지식정보사회의 미래인재로서 역량을 갖추기 위해서는 지식정보를 해독할 수 있는 리터러시 능력이 필요하다. 유네스코는 미디어·정보 리터러시(MIL)를 정보와 지식에 누구나 접근할 수 있는 정보평등을 이루고 이를 통해 지속가능한 발전이 가능할 수 있는 역량으로 보았다. 역량중심 교육과정에서 미디어·정보 리터러시 교육은 미래 인재에 필요한 ...
지식정보사회의 미래인재로서 역량을 갖추기 위해서는 지식정보를 해독할 수 있는 리터러시 능력이 필요하다. 유네스코는 미디어·정보 리터러시(MIL)를 정보와 지식에 누구나 접근할 수 있는 정보평등을 이루고 이를 통해 지속가능한 발전이 가능할 수 있는 역량으로 보았다. 역량중심 교육과정에서 미디어·정보 리터러시 교육은 미래 인재에 필요한 핵심 역량을 향상시키는데 중요한 요소라 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 유네스코가 제시한 미디어·정보 리터러시(MIL)의 역량 매트릭스를 지식, 기능 태도로 분류하여 사서교사가 학교도서관 MIL 프로그램을 중학생에게 적용하였을 때, 프로그램의 효과성을 분석하여 MIL의 역량(지식, 기능, 태도)이 향상되는지 연구하는 데 있다. 이 연구를 위해 제시한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학교도서관 MIL 프로그램 참여 중학생들은 지식 영역 역량 향상을 보이는가? 2. 학교도서관 MIL 프로그램 참여 중학생들은 기능 영역 역량 향상을 보이는가? 3. 학교도서관 MIL 프로그램 참여 중학생들은 태도 영역 역량 향상을 보이는가? 이러한 연구 문제를 탐구하기 위해 사서교사가 실험집단의 MIL 역량 향상을 위한 학교도서관 미디어·정보 리터러시 프로그램을 진행하고 처치하는 실험을 설계하였다. 학교도서관 MIL 프로그램 내용 설계는 기본적으로 정보활용교육을 바탕으로 MIL의 개념과 주요 요소(정보 리터러시, 미디어 리터러시, 디지털 리터러시)를 포함하고 MIL 역량 향상을 고려한 내용으로 구성하였다. 프로그램의 효과성을 측정하기 위해 UNESCO 역량 매트릭스에서 제시하고 있는 역량 기준을 지식, 기능, 태도로 분류하고 항목 중 일부를 추출하여 30문항으로 재구성한 사전·사후 검사 설문지를 측정 도구로 활용하였다. 이러한 실험의 효과성 분석하기 위해 SPSS ver. 27 프로그램을 사용한 실증 분석을 실시하고, 동일 집단의 MIL 프로그램 사전·사후의 효과성을 알아보는 대응표본 t-검정을 적용하였다. 연구결과 ‘지식’, ‘기능’, ‘태도’ 각 영역별로 사후에 진행된 MIL 역량의 평균점수가 높아지고 사전 사후 검사에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 모든 영역에서 학교도서관 MIL 프로그램의 효과성은 있다고 분석할 수 있다. 이를 통해 MIL 프로그램 진행 후 중학생들의 MIL 역량이 향상되어 사서교사가 진행하는 학교도서관 MIL 프로그램이 효과가 있다는 것을 검증하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교도서관에서 시행할 중학생을 위한 MIL 프로그램을 MIL의 역량 구분에 따라 구성하여 현장에서 활용할 수 있는 프로그램 예시를 제안하였다. 둘째, 사서교사가 수행하는 학교도서관 MIL 프로그램의 효과성이 중학생들의 MIL의 지식, 기능, 태도 영역에서 역량 향상에 영향을 미칠 수 있음을 확인할 수 있었다. 이를 통해 학교도서관을 활용한 체계적인 MIL 역량 향상에 기여하는 다양한 프로그램 및 역량 평가 도구 개발의 가능성을 보여주었다. 지역별, 학년별, 성별, 프로그램 회차별 등에 대한 후속 연구가 더해진다면 학교도서관에 맞는 체계적이고 위계적인 MIL 교육을 제안할 수 있을 것으로 기대된다.
