4차 산업혁명시대에 스마트물류 활성화가 물류성과에 미치는 영향 An Study on the Effects of the Enhancement of Smart Logistics on Logistics Performance in the Era of the 4th Industrial Revolution원문보기
기업의 글로벌화와 경쟁심화는 물류의 중요성이 부각되고 있으며, 기업 들은 경쟁우위 획득과 물류활동을 관리하기 위한 수단으로 물류아웃소싱과 3자 물류에 대한 관심이 고조되고 있다. 기업은 혁신에만 전념하고 그 이외의 기업활동은 아웃소싱 하는 것이 지 금까지의 경쟁력 확보에 관건이라 인식하였으나, 제품 자체만으로는 경쟁 우위의 한계에 부딪히면서 기업은 물류관리를 통한 경쟁우위 확보에 관심 을 기울이게 되었다. 즉 자사의 역량만으로는 국제경쟁에서 경쟁우위를 확 보하기가 어려워지고 있다. 이에 따라 기업들은 핵심 주력사업에만 전념하 고 그 이외의 부문은 외부기업에 위탁하는 즉, 아웃소싱 함으로써 비용절 감과 효율성 증진을 기하고 경쟁력을 확보할 수 있다. 이것이 기업의 경영 관리 기법으로 일반화되고 있다. 이에 따라 아웃소싱은 보다 활성화되고 있을 뿐만 아니라 ...
기업의 글로벌화와 경쟁심화는 물류의 중요성이 부각되고 있으며, 기업 들은 경쟁우위 획득과 물류활동을 관리하기 위한 수단으로 물류아웃소싱과 3자 물류에 대한 관심이 고조되고 있다. 기업은 혁신에만 전념하고 그 이외의 기업활동은 아웃소싱 하는 것이 지 금까지의 경쟁력 확보에 관건이라 인식하였으나, 제품 자체만으로는 경쟁 우위의 한계에 부딪히면서 기업은 물류관리를 통한 경쟁우위 확보에 관심 을 기울이게 되었다. 즉 자사의 역량만으로는 국제경쟁에서 경쟁우위를 확 보하기가 어려워지고 있다. 이에 따라 기업들은 핵심 주력사업에만 전념하 고 그 이외의 부문은 외부기업에 위탁하는 즉, 아웃소싱 함으로써 비용절 감과 효율성 증진을 기하고 경쟁력을 확보할 수 있다. 이것이 기업의 경영 관리 기법으로 일반화되고 있다. 이에 따라 아웃소싱은 보다 활성화되고 있을 뿐만 아니라 공급사슬관리가 글로벌화 되면서 더욱 다양화되고 고도 화로 발전하고 있다. 글로벌 경쟁력 확보를 위하여 기업 간 협력의 필요성과 상생협력을 통한 동반 성장을 위해 기업인들의 노력에도 불구하고 현실적으로 기대이상의 성과를 내지 못하고 있는 실정이다. 우리나라의 경우 대기업 중심의 화주 기업들은 수직 통합적인 경영형태를 유지하고 있고, 영세한 물류기업들은 화주기업에 의존하는 하청거래 형태에서 크게 벗어나지 못하고 있는 실정 이다. 그러므로 3PL은 물류활동에서 자사의 물류시스템을 개혁하는데 큰 역할 을 할 것으로 기대된다. 3PL은 기업들이 고비용 저효율 경영활동을 극복할 대안으로 물류 합리화가 필수 경영전략으로 확대되면서 물류의 위상을 크 게 변화시킬 것으로 기대된다. 이제 기업은 개별기업 하나의 역량만으로 평가되는 것이 아니고 공급사 슬내의 다른 기업들의 능력을 통한 공급사슬에 의해 평가되고 있다. 기업 의 글로벌화와 경쟁심화는 물류기능 중요성이 부각되고 있다. 경쟁우위 획 득과 물류활동을 관리하기 위한 수단으로 제 3자 물류에 대한 관심이 고조 되고 있다. 21세기 산업경쟁은 기업 간의 경쟁인 동시에 공급사슬 간의 경쟁이기도 하다. 이러한 전략의 일환으로 물류와 일부 및 전부를 외부의 전문기업체 에 아웃소싱하여 물류 효율화와 고객서비스의 증진을 기하고 있다. 2016년 이후 세계가 주목하고 있는 4차 산업혁명은 Iot(사물인터넷)을 중 심으로 기술을 융·복합을 통한 생산의 최적화를 구축하고 있다. 기존의 SCM(Supply Chain Management)은 비용감소에 초점을 두고 있다. 그러나 Green SCM은 제품 회수와 재활용, 녹색구매 등이 Green SCM에 해당된 다. 국제무역에서 환경규제는 당연한 것으로 판단된다. 본 연구는 4차 산업혁명을 맞이하여 Smart 물류 활성화에 대응하여 기 업의 성과를 극대화하는데 연구의 목적을 두고 있다. 연구방법으로 국내· 외 연구보고서와 학술논문, 최신 기사 등 온라인 자료 등 문헌조사를 실시 하였는데 항만 중심의 수출입 프로세스상 핵심적 이해관계자인 물류아웃소 싱을 하고 있는 화주기업을 중심으로 자료를 수집하였다. 분석과정에서 나타난 결론은 대기업과 중소기업 간의 3자 물류기업에 대 한 아웃소싱의 형태가 다른 점을 알 수 있다. 즉, 중소기업인 경우 단지 비 용측면에만 관심이 집중되고 그것이 계속 진행되었을 경우 3자 물류기업과 화주기업은 미래지향적인 관계형성이 어려울 수도 있다. 결국에는 지속적 인 투자가 이루어지지 않아 경쟁력을 상실할 수 있다. 따라서 상호신뢰를 기반으로 상생하는 기업문화가 요구된다.
기업의 글로벌화와 경쟁심화는 물류의 중요성이 부각되고 있으며, 기업 들은 경쟁우위 획득과 물류활동을 관리하기 위한 수단으로 물류아웃소싱과 3자 물류에 대한 관심이 고조되고 있다. 기업은 혁신에만 전념하고 그 이외의 기업활동은 아웃소싱 하는 것이 지 금까지의 경쟁력 확보에 관건이라 인식하였으나, 제품 자체만으로는 경쟁 우위의 한계에 부딪히면서 기업은 물류관리를 통한 경쟁우위 확보에 관심 을 기울이게 되었다. 즉 자사의 역량만으로는 국제경쟁에서 경쟁우위를 확 보하기가 어려워지고 있다. 이에 따라 기업들은 핵심 주력사업에만 전념하 고 그 이외의 부문은 외부기업에 위탁하는 즉, 아웃소싱 함으로써 비용절 감과 효율성 증진을 기하고 경쟁력을 확보할 수 있다. 이것이 기업의 경영 관리 기법으로 일반화되고 있다. 이에 따라 아웃소싱은 보다 활성화되고 있을 뿐만 아니라 공급사슬관리가 글로벌화 되면서 더욱 다양화되고 고도 화로 발전하고 있다. 글로벌 경쟁력 확보를 위하여 기업 간 협력의 필요성과 상생협력을 통한 동반 성장을 위해 기업인들의 노력에도 불구하고 현실적으로 기대이상의 성과를 내지 못하고 있는 실정이다. 우리나라의 경우 대기업 중심의 화주 기업들은 수직 통합적인 경영형태를 유지하고 있고, 영세한 물류기업들은 화주기업에 의존하는 하청거래 형태에서 크게 벗어나지 못하고 있는 실정 이다. 