디지털 미디어 발달로 인해 현대의 텍스트는 문자 외 그림, 사진, 음악, 영상 등 다양한 양식이 결합하는 복합양식 텍스트(multimodal text)로 의미를 전달하게 되었다. 본 연구는 복합양식 텍스트에 대한 청소년 독자의 해석양상을 밝히고 교육적 시사점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 복합양식 텍스트 특징을 잘 반영하고 있는 포스트모던 그림책을 활용하였다. 본 연구는 청소년 8명을 대상으로 7회에 걸쳐 사고 구술을 활용한 그림책 읽기 프로그램 진행하였다. 그리고 글 중심적 해석 양상, 그림 중심적 해석 양상, 글 그림 통합적 해석 양상 해석 이렇게 세 가지 관점으로 접근하여 해석양상을 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 글 중심적 해석 양상에서는 글의 의미를 중심으로 그림의 의미를 한정하는 위계적인 모습을 보였다. 이를 바탕으로 글의 의미 정보가 그림 의미 정보를 정박(ancrage), 예시(illustration), 차단(...
디지털 미디어 발달로 인해 현대의 텍스트는 문자 외 그림, 사진, 음악, 영상 등 다양한 양식이 결합하는 복합양식 텍스트(multimodal text)로 의미를 전달하게 되었다. 본 연구는 복합양식 텍스트에 대한 청소년 독자의 해석양상을 밝히고 교육적 시사점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 복합양식 텍스트 특징을 잘 반영하고 있는 포스트모던 그림책을 활용하였다. 본 연구는 청소년 8명을 대상으로 7회에 걸쳐 사고 구술을 활용한 그림책 읽기 프로그램 진행하였다. 그리고 글 중심적 해석 양상, 그림 중심적 해석 양상, 글 그림 통합적 해석 양상 해석 이렇게 세 가지 관점으로 접근하여 해석양상을 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 글 중심적 해석 양상에서는 글의 의미를 중심으로 그림의 의미를 한정하는 위계적인 모습을 보였다. 이를 바탕으로 글의 의미 정보가 그림 의미 정보를 정박(ancrage), 예시(illustration), 차단(suspension)하는 모습을 보였다. 상보적 관계 그림책에서 글과 그림을 독립적으로 인식해 내용 파악과 이해에 실패하였다. 아이러니 관계와 병치 대위 관계 그림책에서 글과 그림의 결합으로 인해 생성되는 의미를 파악하지 못하였다. 이로 인해 사실적 이해의 해석 빈도가 높았으나 추론적 이해에 대한 해석 빈도는 낮았다. 둘째, 그림 중심적 해석 양상에서는 그림의 의미를 중심으로 글이 의미를 한정하는 위계적 모습을 보였다. 이에 역정박, 예시, 차단하는 모습을 보였다. 상보적 관계 그림책에서 글 정보 대신 그림 정보에 참조적(문화적)코드를 반영하여 해석하였다. 아이러니와 병치 관계에서는 그림 의미 정보를 통해 텍스트 빈틈을 채웠다. 이로 추론적 이해 내용의 해석 빈도가 높았다. 셋째, 글 그림 통합적 해석 양상에서는 글과 그림이 상호작용하여 의미를 해석하는 병렬적 모습을 보였다. 청소년 독자들은 글과 그림의 의미 정보들을 상호 의존하는 중계(relais), 상승(promotion)하는 모습을 보였다. 이 과정에서 정박과 역정박 해석 모습은 나타나지 않았다. 글 그림 통합적 해석 양상에서 청소년 독자들은 텍스트 내적 의미 정보 뿐 아니라 개인의 경험, 배경 지식을 해석에 활용하는 모습을 보였다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 그림을 리터러시의 대상으로 인식하고 이를 읽어낼 수 있는 시각적 문해력 교육이 필요하다. 그림의 의미 정보를 수용하지 못했을 경우 내용 파악과 내포적 의미 추론에 어려움을 겪었다. 이를 통해 시각적 문해력이 복합양식 텍스트 해석에 중요한 역량임을 알 수 있었다. 둘째, 포스트모던 그림책은 복합양식 텍스트 읽기 교육에 좋은 자료가 될 수 있다. 포스트모던 그림책의 비선형적이고 다층적인 서술 구조이다. 프로그램이 진행되면서 청소년 독자들은 그림책의 복잡한 서술 구조를 이해하고 글과 그림이 글과 그림의 결합 양식을 인식하는 모습을 보였다. 이를 복합양식 텍스트 의미 구성 과정을 학습할 수 있다. 셋째, 복합양식 텍스트에 대한 단계적이고 체계적인 교육이 필요하다. 프로그램 초기 청소년 독자들은 해석 과정에서 난관에 직면하였을 때 해결 전략이 나타나지 않았다. 하지만 프로그램이 진행될수록 그림을 읽을 수 있는 양식으로 받아들이고 글과 그림의 관계를 해석 자원으로 활용하였다. 이를 통해 복합양식 텍스트도 문자처럼 체계적인 교육을 통하여 고등 수준으로 신장할 수 있음을 확인하였다. 본 연구는 7주 라는 짧은 기간 동안 8명의 청소년 독자를 대상으로 하였기에 그 결과를 일반화하기 어렵다는 제한이 있다. 하지만 복합양식 텍스트에 대한 청소년 독자의 해석 양상을 세세하게 관찰한 내용은 앞으로 복합양식 텍스트 구체적인 교육 방안을 논의하는데 기초 자료가 되는 것에 그 의의가 있다.
