우리는 디지털 기술이 일반화된 지식정보사회 속에서 살아가고 있기 때문에 미래사회에 대비하고 변화하는 시대에 맞춰 학교도서관이 어떠한 역할을 수행해야 하는 지에 대한 방향성이 제안되어야 한다. 이에 본 연구에서는 사회변화에 대응하는 지속 가능한 학교도서관을 모색하기 위해 학교도서관 전문인력인 사서(교사)를 대상으로 설문을 실시한 후 분석 결과를 토대로 미래 학교도서관으로의 발전 방향성을 제안하는 데 그 목적이 있다. 문헌연구와 사례연구, 설문 조사를 통하여 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 디지털 전환시대의 학교도서관의 미래상에서는 학교도서관 기능 중 교육적 기능 가장 중요하므로 최신정보기술 사용을 위한 정보활용교육, 정보윤리교육, ...
우리는 디지털 기술이 일반화된 지식정보사회 속에서 살아가고 있기 때문에 미래사회에 대비하고 변화하는 시대에 맞춰 학교도서관이 어떠한 역할을 수행해야 하는 지에 대한 방향성이 제안되어야 한다. 이에 본 연구에서는 사회변화에 대응하는 지속 가능한 학교도서관을 모색하기 위해 학교도서관 전문인력인 사서(교사)를 대상으로 설문을 실시한 후 분석 결과를 토대로 미래 학교도서관으로의 발전 방향성을 제안하는 데 그 목적이 있다. 문헌연구와 사례연구, 설문 조사를 통하여 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 디지털 전환시대의 학교도서관의 미래상에서는 학교도서관 기능 중 교육적 기능 가장 중요하므로 최신정보기술 사용을 위한 정보활용교육, 정보윤리교육, 미디어 리터러시 등 교과 연계성을 확보시킨 교과를 편성하여 교수학습센터의 기능을 확대해야 한다. 또한 정보적 기능을 발전시켜 급격한 디지털 자료의 비중 확대보다는 학생들이 4차 산업혁명을 선도할 수 있도록 학교급 별 수준에 맞는 신기술 관련 최신자료를 확보해야 한다. 문화적 기능의 발전 방향성으로는 친근감을 느낄 수 있는 아늑한 분위기의 환경을 조성하고 고정적 형태의 공간보다는 충분한 유연성 확보 가능한 공간을 구성하는 것과 노후화된 전산 장비와 소프트웨어를 지속적으로 업그레이드하여 디지털기기 접근, 체험으로 정보활용능력 및 분별성 능력 향상을 지원함으로써 정보 접근의 평등성을 보장하는 것이다. 둘째, 디지털 전환 시대에 따른 최신정보기술 도입이 필요하며 1인 1노트북 및 태블릿 구비, 무인 자가대출반납기 구비, 인공지능을 활용한 맞춤형 추천 서비스 제공해야 한다. 셋째, 미래 학교도서관 전문인력의 역량 및 개선점에 대해 제안하자면 학교도서관에 전문인력 배치가 시급하며 발전된 학교도서관 서비스 제공을 위해서는 2∼3인 전문인력 필요하다. 사서교사 및 사서는 개인정보보호법 및 저작권에 대한 지식 필요하여 그에 대한 연수가 필요하고 전문인력의 최신정보기술 습득을 위한 전문 연수 필요하다. 마지막으로 미래 지식 동향에 대한 변화를 받아들이는 자세로 학교도서관이 어떤 교육을 할 수 있는지 탐구하고 개발해내는 역량을 가져야 한다. 이와 같은 내용으로 미래 학교도서관의 방향성에 대한 다각적인 연구와 세부적인 정책 변화, 전문인력들의 적극적인 역량개발이 이뤄진다면 학교도서관은 본래 가지고 있던 전통적인 기능에서 시대적, 사회적 요구에 따라 지식정보사회에서 교육 현장의 중추적 역할을 하는 학교도서관으로서의 기능이 확대될 수 있을 것이다.
