본 연구는 <공룡> 프로젝트를 통하여 만 3세 유아들의 과학적 탐구능력과 태도가 증진되어가는 과정을 살펴보았다.
본 연구의 참여자는 경상북도 K시 소재의 S어린이집 만 3세 유아 6명 (남 3명, 여 3명)으로 2020년 9월부터 2020년 11월까지 <공룡> 프로젝트 활동을 수행하며 연구하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층 면접, 기타 자료(일화 기록, 학부모와의 면담, 활동 결과물)를 통해 유아의 과학적 탐구 능력과 태도가 어떻게 증진되는지 관련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다.
본 연구의 결과 유아들은 <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력인 관찰하기 능력과 과학적 의사소통 능력이 증진되었으며 과학적 탐구 태도로 호기심과 끈기성이라는 긍정적인 변화가 있었다. 그 구체적인 내용은 다음과 같다.
첫째, <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력이 증진되었다. 유아가 주의집중하여 오감각을 사용하거나 도구를 이용하면서 공룡의 특징과 변화를 세밀하게 살펴보는 관찰하기 능력이 증진되었고, 공룡 상징화 주기 과정에서 생각과 의견을 서로 주고 받으며 정보를 교환하는 상호작용을 함으로써 다른 사람에게 공룡에 대한 생각을 말로 표현하는 과학적 의사소통 능력이 증진되었다.
둘째, <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구 태도가 증진되었다. 공룡에 대한 다양한 표상활동을 통해 탐색하며 새롭게 발견한 문제를 자발적으로 참여함으로써 호기심이 증진되었고, <공룡> 프로젝트를 통하여 공룡에 대한 실험에 실패했을 때 반복하여 실험 결과를 찾으려고 노력하고 공룡에 대한 문제가 해결되면 또 다른 문제를 창의적으로 해결하려는 노력을 함으로써 끈기성이 증진되었다.
결론적으로 <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 만 3세 유아들이 관찰하기 능력과 과학적 의사소통능력인 과학적 탐구능력이 증진되었으며 호기심이 확장되고 공룡에 대한 실험에 실패했을 때 반복하여 실험 결과를 찾으려고 노력하는 끈기성의 과학적 태도가 증진되었다.
본 연구는 <공룡> 프로젝트를 통하여 만 3세 유아들의 과학적 탐구능력과 태도가 증진되어가는 과정을 살펴보았다.
본 연구의 참여자는 경상북도 K시 소재의 S어린이집 만 3세 유아 6명 (남 3명, 여 3명)으로 2020년 9월부터 2020년 11월까지 <공룡> 프로젝트 활동을 수행하며 연구하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층 면접, 기타 자료(일화 기록, 학부모와의 면담, 활동 결과물)를 통해 유아의 과학적 탐구 능력과 태도가 어떻게 증진되는지 관련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다.
본 연구의 결과 유아들은 <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력인 관찰하기 능력과 과학적 의사소통 능력이 증진되었으며 과학적 탐구 태도로 호기심과 끈기성이라는 긍정적인 변화가 있었다. 그 구체적인 내용은 다음과 같다.
첫째, <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력이 증진되었다. 유아가 주의집중하여 오감각을 사용하거나 도구를 이용하면서 공룡의 특징과 변화를 세밀하게 살펴보는 관찰하기 능력이 증진되었고, 공룡 상징화 주기 과정에서 생각과 의견을 서로 주고 받으며 정보를 교환하는 상호작용을 함으로써 다른 사람에게 공룡에 대한 생각을 말로 표현하는 과학적 의사소통 능력이 증진되었다.
둘째, <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구 태도가 증진되었다. 공룡에 대한 다양한 표상활동을 통해 탐색하며 새롭게 발견한 문제를 자발적으로 참여함으로써 호기심이 증진되었고, <공룡> 프로젝트를 통하여 공룡에 대한 실험에 실패했을 때 반복하여 실험 결과를 찾으려고 노력하고 공룡에 대한 문제가 해결되면 또 다른 문제를 창의적으로 해결하려는 노력을 함으로써 끈기성이 증진되었다.