그러므로 3PL은 물류활동에서 자사의 물류시스템을 개혁하는데 큰 역할 을 할 것으로 기대된다. 3PL은 기업들이 고비용 저효율 경영활동을 극복할 대안으로 물류 합리화가 필수 경영전략으로 확대되면서 물류의 위상을 크 게 변화시킬 것으로 기대된다. 이제 기업은 개별기업 하나의 역량만으로 평가되는 것이 아니고 공급사 슬내의 다른 기업들의 능력을 통한 공급사슬에 의해 평가되고 있다. 기업 의 글로벌화와 경쟁심화는 물류기능 중요성이 부각되고 있다. 경쟁우위 획 득과 물류활동을 관리하기 위한 수단으로 제 3자 물류에 대한 관심이 고조 되고 있다. 21세기 산업경쟁은 기업 간의 경쟁인 동시에 공급사슬 간의 경쟁이기도 하다. 이러한 전략의 일환으로 물류와 일부 및 전부를 외부의 전문기업체 에 아웃소싱하여 물류 효율화와 고객서비스의 증진을 기하고 있다. 2016년 이후 세계가 주목하고 있는 4차 산업혁명은 Iot(사물인터넷)을 중 심으로 기술을 융·복합을 통한 생산의 최적화를 구축하고 있다. 기존의 SCM(Supply Chain Management)은 비용감소에 초점을 두고 있다. 그러나 Green SCM은 제품 회수와 재활용, 녹색구매 등이 Green SCM에 해당된 다. 국제무역에서 환경규제는 당연한 것으로 판단된다. 본 연구는 4차 산업혁명을 맞이하여 Smart 물류 활성화에 대응하여 기 업의 성과를 극대화하는데 연구의 목적을 두고 있다. 연구방법으로 국내· 외 연구보고서와 학술논문, 최신 기사 등 온라인 자료 등 문헌조사를 실시 하였는데 항만 중심의 수출입 프로세스상 핵심적 이해관계자인 물류아웃소 싱을 하고 있는 화주기업을 중심으로 자료를 수집하였다. 분석과정에서 나타난 결론은 대기업과 중소기업 간의 3자 물류기업에 대 한 아웃소싱의 형태가 다른 점을 알 수 있다. 즉, 중소기업인 경우 단지 비 용측면에만 관심이 집중되고 그것이 계속 진행되었을 경우 3자 물류기업과 화주기업은 미래지향적인 관계형성이 어려울 수도 있다. 결국에는 지속적 인 투자가 이루어지지 않아 경쟁력을 상실할 수 있다. 따라서 상호신뢰를 기반으로 상생하는 기업문화가 요구된다.
The increase in competition in the global market has made logistics a very important strategic factor. The technological advance in logistics industry put a strains on companies to have competitive advantages. Currently, the supply chain disruption many industries experience points t...
The increase in competition in the global market has made logistics a very important strategic factor. The technological advance in logistics industry put a strains on companies to have competitive advantages. Currently, the supply chain disruption many industries experience points to an importance of the supply chain management. The supply chain is a series of process where many stakeholders like shipper, trucker, container ship, port, workers are intertwined. The goal of this study finds managerial implications in the level of logistic outsourcing and vitalization of logistics outsourcing to a company. This research studies the effect of long term relationship between shipper and logistics provider in perspective of strategic outsourcing of logistics, which – so called last mile - in final contact with customer. This research analyzes the effect of long term relationship trust between shipper, which in basic logistic capability of logistic provider and logistic provider, the strategical outsourcing industry. Outsourcing is a popular way for firm to save costs which are related to logistics. The 4th industrial revolution brings us advanced technologies into the logistics industry like Cloud, Big data, and Artificial Intelligence and so on. Thus, whether the company adapt to new technology would decide which company has competitive advantage. It is expected that logistics outsourcing is getting common and companies are growing on outsourcing to save logistics related costs. Now, third party logistics (3PL) companies are playing an important role in transporting the cargo. However, as the new technologies are coming out, so called 4th part logistics (4PL) is introduced. And it is expected