4차 산업혁명에 대비한 해운·항만산업의 경쟁력 강화방안에 관한 연구 A Study on Strategies of Strengthening Competitiveness of Shipping and Logistics Industries in the 4th Industrial Revolution Era원문보기
해상과 육상운송 사이에서 연결점 역할을 하는 항만은 생산, 거래, 물 류 및 정보교류의 플랫폼으로 각 항만을 교차하는 글로벌 공급사슬 상 연결고리 역할을 하고 있다. 항만은 선주와 화주 간에 원활한 역할을 하여야 하며, 출발지와 도착지는 국가 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 특히 4차 산업혁명을 맞이하여 날로 치열해지는 물류 경쟁에서 수익성 강화와 효율적인 ...
해상과 육상운송 사이에서 연결점 역할을 하는 항만은 생산, 거래, 물 류 및 정보교류의 플랫폼으로 각 항만을 교차하는 글로벌 공급사슬 상 연결고리 역할을 하고 있다. 항만은 선주와 화주 간에 원활한 역할을 하여야 하며, 출발지와 도착지는 국가 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 특히 4차 산업혁명을 맞이하여 날로 치열해지는 물류 경쟁에서 수익성 강화와 효율적인 경영성과를 위한 경쟁력 강화방안이 절실해지면서 해 운․항만구축요인의 중요성이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 4차 산업혁명에 대비하기 위해 해운․항만구축요 인(운송 인프라 구축, 항만 코피티션 구축, 항만 클러스터 구축, 운송 서 비스구축)이 경영성과(효율성, 신뢰성, 신속성)에 긍정적인 영향을 미친 다는 구조적 관계의 가설을 설정하였다. 또한, 해운․항만구축요인과 경 영성과의 관계에서 정부의 직접지원정책과 간접지원정책에 따라 조절 효과가 존재하는지 확인하기 위한 가설을 설정하였으며, 실증분석을 통 해 검증하였다. 본 연구는 서울, 부산, 인천지역에 소재한 해운․항만 관련 회사와 해 운․항만 관련 기관을 대상으로 2020년 9월 1일부터 11월 30일까지 약 3개월간 설문 조사하였으며, 276(92.0%)부의 설문지를 최종 분석에 사 용하였다. 본 연구의 모형 및 연구의 가설을 토대로 구조방정식 모형 (Structural Equation Modelling; SEM)검증과 조절 효과검증을 실시하 였다.본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 해운․항만구축요인 중 운송 인프라 구축은 경영성과(효율성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 해운․항만구축요인 중 항만 코피티션 구축은 경영성과(효율성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 해운․항만구축요인 중 항만 클러스터 구축은 경영성과(신뢰성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 해운․항만구축요인 중 운송 서비스구축은 경영성과(효율성, 신 뢰성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 해운․항만구축요인과 경영성과의 인과관계에서 정부의 직접 지원정책은 부분적으로 유의한 조절 효과가 존재하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 해운․항만구축요인과 경영성과의 인과관계에서 정부의 간접지원정책은 부분적으로 유의한 조절 효과가 존재하는 것으로 나타 났다. 본 연구에서는 해운․항만산업에서 경쟁력과 경영성과를 향상하기 위 해서는 해운․항만구축요인이 우선하여 선행되어야 함을 확인하였다. 한국은 무역의 의존도가 높고, 수출주도형 경제 상황에서 항만이 활성 화되어야 해운이 발달하고, 해운이 발달하게 되면 무역이 활성화된다. 따라서 자원이 부족한 한국에서는 앞으로의 무역 활성화에 최선을 다하 여야 할 것으로 생각한다.
