본 연구의 목적은 심리적 문제를 해소하기 위해 심리상담을 경험한 청각장애인이 심리상담을 통해 어떠한 경험을 하는지 현상학적으로 탐구함으로써 그 경험의 본질을 이해하기 위함이다. 청각장애인의 심리상담에 대한 필요성은 청각장애인 복지 현장에서 끊임없이 제기되고 있으나, 청각장애인의 심리상담이 진행되는 데에는 다양한 한계가 있고, 이를 위한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 청각장애인의 심리상담 경험을 현상학적 연구를 통해 밝힘으로써 청각장애인 심리상담에 관한 기초자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 청각장애인 복지기관에 심리상담 경험이 있는 청각장애인의 면담을 요청하여 심층 면담을 진행하였다. 심층 면담은 참여자들의 동의를 거쳐 녹음, 녹화된 자료를 축어록으로 변환하였으며, 청각장애인의 의사소통 방법에 따라 수어 동영상으로 녹화된 축어록 자료에 대해서는 국가공인 수어 통역사에게 틀림이 없음을 확인하였다. 이 연구에서 도출된 청각장애인의 심리상담 경험에 관한 7개의 구성요소를 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째 구성요소는 ‘상담이 절실했던 이유’로 참여자들이 다양한 심리적 문제로 인해 심리상담을 시작하고자 하는 필요성을 스스로 결정하고 인식하는 과정이다. 이전까지 청각장애인은 생활 전반, 사회적 편견을 통해 여러 문제를 겪어왔음은 물론, 청각장애로 인하여 사회관계의 형성이 제한적이며, 그 좁은 사회관계 안에서도 파생되어왔던 문제들로 불안과 우울 등의 부정적 감정이 무뎌져 있었다는 것을 알게 되었다. 이에 기존의 문제 해결 중심의 복지상담을 통해 해결해왔던 기존의 방식을 탈피하여 심리상담이라는 새로운 도전을 시작하였다. 두 번째 구성요소는 ‘멀게만 느껴지는 상담’으로, 청각장애의 특성과 의사소통의 어려움으로 인해 상담을 거부당한 경험과 누군가의 도움 없이는 진행되기 어려운 상담으로 인한 수어 통역이나 자막 지원 등의 불편함, 상담 비용의 부담으로 인해 심리상담이 쉽게 접근하기 어려운 것이라는 인식을 하게 되기에 충분했다. 세 번째 구성요소는 ‘상담에 열리지 않는 마음’이다. 참여자들은 다양한 의사소통 방식을 갖고 있으며, 이로 인한 의사소통의 한계로 인한 상담의 한계, 상담자와의 지연된 ...
청각장애인의 심리상담 경험에 관한 현상학적 연구
본 연구의 목적은 심리적 문제를 해소하기 위해 심리상담을 경험한 청각장애인이 심리상담을 통해 어떠한 경험을 하는지 현상학적으로 탐구함으로써 그 경험의 본질을 이해하기 위함이다. 청각장애인의 심리상담에 대한 필요성은 청각장애인 복지 현장에서 끊임없이 제기되고 있으나, 청각장애인의 심리상담이 진행되는 데에는 다양한 한계가 있고, 이를 위한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 청각장애인의 심리상담 경험을 현상학적 연구를 통해 밝힘으로써 청각장애인 심리상담에 관한 기초자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 청각장애인 복지기관에 심리상담 경험이 있는 청각장애인의 면담을 요청하여 심층 면담을 진행하였다. 심층 면담은 참여자들의 동의를 거쳐 녹음, 녹화된 자료를 축어록으로 변환하였으며, 청각장애인의 의사소통 방법에 따라 수어 동영상으로 녹화된 축어록 자료에 대해서는 국가공인 수어 통역사에게 틀림이 없음을 확인하였다. 이 연구에서 도출된 청각장애인의 심리상담 경험에 관한 7개의 구성요소를 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째 구성요소는 ‘상담이 절실했던 이유’로 참여자들이 다양한 심리적 문제로 인해 심리상담을 시작하고자 하는 필요성을 스스로 결정하고 인식하는 과정이다. 이전까지 청각장애인은 생활 전반, 사회적 편견을 통해 여러 문제를 겪어왔음은 물론, 청각장애로 인하여 사회관계의 형성이 제한적이며, 그 좁은 사회관계 안에서도 파생되어왔던 문제들로 불안과 우울 등의 부정적 감정이 무뎌져 있었다는 것을 알게 되었다. 이에 기존의 문제 해결 중심의 복지상담을 통해 해결해왔던 기존의 방식을 탈피하여 심리상담이라는 새로운 도전을 시작하였다. 