본 연구는 문헌 연구를 통해 독자 요인 중 독자 정체성 형성에 영향을 미치는 요인과 그 특성을 살펴보고 청소년의 독자 정체성 형성을 촉진하는 구체적인 교육적 지원 방안을 제시하고자 하였다. 기존의 논의를 바탕으로 독자의 독서 과정에 영향을 미치는 독자 요인을 밝히고 독자의 발달과정을 중심으로 청소년 시기 독자의 특성을 살펴보았다. 청소년은 성인 직전의 발달 단계에 해당하므로 평생 독자로의 성장 가능성을 고려하면 이 시기의 독자 정체성 형성은 아주 중요하다. 독자 정체성은 기존 교육학 분야에서 논의되어 온 정체성 개념을 바탕으로 그 특성과 형성 과정을 살필 수 있었다. 자아정체성은 다층적인 구조로 이루어진 것으로, 개인의 자아정체성은 다양한 역할로서 복수로 존재하는 ‘자아’의 총체로 이해되어야 한다. 독자 정체성은 자아정체성을 이루는 하위 정체성 중 하나로 자아정체성의 일반적인 특성을 공유하고 있다. 그러나 개인 독자로서 독서 행위에 대해 가진 자아 인식이라는 지점에서 상황 맥락에 따른 특수성도 함께 띠고 있다. 독자 정체성은 독자로서 개인의 내적 자아 인식을 기반으로 하되 타인과 함께 속해 있는 공동체의 승인을 받은 것으로 인식하고 있는 자기 모습이다. 따라서 개인의 정체성 형성 과정에는 내적 ...
본 연구는 문헌 연구를 통해 독자 요인 중 독자 정체성 형성에 영향을 미치는 요인과 그 특성을 살펴보고 청소년의 독자 정체성 형성을 촉진하는 구체적인 교육적 지원 방안을 제시하고자 하였다. 기존의 논의를 바탕으로 독자의 독서 과정에 영향을 미치는 독자 요인을 밝히고 독자의 발달과정을 중심으로 청소년 시기 독자의 특성을 살펴보았다. 청소년은 성인 직전의 발달 단계에 해당하므로 평생 독자로의 성장 가능성을 고려하면 이 시기의 독자 정체성 형성은 아주 중요하다. 독자 정체성은 기존 교육학 분야에서 논의되어 온 정체성 개념을 바탕으로 그 특성과 형성 과정을 살필 수 있었다. 자아정체성은 다층적인 구조로 이루어진 것으로, 개인의 자아정체성은 다양한 역할로서 복수로 존재하는 ‘자아’의 총체로 이해되어야 한다. 독자 정체성은 자아정체성을 이루는 하위 정체성 중 하나로 자아정체성의 일반적인 특성을 공유하고 있다. 그러나 개인 독자로서 독서 행위에 대해 가진 자아 인식이라는 지점에서 상황 맥락에 따른 특수성도 함께 띠고 있다. 독자 정체성은 독자로서 개인의 내적 자아 인식을 기반으로 하되 타인과 함께 속해 있는 공동체의 승인을 받은 것으로 인식하고 있는 자기 모습이다. 따라서 개인의 정체성 형성 과정에는 내적 자기 인식과 타인과의 상호작용이 모두 영향을 미친다. 한편 독자 정체성은 특정한 양상으로 굳어져 완성되는 것이 아닌, 독자인 개인의 일생에 걸쳐 구체화‧정교화되며 변화하는 것으로 볼 수 있었다. 이 같은 독자 정체성의 형성 과정을 구체적으로 밝힌 기존 연구의 패러다임 모형을 참고하되 이를 보완해 청소년 독자의 정체성 형성 패러다임을 밝히고자 하였다. 또한, 이를 바탕으로 독자 정체성 형성을 촉진할 수 있도록 대화 프로그램을 고안하여 지원하는 방안을 마련하였다. 2015 개정 국어과 교육과정에서 다루는 성취기준의 내용에 독자 정체성 형성을 지원하는 근거가 명시되어 있지는 않으나 성취기준의 해설 수준에 ‘독자 정체성’에 대한 진술이 포함되어 있고, 이를 고려하여 교육 활동이 구성되도록 권고하고 있다. 따라서 학교 독서 교육 장면에서, 특히 한 학기 한 권 읽기 활동과 연계된 대화 프로그램을 활용하여 학생이 스스로 독자 정체성 형성 과정을 탐색하도록 지원할 수 있을 것이다. 독자로서의 정체성을 바탕으로 독서 행위에 임하는 청소년 독자를 길러내는 것이 바로 독서 교육에서 목표로 하는 능동적으로 독서 행위를 즐기는 평생 독자 양성의 시작이 될 수 있다.