해상과 육상운송 사이에서 연결점 역할을 하는 항만은 생산, 거래, 물 류 및 정보교류의 플랫폼으로 각 항만을 교차하는 글로벌 공급사슬 상 연결고리 역할을 하고 있다. 항만은 선주와 화주 간에 원활한 역할을 하여야 하며, 출발지와 도착지는 국가 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 특히 4차 산업혁명을 맞이하여 날로 치열해지는 물류 경쟁에서 수익성 강화와 효율적인 경영성과를 위한 경쟁력 강화방안이 절실해지면서 해 운․항만구축요인의 중요성이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 4차 산업혁명에 대비하기 위해 해운․항만구축요 인(운송 인프라 구축, 항만 코피티션 구축, 항만 클러스터 구축, 운송 서 비스구축)이 경영성과(효율성, 신뢰성, 신속성)에 긍정적인 영향을 미친 다는 구조적 관계의 가설을 설정하였다. 또한, 해운․항만구축요인과 경 영성과의 관계에서 정부의 직접지원정책과 간접지원정책에 따라 조절 효과가 존재하는지 확인하기 위한 가설을 설정하였으며, 실증분석을 통 해 검증하였다. 본 연구는 서울, 부산, 인천지역에 소재한 해운․항만 관련 회사와 해 운․항만 관련 기관을 대상으로 2020년 9월 1일부터 11월 30일까지 약 3개월간 설문 조사하였으며, 276(92.0%)부의 설문지를 최종 분석에 사 용하였다. 본 연구의 모형 및 연구의 가설을 토대로 구조방정식 모형 (Structural Equation Modelling; SEM)검증과 조절 효과검증을 실시하 였다.본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 해운․항만구축요인 중 운송 인프라 구축은 경영성과(효율성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 해운․항만구축요인 중 항만 코피티션 구축은 경영성과(효율성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 해운․항만구축요인 중 항만 클러스터 구축은 경영성과(신뢰성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 해운․항만구축요인 중 운송 서비스구축은 경영성과(효율성, 신 뢰성, 신속성)에 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 해운․항만구축요인과 경영성과의 인과관계에서 정부의 직접 지원정책은 부분적으로 유의한 조절 효과가 존재하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 해운․항만구축요인과 경영성과의 인과관계에서 정부의 간접지원정책은 부분적으로 유의한 조절 효과가 존재하는 것으로 나타 났다. 본 연구에서는 해운․항만산업에서 경쟁력과 경영성과를 향상하기 위 해서는 해운․항만구축요인이 우선하여 선행되어야 함을 확인하였다. 한국은 무역의 의존도가 높고, 수출주도형 경제 상황에서 항만이 활성 화되어야 해운이 발달하고, 해운이 발달하게 되면 무역이 활성화된다. 따라서 자원이 부족한 한국에서는 앞으로의 무역 활성화에 최선을 다하 여야 할 것으로 생각한다.
The changing nature of global economy that is becoming increasingly transformed by new, digital technologies is creating a new set of challenges for governments and businesses. The economic effects of COVID-19 have been broadly categorized into supply and demand effects. Supply effec...
