[학위논문]코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험과 인식 : 현상학적 연구 Teachers` Experience and Perception of the Impact of COVID-19 on Early Childhood Development : Phenomenological Study원문보기
본 연구는 유아를 직접 마주하는 교사의 경험을 통해 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향을 현상학적으로 탐색하고, 그 경험의 본질을 이해함으로써 유아의 발달지원 방안을 모색하여 코로나19 시대를 살아가는 유아의 건강하고 행복한 발달을 도모하는 것에 목적이 있었다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험은 어떠한가? 둘째, 코로나19 상황 속, 유아 발달지원 방안에 대한 교사의 경험적 인식 은 어떠한가?
본 연구의 참여자는 J도 내에 위치한 교육기관에서 근무 중인 유아반 담임교사 10명이다. 9월 19일부터 10월 17일 사이에 연구 참여자와 심층면담을 진행하였고, 수집한 연구 자료는 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 바탕으로 분석하여 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다.
먼저 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험을 살펴보면 첫째, ...
본 연구는 유아를 직접 마주하는 교사의 경험을 통해 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향을 현상학적으로 탐색하고, 그 경험의 본질을 이해함으로써 유아의 발달지원 방안을 모색하여 코로나19 시대를 살아가는 유아의 건강하고 행복한 발달을 도모하는 것에 목적이 있었다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험은 어떠한가? 둘째, 코로나19 상황 속, 유아 발달지원 방안에 대한 교사의 경험적 인식 은 어떠한가?
본 연구의 참여자는 J도 내에 위치한 교육기관에서 근무 중인 유아반 담임교사 10명이다. 9월 19일부터 10월 17일 사이에 연구 참여자와 심층면담을 진행하였고, 수집한 연구 자료는 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 바탕으로 분석하여 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다.
먼저 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험을 살펴보면 첫째, 인지발달 측면에서 교사들은 유아들이 코로나19로 인해 가정돌봄 시간이 길어져 미디어 콘텐츠에 장시간 노출되며 주의집중에 어려움을 보이게 되었다고 인식하고 있었다. 또한 유아들이 활동의 많은 부분을 미디어 콘텐츠에 의존하며 새로운 시도와 생각을 하지 못하는 발달적 문제가 보인다고 인식하고 있었다. 둘째, 언어발달 측면에서 교사들은 유아들이 마스크 착용으로 의사소통 면에서 힘들어하고 있으며 특히 유아들의 발음이 부정확한 문제를 지적하였다. 한편 유아들이 언어전달의 한계를 극복하기 위해 신체를 활용해서 자신의 의사를 전달하게 되면서 표현력이 향상된 것을 느끼기도 하였다. 셋째, 사회성 발달 측면에서 교사들은 마스크 착용으로 얼굴 표정을 볼 수 없어 친구의 감정선이 읽히지 않는 유아, 코로나19로 늘어난 미디어 콘텐츠에 대한 경험으로 혼자놀이를 즐기는 유아와 반대로 미디어 콘텐츠라는 공통된 관심사를 토대로 친구와 새로운 놀이를 창조해 나가는 유아, 코로나19로 인한 잦은 결석과 신체접촉 기피, 사회적 거리두기의 영향으로 교사와 친구하고 가까워지는데 오랜 시간이 필요했던 유아, 마스크 착용의 문제로 불필요하게 갈등을 겪는 유아들을 경험해야만 했었다. 한편, 코로나19로 친구와 떨어져 있어야만 하는 상황에서 친구의 소중함을 느끼는 유아들을 경험한 교사도 있었다. 넷째, 정서발달 측면에서 교사들은 코로나19로 인해 장시간 가정돌봄만을 받아온 탓에 자조 기술 능력이 부족하여 정서적으로 힘들어하는 유아와 마스크 착용으로 감정 전달에 어려움이 있어 부정적인 정서 상태를 보이는 유아들을 경험하였다.