that the total outsourcing solution in supply chain would be offered. The capability of logistics firm in comprised of resource capability, information capability and operation capability and as for trust factor, additional service, communication and information security in comprised and for customer satisfaction factor that represents long term goal, comprises of relationship maintenance and relationship enrichment. Although the most important factor of logistic outsourcing relationship in long term is co-operation relationship, previous research focus only on logistic performance and approach long term aim in comprehensive meaning. Therefore, this study tries to investigate factors that might influence the long term relationship between logistic and shipper. Also this paper addresses problems why the difference between well performed and poor performed firm gets wider. And this study present the issues arising from small-medium logistics firms who can not have price competitiveness against large logistics firms. The study include a literature review on logistics outsourcing. Also, the implications of the 4th industrial revolution on logistics industry are addressed. It is described how ICT related technologies and SCM might bring the changes to the logistics industry. For empirical test, this study, first, tries to find the causal relationship between the determinants of logistics outsourcing and level of logistics outsourcing, the relationship between the level of outsourcing and performance of companies. This research uses survey to find the factors affecting level of outsourcing and performance of companies. The questionnaire was distributed to those who work at logistics industry. And then the structural equation model which is more advanced regression analysis is employed in this study. Expected benefits including policy contribution in follow. This study prepares the basic data to establish the digital supply chain by identifying the key stakeholders of points-centered import / export logistic, their tasks and participants who directly exchange data / information though this study.
The increase in competition in the global market has made logistics a very important strategic factor. The technological advance in logistics industry put a strains on companies to have competitive advantages. Currently, the supply chain disruption many industries experience points to an importance of the supply chain management. The supply chain is a series of process where many stakeholders like shipper, trucker, container ship, port, workers are intertwined. The goal of this study finds managerial implications in the level of logistic outsourcing and vitalization of logistics outsourcing to a company. This research studies the effect of long term relationship between shipper and logistics provider in perspective of strategic outsourcing of logistics, which – so called last mile - in final contact with customer. This research analyzes the effect of long term relationship