코로나 19로 인한 비대면 사회 진입은 이제 SNS, 오픈 쇼핑몰, 배달 앱, 모빌리 티 앱 등 플랫폼이 우리 생활 깊숙이 들어가는 계기를 만들었다. 다만 플랫폼 사용 자 입장에서는 플랫폼 운영의 기본인 빅데이터와 AI 알고리즘 관련 지식이 부족하 다. 플랫폼 사용자와 플랫폼 사업자 간 불평등 정보가 존재하게 되었고, 기술 발전 과 플랫폼 사업자의 운영방식에 따라 정보와 지식의 격차가 확대되고 있다. 또한 디 지털 환경에 대한 노출이 많지 않은 환경에서는 연령대가 높을수록, 직업 활동이 많 을수록 디지털 역량 격차로 인한 문제가 심각하다. 특히 ...
코로나 19로 인한 비대면 사회 진입은 이제 SNS, 오픈 쇼핑몰, 배달 앱, 모빌리 티 앱 등 플랫폼이 우리 생활 깊숙이 들어가는 계기를 만들었다. 다만 플랫폼 사용 자 입장에서는 플랫폼 운영의 기본인 빅데이터와 AI 알고리즘 관련 지식이 부족하 다. 플랫폼 사용자와 플랫폼 사업자 간 불평등 정보가 존재하게 되었고, 기술 발전 과 플랫폼 사업자의 운영방식에 따라 정보와 지식의 격차가 확대되고 있다. 또한 디 지털 환경에 대한 노출이 많지 않은 환경에서는 연령대가 높을수록, 직업 활동이 많 을수록 디지털 역량 격차로 인한 문제가 심각하다. 특히 인공지능과 빅데이터의 개념이 플랫폼에 도입되고 급진적으로 진화한 반면, 많은 플랫폼 이용자들은 학습 시간과 교육 환경이 부족해 자신의 상황에 맞게 단편 적으로 적응하기 위해 급급한 상황에 있다. 위와 같은 상황에서 본 논문은 NCS 기반 직업훈련 96시간 과정을 중심으로 39 시간의 SNS 핵심요약 과정과 병행하여 AI알고리즘과 빅데이터 과목을 연계하는 제 한된 조건의 사례로 연구되었다. 특히, 플랫폼 기반의 생태계에서 직업 활동을 하는 성인, 예를 들어 마케팅용으로 운영하고자 하는 SNS 콘텐츠 운영자 , 오픈마켓 운영자 등의 상당수가 해당 전문지 식이 부족한 상황에 처해 있고 이러한 지식을 학습할 수 있는 마케팅 교육과정이 충분하지 않은 상황에 주목하고 있다. 따라서 플랫폼이 일방적으로 주도하는 알고리즘과 인공지능, 빅데이터에 대한 전 문지식을 직업교육에 연계하여 각자의 분야에서 인공지능 알고리즘과 빅데이터의 이해도와 활용 가능성을 높임으로써 온라인 마케팅 수업참여자의 해당 지식 수준을 향상시킬 수 있도록, NCS기반의 직업훈련교육과정에 AI알고리즘과 빅데이터 등의 전문지식을 연계한 사례를 연구해 봄에 본 논문의 목적이 있다. 특히 NCS기반의 직업훈련 교육과정에서 운영중인 온라인마케팅 과목의 설계된 기준을 따르되, 인공지능 및 빅데이터의 교육을 빅데이터 개념소개 및 체험, 인공지 능 알고리즘원리 소개, SNS플랫폼이 공개한 알고리즘 설명, 오픈플랫폼 알고리즘 이해 등 4개의 파트 분류하여 연계하였고, 전문패널들의 의견을 취합하여 해당 과목 연계시의 난이도나 적절성을 간략하게 나마 평가받아 정리해 보았다. 그리고 실제 수업 운영의 결과로서 수업전과 수업후의 온라인 마케팅에서 중요시 하는 콘텐츠 상위노출의 이해와 활용 가능성을 체크함으로써 AI 알고리즘 및 빅데 이터의 교육이 온라인 마케팅에서 실무적 활용도를 높일 수 있는 지를 설문지로서 점검하고 간략하게 정리해 보았다. SNS 콘텐츠 개발과 운영을 중심으로한 기존 온라인 콘텐츠 마케팅 교육의 한계 를 넘어, 플랫폼 알고리즘의 운영원리 이해와 활용 가능성을 점검하고자 하였으며, 매출전환과 광고비용과의 상관관계인 ROAS(Return on Ad Spending)의 수치적 향 상을 목적으로 하는 퍼포먼스 마케팅 교육 등과는 목적을 달리 하였다.
