본 연구는 중등학교 식생활 교육과 관련된 논문을 메타 분석하여 교육 효과를 알아보고 각 변인을 분석하여 청소년에게 적합한 식생활 교육 프로그램 개발을 위한 기초적인 자료를 제공하고자 했다. 본 연구의 목적을 위해 중·고등학교에서 실시된 식생활 교육 프로그램의 전체적인 효과 크기를 조사하고, 종속 변인 별로 효과 크기를 조사하였으며, 식생활 교육 프로그램 효과 크기에 영향을 미치는 조절 변인과 특성을 분석하였다. 본 연구를 위한 자료 수집을 위해 최근 20년간 중·고등학생을 대상으로 실시한 식생활 교육을 주제로 한 논문 중에서 사전·사후 검사를 실시하였고, 검사 결과에 평균과 ...
본 연구는 중등학교 식생활 교육과 관련된 논문을 메타 분석하여 교육 효과를 알아보고 각 변인을 분석하여 청소년에게 적합한 식생활 교육 프로그램 개발을 위한 기초적인 자료를 제공하고자 했다. 본 연구의 목적을 위해 중·고등학교에서 실시된 식생활 교육 프로그램의 전체적인 효과 크기를 조사하고, 종속 변인 별로 효과 크기를 조사하였으며, 식생활 교육 프로그램 효과 크기에 영향을 미치는 조절 변인과 특성을 분석하였다. 본 연구를 위한 자료 수집을 위해 최근 20년간 중·고등학생을 대상으로 실시한 식생활 교육을 주제로 한 논문 중에서 사전·사후 검사를 실시하였고, 검사 결과에 평균과 표준편차가 존재하는 논문을 최종적으로 20편을 선정하여 메타 분석을 실시하였다. 선정된 논문을 대상으로 메타 분석을 통해 전체 효과 크기를 분석하고, 종속 변인을 식생활 관련 지식, 식행동, 인성으로 나누어 각각에 대한 효과 크기를 분석하였다. 다음으로 교육 형태를 교과 수업과 방과 후 수업, 동아리 활동, 창의적 체험활동 등의 비교과 수업으로 나누어 변인 분석을 하였고, 교육 횟수에 따른 메타-회귀분석을 하였으며, 메타 분석 결과가 타당한지 검증하기 위해 출판 오류 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 중등학교 식생활 교육 효과성에 대한 전체 효과 크기는 0.82로 이는 효과 크기가 큰 편이며, 효과 크기는 통계적으로 유의수준 5%에서 유의하게 나타났다.
둘째, 교육 형태의 변인에 따른 효과 크기는 비교과 수업에서 효과 크기가 높게 나타났다. 사례 수는 교과 수업이 13건, 비교과 수업이 7건이었고, 효과 크기는 교과수업이 0.68, 비교과수업이 1.20으로 모두 큰 효과 크기이며, 통계적으로 유의수준 5%에서 유의하게 나타났다. 여기에서 교과 수업은 기술·가정 교과 수업을 말하는데, 교과 수업 사례가 더 많을 뿐 아니라 비교과 수업 사례 중에서도 일부는 가정 교과와 연계하거나 가정 교과 수업을 보완해 주는 기능을 가지고 있어서 여전히 중등학교 식생활 교육에 있어서 기술·가정교과가 차지하는 비중은 많다고 할 수 있다.
셋째, 교육 횟수에 따른 효과 크기 정도를 알아보기 위해 메타 회귀분석을 실시한 결과 식생활 관련 인성교육 측면에서만 교육 횟수가 증가할수록 효과 크기가 소폭 감소하는 것으로 나타났다.
넷째, 종속 변인을 식생활에 관련된 지식교육, 식행동교육, 인성교육으로 나누어 분석한 결과 지식교육의 효과 크기가 가장 높게 나타났고 인성교육은 효과 크기가 큰 편이고 식행동교육은 이보다는 낮은 효과 크기를 보였지만 통계적으로 유의하게 나타났다. 교과 수업에서도 식생활 관련 지식교육을 실시했을 때 효과크기가 0.93으로 매우 높은 것으로 보아 중등학교 기술·가정 교과 수업에서 영양 지식을 많이 습득함을 알 수 있다. 교과 수업에서 인성교육 효과도 유의하게 나타났다. 교육 형태 면에서는 식생활 관련 지식교육과 인성교육을 비교과 수업 형태로 실시했을 때 교육 효과 크기가 크게 나타났다.