본 연구는 문헌 연구를 통해 독자 요인 중 독자 정체성 형성에 영향을 미치는 요인과 그 특성을 살펴보고 청소년의 독자 정체성 형성을 촉진하는 구체적인 교육적 지원 방안을 제시하고자 하였다. 기존의 논의를 바탕으로 독자의 독서 과정에 영향을 미치는 독자 요인을 밝히고 독자의 발달과정을 중심으로 청소년 시기 독자의 특성을 살펴보았다. 청소년은 성인 직전의 발달 단계에 해당하므로 평생 독자로의 성장 가능성을 고려하면 이 시기의 독자 정체성 형성은 아주 중요하다. 독자 정체성은 기존 교육학 분야에서 논의되어 온 정체성 개념을 바탕으로 그 특성과 형성 과정을 살필 수 있었다. 자아정체성은 다층적인 구조로 이루어진 것으로, 개인의 자아정체성은 다양한 역할로서 복수로 존재하는 ‘자아’의 총체로 이해되어야 한다. 독자 정체성은 자아정체성을 이루는 하위 정체성 중 하나로 자아정체성의 일반적인 특성을 공유하고 있다. 그러나 개인 독자로서 독서 행위에 대해 가진 자아 인식이라는 지점에서 상황 맥락에 따른 특수성도 함께 띠고 있다. 독자 정체성은 독자로서 개인의 내적 자아 인식을 기반으로 하되 타인과 함께 속해 있는 공동체의 승인을 받은 것으로 인식하고 있는 자기 모습이다. 따라서 개인의 정체성 형성 과정에는 내적 자기 인식과 타인과의 상호작용이 모두 영향을 미친다. 한편 독자 정체성은 특정한 양상으로 굳어져 완성되는 것이 아닌, 독자인 개인의 일생에 걸쳐 구체화‧정교화되며 변화하는 것으로 볼 수 있었다. 이 같은 독자 정체성의 형성 과정을 구체적으로 밝힌 기존 연구의 패러다임 모형을 참고하되 이를 보완해 청소년 독자의 정체성 형성 패러다임을 밝히고자 하였다. 또한, 이를 바탕으로 독자 정체성 형성을 촉진할 수 있도록 대화 프로그램을 고안하여 지원하는 방안을 마련하였다. 2015 개정 국어과 교육과정에서 다루는 성취기준의 내용에 독자 정체성 형성을 지원하는 근거가 명시되어 있지는 않으나 성취기준의 해설 수준에 ‘독자 정체성’에 대한 진술이 포함되어 있고, 이를 고려하여 교육 활동이 구성되도록 권고하고 있다. 따라서 학교 독서 교육 장면에서, 특히 한 학기 한 권 읽기 활동과 연계된 대화 프로그램을 활용하여 학생이 스스로 독자 정체성 형성 과정을 탐색하도록 지원할 수 있을 것이다. 독자로서의 정체성을 바탕으로 독서 행위에 임하는 청소년 독자를 길러내는 것이 바로 독서 교육에서 목표로 하는 능동적으로 독서 행위를 즐기는 평생 독자 양성의 시작이 될 수 있다.
Based on literature research, this study attempted to examine the factors affecting the formation of reader identity among reader factors and their characteristics, and to suggest specific educational support measures to promote youth's formation of reader identity. Based on the existing discussions...