The changing nature of global economy that is becoming increasingly transformed by new, digital technologies is creating a new set of challenges for governments and businesses. The economic effects of COVID-19 have been broadly categorized into supply and demand effects. Supply effects result from the loss of working hours, and decline in aggregate demand results from the decline in income due to unemployment associated with lockdown. With the advance of technology related to the 4th Industrial Revolution, The rise of ESG factors in the global economy has inevitable implications on the shipping & logistics industry.. The G20 meeting in Glasgow, U.K. in October 2021 discussed the need to reduce the level of the carbon emission due to climate change crisis. On January 1, 2020, the International Maritime Organization (IMO) will impose new emissions standards designed to significantly curb pollution produced by the world's ships. The logistics industry also faces ever changing circumstance that has the logistics industry and shippers adapt to the new economic and technological world. The shippers and logistics industry are vulnerable to risk of policy change because a country undergoes a policy change due to a variety of factors. The purpose of this empirical study is to identify and evaluate the causal relationship between shipping/port construction factors and transportation infrastructure factors that affect logistics performance. The results of the analysis are as follows: First, among shipping/port construction factors, transportation infrastructure factors were found to have a significant positive (+) effect on efficiency and promptness. This confirmed that transportation infrastructure factors such as the will and enthusiasm for infrastructure construction and hub port construction is important leading factors to improve efficiency and promptness in terms of business value and outcomes. In addition, it revealed that port copetition construction factors such as the will to establish port copetiton and efficiency do the same. Second, among shipping/port construction factors, the port cluster construction factor showed a significant positive (+) effect on reliability and promptness. It is considered that transportation service establishment is essential to increase business performance of a company, and transportation service establishment factors must be preceded to develop balanced related industries in preparation in the fourth industrial revolution. Third, as a result of examining the moderation effect, on the relationship between shipping/port construction factors and business performance, hypotheses H5-1 and H5-8 were adopted. This revealed that there was a significant moderating effect depending on the group with high and low government direct support policies. As a direct support policy of the government increases , so does the will and enthusiasm for infrastructure construction, which means that net profit, return on investment, and market share improve. It can be interpreted that the management performance is improved due to the enhancement of shipping/port construction capability. Finally, as as a result of examining the moderation effect, it showed that there was a significant moderating effect depending on the group with high and low government indirect support polices. The hypotheses H6-3 and H6-6 were adopted. This means that the efficient operation and promptness of shipping and port establishment will increase due to government’s indirect support policy. It is also interpreted as an increase in business performance.
The changing nature of global economy that is becoming increasingly transformed by new, digital technologies is creating a new set of challenges for governments and businesses. The economic effects of COVID-19 have been broadly categorized into supply and demand effects. Supply effects result from the loss of working hours, and decline in aggregate demand results from the decline in income due to unemployment associated with lockdown. With the advance of technology related to the 4th Industrial Revolution, The rise of ESG factors in the global economy has inevitable implications on the shipping & logistics industry.. The G20 meeting in Glasgow, U.K. in October 2021 discussed the need to reduce the level of the carbon emission due to climate change crisis. On January 1, 2020, the International Maritime Organization (IMO) will impose new emissions standards designed to significantly curb pollution produced by the world's ships. The logistics industry also faces ever changing circumstance that has the logistics industry and shippers adapt to the new economic and technological world. The shippers and logistics industry are vulnerable to risk of policy change because a country undergoes a policy change due to a variety of factors. The purpose of this empirical study is to identify and evaluate the causal relationship between shipping/port construction factors and transportation infrastructure factors that affect logistics performance. The results of the analysis are as follows: First, among shipping/port construction factors, transportation infrastructure factors were found to have a significant positive (+) effect on efficiency and promptness. This confirmed that transportation infrastructure factors such as the will and enthusiasm for infrastructure construction and hub port construction is important leading factors to improve efficiency and promptness in terms of business value and outcomes. In addition, it revealed that port copetition construction factors such as the will to establish port copetiton and efficiency do the same. Second, among shipping/port construction factors, the port cluster construction factor showed a significant positive (+) effect on reliability and promptness. It is considered that transportation service establishment is essential to increase business performance of a company, and transportation service establishment factors must be preceded to develop balanced related industries in preparation in the fourth industrial revolution. Third, as a result of examining the moderation effect, on the relationship between shipping/port construction factors and business performance, hypotheses H5-1 and H5-8 were adopted. This revealed that there was a significant moderating effect depending on the group with high and low government direct support policies. As a direct support policy of the government increases , so does the will and enthusiasm for infrastructure construction, which means that net profit, return on investment, and market share improve. It can be interpreted that the management performance is improved due to the enhancement of shipping/port construction capability. Finally, as as a result of examining the moderation effect, it showed that there was a significant moderating effect depending on the group with high and low government indirect support polices. The hypotheses H6-3 and H6-6 were adopted. This means that the efficient operation and promptness of shipping and port establishment will increase due to government’s indirect support policy. It is also interpreted as an increase in business performance.
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