본 연구의 메타분석 결과의 타당성을 검증하기 위해 최종 선정된 20편의 논문을 대상으로 출판 오류 분석을 실시했으며, 무선효과 모형을 이용하여 출판 오류를 분석한 결과, 우측 편향 비대칭이 확인되었지만 효과 크기의 비대칭에 대해서 좀 더 객관적인 판단을 위해 Egger의 회귀분석 검증으로 통계 분석을 하였다. 그 결과 효과 크기와 표준 오차가 비선형 관계를 보이고 있었으며, 출판 오류는3.453(t=1.617, df=18, p=0.1233)으로 통계적으로 유의하게 나타나지 않아 출판 오류가 없다고 할 수 있었다. 출판 오류가 연구 결과에 미치는 영향의 정도가 어느 정도인지를 밝히기 위해, 비대칭을 대칭으로 교정, 분석한 결과 출판 오류에 의해 보고되지 않은 4개의 사례를 추가했을 때 보정된 효과 크기는 0.58인 것으로 나타났다. 이 결과는 신뢰구간이 0.36∼0.80으로 통계적으로 유의미하여 의미 있는 결과라 할 수 있었다. 따라서 본 연구에 출판 오류가 없다고 말할 수 있고, 보정된 효과 크기도 큰 것으로 확인되어 중등학교 식생활 교육이 효과가 있다고 결론을 내릴 수 있다.
이상의 결과에 따라 중등학교 현장에서의 식생활 교육은 전체 효과 크기가 크게 나타나 교육 효과가 크다는 것을 알 수 있다. 교육 형태별로 보았을 때는 교과 수업보다는 동아리 활동, 창의적 체험활동, 방과 후 수업 같은 비교과 수업 에서 효과 크기가 큰 것으로 나타났는데, 이는 비교과 수업은 교과 수업보다 학생이 스스로 선택할 가능성이 많고, 활동 중심 수업으로 이루어지기 때문에 교육 효과가 더 높은 것으로 보인다. 따라서 교과 수업도 체험 위주의 활동 중심 수업으로 이루어진다면 교육 효과가 높아질 것이라고 예측할 수 있다. 식생활 관련 지식면, 식행동면, 인성면에서도 학교 식생활 교육 효과 크기가 의미 있게 나왔으므로 교육 현장에서 식생활 교육은 지속적으로 실시되어야 할 것이다.
본 연구는 중등학교 식생활 교육과 관련된 논문을 메타 분석하여 교육 효과를 알아보고 각 변인을 분석하여 청소년에게 적합한 식생활 교육 프로그램 개발을 위한 기초적인 자료를 제공하고자 했다. 본 연구의 목적을 위해 중·고등학교에서 실시된 식생활 교육 프로그램의 전체적인 효과 크기를 조사하고, 종속 변인 별로 효과 크기를 조사하였으며, 식생활 교육 프로그램 효과 크기에 영향을 미치는 조절 변인과 특성을 분석하였다. 본 연구를 위한 자료 수집을 위해 최근 20년간 중·고등학생을 대상으로 실시한 식생활 교육을 주제로 한 논문 중에서 사전·사후 검사를 실시하였고, 검사 결과에 평균과 표준편차가 존재하는 논문을 최종적으로 20편을 선정하여 메타 분석을 실시하였다. 선정된 논문을 대상으로 메타 분석을 통해 전체 효과 크기를 분석하고, 종속 변인을 식생활 관련 지식, 식행동, 인성으로 나누어 각각에 대한 효과 크기를 분석하였다. 다음으로 교육 형태를 교과 수업과 방과 후 수업, 동아리 활동, 창의적 체험활동 등의 비교과 수업으로 나누어 변인 분석을 하였고, 교육 횟수에 따른 메타-회귀분석을 하였으며, 메타 분석 결과가 타당한지 검증하기 위해 출판 오류 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 중등학교 식생활 교육 효과성에 대한 전체 효과 크기는 0.82로 이는 효과 크기가 큰 편이며, 효과 크기는 통계적으로 유의수준 5%에서 유의하게 나타났다.