두 번째 구성요소는 ‘멀게만 느껴지는 상담’으로, 청각장애의 특성과 의사소통의 어려움으로 인해 상담을 거부당한 경험과 누군가의 도움 없이는 진행되기 어려운 상담으로 인한 수어 통역이나 자막 지원 등의 불편함, 상담 비용의 부담으로 인해 심리상담이 쉽게 접근하기 어려운 것이라는 인식을 하게 되기에 충분했다. 세 번째 구성요소는 ‘상담에 열리지 않는 마음’이다. 참여자들은 다양한 의사소통 방식을 갖고 있으며, 이로 인한 의사소통의 한계로 인한 상담의 한계, 상담자와의 지연된 라포 형성, 상담실의 외부 환경으로 인한 비밀유지의 우려, 심리 탐색의 다양한 장애물, 많지 않은 청각장애인 상담자에 대한 고정관념으로 쉽게 상담에 빠져들기 어려운 경험을 하였다. 네 번째 구성요소는 ‘상담의 삼각관계’이다. 이는 청각장애인 심리상담 현장에서 필수적으로 참여하는 수어 통역사에 대한 높은 의존도, 오랜 라포 형성이 되어있는 사회복지사와는 다른 전문상담자에 대한 괴리감은 상담자와 수어 통역사 혹은, 사회복지사와의 경계가 모호하게 느껴지고 상담자에 집중하지 못하게 됨을 경험하였다. 다섯 번째 구성요소는 ‘상담의 결정적 순간’이다. 참여자들의 기억에 남아있는 상담의 결정적 순간을 회고하며 그 순간을 통해 어떤 변화를 경험하였는지, 또한 그 경험을 위해 상담자, 수어 통역사, 사회복지사들이 자신과 협력하며 함께 상담을 진행하고 있는 것을 깨닫게 되는 순간이다. 여섯 번째 구성요소는 ‘상담의 의미 찾기’이다. 이 과정을 통해 상담하기 전 갖고 있었던 기대와 목표에 달성하기 위한 상담자가 생각지 못했던 조언과 이를 함께 연습할 수 있는 시간을 통해 상담에 대한 참여자들의 인식을 변화하게 되었다. 마지막으로 일곱 번째 구성요소는 ‘상담의 두 갈래 길’이다. 참여자들은 상담이 종결이 가까워지면서 두 개로 나누어진 양 갈래 길처럼 다른 선택을 하였다. 작지만 긍정적인 변화를 통해 노력하며 계획된 상담을 종결하는 것과 작았던 변화로 조금만 더 하면 심리적 문제가 해소될 것이라는 기대로 다시 상담을 시작하는 여정을 시작하게 되었다. 본 연구에서 청각장애인들이 경험하는 심리상담의 본질적 의미는 ‘청각장애인은 청각장애로 청인과 다름에서 오는 차이와 소수 사회 안에서의 갈등을 당연한 것으로 인식하고, 소통의 벽과 편견에 가로막혀 열리지 않는 마음을 상담자와 나, 그리고 삼각의 동맹을 맺는 사람들과 함께 결정적 순간을 경험하며 문제를 바라보는 새로운 시각을 제시받는다. 청각장애인의 심리상담은 그것을 연습해볼 수 있는 장(場)이며, 상담의 작은 변화를 통해 두 갈래의 길 앞에서 상담의 마지막을 결정한다.’인 것으로 나타났다. 본 연구는 그동안 연구가 많지 않았던 청각장애인의 심리상담 현장에서 청각장애인이 심리상담을 통해 어떠한 경험을 하는지 구체적이고 생생한 경험 안에서 공통점을 발견하였다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 따라서 본 연구의 결과가 청각장애인 심리상담에서 청각장애인 내담자에게 도움을 줄 수 있는 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
주제어: 청각장애인, 심리상담 경험, 현상학적 연구
청각장애인의 심리상담 경험에 관한 현상학적 연구
본 연구의 목적은 심리적 문제를 해소하기 위해 심리상담을 경험한 청각장애인이 심리상담을 통해 어떠한 경험을 하는지 현상학적으로 탐구함으로써 그 경험의 본질을 이해하기 위함이다. 청각장애인의 심리상담에 대한 필요성은 청각장애인 복지 현장에서 끊임없이 제기되고 있으나, 청각장애인의 심리상담이 진행되는 데에는 다양한 한계가 있고, 이를 위한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 청각장애인의 심리상담 경험을 현상학적 연구를 통해 밝힘으로써 청각장애인 심리상담에 관한 기초자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 청각장애인 복지기관에 심리상담 경험이 있는 청각장애인의 면담을 요청하여 심층 면담을 진행하였다. 심층 면담은 참여자들의 동의를 거쳐 녹음, 녹화된 자료를 축어록으로 변환하였으며, 청각장애인의 의사소통 방법에 따라 수어 동영상으로 녹화된 축어록 자료에 대해서는 국가공인 수어 통역사에게 틀림이 없음을 확인하였다. 