2020년 3월부터 시작되었던 코로나 19의 팬데믹 상황이 장기화 되어감에 따라 감염병의 위기 상황을 극복하기 위해 유아교육계에서는 긴급돌봄, 원격수업, 부제 등원 등 많은 변화가 일어났다. 이에 맞춰 단위 유치원에서도 지역과 유치원 실정에 적합한 대응 방안을 마련해야 할 필요가 있었다. 따라서 본 연구에서는 서울의 공립병설유치원에서 코로나 19의 팬데믹 상황을 극복해나가고자 노력한 사례를 살펴보고, 이러한 과정에서 교사들이 겪은 어려움에 대해 고찰하고자 했다. 이러한 목적에 근거하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 코로나 19 위기 상황 극복을 위해 서울의 한 공립병설유치원에서는 어떠한 노력을 했는가? 둘째, 코로나 19 대응 과정에서 서울의 한 공립병설유치원 교사가 겪은 어려움은 무엇인가?
본 연구의 참여자는 서울시 공립병설유치원에 근무하고 있는 교사 4명이며, 연구 기간은 2020년 3월 2일부터 2020년 7월 31일까지이다. 총 4단계에 걸쳐 연구가 진행되었으며, 1단계는 문헌고찰 및 문제점 인식, 2단계는 휴업 기간의 코로나 19 대응 활동, 3단계는 등교 개학 기간의 코로나 19 대응 활동, 4단계는 평가 및 분석으로 이루어졌다. 연구의 과정에서 코로나 19에 대한 교육부와 서울시교육청의 공문 및 지침, 연구자와 연구 참여자를 비롯한 유치원 교직원들의 ...
2020년 3월부터 시작되었던 코로나 19의 팬데믹 상황이 장기화 되어감에 따라 감염병의 위기 상황을 극복하기 위해 유아교육계에서는 긴급돌봄, 원격수업, 부제 등원 등 많은 변화가 일어났다. 이에 맞춰 단위 유치원에서도 지역과 유치원 실정에 적합한 대응 방안을 마련해야 할 필요가 있었다. 따라서 본 연구에서는 서울의 공립병설유치원에서 코로나 19의 팬데믹 상황을 극복해나가고자 노력한 사례를 살펴보고, 이러한 과정에서 교사들이 겪은 어려움에 대해 고찰하고자 했다. 이러한 목적에 근거하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 코로나 19 위기 상황 극복을 위해 서울의 한 공립병설유치원에서는 어떠한 노력을 했는가? 둘째, 코로나 19 대응 과정에서 서울의 한 공립병설유치원 교사가 겪은 어려움은 무엇인가?
본 연구의 참여자는 서울시 공립병설유치원에 근무하고 있는 교사 4명이며, 연구 기간은 2020년 3월 2일부터 2020년 7월 31일까지이다. 총 4단계에 걸쳐 연구가 진행되었으며, 1단계는 문헌고찰 및 문제점 인식, 2단계는 휴업 기간의 코로나 19 대응 활동, 3단계는 등교 개학 기간의 코로나 19 대응 활동, 4단계는 평가 및 분석으로 이루어졌다. 연구의 과정에서 코로나 19에 대한 교육부와 서울시교육청의 공문 및 지침, 연구자와 연구 참여자를 비롯한 유치원 교직원들의 의사결정 과정과 연구 참여자 심층 면담 녹화 및 전사본, 각종 일지와 내부 기안문, 사진 등 연구 참여자들의 기록물 등을 수집하고 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 연구 문제별로 다루면 다음과 같다. 첫째, 서울의 공립병설유치원에서 코로나 19 위기 상황을 극복하기 위해 실천한 노력은 크게 가정연계활동(원격수업), 방역활동, 학급운영(긴급돌봄, 교육과정)으로 나뉜다. 장기 휴업 기간에는 아직 유치원의 원격수업이 인정되지 않는 기간이었으므로 가정연계활동이라는 형태로 놀이꾸러미 활동을 실시하고, 개학 전 방역을 준비했으며, 긴급돌봄 교실을 안전하게 운영하기 위한 방안을 마련하고 실천했다. 