trust between shipper, which in basic logistic capability of logistic provider and logistic provider, the strategical outsourcing industry. Outsourcing is a popular way for firm to save costs which are related to logistics. The 4th industrial revolution brings us advanced technologies into the logistics industry like Cloud, Big data, and Artificial Intelligence and so on. Thus, whether the company adapt to new technology would decide which company has competitive advantage. It is expected that logistics outsourcing is getting common and companies are growing on outsourcing to save logistics related costs. Now, third party logistics (3PL) companies are playing an important role in transporting the cargo. However, as the new technologies are coming out, so called 4th part logistics (4PL) is introduced. And it is expected that the total outsourcing solution in supply chain would be offered. The capability of logistics firm in comprised of resource capability, information capability and operation capability and as for trust factor, additional service, communication and information security in comprised and for customer satisfaction factor that represents long term goal, comprises of relationship maintenance and relationship enrichment. Although the most important factor of logistic outsourcing relationship in long term is co-operation relationship, previous research focus only on logistic performance and approach long term aim in comprehensive meaning. Therefore, this study tries to investigate factors that might influence the long term relationship between logistic and shipper. Also this paper addresses problems why the difference between well performed and poor performed firm gets wider. And this study present the issues arising from small-medium logistics firms who can not have price competitiveness against large logistics firms. The study include a literature review on logistics outsourcing. Also, the implications of the 4th industrial revolution on logistics industry are addressed. It is described how ICT related technologies and SCM might bring the changes to the logistics industry. For empirical test, this study, first, tries to find the causal relationship between the determinants of logistics outsourcing and level of logistics outsourcing, the relationship between the level of outsourcing and performance of companies. This research uses survey to find the factors affecting level of outsourcing and performance of companies. The questionnaire was distributed to those who work at logistics industry. And then the structural equation model which is more advanced regression analysis is employed in this study. Expected benefits including policy contribution in follow. This study prepares the basic data to establish the digital supply chain by identifying the key stakeholders of points-centered import / export logistic, their tasks and participants who directly exchange data / information though this study.
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