코로나19 상황 속, 유아 발달지원 방안에 대한 교사의 경험적 인식을 살펴보면 첫째, 교사들은 유아가 초기 사회화를 경험하게 되는 교육기관에서의 발달지원이 중요하다고 인식하였다. 구체적으로, 마스크 착용으로 인한 언어적 소통의 한계를 극복하기 위해 언어사용과 함께 신체동작을 활용한 소통방법을 유아들에게 지도할 필요성과 교육기관에서의 정기적인 유아발달 검사를 통해 일상에서 유아의 발달상태를 면밀히 관찰하여 가정과의 협력 하에 유아의 발달을 지원할 필요성을 느끼고 있었다. 둘째, 교사들은 유아의 발달지원에 있어 무엇보다 가정에서의 협조가 중요하다고 하였는데 코로나19의 근본적인 원인이 기후위기에 있다고 보고 가정에서부터 환경교육이 선행되어야 한다고 언급하였다. 덧붙이자면 환경보호의 실천은 가정에서 어릴 적부터 자연스럽게 내면화 되어지는 과정이 필요하다고 했으며 교육기관과 가정의 상호 협력을 통한 체계적인 지도가 필요함을 인식하고 있었다. 마지막으로, 교사들은 유아가 발달하는 데 있어 국가의 관심과 지원이 필요함을 인식하고 있었다. 구체적으로, 코로나19로 인해 교육참여에 외면을 받는 유아들을 경험하고 국가가 보다 더 다각적으로 교육적·사회적 지원을 해줄 것과 코로나19 상황 속 늦어진 유아의 발달속도를 회복할 수 있도록 대화하는 방법 교육과정으로 만들기, 투명 마스크 보급 전국적으로 확대 시행하기, 교육기관에서의 마스크 착용 해제하기와 같은 정책적인 지원 역시도 필요함을 언급하였다.
본 연구는 코로나19 시대에 유아기를 보내고 있는 유아의 발달을 교사의 경험과 인식을 통해 다룬 현상학적 연구이다. 구체적으로, 유아들의 다각적인 발달적 측면을 다루고, 이들이 성장, 발달해 나감에 있어 어떤 교육적 도움을 주어야 할지에 대한 교육적 개입과 모색할 수 있는 방안을 심층적으로 살펴본 연구이다. 이 연구는 코로나19 시대의 유아의 발달을 돕기 위한 유아교육의 방향과 방안을 모색하는 기초자료로써 의미를 지니고 있다.
본 연구는 유아를 직접 마주하는 교사의 경험을 통해 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향을 현상학적으로 탐색하고, 그 경험의 본질을 이해함으로써 유아의 발달지원 방안을 모색하여 코로나19 시대를 살아가는 유아의 건강하고 행복한 발달을 도모하는 것에 목적이 있었다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험은 어떠한가? 둘째, 코로나19 상황 속, 유아 발달지원 방안에 대한 교사의 경험적 인식 은 어떠한가?
본 연구의 참여자는 J도 내에 위치한 교육기관에서 근무 중인 유아반 담임교사 10명이다. 9월 19일부터 10월 17일 사이에 연구 참여자와 심층면담을 진행하였고, 수집한 연구 자료는 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 바탕으로 분석하여 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다.
먼저 코로나19가 유아의 발달에 미친 영향에 대한 교사의 경험을 살펴보면 첫째, 인지발달 측면에서 교사들은 유아들이 코로나19로 인해 가정돌봄 시간이 길어져 미디어 콘텐츠에 장시간 노출되며 주의집중에 어려움을 보이게 되었다고 인식하고 있었다. 또한 유아들이 활동의 많은 부분을 미디어 콘텐츠에 의존하며 새로운 시도와 생각을 하지 못하는 발달적 문제가 보인다고 인식하고 있었다. 둘째, 언어발달 측면에서 교사들은 유아들이 마스크 착용으로 의사소통 면에서 힘들어하고 있으며 특히 유아들의 발음이 부정확한 문제를 지적하였다. 한편 유아들이 언어전달의 한계를 극복하기 위해 신체를 활용해서 자신의 의사를 전달하게 되면서 표현력이 향상된 것을 느끼기도 하였다. 셋째, 사회성 발달 측면에서 교사들은 마스크 착용으로 얼굴 표정을 볼 수 없어 친구의 감정선이 읽히지 않는 유아, 코로나19로 늘어난 미디어 콘텐츠에 대한 경험으로 혼자놀이를 즐기는 유아와 반대로 미디어 콘텐츠라는 공통된 관심사를 토대로 친구와 새로운 놀이를 창조해 나가는 유아, 코로나19로 인한 잦은 결석과 신체접촉 기피, 사회적 거리두기의 영향으로 교사와 친구하고 가까워지는데 오랜 시간이 필요했던 유아, 마스크 착용의 문제로 불필요하게 갈등을 겪는 유아들을 경험해야만 했었다. 한편, 코로나19로 친구와 떨어져 있어야만 하는 상황에서 친구의 소중함을 느끼는 유아들을 경험한 교사도 있었다. 넷째, 정서발달 측면에서 교사들은 코로나19로 인해 장시간 가정돌봄만을 받아온 탓에 자조 기술 능력이 부족하여 정서적으로 힘들어하는 유아와 마스크 착용으로 감정 전달에 어려움이 있어 부정적인 정서 상태를 보이는 유아들을 경험하였다.