개학 이후에는 유치원 원격수업이 수업일수로 인정되면서 누리과정 운영 시간에 맞춰 4개의 활동으로 원격수업을 구성하여 실시하고, 유치원에서 수립한 방역수칙을 실천하는 것에 초점을 두었으며 코로나 19의 상황에서 교실 위생지도와 더불어 놀이중심 교육과정을 조화롭게 운영하기 위한 노력을 했다. 둘째, 코로나 19에 대비하는 과정에서 교사들은 교육과 방역의 측면에서 어려움을 겪었다. 먼저 교육의 측면에서는 놀이중심 교육과정을 원격수업으로 운영하는 것과, 사회적 거리 두기의 상황에서 학급 유아들의 놀이를 운영하는 것에 대해 어려움을 느꼈다. 방역의 측면에서는 방역에 대한 의사결정, 방역 수행과 그에 따른 위험부담 감수로 인해 업무 및 책임감이 과중해진 것과, 초등학교와 시설을 함께 사용하는 병설유치원의 특징으로 인해 위기 상황에 유치원에 적절한 시설 지원을 받을 수 없었다는 것에 어려움을 느꼈다. 본 연구를 통해 서울의 공립병설유치원은 코로나 19의 상황을 어떻게 극복해나가기 위해 노력했는지, 그 과정에서 겪는 어려움이 무엇인지 구체적으로 살펴보았다. 본 연구가 이후의 감염병 위기상황을 대비하거나 극복할 때 유아교육계에서 참고할 만한 선례로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
2020년 3월부터 시작되었던 코로나 19의 팬데믹 상황이 장기화 되어감에 따라 감염병의 위기 상황을 극복하기 위해 유아교육계에서는 긴급돌봄, 원격수업, 부제 등원 등 많은 변화가 일어났다. 이에 맞춰 단위 유치원에서도 지역과 유치원 실정에 적합한 대응 방안을 마련해야 할 필요가 있었다. 따라서 본 연구에서는 서울의 공립병설유치원에서 코로나 19의 팬데믹 상황을 극복해나가고자 노력한 사례를 살펴보고, 이러한 과정에서 교사들이 겪은 어려움에 대해 고찰하고자 했다. 이러한 목적에 근거하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 코로나 19 위기 상황 극복을 위해 서울의 한 공립병설유치원에서는 어떠한 노력을 했는가? 둘째, 코로나 19 대응 과정에서 서울의 한 공립병설유치원 교사가 겪은 어려움은 무엇인가?
본 연구의 참여자는 서울시 공립병설유치원에 근무하고 있는 교사 4명이며, 연구 기간은 2020년 3월 2일부터 2020년 7월 31일까지이다. 총 4단계에 걸쳐 연구가 진행되었으며, 1단계는 문헌고찰 및 문제점 인식, 2단계는 휴업 기간의 코로나 19 대응 활동, 3단계는 등교 개학 기간의 코로나 19 대응 활동, 4단계는 평가 및 분석으로 이루어졌다. 연구의 과정에서 코로나 19에 대한 교육부와 서울시교육청의 공문 및 지침, 연구자와 연구 참여자를 비롯한 유치원 교직원들의 의사결정 과정과 연구 참여자 심층 면담 녹화 및 전사본, 각종 일지와 내부 기안문, 사진 등 연구 참여자들의 기록물 등을 수집하고 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 연구 문제별로 다루면 다음과 같다. 첫째, 서울의 공립병설유치원에서 코로나 19 위기 상황을 극복하기 위해 실천한 노력은 크게 가정연계활동(원격수업), 방역활동, 학급운영(긴급돌봄, 교육과정)으로 나뉜다. 장기 휴업 기간에는 아직 유치원의 원격수업이 인정되지 않는 기간이었으므로 가정연계활동이라는 형태로 놀이꾸러미 활동을 실시하고, 개학 전 방역을 준비했으며, 긴급돌봄 교실을 안전하게 운영하기 위한 방안을 마련하고 실천했다. 개학 이후에는 유치원 원격수업이 수업일수로 인정되면서 누리과정 운영 시간에 맞춰 4개의 활동으로 원격수업을 구성하여 실시하고, 유치원에서 수립한 방역수칙을 실천하는 것에 초점을 두었으며 코로나 19의 상황에서 교실 위생지도와 더불어 놀이중심 교육과정을 조화롭게 운영하기 위한 노력을 했다. 