주요어: 미디어·정보 리터러시, MIL, 학교도서관, 정보활용교육, 미래역량, 사서교사
지식정보사회의 미래인재로서 역량을 갖추기 위해서는 지식정보를 해독할 수 있는 리터러시 능력이 필요하다. 유네스코는 미디어·정보 리터러시(MIL)를 정보와 지식에 누구나 접근할 수 있는 정보평등을 이루고 이를 통해 지속가능한 발전이 가능할 수 있는 역량으로 보았다. 역량중심 교육과정에서 미디어·정보 리터러시 교육은 미래 인재에 필요한 핵심 역량을 향상시키는데 중요한 요소라 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 유네스코가 제시한 미디어·정보 리터러시(MIL)의 역량 매트릭스를 지식, 기능 태도로 분류하여 사서교사가 학교도서관 MIL 프로그램을 중학생에게 적용하였을 때, 프로그램의 효과성을 분석하여 MIL의 역량(지식, 기능, 태도)이 향상되는지 연구하는 데 있다. 이 연구를 위해 제시한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학교도서관 MIL 프로그램 참여 중학생들은 지식 영역 역량 향상을 보이는가? 2. 학교도서관 MIL 프로그램 참여 중학생들은 기능 영역 역량 향상을 보이는가? 3. 학교도서관 MIL 프로그램 참여 중학생들은 태도 영역 역량 향상을 보이는가? 이러한 연구 문제를 탐구하기 위해 사서교사가 실험집단의 MIL 역량 향상을 위한 학교도서관 미디어·정보 리터러시 프로그램을 진행하고 처치하는 실험을 설계하였다. 학교도서관 MIL 프로그램 내용 설계는 기본적으로 정보활용교육을 바탕으로 MIL의 개념과 주요 요소(정보 리터러시, 미디어 리터러시, 디지털 리터러시)를 포함하고 MIL 역량 향상을 고려한 내용으로 구성하였다. 프로그램의 효과성을 측정하기 위해 UNESCO 역량 매트릭스에서 제시하고 있는 역량 기준을 지식, 기능, 태도로 분류하고 항목 중 일부를 추출하여 30문항으로 재구성한 사전·사후 검사 설문지를 측정 도구로 활용하였다. 이러한 실험의 효과성 분석하기 위해 SPSS ver. 27 프로그램을 사용한 실증 분석을 실시하고, 동일 집단의 MIL 프로그램 사전·사후의 효과성을 알아보는 대응표본 t-검정을 적용하였다. 연구결과 ‘지식’, ‘기능’, ‘태도’ 각 영역별로 사후에 진행된 MIL 역량의 평균점수가 높아지고 사전 사후 검사에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 모든 영역에서 학교도서관 MIL 프로그램의 효과성은 있다고 분석할 수 있다. 이를 통해 MIL 프로그램 진행 후 중학생들의 MIL 역량이 향상되어 사서교사가 진행하는 학교도서관 MIL 프로그램이 효과가 있다는 것을 검증하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교도서관에서 시행할 중학생을 위한 MIL 프로그램을 MIL의 역량 구분에 따라 구성하여 현장에서 활용할 수 있는 프로그램 예시를 제안하였다. 둘째, 사서교사가 수행하는 학교도서관 MIL 프로그램의 효과성이 중학생들의 MIL의 지식, 기능, 태도 영역에서 역량 향상에 영향을 미칠 수 있음을 확인할 수 있었다. 이를 통해 학교도서관을 활용한 체계적인 MIL 역량 향상에 기여하는 다양한 프로그램 및 역량 평가 도구 개발의 가능성을 보여주었다. 지역별, 학년별, 성별, 프로그램 회차별 등에 대한 후속 연구가 더해진다면 학교도서관에 맞는 체계적이고 위계적인 MIL 교육을 제안할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to investigate the competences of the media and information literacy (MIL) and analyze the effectiveness of the MIL programs when teacher librarians apply the MIL programs to middle school students. To this end, this study categorized the MIL competency matrix presented ...