코로나19 상황 속, 유아 발달지원 방안에 대한 교사의 경험적 인식을 살펴보면 첫째, 교사들은 유아가 초기 사회화를 경험하게 되는 교육기관에서의 발달지원이 중요하다고 인식하였다. 구체적으로, 마스크 착용으로 인한 언어적 소통의 한계를 극복하기 위해 언어사용과 함께 신체동작을 활용한 소통방법을 유아들에게 지도할 필요성과 교육기관에서의 정기적인 유아발달 검사를 통해 일상에서 유아의 발달상태를 면밀히 관찰하여 가정과의 협력 하에 유아의 발달을 지원할 필요성을 느끼고 있었다. 둘째, 교사들은 유아의 발달지원에 있어 무엇보다 가정에서의 협조가 중요하다고 하였는데 코로나19의 근본적인 원인이 기후위기에 있다고 보고 가정에서부터 환경교육이 선행되어야 한다고 언급하였다. 덧붙이자면 환경보호의 실천은 가정에서 어릴 적부터 자연스럽게 내면화 되어지는 과정이 필요하다고 했으며 교육기관과 가정의 상호 협력을 통한 체계적인 지도가 필요함을 인식하고 있었다. 마지막으로, 교사들은 유아가 발달하는 데 있어 국가의 관심과 지원이 필요함을 인식하고 있었다. 구체적으로, 코로나19로 인해 교육참여에 외면을 받는 유아들을 경험하고 국가가 보다 더 다각적으로 교육적·사회적 지원을 해줄 것과 코로나19 상황 속 늦어진 유아의 발달속도를 회복할 수 있도록 대화하는 방법 교육과정으로 만들기, 투명 마스크 보급 전국적으로 확대 시행하기, 교육기관에서의 마스크 착용 해제하기와 같은 정책적인 지원 역시도 필요함을 언급하였다.
본 연구는 코로나19 시대에 유아기를 보내고 있는 유아의 발달을 교사의 경험과 인식을 통해 다룬 현상학적 연구이다. 구체적으로, 유아들의 다각적인 발달적 측면을 다루고, 이들이 성장, 발달해 나감에 있어 어떤 교육적 도움을 주어야 할지에 대한 교육적 개입과 모색할 수 있는 방안을 심층적으로 살펴본 연구이다. 이 연구는 코로나19 시대의 유아의 발달을 돕기 위한 유아교육의 방향과 방안을 모색하는 기초자료로써 의미를 지니고 있다.
The purpose of this study was to explore the effects of COVID-19 on early childhood development through the experience of teachers facing early childhood directly, and to find ways to support early childhood development by understanding the nature of the experience. For this purpose, the following r...
The purpose of this study was to explore the effects of COVID-19 on early childhood development through the experience of teachers facing early childhood directly, and to find ways to support early childhood development by understanding the nature of the experience. For this purpose, the following research questions were established.
First of all, what is the teacher's experience with the impact of the new coronavirus infection on the development of early childhood? Second, what is the teacher's empirical perception of measures to support early childhood development in the context of COVID-19?
The participants in this study are 10 homeroom teachers in the early childhood class who are working at an educational institution located in J-do. Between September 19 and October 17, in-depth interviews were conducted with research participants, and the collected research data were analyzed based on Colaizzi's phenomenological research method to derive the following research results.
First, looking at teachers' experience with the impact of COVID-19 on early childhood development, teachers recognized that in terms of cognitive development, early childhood were exposed to media content for a long time and had difficulty concentrating their attention. It was also recognized that early childhood relied on media content for much of their activities and showed developmental problems that prevented them from trying new things and thinking. Second, in terms of language development, teachers pointed out that early childhood are suffering from communication problems due to wearing masks, especially those with inaccurate pronunciation. On the other hand, I felt that children's expressiveness improved as they began to communicate their opinions using their bodies to overcome the limitations of language communication. Third, in terms of social development, teachers cannot see facial expressions by wearing masks, so children whose friends' emotional lines are not read, early childhood who enjoy playing alone due to the increased experience of media content due to COVID-19, and early childhood who create new games with friends based on the common interest of media content, Due to COVID-19, frequent absences, avoidance of physical contact, and social distancing, early childhood who needed a long time to get close to teachers and friends, had to struggle unnecessarily with the problem of wearing a mask. On the other hand, some teachers experienced early childhood who felt the importance of their friends when they had to stay away from their friends due to the new coronavirus infection. Fourth, in terms of emotional development, teachers experienced early childhood who were emotionally struggling due to lack of self-help technology due to long-term home care due to COVID-19, and early childhood who showed negative emotional states due to difficulty in conveying emotions by wearing masks.