둘째, 교육 형태의 변인에 따른 효과 크기는 비교과 수업에서 효과 크기가 높게 나타났다. 사례 수는 교과 수업이 13건, 비교과 수업이 7건이었고, 효과 크기는 교과수업이 0.68, 비교과수업이 1.20으로 모두 큰 효과 크기이며, 통계적으로 유의수준 5%에서 유의하게 나타났다. 여기에서 교과 수업은 기술·가정 교과 수업을 말하는데, 교과 수업 사례가 더 많을 뿐 아니라 비교과 수업 사례 중에서도 일부는 가정 교과와 연계하거나 가정 교과 수업을 보완해 주는 기능을 가지고 있어서 여전히 중등학교 식생활 교육에 있어서 기술·가정교과가 차지하는 비중은 많다고 할 수 있다.
셋째, 교육 횟수에 따른 효과 크기 정도를 알아보기 위해 메타 회귀분석을 실시한 결과 식생활 관련 인성교육 측면에서만 교육 횟수가 증가할수록 효과 크기가 소폭 감소하는 것으로 나타났다.
넷째, 종속 변인을 식생활에 관련된 지식교육, 식행동교육, 인성교육으로 나누어 분석한 결과 지식교육의 효과 크기가 가장 높게 나타났고 인성교육은 효과 크기가 큰 편이고 식행동교육은 이보다는 낮은 효과 크기를 보였지만 통계적으로 유의하게 나타났다. 교과 수업에서도 식생활 관련 지식교육을 실시했을 때 효과크기가 0.93으로 매우 높은 것으로 보아 중등학교 기술·가정 교과 수업에서 영양 지식을 많이 습득함을 알 수 있다. 교과 수업에서 인성교육 효과도 유의하게 나타났다. 교육 형태 면에서는 식생활 관련 지식교육과 인성교육을 비교과 수업 형태로 실시했을 때 교육 효과 크기가 크게 나타났다.
본 연구의 메타분석 결과의 타당성을 검증하기 위해 최종 선정된 20편의 논문을 대상으로 출판 오류 분석을 실시했으며, 무선효과 모형을 이용하여 출판 오류를 분석한 결과, 우측 편향 비대칭이 확인되었지만 효과 크기의 비대칭에 대해서 좀 더 객관적인 판단을 위해 Egger의 회귀분석 검증으로 통계 분석을 하였다. 그 결과 효과 크기와 표준 오차가 비선형 관계를 보이고 있었으며, 출판 오류는3.453(t=1.617, df=18, p=0.1233)으로 통계적으로 유의하게 나타나지 않아 출판 오류가 없다고 할 수 있었다. 출판 오류가 연구 결과에 미치는 영향의 정도가 어느 정도인지를 밝히기 위해, 비대칭을 대칭으로 교정, 분석한 결과 출판 오류에 의해 보고되지 않은 4개의 사례를 추가했을 때 보정된 효과 크기는 0.58인 것으로 나타났다. 이 결과는 신뢰구간이 0.36∼0.80으로 통계적으로 유의미하여 의미 있는 결과라 할 수 있었다. 따라서 본 연구에 출판 오류가 없다고 말할 수 있고, 보정된 효과 크기도 큰 것으로 확인되어 중등학교 식생활 교육이 효과가 있다고 결론을 내릴 수 있다.