코로나 19로 인한 비대면 사회 진입은 이제 SNS, 오픈 쇼핑몰, 배달 앱, 모빌리 티 앱 등 플랫폼이 우리 생활 깊숙이 들어가는 계기를 만들었다. 다만 플랫폼 사용 자 입장에서는 플랫폼 운영의 기본인 빅데이터와 AI 알고리즘 관련 지식이 부족하 다. 플랫폼 사용자와 플랫폼 사업자 간 불평등 정보가 존재하게 되었고, 기술 발전 과 플랫폼 사업자의 운영방식에 따라 정보와 지식의 격차가 확대되고 있다. 또한 디 지털 환경에 대한 노출이 많지 않은 환경에서는 연령대가 높을수록, 직업 활동이 많 을수록 디지털 역량 격차로 인한 문제가 심각하다. 특히 인공지능과 빅데이터의 개념이 플랫폼에 도입되고 급진적으로 진화한 반면, 많은 플랫폼 이용자들은 학습 시간과 교육 환경이 부족해 자신의 상황에 맞게 단편 적으로 적응하기 위해 급급한 상황에 있다. 위와 같은 상황에서 본 논문은 NCS 기반 직업훈련 96시간 과정을 중심으로 39 시간의 SNS 핵심요약 과정과 병행하여 AI알고리즘과 빅데이터 과목을 연계하는 제 한된 조건의 사례로 연구되었다. 특히, 플랫폼 기반의 생태계에서 직업 활동을 하는 성인, 예를 들어 마케팅용으로 운영하고자 하는 SNS 콘텐츠 운영자 , 오픈마켓 운영자 등의 상당수가 해당 전문지 식이 부족한 상황에 처해 있고 이러한 지식을 학습할 수 있는 마케팅 교육과정이 충분하지 않은 상황에 주목하고 있다. 따라서 플랫폼이 일방적으로 주도하는 알고리즘과 인공지능, 빅데이터에 대한 전 문지식을 직업교육에 연계하여 각자의 분야에서 인공지능 알고리즘과 빅데이터의 이해도와 활용 가능성을 높임으로써 온라인 마케팅 수업참여자의 해당 지식 수준을 향상시킬 수 있도록, NCS기반의 직업훈련교육과정에 AI알고리즘과 빅데이터 등의 전문지식을 연계한 사례를 연구해 봄에 본 논문의 목적이 있다. 특히 NCS기반의 직업훈련 교육과정에서 운영중인 온라인마케팅 과목의 설계된 기준을 따르되, 인공지능 및 빅데이터의 교육을 빅데이터 개념소개 및 체험, 인공지 능 알고리즘원리 소개, SNS플랫폼이 공개한 알고리즘 설명, 오픈플랫폼 알고리즘 이해 등 4개의 파트 분류하여 연계하였고, 전문패널들의 의견을 취합하여 해당 과목 연계시의 난이도나 적절성을 간략하게 나마 평가받아 정리해 보았다. 그리고 실제 수업 운영의 결과로서 수업전과 수업후의 온라인 마케팅에서 중요시 하는 콘텐츠 상위노출의 이해와 활용 가능성을 체크함으로써 AI 알고리즘 및 빅데 이터의 교육이 온라인 마케팅에서 실무적 활용도를 높일 수 있는 지를 설문지로서 점검하고 간략하게 정리해 보았다. SNS 콘텐츠 개발과 운영을 중심으로한 기존 온라인 콘텐츠 마케팅 교육의 한계 를 넘어, 플랫폼 알고리즘의 운영원리 이해와 활용 가능성을 점검하고자 하였으며, 매출전환과 광고비용과의 상관관계인 ROAS(Return on Ad Spending)의 수치적 향 상을 목적으로 하는 퍼포먼스 마케팅 교육 등과는 목적을 달리 하였다.
The entry into a non-face-to-face society due to COVID-19 has now created an opportunity for platforms such as SNS, open shopping malls, delivery apps, and mobility apps to enter deeper into our lives. However, from the perspective of platform users, there is not enough knowledge related...