주제어: 복합양식 텍스트, 포스트모던 그림책, 글과 그림과의 관계, 상보적 관계, 아이러니 관계, 병치 대위 관계, 청소년 독자
디지털 미디어 발달로 인해 현대의 텍스트는 문자 외 그림, 사진, 음악, 영상 등 다양한 양식이 결합하는 복합양식 텍스트(multimodal text)로 의미를 전달하게 되었다. 본 연구는 복합양식 텍스트에 대한 청소년 독자의 해석양상을 밝히고 교육적 시사점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 복합양식 텍스트 특징을 잘 반영하고 있는 포스트모던 그림책을 활용하였다. 본 연구는 청소년 8명을 대상으로 7회에 걸쳐 사고 구술을 활용한 그림책 읽기 프로그램 진행하였다. 그리고 글 중심적 해석 양상, 그림 중심적 해석 양상, 글 그림 통합적 해석 양상 해석 이렇게 세 가지 관점으로 접근하여 해석양상을 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 글 중심적 해석 양상에서는 글의 의미를 중심으로 그림의 의미를 한정하는 위계적인 모습을 보였다. 이를 바탕으로 글의 의미 정보가 그림 의미 정보를 정박(ancrage), 예시(illustration), 차단(suspension)하는 모습을 보였다. 상보적 관계 그림책에서 글과 그림을 독립적으로 인식해 내용 파악과 이해에 실패하였다. 아이러니 관계와 병치 대위 관계 그림책에서 글과 그림의 결합으로 인해 생성되는 의미를 파악하지 못하였다. 이로 인해 사실적 이해의 해석 빈도가 높았으나 추론적 이해에 대한 해석 빈도는 낮았다. 둘째, 그림 중심적 해석 양상에서는 그림의 의미를 중심으로 글이 의미를 한정하는 위계적 모습을 보였다. 이에 역정박, 예시, 차단하는 모습을 보였다. 상보적 관계 그림책에서 글 정보 대신 그림 정보에 참조적(문화적)코드를 반영하여 해석하였다. 아이러니와 병치 관계에서는 그림 의미 정보를 통해 텍스트 빈틈을 채웠다. 이로 추론적 이해 내용의 해석 빈도가 높았다. 셋째, 글 그림 통합적 해석 양상에서는 글과 그림이 상호작용하여 의미를 해석하는 병렬적 모습을 보였다. 청소년 독자들은 글과 그림의 의미 정보들을 상호 의존하는 중계(relais), 상승(promotion)하는 모습을 보였다. 이 과정에서 정박과 역정박 해석 모습은 나타나지 않았다. 글 그림 통합적 해석 양상에서 청소년 독자들은 텍스트 내적 의미 정보 뿐 아니라 개인의 경험, 배경 지식을 해석에 활용하는 모습을 보였다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 그림을 리터러시의 대상으로 인식하고 이를 읽어낼 수 있는 시각적 문해력 교육이 필요하다. 그림의 의미 정보를 수용하지 못했을 경우 내용 파악과 내포적 의미 추론에 어려움을 겪었다. 이를 통해 시각적 문해력이 복합양식 텍스트 해석에 중요한 역량임을 알 수 있었다. 둘째, 포스트모던 그림책은 복합양식 텍스트 읽기 교육에 좋은 자료가 될 수 있다. 포스트모던 그림책의 비선형적이고 다층적인 서술 구조이다. 프로그램이 진행되면서 청소년 독자들은 그림책의 복잡한 서술 구조를 이해하고 글과 그림이 글과 그림의 결합 양식을 인식하는 모습을 보였다. 이를 복합양식 텍스트 의미 구성 과정을 학습할 수 있다. 셋째, 복합양식 텍스트에 대한 단계적이고 체계적인 교육이 필요하다. 프로그램 초기 청소년 독자들은 해석 과정에서 난관에 직면하였을 때 해결 전략이 나타나지 않았다. 하지만 프로그램이 진행될수록 그림을 읽을 수 있는 양식으로 받아들이고 글과 그림의 관계를 해석 자원으로 활용하였다. 이를 통해 복합양식 텍스트도 문자처럼 체계적인 교육을 통하여 고등 수준으로 신장할 수 있음을 확인하였다. 본 연구는 7주 라는 짧은 기간 동안 8명의 청소년 독자를 대상으로 하였기에 그 결과를 일반화하기 어렵다는 제한이 있다. 하지만 복합양식 텍스트에 대한 청소년 독자의 해석 양상을 세세하게 관찰한 내용은 앞으로 복합양식 텍스트 구체적인 교육 방안을 논의하는데 기초 자료가 되는 것에 그 의의가 있다.
주제어: 복합양식 텍스트, 포스트모던 그림책, 글과 그림과의 관계, 상보적 관계, 아이러니 관계, 병치 대위 관계, 청소년 독자
Due to the development of digital media, modern text has become a multimodal text which does not only represent text but combines various formats, such as pictures, photographs, music, and videos. The purpose of this study is to reveal the interpretation aspects of adolescent readers on multimodal t...