이 연구에서 도출된 청각장애인의 심리상담 경험에 관한 7개의 구성요소를 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째 구성요소는 ‘상담이 절실했던 이유’로 참여자들이 다양한 심리적 문제로 인해 심리상담을 시작하고자 하는 필요성을 스스로 결정하고 인식하는 과정이다. 이전까지 청각장애인은 생활 전반, 사회적 편견을 통해 여러 문제를 겪어왔음은 물론, 청각장애로 인하여 사회관계의 형성이 제한적이며, 그 좁은 사회관계 안에서도 파생되어왔던 문제들로 불안과 우울 등의 부정적 감정이 무뎌져 있었다는 것을 알게 되었다. 이에 기존의 문제 해결 중심의 복지상담을 통해 해결해왔던 기존의 방식을 탈피하여 심리상담이라는 새로운 도전을 시작하였다. 두 번째 구성요소는 ‘멀게만 느껴지는 상담’으로, 청각장애의 특성과 의사소통의 어려움으로 인해 상담을 거부당한 경험과 누군가의 도움 없이는 진행되기 어려운 상담으로 인한 수어 통역이나 자막 지원 등의 불편함, 상담 비용의 부담으로 인해 심리상담이 쉽게 접근하기 어려운 것이라는 인식을 하게 되기에 충분했다. 세 번째 구성요소는 ‘상담에 열리지 않는 마음’이다. 참여자들은 다양한 의사소통 방식을 갖고 있으며, 이로 인한 의사소통의 한계로 인한 상담의 한계, 상담자와의 지연된 라포 형성, 상담실의 외부 환경으로 인한 비밀유지의 우려, 심리 탐색의 다양한 장애물, 많지 않은 청각장애인 상담자에 대한 고정관념으로 쉽게 상담에 빠져들기 어려운 경험을 하였다. 네 번째 구성요소는 ‘상담의 삼각관계’이다. 이는 청각장애인 심리상담 현장에서 필수적으로 참여하는 수어 통역사에 대한 높은 의존도, 오랜 라포 형성이 되어있는 사회복지사와는 다른 전문상담자에 대한 괴리감은 상담자와 수어 통역사 혹은, 사회복지사와의 경계가 모호하게 느껴지고 상담자에 집중하지 못하게 됨을 경험하였다. 다섯 번째 구성요소는 ‘상담의 결정적 순간’이다. 참여자들의 기억에 남아있는 상담의 결정적 순간을 회고하며 그 순간을 통해 어떤 변화를 경험하였는지, 또한 그 경험을 위해 상담자, 수어 통역사, 사회복지사들이 자신과 협력하며 함께 상담을 진행하고 있는 것을 깨닫게 되는 순간이다. 여섯 번째 구성요소는 ‘상담의 의미 찾기’이다. 이 과정을 통해 상담하기 전 갖고 있었던 기대와 목표에 달성하기 위한 상담자가 생각지 못했던 조언과 이를 함께 연습할 수 있는 시간을 통해 상담에 대한 참여자들의 인식을 변화하게 되었다. 마지막으로 일곱 번째 구성요소는 ‘상담의 두 갈래 길’이다. 참여자들은 상담이 종결이 가까워지면서 두 개로 나누어진 양 갈래 길처럼 다른 선택을 하였다. 작지만 긍정적인 변화를 통해 노력하며 계획된 상담을 종결하는 것과 작았던 변화로 조금만 더 하면 심리적 문제가 해소될 것이라는 기대로 다시 상담을 시작하는 여정을 시작하게 되었다. 본 연구에서 청각장애인들이 경험하는 심리상담의 본질적 의미는 ‘청각장애인은 청각장애로 청인과 다름에서 오는 차이와 소수 사회 안에서의 갈등을 당연한 것으로 인식하고, 소통의 벽과 편견에 가로막혀 열리지 않는 마음을 상담자와 나, 그리고 삼각의 동맹을 맺는 사람들과 함께 결정적 순간을 경험하며 문제를 바라보는 새로운 시각을 제시받는다. 청각장애인의 심리상담은 그것을 연습해볼 수 있는 장(場)이며, 상담의 작은 변화를 통해 두 갈래의 길 앞에서 상담의 마지막을 결정한다.’인 것으로 나타났다. 본 연구는 그동안 연구가 많지 않았던 청각장애인의 심리상담 현장에서 청각장애인이 심리상담을 통해 어떠한 경험을 하는지 구체적이고 생생한 경험 안에서 공통점을 발견하였다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 따라서 본 연구의 결과가 청각장애인 심리상담에서 청각장애인 내담자에게 도움을 줄 수 있는 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
A Phenomenological Study on the Psychological Counseling Experience of the Deaf
The purpose of this study is to explore the types of experiences the deaf have through psychological counseling from a phenomenological perspective to solve psychological problems to achieve a better understandi...