둘째, 코로나 19에 대비하는 과정에서 교사들은 교육과 방역의 측면에서 어려움을 겪었다. 먼저 교육의 측면에서는 놀이중심 교육과정을 원격수업으로 운영하는 것과, 사회적 거리 두기의 상황에서 학급 유아들의 놀이를 운영하는 것에 대해 어려움을 느꼈다. 방역의 측면에서는 방역에 대한 의사결정, 방역 수행과 그에 따른 위험부담 감수로 인해 업무 및 책임감이 과중해진 것과, 초등학교와 시설을 함께 사용하는 병설유치원의 특징으로 인해 위기 상황에 유치원에 적절한 시설 지원을 받을 수 없었다는 것에 어려움을 느꼈다. 본 연구를 통해 서울의 공립병설유치원은 코로나 19의 상황을 어떻게 극복해나가기 위해 노력했는지, 그 과정에서 겪는 어려움이 무엇인지 구체적으로 살펴보았다. 본 연구가 이후의 감염병 위기상황을 대비하거나 극복할 때 유아교육계에서 참고할 만한 선례로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
As the pandemic of COVID-19, which started in March 2020, has been prolonged, many changes have occurred in the early childhood eductaion, such as emergency care, remote education, and part attendance system, etc. to overcome the crisis of infectious diseases. Accordingly, it was necessary to prepar...
As the pandemic of COVID-19, which started in March 2020, has been prolonged, many changes have occurred in the early childhood eductaion, such as emergency care, remote education, and part attendance system, etc. to overcome the crisis of infectious diseases. Accordingly, it was necessary to prepare countermeasures suitable for the local and kindergarten conditions in the unit kindergarten. Therefore, in this study, researcher tried to look at a case of trying to overcome the pandemic situation of COVID-19 at a public affiliated kindergarten in Seoul, and to consider the difficulties experienced by the teachers in this process. the research questions set up based of this purpose are as follows.
1. What kind of efforts did a public affiliated kindergarten in Seoul make to overcome COVID-19? 2. What are the difficulties facing public affiliated kindergarten teachers in Seoul in the process of overcoming COVID-19?