Due to the development of digital media, modern text has become a multimodal text which does not only represent text but combines various formats, such as pictures, photographs, music, and videos. The purpose of this study is to reveal the interpretation aspects of adolescent readers on multimodal test and to propose educational implications. To this end, a postmodern picture book was used which well reflects the characteristics of multimodal text. This study conducted a picture book reading program using think-aloud technique for 8 adolescents 7 times. In addition, the interpretation aspects was analyzed by approaching from three perspectives; text-centered interpretation, picture-centered interpretation, and text-picture integrated interpretation. The results obtained through this study are as follow; First, in the aspect of text-oriented interpretation, there was a hierarchical appearance that limited the meaning of the picture, focusing on the meaning of the text. Based on this, the semantic information of the text showed an appearance of ancrage, illustration, and suspension the pictorial semantic information of the picture. In the complementary relationship picture book, the text and picture were independently recognized and failed to grasp and understand the content. In the picture book of the irony relationship and the juxtaposition subrogation relationship, the meaning generated by the combination of text and pictures was not grasped. For this reason, the frequency of interpretation of factual understanding was high, but the frequency of interpretation of inference understanding was low. Second, in the aspect of picture-oriented interpretation, the text showed a hierarchical appearance that limited the meaning of the picture. Accordingly, it showed reverse anchoring, example, and blocking. In the complementary relationship picture book, instead of the text information, it was interpreted by reflecting the reference (cultural) code in the picture information. In the relationship between irony and juxtaposition, the text gap was filled through picture meaning information. As a result, the frequency of interpretation of the content of inference understanding was high. Third, in the aspect of integrated interpretation of the text picture, as the text and the painting interacted, interpreted the meaning in parallel. Adolescent readers showed relais and promotion in which the meaning information of the text and the picture were mutually dependent. In this process, there was no appearance of interpretation of anchorage and reverse anchorage. In the aspect of integrated interpretation of the text picture, adolescent readers showed using not only the information on the internal meaning of the text but also individual experiences and background knowledge for interpretation.
