통합학급놀이는 발달지체 유아의 특성을 고려하여 계획해야 비장애유아 와 사회적 통합을 성취하고 놀이 효과를 극대화 할 수 있으며, 긍정적 성 과를 기대할 수 있다. 본 연구는 서울시교육청(2020)이 발간한 「모든 유 아가 참여하는 통합학급놀이」를 기초로 어린이집 통합학급의 모든 유아 에게 적절하게 수정하여 어린이집 통합학급놀이로 적용하여 효과를 확인 하는데 목적이 있다. 실험집단은 남양주시에 위치한 장애통합 어린이집 만 4세 한 학급(비 장애유아 12명, 발달지체 유아 3명), 통제집단은 서울시에 위치한 장애통 합 어린이집 만 4세 한 학급(비장애유아 12명, 발달지체유아 3명)을 대상 으로 어린이집 통합학급 놀이가 12주 동안 진행되었으며 모든 유아의 요 구, 흥미도, 강점, 제한점을 파악하여 개별지원 즉 ...
통합학급놀이는 발달지체 유아의 특성을 고려하여 계획해야 비장애유아 와 사회적 통합을 성취하고 놀이 효과를 극대화 할 수 있으며, 긍정적 성 과를 기대할 수 있다. 본 연구는 서울시교육청(2020)이 발간한 「모든 유 아가 참여하는 통합학급놀이」를 기초로 어린이집 통합학급의 모든 유아 에게 적절하게 수정하여 어린이집 통합학급놀이로 적용하여 효과를 확인 하는데 목적이 있다. 실험집단은 남양주시에 위치한 장애통합 어린이집 만 4세 한 학급(비 장애유아 12명, 발달지체 유아 3명), 통제집단은 서울시에 위치한 장애통 합 어린이집 만 4세 한 학급(비장애유아 12명, 발달지체유아 3명)을 대상 으로 어린이집 통합학급 놀이가 12주 동안 진행되었으며 모든 유아의 요 구, 흥미도, 강점, 제한점을 파악하여 개별지원 즉 보편적 학습설계를 설 정한 지원 전략과 가정연계활동의 효과를 알아보았다. 본 연구는 실험집 단과 통제집단 각각 비장애유아의 사회정서능력과 놀이성 검사를 사전·사 후의 변화를 알아보았고 실험집단의 발달지체유아 3명의 사회적 상호작용 빈도를 중재 전, 중재 , 중재 후로 나누어 빈도수 변화를 알아보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 통합학급 놀이가 비장애유아의 사회정서능력에 미치 는 영향을 검증한 결과, 통합학급놀이가 비장애유아의 사회정서능력이 향 상됨을 확인했고, 하위요인들, 즉 자아개념, 정서조절, 또래 상호작용, 규 범인식, 성인 상호작용, 정서인식 및 표현이 유의미한 결과를 나타냈다. 둘째, 어린이집 통합학급 놀이가 비장애유아의 놀이성에 미치는 영향 을 검증한 결과, 통합학급놀이가 비장애유아의 전반적인 놀이성이 향상됨 을 확인했고, 하위요인들 즉 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발 성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두에게 각각 유의미한 결과를 나타냈다. 셋째, 어린이집 통합학급 놀이가 발달지체유아의 사회적 상호작용에 미치는 영향을 검증한 결과, 발달지체유아 1, 2, 3 모두 또래 간 상호작용 을 중심으로 사회적 상호작용이 유의하게 증가하였고 중재가 종료된 후 에도 유지되었다. 이러한 결과는 어린이집 통합학급 놀이가 비장애유아의 사회정서적 측면과 놀이성 측면에서 긍정적인 영향을 입증하였으며 발달지체유아는 사회적 상호작용 측면에 긍정적인 영향을 입증하였다. 따라서 이를 통해 통합학급을 운영하는 국내 기관에서 모든 유아들과 함께 놀이의 중요성과 긍정적 영향력을 밝히고 이를 위한 실천 방향을 제 시하여 모든 유아가 참여하는 통합학급 놀이가 실현되는데 기초자료가 될 것이다.
