본 연구는 코로나19(COVID-19) 이후 영유아 발달(대근육, 소근육, 인지, 언어, 사회성, 자조) 에 대한 교사의 전반적인 인식을 알아보고, 변인에 따른 코로나 전과 후 영유아 발달에 대한 격차와 교사의 인식정도를 살펴보는 것을 목적으로 수행하였다.
이와 같은 본 연구의 목적에 부합하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 코로나19 전후 영유아 발달격차에 대한 교사의 전반적 인식은 어떠한가?
2. 코로나19 전후 교사 및 부모변인에 따른 영유아 발달격차에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
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본 연구는 코로나19(COVID-19) 이후 영유아 발달(대근육, 소근육, 인지, 언어, 사회성, 자조) 에 대한 교사의 전반적인 인식을 알아보고, 변인에 따른 코로나 전과 후 영유아 발달에 대한 격차와 교사의 인식정도를 살펴보는 것을 목적으로 수행하였다.
이와 같은 본 연구의 목적에 부합하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 코로나19 전후 영유아 발달격차에 대한 교사의 전반적 인식은 어떠한가?
2. 코로나19 전후 교사 및 부모변인에 따른 영유아 발달격차에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
3. 코로나19 전후 교사의 배경변인에 따른 영유아 발달에 대한 인식 차이는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시와 울산광역시, 경상남도에 소재한 어린이집과 유치원 교사를 대상으로 하였으며, 현재 담임을 맡고 있는 연령에 대해 코로나19 전, 같은 연령의 담임을 맡은 교사를 대상으로 설문지 314부를 최종 분석하였다. 설문지는 보건복지부 질병관리본부가 개발한 한국영유아발달선별검사 도구 문항을 간추려 만2세~만5세 발달검사가 가능하도록 설문지로 재구성하여 사용하였다.
본 연구에 도출한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 교사들은 코로나19로 인하여 코로나 전과 후 영유아 발달에 사회성, 언어, 대근육, 소근육, 자조, 인지 순으로 발달격차를 인식하고 있음이 나타났으며, 발달영역 중 가장 크게 발달격차를 인식하는 영역은 사회성과 언어발달에서 가장 높게 나타났다.
둘째, 코로나시대 영유아들의 연령 및 일반적 배경에 따른 발달격차에 대한 교사의 인식은 2세, 3세, 4세, 5세 연령에서 코로나 전과 후 발달의 격차를 모두 인식하고 있었다, 그 순서는 사회성, 언어, 대근육, 소근육 순으로 나타났으며 그 중 5세 사회성에서 가장 높게 격차를 인식하는 것으로 나타났다. 국공립어린이집, 민간, 유치원교사들은 코로나 전과 후 사회성, 언어, 대근육 순으로 발달의 격차를 인식하고 있었다. 부모의 사회경제적 수준의 변인에서는 상위, 중상위, 중위수준에서는 사회성이 높은 격차를 인식하고 있었지만 중하위수준에서는 언어의 발달격차가 높게 나타났다.
셋째, 코로나19 전후 교사의 배경변인에 따른 영유아 발달에 대한 인식 차이는 코로나 전 기관유형별에 따른 영유아 발달영역 간 교사인식은 유치원에서 모두 가장 높게 나타났다. 그리고 코로나 전 연령에 따른 영유아 발달격차에 대한 교사 인식은 2세 언어에서 가장 높은 것으로 나타났다. 그 외 대부분 발달영역 간 차이가 없는 것으로 나타났지만, 부모의 사회경제적 수준에서는 발달영역간 유의미한 차이가 높은 것으로 나타났다.
본 연구는 코로나19(COVID-19) 이후 영유아 발달(대근육, 소근육, 인지, 언어, 사회성, 자조) 에 대한 교사의 전반적인 인식을 알아보고, 변인에 따른 코로나 전과 후 영유아 발달에 대한 격차와 교사의 인식정도를 살펴보는 것을 목적으로 수행하였다.
이와 같은 본 연구의 목적에 부합하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 코로나19 전후 영유아 발달격차에 대한 교사의 전반적 인식은 어떠한가?
2. 코로나19 전후 교사 및 부모변인에 따른 영유아 발달격차에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
3. 코로나19 전후 교사의 배경변인에 따른 영유아 발달에 대한 인식 차이는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시와 울산광역시, 경상남도에 소재한 어린이집과 유치원 교사를 대상으로 하였으며, 현재 담임을 맡고 있는 연령에 대해 코로나19 전, 같은 연령의 담임을 맡은 교사를 대상으로 설문지 314부를 최종 분석하였다. 설문지는 보건복지부 질병관리본부가 개발한 한국영유아발달선별검사 도구 문항을 간추려 만2세~만5세 발달검사가 가능하도록 설문지로 재구성하여 사용하였다.
본 연구에 도출한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 교사들은 코로나19로 인하여 코로나 전과 후 영유아 발달에 사회성, 언어, 대근육, 소근육, 자조, 인지 순으로 발달격차를 인식하고 있음이 나타났으며, 발달영역 중 가장 크게 발달격차를 인식하는 영역은 사회성과 언어발달에서 가장 높게 나타났다.
둘째, 코로나시대 영유아들의 연령 및 일반적 배경에 따른 발달격차에 대한 교사의 인식은 2세, 3세, 4세, 5세 연령에서 코로나 전과 후 발달의 격차를 모두 인식하고 있었다, 그 순서는 사회성, 언어, 대근육, 소근육 순으로 나타났으며 그 중 5세 사회성에서 가장 높게 격차를 인식하는 것으로 나타났다. 국공립어린이집, 민간, 유치원교사들은 코로나 전과 후 사회성, 언어, 대근육 순으로 발달의 격차를 인식하고 있었다. 부모의 사회경제적 수준의 변인에서는 상위, 중상위, 중위수준에서는 사회성이 높은 격차를 인식하고 있었지만 중하위수준에서는 언어의 발달격차가 높게 나타났다.