The purpose of this study is to investigate the competences of the media and information literacy (MIL) and analyze the effectiveness of the MIL programs when teacher librarians apply the MIL programs to middle school students. To this end, this study categorized the MIL competency matrix presented by UNESCO into knowledge, skills, and attitudes, then, conducted the MIL programs to the middle school students. The research questions presented for this study are as follows. 1. Are middle school students who participated in the MIL program in the school library showing improvement in their knowledge area? 2. Are middle school students who participated in the MIL program in the school library improving their capabilities in the skills area? 3. Are middle school students who participated in the MIL program in the school library improving their competence in attitude area? To explore these research questions, the school library designed an experiment in which teacher librarians conducted and treated media and information literacy programs to improve the MIL capabilities of the experimental group. The contents design of the school library MIL program was basically based on information utilization education and consisted of classes that took into account the improvement of MIL capabilities, including the concept and key elements of MIL (information literacy, media literacy, and digital literacy). In order to measure the effectiveness of the program, the competency criteria presented in the UNESCO Competency Matrix were classified into knowledge, skills, and attitudes, and some of the items were extracted and reconstructed into 30 questions. For the effectiveness analysis of these experiments, a corresponding sample t-test was applied to examine the effectiveness of the MIL program in the same group by empirical analysis using the SPSS ver.27 program. The results of the experiment showed that the average score of MIL competencies conducted after the fact was higher for each area of "knowledge", "skills", and "attitude", and there was a significant difference in the pre-post-examination. Through this, it was verified that the MIL program of middle school students improved their MIL competencies by the MIL program in school library conducted by teacher librarians. The results of the study are as follows. First, the MIL program for middle school students implemented by the school library is organized according to the MIL competency categories, and the example of the program that can be used in the field is proposed. Second, it was confirmed that the school library MIL program carried out by the teacher librarians could affect the MIL competency improvement in the areas of knowledge, skills, and attitude of middle school students. The teacher librarians demonstrated the possibility of developing various programs and competency evaluation tools to improve systematic MIL competencies using school libraries.
Keywords: Media and Information literacy, MIL, School Library, Information Literacy Instruction, Competence, Teacher Librarian
* A thesis submitted to the committee of Graduate School of Education, Kongju National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education Conferred in August 2022.
The purpose of this study is to investigate the competences of the media and information literacy (MIL) and analyze the effectiveness of the MIL programs when teacher librarians apply the MIL programs to middle school students. To this end, this study categorized the MIL competency matrix presented by UNESCO into knowledge, skills, and attitudes, then, conducted the MIL programs to the middle school students. The research questions presented for this study are as follows. 1. Are middle school students who participated in the MIL program in the school library showing improvement in their knowledge area? 2. Are middle school students who participated in the MIL program in the school library improving their capabilities in the skills area? 3. Are middle school students who participated in the MIL program in the school library improving their competence in attitude area? To explore these research questions, the school library designed an experiment in which teacher librarians conducted and treated media and information literacy programs to improve the MIL capabilities of the experimental group. The contents design of the school library MIL program was basically based on information utilization education and consisted of classes that took into account the improvement of MIL capabilities, including the concept and key elements of MIL (information literacy, media literacy, and digital literacy). In order to measure the effectiveness of the program, the competency criteria presented in the UNESCO Competency Matrix were classified into knowledge, skills, and attitudes, and some of the items were extracted and reconstructed into 30 questions. For the effectiveness analysis of these experiments, a corresponding sample t-test was applied to examine the effectiveness of the MIL program in the same group by empirical analysis using the SPSS ver.27 program. The results of the experiment showed that the average score of MIL competencies conducted after the fact was higher for each area of "knowledge", "skills", and "attitude", and there was a significant difference in the pre-post-examination. Through this, it was verified that the MIL program of middle school students improved their MIL competencies by the MIL program in school library conducted by teacher librarians. The results of the study are as follows. First, the MIL program for middle school students implemented by the school library is organized according to the MIL competency categories, and the example of the program that can be used in the field is proposed. Second, it was confirmed that the school library MIL program carried out by the teacher librarians could affect the MIL competency improvement in the areas of knowledge, skills, and attitude of middle school students. The teacher librarians demonstrated the possibility of developing various programs and competency evaluation tools to improve systematic MIL competencies using school libraries.
Keywords: Media and Information literacy, MIL, School Library, Information Literacy Instruction, Competence, Teacher Librarian
* A thesis submitted to the committee of Graduate School of Education, Kongju National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education Conferred in August 2022.
주제어
#미디어·정보 리터러시, MIL, 학교도서관, 정보활용교육, 미래역량, 사서교사, Media and Information Literacy, MIL, School Library, Information Literacy Instruction, Competency, Teacher Librarian
학위논문 정보
저자
마미영
학위수여기관
공주대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
문헌정보교육전공
발행연도
2022
총페이지
vi, 77장
키워드
미디어·정보 리터러시, MIL, 학교도서관, 정보활용교육, 미래역량, 사서교사, Media and Information Literacy, MIL, School Library, Information Literacy Instruction, Competency, Teacher Librarian
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.