Based on literature research, this study attempted to examine the factors affecting the formation of reader identity among reader factors and their characteristics, and to suggest specific educational support measures to promote youth's formation of reader identity. Based on the existing discussions, the reader factors affecting the reader's reading process were identified, and the characteristics of readers in adolescence were examined, focusing on the reader's development process. Since adolescents are in the developmental stage just before adulthood, the formation of reader identity during this period is important in terms of growth potential as a lifelong reader. Based on the concept of identity discussed in the existing pedagogy field, the characteristics and formation process of reader identity could be examined. Self-identity consists of a multi-layered structure, and an individual's self-identity should be understood as the totality of 'self' that exists in plural as various roles. Reader identity is one of the sub-identities that make up self-identity and shares the general characteristics of self-identity. However, it also has a specificity according to the context of the situation in terms of self-awareness of reading behavior as an individual reader. Reader identity is based on an individual's inner self-awareness as a reader, but is recognized by an individual as having been approved by the community to which the individual belongs, including others. Therefore, both internal self-awareness and interaction with others affect the process of forming an individual's identity. On the other hand, reader identity could not be seen as solidifying in a specific pattern and reaching completion, but as being embodied, elaborated, and changed throughout the life of an individual as a reader. The paradigm model of the existing research that specifically revealed the process of forming the reader identity was referenced, but by supplementing this, it was intended to clarify the paradigm of forming the identity of the youth reader. In addition, based on this, a conversation program was devised to promote the formation of reader identity. Although the content of the achievement standards covered in the 2015 revised Korean language curriculum did not specify the basis for supporting the formation of reader identity, the statement of "reader identity" was included in the commentary level of the achievement standards. In addition, it is recommended that educational activities be organized in consideration of this. Therefore, it will be possible to support students to explore the process of forming a reader identity on their own, especially in the school reading education practice, using a conversation program linked to reading activities on every semester. A youth reader who engages in reading activities based on his reader identity can be a lifelong reader who actively enjoys reading activities aimed at reading education.
Based on literature research, this study attempted to examine the factors affecting the formation of reader identity among reader factors and their characteristics, and to suggest specific educational support measures to promote youth's formation of reader identity. Based on the existing discussions, the reader factors affecting the reader's reading process were identified, and the characteristics of readers in adolescence were examined, focusing on the reader's development process. Since adolescents are in the developmental stage just before adulthood, the formation of reader identity during this period is important in terms of growth potential as a lifelong reader. Based on the concept of identity discussed in the existing pedagogy field, the characteristics and formation process of reader identity could be examined. Self-identity consists of a multi-layered structure, and an individual's self-identity should be understood as the totality of 'self' that exists in plural as various roles. Reader identity is one of the sub-identities that make up self-identity and shares the general characteristics of self-identity. However, it also has a specificity according to the context of the situation in terms of self-awareness of reading behavior as an individual reader. Reader identity is based on an individual's inner self-awareness as a reader, but is recognized by an individual as having been approved by the community to which the individual belongs, including others. Therefore, both internal self-awareness and interaction with others affect the process of forming an individual's identity. On the other hand, reader identity could not be seen as solidifying in a specific pattern and reaching completion, but as being embodied, elaborated, and changed throughout the life of an individual as a reader. The paradigm model of the existing research that specifically revealed the process of forming the reader identity was referenced, but by supplementing this, it was intended to clarify the paradigm of forming the identity of the youth reader. In addition, based on this, a conversation program was devised to promote the formation of reader identity. Although the content of the achievement standards covered in the 2015 revised Korean language curriculum did not specify the basis for supporting the formation of reader identity, the statement of "reader identity" was included in the commentary level of the achievement standards. In addition, it is recommended that educational activities be organized in consideration of this. Therefore, it will be possible to support students to explore the process of forming a reader identity on their own, especially in the school reading education practice, using a conversation program linked to reading activities on every semester. A youth reader who engages in reading activities based on his reader identity can be a lifelong reader who actively enjoys reading activities aimed at reading education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.