을 새롭게 보완·개편해 전자결제시스템을 강화함으로써 모바일 숙박 및 음식점의 예약 및 결제시스템이 더 효율적으로 사용될 수 있도록 해야 한다. 위와 같은 서비스의 개선을 위해서 가상현실(VR), 무료와이파이, 개인 맞춤형 서비스와 프로그램 제공, 스마트 교통정보 시스템 확충 등이 필요할 것으로 사료된다.
Smart tourism is a socio-cultural and economic activity in which ICT is involved in various tourism activities and various information is exchanged through ICT, and refers to a newly intelligent tourism that allows tourists to experience real-time and customized information smartly through apps and ...
Smart tourism is a socio-cultural and economic activity in which ICT is involved in various tourism activities and various information is exchanged through ICT, and refers to a newly intelligent tourism that allows tourists to experience real-time and customized information smartly through apps and platform services. Countries around the world are making all-out efforts to provide new smart tourism services that combine ICT and tourism to attract individual tourists, and since the element of experience is emphasized, it is developing into an important paradigm in the tourism field. In particular, the tourism industry is forced to seek a different direction and strategy in the pandemic situation caused by COVID-19, and after COVID-19, tourism trends are expected to be small-scale non-face-to-face tourism and untact (non-face-to-face) tourism consumption. In other words, it is facing the reality that it is necessary to establish a smart tourism infrastructure that can solve transportation, language, reservation, and payment at once by combining mobile and ICT. Therefore, this study conducted a study on what factors affect tourists' expectations and memorable tourism experiences in providing efficient smart tourism information at a time when tourists' awareness of smart tourism is increasing. From October 11 to October 25, 2021, Chinese tourists conducted an online survey and collected data, and analyzed the data through frequency analysis, exploratory factor analysis, and reliability analysis. This is the result of confirming once again the theory that tourists are widely using smart tourism technologies such as tourism-related travel websites, social media, and smartphones in planning travel. Therefore, it is necessary to provide various information related to customer-tailored product development, information provision, andtourism to smart applications and websites. Reflecting the characteristics of smart tourism information technology attributes, it is necessary to expand the electronic payment system so that mobile accommodation and restaurant reservation and payment systems can be used more efficiently. On top of that, virtual reality (VR), free Wi-Fi, personalized services and programs, and smart traffic information system expansion are considered necessary.
Smart tourism is a socio-cultural and economic activity in which ICT is involved in various tourism activities and various information is exchanged through ICT, and refers to a newly intelligent tourism that allows tourists to experience real-time and customized information smartly through apps and platform services. Countries around the world are making all-out efforts to provide new smart tourism services that combine ICT and tourism to attract individual tourists, and since the element of experience is emphasized, it is developing into an important paradigm in the tourism field. In particular, the tourism industry is forced to seek a different direction and strategy in the pandemic situation caused by COVID-19, and after COVID-19, tourism trends are expected to be small-scale non-face-to-face tourism and untact (non-face-to-face) tourism consumption. In other words, it is facing the reality that it is necessary to establish a smart tourism infrastructure that can solve transportation, language, reservation, and payment at once by combining mobile and ICT. Therefore, this study conducted a study on what factors affect tourists' expectations and memorable tourism experiences in providing efficient smart tourism information at a time when tourists' awareness of smart tourism is increasing. From October 11 to October 25, 2021, Chinese tourists conducted an online survey and collected data, and analyzed the data through frequency analysis, exploratory factor analysis, and reliability analysis. This is the result of confirming once again the theory that tourists are widely using smart tourism technologies such as tourism-related travel websites, social media, and smartphones in planning travel. Therefore, it is necessary to provide various information related to customer-tailored product development, information provision, andtourism to smart applications and websites. Reflecting the characteristics of smart tourism information technology attributes, it is necessary to expand the electronic payment system so that mobile accommodation and restaurant reservation and payment systems can be used more efficiently. On top of that, virtual reality (VR), free Wi-Fi, personalized services and programs, and smart traffic information system expansion are considered necessary.
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