통합학급놀이는 발달지체 유아의 특성을 고려하여 계획해야 비장애유아 와 사회적 통합을 성취하고 놀이 효과를 극대화 할 수 있으며, 긍정적 성 과를 기대할 수 있다. 본 연구는 서울시교육청(2020)이 발간한 「모든 유 아가 참여하는 통합학급놀이」를 기초로 어린이집 통합학급의 모든 유아 에게 적절하게 수정하여 어린이집 통합학급놀이로 적용하여 효과를 확인 하는데 목적이 있다. 실험집단은 남양주시에 위치한 장애통합 어린이집 만 4세 한 학급(비 장애유아 12명, 발달지체 유아 3명), 통제집단은 서울시에 위치한 장애통 합 어린이집 만 4세 한 학급(비장애유아 12명, 발달지체유아 3명)을 대상 으로 어린이집 통합학급 놀이가 12주 동안 진행되었으며 모든 유아의 요 구, 흥미도, 강점, 제한점을 파악하여 개별지원 즉 보편적 학습설계를 설 정한 지원 전략과 가정연계활동의 효과를 알아보았다. 본 연구는 실험집 단과 통제집단 각각 비장애유아의 사회정서능력과 놀이성 검사를 사전·사 후의 변화를 알아보았고 실험집단의 발달지체유아 3명의 사회적 상호작용 빈도를 중재 전, 중재 , 중재 후로 나누어 빈도수 변화를 알아보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 통합학급 놀이가 비장애유아의 사회정서능력에 미치 는 영향을 검증한 결과, 통합학급놀이가 비장애유아의 사회정서능력이 향 상됨을 확인했고, 하위요인들, 즉 자아개념, 정서조절, 또래 상호작용, 규 범인식, 성인 상호작용, 정서인식 및 표현이 유의미한 결과를 나타냈다. 둘째, 어린이집 통합학급 놀이가 비장애유아의 놀이성에 미치는 영향 을 검증한 결과, 통합학급놀이가 비장애유아의 전반적인 놀이성이 향상됨 을 확인했고, 하위요인들 즉 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발 성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두에게 각각 유의미한 결과를 나타냈다. 셋째, 어린이집 통합학급 놀이가 발달지체유아의 사회적 상호작용에 미치는 영향을 검증한 결과, 발달지체유아 1, 2, 3 모두 또래 간 상호작용 을 중심으로 사회적 상호작용이 유의하게 증가하였고 중재가 종료된 후 에도 유지되었다. 이러한 결과는 어린이집 통합학급 놀이가 비장애유아의 사회정서적 측면과 놀이성 측면에서 긍정적인 영향을 입증하였으며 발달지체유아는 사회적 상호작용 측면에 긍정적인 영향을 입증하였다. 따라서 이를 통해 통합학급을 운영하는 국내 기관에서 모든 유아들과 함께 놀이의 중요성과 긍정적 영향력을 밝히고 이를 위한 실천 방향을 제 시하여 모든 유아가 참여하는 통합학급 놀이가 실현되는데 기초자료가 될 것이다.
The integrated class play should be planned with a consideration of the characteristics of children with developmental retardation in order to accomplish social integration with non-disabled children, maximize play effects, and expect positive outcomes. This study aims to present the...