우리는 디지털 기술이 일반화된 지식정보사회 속에서 살아가고 있기 때문에 미래사회에 대비하고 변화하는 시대에 맞춰 학교도서관이 어떠한 역할을 수행해야 하는 지에 대한 방향성이 제안되어야 한다. 이에 본 연구에서는 사회변화에 대응하는 지속 가능한 학교도서관을 모색하기 위해 학교도서관 전문인력인 사서(교사)를 대상으로 설문을 실시한 후 분석 결과를 토대로 미래 학교도서관으로의 발전 방향성을 제안하는 데 그 목적이 있다. 문헌연구와 사례연구, 설문 조사를 통하여 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 디지털 전환시대의 학교도서관의 미래상에서는 학교도서관 기능 중 교육적 기능 가장 중요하므로 최신정보기술 사용을 위한 정보활용교육, 정보윤리교육, 미디어 리터러시 등 교과 연계성을 확보시킨 교과를 편성하여 교수학습센터의 기능을 확대해야 한다. 또한 정보적 기능을 발전시켜 급격한 디지털 자료의 비중 확대보다는 학생들이 4차 산업혁명을 선도할 수 있도록 학교급 별 수준에 맞는 신기술 관련 최신자료를 확보해야 한다. 문화적 기능의 발전 방향성으로는 친근감을 느낄 수 있는 아늑한 분위기의 환경을 조성하고 고정적 형태의 공간보다는 충분한 유연성 확보 가능한 공간을 구성하는 것과 노후화된 전산 장비와 소프트웨어를 지속적으로 업그레이드하여 디지털기기 접근, 체험으로 정보활용능력 및 분별성 능력 향상을 지원함으로써 정보 접근의 평등성을 보장하는 것이다. 둘째, 디지털 전환 시대에 따른 최신정보기술 도입이 필요하며 1인 1노트북 및 태블릿 구비, 무인 자가대출반납기 구비, 인공지능을 활용한 맞춤형 추천 서비스 제공해야 한다. 셋째, 미래 학교도서관 전문인력의 역량 및 개선점에 대해 제안하자면 학교도서관에 전문인력 배치가 시급하며 발전된 학교도서관 서비스 제공을 위해서는 2∼3인 전문인력 필요하다. 사서교사 및 사서는 개인정보보호법 및 저작권에 대한 지식 필요하여 그에 대한 연수가 필요하고 전문인력의 최신정보기술 습득을 위한 전문 연수 필요하다. 마지막으로 미래 지식 동향에 대한 변화를 받아들이는 자세로 학교도서관이 어떤 교육을 할 수 있는지 탐구하고 개발해내는 역량을 가져야 한다. 이와 같은 내용으로 미래 학교도서관의 방향성에 대한 다각적인 연구와 세부적인 정책 변화, 전문인력들의 적극적인 역량개발이 이뤄진다면 학교도서관은 본래 가지고 있던 전통적인 기능에서 시대적, 사회적 요구에 따라 지식정보사회에서 교육 현장의 중추적 역할을 하는 학교도서관으로서의 기능이 확대될 수 있을 것이다.
Since we live in a knowledge and information society where digital technology is generalized, we must propose a direction for what role school libraries should play in preparation for the future society. Therefore, the purpose of this study is to conduct a questionnaire on librarians (teachers) ...
Since we live in a knowledge and information society where digital technology is generalized, we must propose a direction for what role school libraries should play in preparation for the future society. Therefore, the purpose of this study is to conduct a questionnaire on librarians (teachers) who specialize in school libraries to find sustainable school libraries to cope with social change, and then propose the direction of future school libraries based on the analysis results. Research results derived from literature studies, case studies, and questionnaires are as follows. First of all, the educational functions of school libraries are the most important in the future of school libraries in the digital age. Therefore, it is necessary to expand the functions of the teaching center by organizing subjects such as information utilization education, information ethics education, and media literacy. In addition, it is necessary to secure new technology-related data suitable for each school level so that students can lead the fourth industrial revolution rather than developing information functions and rapidly expanding the proportion of digital data. The development direction of cultural functions is to create a comfortable atmosphere, create a flexible space rather than a fixed form of space, and upgrade aging computer equipment and software continuously to improve information utilization and discrimination. Second, it is necessary to introduce the latest information technology in the digital transition era, and to provide customized recommendation services utilizing each person's laptop and tablet, unmanned self-rental return equipment, and artificial intelligence. Third, if we suggest the capabilities and improvements of future school library professionals, it is urgent to allocate professional personnel to school libraries, and two to three professionals are needed to provide advanced school library services. The librarian teacher and librarian must have knowledge of the Personal Information Protection Act and copyright, and must be trained on it, and must be trained to acquire the latest information technology for professionals. Finally, the school library should have the ability to explore and develop what kind of education it can provide with an attitude of accepting changes in future knowledge trends. With this information, the school library will be able to expand its function as a central school library in the knowledge and information society in accordance with the traditional functions of the school library and the social needs of the school library.
Since we live in a knowledge and information society where digital technology is generalized, we must propose a direction for what role school libraries should play in preparation for the future society. Therefore, the purpose of this study is to conduct a questionnaire on librarians (teachers) who specialize in school libraries to find sustainable school libraries to cope with social change, and then propose the direction of future school libraries based on the analysis results. Research results derived from literature studies, case studies, and questionnaires are as follows. First of all, the educational functions of school libraries are the most important in the future of school libraries in the digital age. Therefore, it is necessary to expand the functions of the teaching center by organizing subjects such as information utilization education, information ethics education, and media literacy. In addition, it is necessary to secure new technology-related data suitable for each school level so that students can lead the fourth industrial revolution rather than developing information functions and rapidly expanding the proportion of digital data. The development direction of cultural functions is to create a comfortable atmosphere, create a flexible space rather than a fixed form of space, and upgrade aging computer equipment and software continuously to improve information utilization and discrimination. Second, it is necessary to introduce the latest information technology in the digital transition era, and to provide customized recommendation services utilizing each person's laptop and tablet, unmanned self-rental return equipment, and artificial intelligence. Third, if we suggest the capabilities and improvements of future school library professionals, it is urgent to allocate professional personnel to school libraries, and two to three professionals are needed to provide advanced school library services. The librarian teacher and librarian must have knowledge of the Personal Information Protection Act and copyright, and must be trained on it, and must be trained to acquire the latest information technology for professionals. Finally, the school library should have the ability to explore and develop what kind of education it can provide with an attitude of accepting changes in future knowledge trends. With this information, the school library will be able to expand its function as a central school library in the knowledge and information society in accordance with the traditional functions of the school library and the social needs of the school library.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.