In the context of the new coronavirus infection, teachers first recognized the importance of supporting development at educational institutions where early childhood experience initial socialization. Specifically, I felt the need to teach early childhood how to communicate using language and body movements to overcome the limitations of language communication by wearing masks, and to closely observe the development status of early childhood in everyday life through regular early childhood development tests. Second, teachers said that cooperation at home is more important than anything else in supporting the development of early childhood, and that environmental education should be preceded from home, believing that the fundamental cause of COVID-19 is the climate crisis. In addition, the practice of environmental protection needs a process that is naturally internalized at home from an early age, and recognized the need for systematic guidance through mutual cooperation between educational institutions and families. Finally, teachers recognized that the state's attention and support were needed for early childhood to develop. Specifically, the government should provide educational and social support to early childhood who are shunned by COVID-19, and policy support such as making a curriculum, expanding the supply of transparent masks nationwide, and removing masks from educational institutions is also necessary.
This study is a phenomenological study that deals with the development of early childhood in infancy in the COVID-19 era through teachers' experiences and perceptions. Specifically, it is a study that deals with various developmental aspects of early childhood and examines in-depth educational interventions and ways to find ways to help them grow and develop. This study is meaningful as basic data seeking directions and measures for early childhood education to help early childhood develop in the COVID-19 era.
The purpose of this study was to explore the effects of COVID-19 on early childhood development through the experience of teachers facing early childhood directly, and to find ways to support early childhood development by understanding the nature of the experience. For this purpose, the following research questions were established.
First of all, what is the teacher's experience with the impact of the new coronavirus infection on the development of early childhood? Second, what is the teacher's empirical perception of measures to support early childhood development in the context of COVID-19?
The participants in this study are 10 homeroom teachers in the early childhood class who are working at an educational institution located in J-do. Between September 19 and October 17, in-depth interviews were conducted with research participants, and the collected research data were analyzed based on Colaizzi's phenomenological research method to derive the following research results.
First, looking at teachers' experience with the impact of COVID-19 on early childhood development, teachers recognized that in terms of cognitive development, early childhood were exposed to media content for a long time and had difficulty concentrating their attention. It was also recognized that early childhood relied on media content for much of their activities and showed developmental problems that prevented them from trying new things and thinking. Second, in terms of language development, teachers pointed out that early childhood are suffering from communication problems due to wearing masks, especially those with inaccurate pronunciation. On the other hand, I felt that children's expressiveness improved as they began to communicate their opinions using their bodies to overcome the limitations of language communication. Third, in terms of social development, teachers cannot see facial expressions by wearing masks, so children whose friends' emotional lines are not read, early childhood who enjoy playing alone due to the increased experience of media content due to COVID-19, and early childhood who create new games with friends based on the common interest of media content, Due to COVID-19, frequent absences, avoidance of physical contact, and social distancing, early childhood who needed a long time to get close to teachers and friends, had to struggle unnecessarily with the problem of wearing a mask. On the other hand, some teachers experienced early childhood who felt the importance of their friends when they had to stay away from their friends due to the new coronavirus infection. Fourth, in terms of emotional development, teachers experienced early childhood who were emotionally struggling due to lack of self-help technology due to long-term home care due to COVID-19, and early childhood who showed negative emotional states due to difficulty in conveying emotions by wearing masks.
In the context of the new coronavirus infection, teachers first recognized the importance of supporting development at educational institutions where early childhood experience initial socialization. Specifically, I felt the need to teach early childhood how to communicate using language and body movements to overcome the limitations of language communication by wearing masks, and to closely observe the development status of early childhood in everyday life through regular early childhood development tests. Second, teachers said that cooperation at home is more important than anything else in supporting the development of early childhood, and that environmental education should be preceded from home, believing that the fundamental cause of COVID-19 is the climate crisis. In addition, the practice of environmental protection needs a process that is naturally internalized at home from an early age, and recognized the need for systematic guidance through mutual cooperation between educational institutions and families. Finally, teachers recognized that the state's attention and support were needed for early childhood to develop. Specifically, the government should provide educational and social support to early childhood who are shunned by COVID-19, and policy support such as making a curriculum, expanding the supply of transparent masks nationwide, and removing masks from educational institutions is also necessary.
This study is a phenomenological study that deals with the development of early childhood in infancy in the COVID-19 era through teachers' experiences and perceptions. Specifically, it is a study that deals with various developmental aspects of early childhood and examines in-depth educational interventions and ways to find ways to help them grow and develop. This study is meaningful as basic data seeking directions and measures for early childhood education to help early childhood develop in the COVID-19 era.
주제어
#Phenomenological Study Early Childhood Development Teacher Experience Perception Support System Mask Social Distancing COVID-19
학위논문 정보
저자
박소연
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학(유아교육)
지도교수
임선아
발행연도
2023
총페이지
vii, 74 p.
키워드
Phenomenological Study Early Childhood Development Teacher Experience Perception Support System Mask Social Distancing COVID-19
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