Through the results of this study, the following conclusions could be reached. Firstly, the visual literacy education is needed to acknowledge and read the picture as the subject for literacy. If the semantic information of the picture was not accepted, they faced difficulty to grasp the content and to infer the implicit meaning. Through this, it was found that visual literacy is an important competency in interpreting multimodal text. Secondly, post-modern picture books can be good materials for education of reading multimodal text, since it has nonlinear and multilayered narrative structure. As the program continued, adolescent readers understood the complex narrative structure of picture books and recognized the combined style of text and painting. Through this, it can be used for the education of constructing the meaning of the multimodal text. Third, step-by-step and systematic education on Multimodal text is needed. In the early days of the program, adolescent readers did not see a solution strategy when faced with difficulties in the interpretation process. However, as the program progressed, it was accepted as a aspects in which pictures could be read and the relationship between text and painting was used as a resource for interpretation. Through this, it was confirmed that Multimodal text can also be extended to a high level through systematic education like letters. This study has a limitation in that it is difficult to generalize the results since it targeted 8 adolescent readers for a short period of time; 7 weeks. However, it is meaningful that the detailed observation of the interpretation aspects of adolescent readers on the multimodal text will be the basic data for discussing specific educational plans for the multimodal text in the future.
Keywords: multimodal text, postmodern picture book, relationship between text and picture, complementary relationship, irony relationship, juxtaposition subrogation relationship, adolescent readers.
Due to the development of digital media, modern text has become a multimodal text which does not only represent text but combines various formats, such as pictures, photographs, music, and videos. The purpose of this study is to reveal the interpretation aspects of adolescent readers on multimodal test and to propose educational implications. To this end, a postmodern picture book was used which well reflects the characteristics of multimodal text. This study conducted a picture book reading program using think-aloud technique for 8 adolescents 7 times. In addition, the interpretation aspects was analyzed by approaching from three perspectives; text-centered interpretation, picture-centered interpretation, and text-picture integrated interpretation. The results obtained through this study are as follow; First, in the aspect of text-oriented interpretation, there was a hierarchical appearance that limited the meaning of the picture, focusing on the meaning of the text. Based on this, the semantic information of the text showed an appearance of ancrage, illustration, and suspension the pictorial semantic information of the picture. In the complementary relationship picture book, the text and picture were independently recognized and failed to grasp and understand the content. In the picture book of the irony relationship and the juxtaposition subrogation relationship, the meaning generated by the combination of text and pictures was not grasped. For this reason, the frequency of interpretation of factual understanding was high, but the frequency of interpretation of inference understanding was low. Second, in the aspect of picture-oriented interpretation, the text showed a hierarchical appearance that limited the meaning of the picture. Accordingly, it showed reverse anchoring, example, and blocking. In the complementary relationship picture book, instead of the text information, it was interpreted by reflecting the reference (cultural) code in the picture information. In the relationship between irony and juxtaposition, the text gap was filled through picture meaning information. As a result, the frequency of interpretation of the content of inference understanding was high. Third, in the aspect of integrated interpretation of the text picture, as the text and the painting interacted, interpreted the meaning in parallel. Adolescent readers showed relais and promotion in which the meaning information of the text and the picture were mutually dependent. In this process, there was no appearance of interpretation of anchorage and reverse anchorage. In the aspect of integrated interpretation of the text picture, adolescent readers showed using not only the information on the internal meaning of the text but also individual experiences and background knowledge for interpretation.
Through the results of this study, the following conclusions could be reached. Firstly, the visual literacy education is needed to acknowledge and read the picture as the subject for literacy. If the semantic information of the picture was not accepted, they faced difficulty to grasp the content and to infer the implicit meaning. Through this, it was found that visual literacy is an important competency in interpreting multimodal text. Secondly, post-modern picture books can be good materials for education of reading multimodal text, since it has nonlinear and multilayered narrative structure. As the program continued, adolescent readers understood the complex narrative structure of picture books and recognized the combined style of text and painting. Through this, it can be used for the education of constructing the meaning of the multimodal text. Third, step-by-step and systematic education on Multimodal text is needed. In the early days of the program, adolescent readers did not see a solution strategy when faced with difficulties in the interpretation process. However, as the program progressed, it was accepted as a aspects in which pictures could be read and the relationship between text and painting was used as a resource for interpretation. Through this, it was confirmed that Multimodal text can also be extended to a high level through systematic education like letters. This study has a limitation in that it is difficult to generalize the results since it targeted 8 adolescent readers for a short period of time; 7 weeks. However, it is meaningful that the detailed observation of the interpretation aspects of adolescent readers on the multimodal text will be the basic data for discussing specific educational plans for the multimodal text in the future.
Keywords: multimodal text, postmodern picture book, relationship between text and picture, complementary relationship, irony relationship, juxtaposition subrogation relationship, adolescent readers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.