The entry into a non-face-to-face society due to COVID-19 has now created an opportunity for platforms such as SNS, open shopping malls, delivery apps, and mobility apps to enter deeper into our lives. However, from the perspective of platform users, there is not enough knowledge related to big data and AI algorithms, which are the basis of platform operation. Inequality information has become present between platform users and platform operators, and the gap between the information and knowledge is widening with the development of technology and the operation method of platform operators. In addition, the higher the age group and the more occupational activities are in an environment where there is not much exposure to the digital environment, the more serious the problems that arise from the digital competency gap are. In particular, while the concepts of artificial intelligence and big data have been introduced and evolved dramatically on the platform, many platform users are in a hurry to adapt piecemeal to their situations, lacking learning time and educational environment. Under the above circumstances, this paper was studied as an example of limited conditions centered on the content marketing process in parallel with the 39-hour SNS core summary process, focusing on the 96-hour course of NCS-based vocational training. In particular, many adults who engage in professional activities in a platform-based ecosystem, for example, SNS content operators and open market operators who want to operate for marketing, are in a situation where they lack expertise and there is not enough marketing curriculum to learn this knowledge. Therefore, the purpose of this paper is to study the NCS-based vocational training curriculum to improve the level of knowledge of online marketing class participants by linking platform-led algorithms, artificial intelligence, and big data to vocational education. In particular, AI and big data education were classified into four parts, including big data concept introduction and experience, algorithm explanation released by SNS platform, and open platform algorithm understanding, and the opinions of professional panels were briefly evaluated. And as a result of actual class operation, by checking the understanding and utilization of high-level exposure of content, which is important in pre-class and post-class online marketing, we checked and summarized whether AI algorithm and big data education can increase practical utilization in online marketing. Beyond the limitations of existing online content marketing education centered on SNS content development and operation, it was intended to check the understanding and utilization of platform algorithms, and it was different from performance marketing education aimed at numerically improving ROAS (Return on Ad Spending), which is a correlation between sales conversion and advertising cost
The entry into a non-face-to-face society due to COVID-19 has now created an opportunity for platforms such as SNS, open shopping malls, delivery apps, and mobility apps to enter deeper into our lives. However, from the perspective of platform users, there is not enough knowledge related to big data and AI algorithms, which are the basis of platform operation. Inequality information has become present between platform users and platform operators, and the gap between the information and knowledge is widening with the development of technology and the operation method of platform operators. In addition, the higher the age group and the more occupational activities are in an environment where there is not much exposure to the digital environment, the more serious the problems that arise from the digital competency gap are. In particular, while the concepts of artificial intelligence and big data have been introduced and evolved dramatically on the platform, many platform users are in a hurry to adapt piecemeal to their situations, lacking learning time and educational environment. Under the above circumstances, this paper was studied as an example of limited conditions centered on the content marketing process in parallel with the 39-hour SNS core summary process, focusing on the 96-hour course of NCS-based vocational training. In particular, many adults who engage in professional activities in a platform-based ecosystem, for example, SNS content operators and open market operators who want to operate for marketing, are in a situation where they lack expertise and there is not enough marketing curriculum to learn this knowledge. Therefore, the purpose of this paper is to study the NCS-based vocational training curriculum to improve the level of knowledge of online marketing class participants by linking platform-led algorithms, artificial intelligence, and big data to vocational education. In particular, AI and big data education were classified into four parts, including big data concept introduction and experience, algorithm explanation released by SNS platform, and open platform algorithm understanding, and the opinions of professional panels were briefly evaluated. And as a result of actual class operation, by checking the understanding and utilization of high-level exposure of content, which is important in pre-class and post-class online marketing, we checked and summarized whether AI algorithm and big data education can increase practical utilization in online marketing. Beyond the limitations of existing online content marketing education centered on SNS content development and operation, it was intended to check the understanding and utilization of platform algorithms, and it was different from performance marketing education aimed at numerically improving ROAS (Return on Ad Spending), which is a correlation between sales conversion and advertising cost
주제어
#온라인마케팅 디지털마케팅 콘텐츠마케팅 상위노출 SNS마케팅 online marketing digital marketing contents marketing SEO SNSmarketing
학위논문 정보
저자
박준오
학위수여기관
한국기술교육대학교 IT융합과학경영산업대학원
학위구분
국내석사
학과
AI융합교육학과 AI융합교육전공
지도교수
이승호
발행연도
2022
총페이지
78 p.
키워드
온라인마케팅 디지털마케팅 콘텐츠마케팅 상위노출 SNS마케팅 online marketing digital marketing contents marketing SEO SNSmarketing
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