The participants of this study are 4 teachers working at a public affiliated kindergarten in Seoul, and the study period is from March 2, 2020 to July 31, 2020. The study was conducted in 4 stages; the 1st stage, literature review and problem recognition, the 2nd stage, the COVID-19 response activity during the closure period, the 3rd stage, the COVID-19 response activity during the school opening period, and the 4th stage, evaluation and analysis. In the process of research, official guidelines of the Ministry of Education and the Seoul Metropolitan Office of Education on COVID-19, the decision-making process of kindergarten teacers and staff, in-depth interviews, various journals, internal drafts, photos, and the like were collected and analyzed. The results of each research problems are as follows. First, efforts made at public affiliated kindergarten in Seoul to overcome COVID-19 are devided into Home-linked activity(remote education), quarantine activities and class management(emergency care, curruculum). Since the long-term closure period was a period in which remote education in kindergartens were not yet recognized, playpack activities were conducted in the form of home-linked activities, prepared for quarantine before school reopening, and prepare and pradcticed measures to safely operate emergency care classes. After the start of school, as kindergarten remote education is recognized as the replacement of the attendance, 4 activities consisted of remote eductaion. And the focus was on implementing the quarantine regulations established in kindergartens, and efforts were made to harmoniously operate a play-oriented curriculum along with classroom hygiene guidance in the context of COVID-19. Second, in the process of preparing for COVID-19, researchers faced difficulties in terms of education and quarantine. In terms of education, the researchers felt difficulties to run the play-oriented curriculum as a remote education and to run the play in the context of social distancing. In terms of quarantine, the researchers felt difficulties to the decision-making on quarantine, the implementation of quarantine, and the risk-taking, and because of the characteristics of an affiliated kindergarten that shares facilities with an elementary school, appropriate facility support for kindergartens in times of crisis is difficult to receive. Through this study, specifically examined how the public affiliated kindergarten in Seoul tried to overcome the situation of COVID-19 and what difficulties it faced in the process. It is expected that this study can be used as a good precedent for early childhood education when preparing for or overcoming future infectious disease crises.
As the pandemic of COVID-19, which started in March 2020, has been prolonged, many changes have occurred in the early childhood eductaion, such as emergency care, remote education, and part attendance system, etc. to overcome the crisis of infectious diseases. Accordingly, it was necessary to prepare countermeasures suitable for the local and kindergarten conditions in the unit kindergarten. Therefore, in this study, researcher tried to look at a case of trying to overcome the pandemic situation of COVID-19 at a public affiliated kindergarten in Seoul, and to consider the difficulties experienced by the teachers in this process. the research questions set up based of this purpose are as follows.
1. What kind of efforts did a public affiliated kindergarten in Seoul make to overcome COVID-19? 2. What are the difficulties facing public affiliated kindergarten teachers in Seoul in the process of overcoming COVID-19?
The participants of this study are 4 teachers working at a public affiliated kindergarten in Seoul, and the study period is from March 2, 2020 to July 31, 2020. The study was conducted in 4 stages; the 1st stage, literature review and problem recognition, the 2nd stage, the COVID-19 response activity during the closure period, the 3rd stage, the COVID-19 response activity during the school opening period, and the 4th stage, evaluation and analysis. In the process of research, official guidelines of the Ministry of Education and the Seoul Metropolitan Office of Education on COVID-19, the decision-making process of kindergarten teacers and staff, in-depth interviews, various journals, internal drafts, photos, and the like were collected and analyzed. The results of each research problems are as follows. First, efforts made at public affiliated kindergarten in Seoul to overcome COVID-19 are devided into Home-linked activity(remote education), quarantine activities and class management(emergency care, curruculum). Since the long-term closure period was a period in which remote education in kindergartens were not yet recognized, playpack activities were conducted in the form of home-linked activities, prepared for quarantine before school reopening, and prepare and pradcticed measures to safely operate emergency care classes. After the start of school, as kindergarten remote education is recognized as the replacement of the attendance, 4 activities consisted of remote eductaion. And the focus was on implementing the quarantine regulations established in kindergartens, and efforts were made to harmoniously operate a play-oriented curriculum along with classroom hygiene guidance in the context of COVID-19. Second, in the process of preparing for COVID-19, researchers faced difficulties in terms of education and quarantine. In terms of education, the researchers felt difficulties to run the play-oriented curriculum as a remote education and to run the play in the context of social distancing. In terms of quarantine, the researchers felt difficulties to the decision-making on quarantine, the implementation of quarantine, and the risk-taking, and because of the characteristics of an affiliated kindergarten that shares facilities with an elementary school, appropriate facility support for kindergartens in times of crisis is difficult to receive. Through this study, specifically examined how the public affiliated kindergarten in Seoul tried to overcome the situation of COVID-19 and what difficulties it faced in the process. It is expected that this study can be used as a good precedent for early childhood education when preparing for or overcoming future infectious disease crises.
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