이상의 결과에 따라 중등학교 현장에서의 식생활 교육은 전체 효과 크기가 크게 나타나 교육 효과가 크다는 것을 알 수 있다. 교육 형태별로 보았을 때는 교과 수업보다는 동아리 활동, 창의적 체험활동, 방과 후 수업 같은 비교과 수업 에서 효과 크기가 큰 것으로 나타났는데, 이는 비교과 수업은 교과 수업보다 학생이 스스로 선택할 가능성이 많고, 활동 중심 수업으로 이루어지기 때문에 교육 효과가 더 높은 것으로 보인다. 따라서 교과 수업도 체험 위주의 활동 중심 수업으로 이루어진다면 교육 효과가 높아질 것이라고 예측할 수 있다. 식생활 관련 지식면, 식행동면, 인성면에서도 학교 식생활 교육 효과 크기가 의미 있게 나왔으므로 교육 현장에서 식생활 교육은 지속적으로 실시되어야 할 것이다.
This study attempted to provide fundamental knowledge data for the development of dietary education programs suitable for adolescents by meta-analyzing related to dietary education in secondary school to find out the educational effects and analyzing each variable. For the purpose of this study...
This study attempted to provide fundamental knowledge data for the development of dietary education programs suitable for adolescents by meta-analyzing related to dietary education in secondary school to find out the educational effects and analyzing each variable. For the purpose of this study, the overall effect size of dietary education programs conducted in secondary school, the effect size for each dependent variable, and the control variables and characteristics affecting the effect size of dietary education programs were analyzed. In order to collect data for this study, the papers on dietary education for adolescents over the past 20 years with pre- and post-test, mean, and standard deviation in the study were reviewed. finally 20 papers were selected. The overall effect size was analyzed through meta-analysis of all selected papers, and the effect size for each was analyzed by dividing the dependent variables into dietary knowledge, eating behavior, and personality. Next, variable analysis was performed by dividing the education type into curricular and non-curricular. Curricular education refers to regular subject named Technique & Home Economy and non-curricular education means extra classes including after-school classes, club activities, and creative experience activities. Meta-regression analysis was performed according to the number of education, and publication error analysis was conducted to verify whether the meta-analysis results were valid. The results obtained through this study are as follows.
First, the overall effect size on the effectiveness of dietary education in secondary school was 0.82, which was large in effect size, and the effect size was statistically significant at the significance level of 5%. Second, the effect size according to the variables in type of education was high in non-curricular. As for the number of cases, there were 13 curricular classes, 7 non-curricular classes. Effect size for curricular classes was 0.68 and 1.20 for non-curricular classes, that were both large effect sizes, and statistically significant at the significance level of 5% The number of curricular classes more than non-curricular classes and non-curricular classes have function to connecting or supplementing of technical and home classes, curricular classes. so curricular classes still account for a large portion of secondary school dietary education.
Third, as a result of meta-regression analysis to find out the degree of effect size according to the number of education, it was found that the effect size slightly decreased as the number of education increased only in terms of dietary-related personality education.
Fourth, as a result of analyzing the dependent variables by dividing them into diet-related knowledge education, eating behavior education, and personality education, the effect size of knowledge education was the highest, and the effect size was lower than this, but statistically significant. In the curricular class, considering that the effect size is very high at 0.93, when knowledge education related to diet is conducted, it can be seen that a lot of nutritional knowledge is acquired in secondary school technical and home classes. The effect of personality education in the curricular class was also significant. In terms of education type, the size of the educational effect was large when diet-related knowledge education and personality education were conducted in the form of non-curricular classes.
Publication error analysis was conducted on 20 finally selected papers to verify the validity of the meta-analysis results of this study, and as a result of analyzing publication errors using the wireless effect model, right bias asymmetry was confirmed, but statistical analysis was conducted through Egger's regression analysis. As a result, the effect size and standard error showed a nonlinear relationship, and the publication error was 3.453 (t=1.617, df=18, p=0.1233), which was not statistically significant, so it could be said that there was no publication error. In order to determine the extent to which publication errors affect the research results, the corrected effect size was 0.58 when four cases that were not reported by publication errors were added as a result of correcting and analyzing asymmetry. This result could be said to be a meaningful result because the confidence interval was 0.36 to 0.80. Therefore, it can be said that there is no publication error in the research included in this study, and the corrected effect size is large, so it can be concluded that secondary school dietary education is effective.