The integrated class play should be planned with a consideration of the characteristics of children with developmental retardation in order to accomplish social integration with non-disabled children, maximize play effects, and expect positive outcomes. This study aims to present the effective methods that can further maximize the Integrated class play at daycare centers, which was revised and supplemented in the contents of 「Integrated Class Play involving all children」published by the Seoul Metropolitan Office of Education (2020). This study recruited a 4-year-old class (12 non-disabled children and 3 developmental retarded children) at the integrated disabled daycare center located in Namyangju-si as the experimental group and another 4-year-old class (12 non-disabled children and 3 developmental retarded children) from the integrated disabled daycare center located in Seoul as the control group. For the above two groups, the integrated class play at daycare centers was progressed for 12 weeks, and by identifying the needs, interest levels, pros and cons of all children, the study explored the effects of both individual support, that is, the support strategies that set up universal learning design and family-linked activities. Moreover, for non-disabled children in the experimental group and the control group, respectively, this study examined not only the social and emotional ability but also the prehoc and posthoc changes of playfulness test, and the change of frequency was investigated by dividing the frequency of social interaction of the three children with developmental retardation in the experimental group by before, during, and after the intervention. The findings of this study are as follows. First, as a result of verifying the impact of Integrated class play at daycare center on the social and emotional ability of non-disabled children, it was confirmed that the integrated class play improved the social and emotional ability of non-disabled children, and the sub-factors such as self-concept, emotional regulation, peer interaction, normative recognition, adult interaction, emotional recognition, and expression demonstrated significant results. Second, as a result of verifying the impact of Integrated class play at daycare center on the playfulness of non-disabled children, it was confirmed that the integrated class play improved the overall playfulness of non-disabled children, in addition, the sub-factors, for instance, physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of pleasure, and sense of humor showed significant results. Third, as a result of verifying the impact of Integrated class play at daycare center on the social interaction of developmental retarded children, the social interaction not only significantly increased in all the developmental retarded child 1, 2, and 3 based on the peer interaction but it was also maintained after finishing the intervention. These findings demonstrated that the Integrated class play at daycare center had a positive impact on the perspectives of both the social and emotional aspects as well as the playfulness of non-disabled children, furthermore, it also had a positive impact on the perspectives of social interaction of developmental retarded children. Therefore, it is expected that this study can be the fundamental data for implementing the integrated play in which all infants participate by elucidating the importance and positive influence of play together with all infants in domestic institutions that operate integrated classes and suggesting the direction for practicing this.
The integrated class play should be planned with a consideration of the characteristics of children with developmental retardation in order to accomplish social integration with non-disabled children, maximize play effects, and expect positive outcomes. This study aims to present the effective methods that can further maximize the Integrated class play at daycare centers, which was revised and supplemented in the contents of 「Integrated Class Play involving all children」published by the Seoul Metropolitan Office of Education (2020). This study recruited a 4-year-old class (12 non-disabled children and 3 developmental retarded children) at the integrated disabled daycare center located in Namyangju-si as the experimental group and another 4-year-old class (12 non-disabled children and 3 developmental retarded children) from the integrated disabled daycare center located in Seoul as the control group. For the above two groups, the integrated class play at daycare centers was progressed for 12 weeks, and by identifying the needs, interest levels, pros and cons of all children, the study explored the effects of both individual support, that is, the support strategies that set up universal learning design and family-linked activities. Moreover, for non-disabled children in the experimental group and the control group, respectively, this study examined not only the social and emotional ability but also the prehoc and posthoc changes of playfulness test, and the change of frequency was investigated by dividing the frequency of social interaction of the three children with developmental retardation in the experimental group by before, during, and after the intervention. The findings of this study are as follows. First, as a result of verifying the impact of Integrated class play at daycare center on the social and emotional ability of non-disabled children, it was confirmed that the integrated class play improved the social and emotional ability of non-disabled children, and the sub-factors such as self-concept, emotional regulation, peer interaction, normative recognition, adult interaction, emotional recognition, and expression demonstrated significant results. Second, as a result of verifying the impact of Integrated class play at daycare center on the playfulness of non-disabled children, it was confirmed that the integrated class play improved the overall playfulness of non-disabled children, in addition, the sub-factors, for instance, physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of pleasure, and sense of humor showed significant results. Third, as a result of verifying the impact of Integrated class play at daycare center on the social interaction of developmental retarded children, the social interaction not only significantly increased in all the developmental retarded child 1, 2, and 3 based on the peer interaction but it was also maintained after finishing the intervention. These findings demonstrated that the Integrated class play at daycare center had a positive impact on the perspectives of both the social and emotional aspects as well as the playfulness of non-disabled children, furthermore, it also had a positive impact on the perspectives of social interaction of developmental retarded children. Therefore, it is expected that this study can be the fundamental data for implementing the integrated play in which all infants participate by elucidating the importance and positive influence of play together with all infants in domestic institutions that operate integrated classes and suggesting the direction for practicing this.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.