셋째, 코로나19 전후 교사의 배경변인에 따른 영유아 발달에 대한 인식 차이는 코로나 전 기관유형별에 따른 영유아 발달영역 간 교사인식은 유치원에서 모두 가장 높게 나타났다. 그리고 코로나 전 연령에 따른 영유아 발달격차에 대한 교사 인식은 2세 언어에서 가장 높은 것으로 나타났다. 그 외 대부분 발달영역 간 차이가 없는 것으로 나타났지만, 부모의 사회경제적 수준에서는 발달영역간 유의미한 차이가 높은 것으로 나타났다.
This study was conducted with the aim of examining the overall perception of teachers about infant development (large muscle, small muscle, cognition, language, sociality, self-help) after COVID-19 and the gap between pre- and post-COVID development according to variables and the level of teachers' ...
This study was conducted with the aim of examining the overall perception of teachers about infant development (large muscle, small muscle, cognition, language, sociality, self-help) after COVID-19 and the gap between pre- and post-COVID development according to variables and the level of teachers' perception.
The research problems set up to meet the purpose of this study are as
follows.
1. What is the overall perception of the teacher's perception of the infant
development gap before and after COVID-19?
2. What is the teacher's perception of the infant development gap according to teachers and parents' variables before and after COVID-19?
3. What is the difference in perception of infant development according to the background variables of teachers before and after COVID-19?
The subjects of this study were daycare centers and kindergarten teachers located in Busan, Ulsan, and Gyeongsang-do, and 314 questionnaires were finally analyzed for the age of the current homeroom teacher before COVID-19 and for teachers of the same age.
The questionnaire was reorganized and used to enable development tests for children aged 2 to 5 years old by summarizing the questions of the Korean infant development screening tool developed by the Korea Centers for Disease Control and Prevention of the Ministry of Health and Welfare.
The summary of the research results derived from this study is as follows.
First, it was found that teachers recognized the development gap in the order of sociality, language, large muscle, small muscle, self-help, and cognition in infant and their development before and after COVID-19, and the largest area of development was the highest in sociality and language development.
Second, the teacher's perception of the developmental gap according to the age and general background of infants and toddlers with COVID-19 recognized the gap before and after COVID-19 at the ages of 2, 3, 4, and 5. In the order of sociality, language, large muscles, and small muscles, the gap was recognized the highest in the sociality of the age of 5. Teachers in national and public daycare centers, private, and kindergartens recognized the gap in development in the order of sociality, language, and large muscles before and after COVID-19. In the variables of parents' socioeconomic level, the gap with high sociality was recognized at the upper, upper-middle, and middle levels. But the gap in language development was high at the lower and middle levels.
Third, the difference in perception of infant development according to the background variables of teachers before and after COVID-19 was the highest in all kindergartens. And teachers' perception of the development gap between infants and toddlers according to the pre-COVID-19 age was found to be the highest in the age of 2 in language. In most other cases, there was no difference between the areas of development, but significant differences were found to be high in the socioeconomic level of parents.
This study was conducted with the aim of examining the overall perception of teachers about infant development (large muscle, small muscle, cognition, language, sociality, self-help) after COVID-19 and the gap between pre- and post-COVID development according to variables and the level of teachers' perception.
The research problems set up to meet the purpose of this study are as
follows.
1. What is the overall perception of the teacher's perception of the infant
development gap before and after COVID-19?
2. What is the teacher's perception of the infant development gap according to teachers and parents' variables before and after COVID-19?
3. What is the difference in perception of infant development according to the background variables of teachers before and after COVID-19?
The subjects of this study were daycare centers and kindergarten teachers located in Busan, Ulsan, and Gyeongsang-do, and 314 questionnaires were finally analyzed for the age of the current homeroom teacher before COVID-19 and for teachers of the same age.
The questionnaire was reorganized and used to enable development tests for children aged 2 to 5 years old by summarizing the questions of the Korean infant development screening tool developed by the Korea Centers for Disease Control and Prevention of the Ministry of Health and Welfare.
The summary of the research results derived from this study is as follows.
First, it was found that teachers recognized the development gap in the order of sociality, language, large muscle, small muscle, self-help, and cognition in infant and their development before and after COVID-19, and the largest area of development was the highest in sociality and language development.
Second, the teacher's perception of the developmental gap according to the age and general background of infants and toddlers with COVID-19 recognized the gap before and after COVID-19 at the ages of 2, 3, 4, and 5. In the order of sociality, language, large muscles, and small muscles, the gap was recognized the highest in the sociality of the age of 5. Teachers in national and public daycare centers, private, and kindergartens recognized the gap in development in the order of sociality, language, and large muscles before and after COVID-19. In the variables of parents' socioeconomic level, the gap with high sociality was recognized at the upper, upper-middle, and middle levels. But the gap in language development was high at the lower and middle levels.
Third, the difference in perception of infant development according to the background variables of teachers before and after COVID-19 was the highest in all kindergartens. And teachers' perception of the development gap between infants and toddlers according to the pre-COVID-19 age was found to be the highest in the age of 2 in language. In most other cases, there was no difference between the areas of development, but significant differences were found to be high in the socioeconomic level of parents.
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