A Phenomenological Study on the Psychological Counseling Experience of the Deaf
The purpose of this study is to explore the types of experiences the deaf have through psychological counseling from a phenomenological perspective to solve psychological problems to achieve a better understanding of the essence of those experiences. The need for psychological counseling for the deaf is consistently raised in the field of deaf welfare. However there are various limitations in psychological counseling for the deaf and studies in this area are insufficient. Therefore this study attempted to present basic data on psychological counseling for the deaf by revealing the psychological counseling experience of the deaf through a phenomenological study. To this end deaf people who had experiences with psychological counseling were asked for an interview at a deaf welfare institution and in-depth interviews were conducted. In the in-depth interview with the consent of the participants the recorded data were converted into text. According to the communication method of the deaf the text data recorded as a sign language video was verified by a nationally certified sign language interpreter. The 7 factors related to the psychological counseling experience of the deaf derived from this study are as follows. The first factor was ‘the reason that counseling was urgently needed’. It is a process in which participants decide for themselves and recognize the need to initiate psychological counseling due to various psychological problems. The deaf often suffer from various problems due to social prejudice and general life factors, and the formation of social relationships is limited due to hearing impairment. It has been confirmed that negative emotions such as anxiety and depression had been dulled by the problems that had arisen within those narrow social relationships. Therefore, those affected started a new challenge in psychological counseling by breaking away from the existing method of welfare counseling focused on problem-solving. The second factor was ‘unfamiliar counseling’. This factor was forceful enough to make participants perceive that psychological counseling is not easily accessible due to experiences with being rejected for counseling due to the characteristics of being deaf and communication difficulties, inconvenience of sign language interpretation or subtitle assistance, and the burden of counseling costs. The third factor was ‘hard to open up at counseling’. Participants have a variety of communication methods. Accordingly, many had a difficult experience concentrating on counseling due to counseling limitations such as communication limitations, delayed rapport with the counselor, concerns about confidentiality due to the external environment of the counseling room, various obstacles in psychological exploration, and stereotypes about deaf counselors. The fourth factor was the ‘triangle of counseling’. This is due to the high dependence on sign language interpreters, who are essential in deaf psychological counseling, and the separation of professional counselors from social workers with long-standing rapport. They experienced that the boundaries between the counselor and the sign language interpreter or social worker were blurred, making it difficult to concentrate on the counselor. The fifth factor was the ‘decisive moment of counseling’. This was the moment that participants looked back on as the decisive moment of counseling and realized what changes they experienced through that moment, and that counselors, sign language interpreters, and social workers were cooperating with them and conducting counseling together to achieve that experience. The sixth factor was ‘finding the meaning of counseling’. Through this process, the participants' perceptions of counseling changed through the counselor's unexpected advice and the time available to practice together to achieve the expectations and goals set before counseling. Lastly, the seventh factor was ‘two options of counseling’. The participants made two different choices as the end of the counseling period approached. One was closing the planned consultation by making an effort through small but positive changes and the other was the journey of participating in counseling again with the expectation that psychological problems would be resolved with smaller changes. In this study, the essential meaning of psychological counseling experienced by the deaf is that the hearing impaired perceive the differences and conflicts they experience as a minority in society as natural. This suggests a new perspective on problems while experiencing the decisive moment between the counselor, oneself, and third-party assistants who form a triangular alliance with an open mind that is not held back by communication barriers and prejudices. Psychological counseling for the deaf is a place where they can practice, and through small changes in counseling, they decide between two options at the end of counseling. This study found commonalities in the concrete and actual experiences of deaf people through psychological counseling at a psychological counseling site for deaf, which lacks study data. Therefore, it is expected that the results of this study can be used as data that can assist deaf clients with deaf psychological counseling.