According to the above results, it can be seen that dietary education in the secondary school field has a large overall effect size, indicating that the educational effect is large. By the type of the education, it was found that the effect size was larger in non-curricular classes that students have choices on their own than in the curricular class. Therefore, it can be predicted that the educational effect will increase if the curricular class is also conducted as an experience-oriented activity-oriented class. In terms of diet-related knowledge, dietary behavior, and personality, the size of the effect of secondary school dietary education was meaningful, so dietary education should be continuously conducted in the educational field.
This study attempted to provide fundamental knowledge data for the development of dietary education programs suitable for adolescents by meta-analyzing related to dietary education in secondary school to find out the educational effects and analyzing each variable. For the purpose of this study, the overall effect size of dietary education programs conducted in secondary school, the effect size for each dependent variable, and the control variables and characteristics affecting the effect size of dietary education programs were analyzed. In order to collect data for this study, the papers on dietary education for adolescents over the past 20 years with pre- and post-test, mean, and standard deviation in the study were reviewed. finally 20 papers were selected. The overall effect size was analyzed through meta-analysis of all selected papers, and the effect size for each was analyzed by dividing the dependent variables into dietary knowledge, eating behavior, and personality. Next, variable analysis was performed by dividing the education type into curricular and non-curricular. Curricular education refers to regular subject named Technique & Home Economy and non-curricular education means extra classes including after-school classes, club activities, and creative experience activities. Meta-regression analysis was performed according to the number of education, and publication error analysis was conducted to verify whether the meta-analysis results were valid. The results obtained through this study are as follows.
First, the overall effect size on the effectiveness of dietary education in secondary school was 0.82, which was large in effect size, and the effect size was statistically significant at the significance level of 5%. Second, the effect size according to the variables in type of education was high in non-curricular. As for the number of cases, there were 13 curricular classes, 7 non-curricular classes. Effect size for curricular classes was 0.68 and 1.20 for non-curricular classes, that were both large effect sizes, and statistically significant at the significance level of 5% The number of curricular classes more than non-curricular classes and non-curricular classes have function to connecting or supplementing of technical and home classes, curricular classes. so curricular classes still account for a large portion of secondary school dietary education.
Third, as a result of meta-regression analysis to find out the degree of effect size according to the number of education, it was found that the effect size slightly decreased as the number of education increased only in terms of dietary-related personality education.
Fourth, as a result of analyzing the dependent variables by dividing them into diet-related knowledge education, eating behavior education, and personality education, the effect size of knowledge education was the highest, and the effect size was lower than this, but statistically significant. In the curricular class, considering that the effect size is very high at 0.93, when knowledge education related to diet is conducted, it can be seen that a lot of nutritional knowledge is acquired in secondary school technical and home classes. The effect of personality education in the curricular class was also significant. In terms of education type, the size of the educational effect was large when diet-related knowledge education and personality education were conducted in the form of non-curricular classes.
Publication error analysis was conducted on 20 finally selected papers to verify the validity of the meta-analysis results of this study, and as a result of analyzing publication errors using the wireless effect model, right bias asymmetry was confirmed, but statistical analysis was conducted through Egger's regression analysis. As a result, the effect size and standard error showed a nonlinear relationship, and the publication error was 3.453 (t=1.617, df=18, p=0.1233), which was not statistically significant, so it could be said that there was no publication error. In order to determine the extent to which publication errors affect the research results, the corrected effect size was 0.58 when four cases that were not reported by publication errors were added as a result of correcting and analyzing asymmetry. This result could be said to be a meaningful result because the confidence interval was 0.36 to 0.80. Therefore, it can be said that there is no publication error in the research included in this study, and the corrected effect size is large, so it can be concluded that secondary school dietary education is effective.
According to the above results, it can be seen that dietary education in the secondary school field has a large overall effect size, indicating that the educational effect is large. By the type of the education, it was found that the effect size was larger in non-curricular classes that students have choices on their own than in the curricular class. Therefore, it can be predicted that the educational effect will increase if the curricular class is also conducted as an experience-oriented activity-oriented class. In terms of diet-related knowledge, dietary behavior, and personality, the size of the effect of secondary school dietary education was meaningful, so dietary education should be continuously conducted in the educational field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.