결론적으로 <공룡> 프로젝트 활동을 통하여 만 3세 유아들이 관찰하기 능력과 과학적 의사소통능력인 과학적 탐구능력이 증진되었으며 호기심이 확장되고 공룡에 대한 실험에 실패했을 때 반복하여 실험 결과를 찾으려고 노력하는 끈기성의 과학적 태도가 증진되었다.
The purpose of this study was to explore the process of improving the scientific inquiry ability and attitude of 3-year-old children through the project . The participants of this study were 6 3-year-old children(3 boys, 3 girls) at S daycare center located in K city, Gyeongsangbuk-do. This study to...
The purpose of this study was to explore the process of improving the scientific inquiry ability and attitude of 3-year-old children through the project . The participants of this study were 6 3-year-old children(3 boys, 3 girls) at S daycare center located in K city, Gyeongsangbuk-do. This study took the method of ethnographic research, and was conducted from September 2020 to November 2020. In the course of project activities, the data were collected and analyzed through participation observation, in-depth interviews, and artifact collections (anecdotal records, parent-teacher conference records, children’s activity portfolios, and etc.).
As a result of this study, through the project activities, children's scientific process abilities—observation ability and scientific communication ability—was improved, and there were positive changes in their scientific inquiry attitude such as curiosity and persistence.
First, through the project activities, children's scientific process ability was enhanced. While paying attention and using the five senses or using tools, the children’s ability to observe the characteristics and changes of dinosaurs in detail has been improved. In the process of the symbolization cycle, the children had the interaction of exchanging not only ideas and opinions but also information with each other. By doing so, the scientific communication ability to verbally express thoughts about dinosaurs to others was enhanced.
Second, children's scientific attitude was enhanced through the project activities. Curiosity was increased by voluntarily participating in newly discovered problems while exploring through various representational activities related to dinosaurs. When experiments on dinosaurs failed, children repeatedly tried to find the experimental results and asked questions about dinosaurs. When one problem was solved, persistence was enhanced by making an effort to creatively solve another problem.
In conclusion, through the project activities, 3-year-old children's scientific process abilities such as observational ability and scientific communication ability were improved. Their curiosity expanded, and persistence to repeatedly try to find experimental results was enhanced.
The purpose of this study was to explore the process of improving the scientific inquiry ability and attitude of 3-year-old children through the project . The participants of this study were 6 3-year-old children(3 boys, 3 girls) at S daycare center located in K city, Gyeongsangbuk-do. This study took the method of ethnographic research, and was conducted from September 2020 to November 2020. In the course of project activities, the data were collected and analyzed through participation observation, in-depth interviews, and artifact collections (anecdotal records, parent-teacher conference records, children’s activity portfolios, and etc.).
As a result of this study, through the project activities, children's scientific process abilities—observation ability and scientific communication ability—was improved, and there were positive changes in their scientific inquiry attitude such as curiosity and persistence.
First, through the project activities, children's scientific process ability was enhanced. While paying attention and using the five senses or using tools, the children’s ability to observe the characteristics and changes of dinosaurs in detail has been improved. In the process of the symbolization cycle, the children had the interaction of exchanging not only ideas and opinions but also information with each other. By doing so, the scientific communication ability to verbally express thoughts about dinosaurs to others was enhanced.
Second, children's scientific attitude was enhanced through the project activities. Curiosity was increased by voluntarily participating in newly discovered problems while exploring through various representational activities related to dinosaurs. When experiments on dinosaurs failed, children repeatedly tried to find the experimental results and asked questions about dinosaurs. When one problem was solved, persistence was enhanced by making an effort to creatively solve another problem.
In conclusion, through the project activities, 3-year-old children's scientific process abilities such as observational ability and scientific communication ability were improved. Their curiosity expanded, and persistence to repeatedly try to find experimental results was enhanced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.