Key words: The deaf, psychological counseling experience, phenomenological researchss
A Phenomenological Study on the Psychological Counseling Experience of the Deaf
The purpose of this study is to explore the types of experiences the deaf have through psychological counseling from a phenomenological perspective to solve psychological problems to achieve a better understanding of the essence of those experiences. The need for psychological counseling for the deaf is consistently raised in the field of deaf welfare. However there are various limitations in psychological counseling for the deaf and studies in this area are insufficient. Therefore this study attempted to present basic data on psychological counseling for the deaf by revealing the psychological counseling experience of the deaf through a phenomenological study. To this end deaf people who had experiences with psychological counseling were asked for an interview at a deaf welfare institution and in-depth interviews were conducted. In the in-depth interview with the consent of the participants the recorded data were converted into text. According to the communication method of the deaf the text data recorded as a sign language video was verified by a nationally certified sign language interpreter. The 7 factors related to the psychological counseling experience of the deaf derived from this study are as follows. The first factor was ‘the reason that counseling was urgently needed’. It is a process in which participants decide for themselves and recognize the need to initiate psychological counseling due to various psychological problems. The deaf often suffer from various problems due to social prejudice and general life factors, and the formation of social relationships is limited due to hearing impairment. It has been confirmed that negative emotions such as anxiety and depression had been dulled by the problems that had arisen within those narrow social relationships. Therefore, those affected started a new challenge in psychological counseling by breaking away from the existing method of welfare counseling focused on problem-solving. The second factor was ‘unfamiliar counseling’. This factor was forceful enough to make participants perceive that psychological counseling is not easily accessible due to experiences with being rejected for counseling due to the characteristics of being deaf and communication difficulties, inconvenience of sign language interpretation or subtitle assistance, and the burden of counseling costs. The third factor was ‘hard to open up at counseling’. Participants have a variety of communication methods. Accordingly, many had a difficult experience concentrating on counseling due to counseling limitations such as communication limitations, delayed rapport with the counselor, concerns about confidentiality due to the external environment of the counseling room, various obstacles in psychological exploration, and stereotypes about deaf counselors. The fourth factor was the ‘triangle of counseling’. This is due to the high dependence on sign language interpreters, who are essential in deaf psychological counseling, and the separation of professional counselors from social workers with long-standing rapport. They experienced that the boundaries between the counselor and the sign language interpreter or social worker were blurred, making it difficult to concentrate on the counselor. The fifth factor was the ‘decisive moment of counseling’. This was the moment that participants looked back on as the decisive moment of counseling and realized what changes they experienced through that moment, and that counselors, sign language interpreters, and social workers were cooperating with them and conducting counseling together to achieve that experience. The sixth factor was ‘finding the meaning of counseling’. Through this process, the participants' perceptions of counseling changed through the counselor's unexpected advice and the time available to practice together to achieve the expectations and goals set before counseling. Lastly, the seventh factor was ‘two options of counseling’. The participants made two different choices as the end of the counseling period approached. One was closing the planned consultation by making an effort through small but positive changes and the other was the journey of participating in counseling again with the expectation that psychological problems would be resolved with smaller changes. In this study, the essential meaning of psychological counseling experienced by the deaf is that the hearing impaired perceive the differences and conflicts they experience as a minority in society as natural. This suggests a new perspective on problems while experiencing the decisive moment between the counselor, oneself, and third-party assistants who form a triangular alliance with an open mind that is not held back by communication barriers and prejudices. Psychological counseling for the deaf is a place where they can practice, and through small changes in counseling, they decide between two options at the end of counseling. This study found commonalities in the concrete and actual experiences of deaf people through psychological counseling at a psychological counseling site for deaf, which lacks study data. Therefore, it is expected that the results of this study can be used as data that can assist deaf clients with deaf psychological counseling.
Key words: The deaf, psychological counseling experience, phenomenological researchss
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