초등학교 아동의 정서 및 사회성에 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재가 미치는 효과 연구 A Study on the Effect of Animal-Assisted Intervention Using Reading-Assisted Dog on Emotion and Sociality of Elementary School Children원문보기
읽기는 의사소통능력의 기반이 되는 문해의 기초영역이다. 초등학교 저학년에서 읽기학습을 기반으로 완성되는 기본적인 문해능력의 습득은 고학년뿐만 아니라 상급학교의 학습능력에도 영향을 미친다. 따라서 초등학교 저학년 시기의 읽기습관은 매우 중요하다. 또한 읽기부진으로 인한 학습부진은 초등학교 저학년 시기의 조기개입을 통한 학습능력 향상이 필요하며, 아동의 자발적인 참여를 위한 아동 중심의 능동적인 교육방법에 대한 연구가 필요하다. 본 연구는 1999년 U.S.A.에서 시작되어 여러 나라에서 인기리에 실행되고 있는 아동중심의 읽기도우미견 프로그램 (Canine/Dog-Assisted Reading Program)이 초등학생의 정서와 사회성 향상에 미치는 효과를 소개하고, 국내 초등학교 아동을 대상으로 한 읽기도우미견 프로그램 실행연구를 통해서 선행연구의 결과를 입증하여 읽기도우미견 프로그램의 국내활성화에 도움이 되는 데에 그 목적이 있다. 연구를 위해 먼저 데이터베이스 검색을 통해서 최근 2011년 이후 10여 년 간 초등학교 아동 3명 이상을 대상으로 학교에서 리딩독 프로그램을 실행한 연구 중 본 연구 기준에 부합한 20편의 선행연구를 선택하여 분석하였다. 그리고 읽기도우미견과 함께 국내 초등학교에서 학교적응에 도움이 필요한 3・4학년 아동 12명을 대상으로 초등학교 교실에서 읽기도우미견 프로그램을 실행하였다. 통제반은 교사의 감독 아래 교실에서 ...
읽기는 의사소통능력의 기반이 되는 문해의 기초영역이다. 초등학교 저학년에서 읽기학습을 기반으로 완성되는 기본적인 문해능력의 습득은 고학년뿐만 아니라 상급학교의 학습능력에도 영향을 미친다. 따라서 초등학교 저학년 시기의 읽기습관은 매우 중요하다. 또한 읽기부진으로 인한 학습부진은 초등학교 저학년 시기의 조기개입을 통한 학습능력 향상이 필요하며, 아동의 자발적인 참여를 위한 아동 중심의 능동적인 교육방법에 대한 연구가 필요하다. 본 연구는 1999년 U.S.A.에서 시작되어 여러 나라에서 인기리에 실행되고 있는 아동중심의 읽기도우미견 프로그램 (Canine/Dog-Assisted Reading Program)이 초등학생의 정서와 사회성 향상에 미치는 효과를 소개하고, 국내 초등학교 아동을 대상으로 한 읽기도우미견 프로그램 실행연구를 통해서 선행연구의 결과를 입증하여 읽기도우미견 프로그램의 국내활성화에 도움이 되는 데에 그 목적이 있다. 연구를 위해 먼저 데이터베이스 검색을 통해서 최근 2011년 이후 10여 년 간 초등학교 아동 3명 이상을 대상으로 학교에서 리딩독 프로그램을 실행한 연구 중 본 연구 기준에 부합한 20편의 선행연구를 선택하여 분석하였다. 그리고 읽기도우미견과 함께 국내 초등학교에서 학교적응에 도움이 필요한 3・4학년 아동 12명을 대상으로 초등학교 교실에서 읽기도우미견 프로그램을 실행하였다. 통제반은 교사의 감독 아래 교실에서 자율학습을 실행하였다. 본 읽기도우미견 프로그램은 실험집단을 대상으로 주 1회 방문, 회기당 40분, 1일 2회기씩 5주 동안 총 10회기 수업으로 진행하였다. 연구수업 시작 전과 종결 후 정서와 사회성 검사를 위해서 실험집단과 통제집단에게 아동용 자기보고식 정서조절 검사척도 17문항 (황윤미, 2017)을 사용하고, 초등학생 사회성 검사척도 17문항 (이혜영, 2016)을 사용하였다. 자료분석방법은 실험집단과 통제집단 간 정서 동질성 검증을 위해 Wilcoxon 부호순위검정을 하였다. 본 연구의 가설에 의한 연구결과는 다음과 같다 첫째, 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재 (AAI) 프로그램은 초등학교 아동의 정서에 긍정적인 효과를 주었음이 검증되었다 (Z=-2.201, p=.028, p<.05). 정서의 하위영역인 자기조절정서는 평균점수가 향상되었으나 (z=-1.787, p=.074) 통계적으로는 유의하지 않다 (p>.05). 또 다른 하위영역인 타인조절정서 (Z=-2.201, p=.028)는 유의하게 향상되었다 (p<.05). 따라서 읽기도우미견을 활용한 교실에서의 동물매개중재 프로그램은 초등학교 아동의 정서 향상에 효과적임이 검증되었다. 둘째, 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재가 초등학교 아동의 사회성 영역 (z=-2.20, p=.028)에 유의하게 (p<.05) 긍정적인 효과를 미침이 검증되었다. 따라서 읽기도우미견 프로그램에 참여한 후 실험집단(z=-2.20, p=.028)의 사회성이 유의하게 (p<.05) 향상되었음이 검증되었다. 또한, 사회성의 하위요인별 사전・사후 비교결과 중 실험집단의 대인관계에서 실험 전 평균점수는 증가했으나 통계적으로 유의하지 않았다 (p>.05). 다른 2개의 하위요인 중 협력성 (z=-2.014, p=.044*)과 사교성 (z=-2.060, p=.039*)은 p<.05가 되어서 유의한 것으로 해석된다. 따라서 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재 프로그램은 참여 아동의 사회성 영역에 긍정적 영향을 끼친 것으로 검증되었다. 이와 같은 연구결과를 근거로 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재는 산만하고 집중력이 낮으며, 또래관계 및 학교적응에 다소 어려움을 겪고 있는 초등학교 아동들의 정서와 사회성 향상에 긍정적 효과를 주는 것으로 검증되었다.
읽기는 의사소통능력의 기반이 되는 문해의 기초영역이다. 초등학교 저학년에서 읽기학습을 기반으로 완성되는 기본적인 문해능력의 습득은 고학년뿐만 아니라 상급학교의 학습능력에도 영향을 미친다. 따라서 초등학교 저학년 시기의 읽기습관은 매우 중요하다. 또한 읽기부진으로 인한 학습부진은 초등학교 저학년 시기의 조기개입을 통한 학습능력 향상이 필요하며, 아동의 자발적인 참여를 위한 아동 중심의 능동적인 교육방법에 대한 연구가 필요하다. 본 연구는 1999년 U.S.A.에서 시작되어 여러 나라에서 인기리에 실행되고 있는 아동중심의 읽기도우미견 프로그램 (Canine/Dog-Assisted Reading Program)이 초등학생의 정서와 사회성 향상에 미치는 효과를 소개하고, 국내 초등학교 아동을 대상으로 한 읽기도우미견 프로그램 실행연구를 통해서 선행연구의 결과를 입증하여 읽기도우미견 프로그램의 국내활성화에 도움이 되는 데에 그 목적이 있다. 연구를 위해 먼저 데이터베이스 검색을 통해서 최근 2011년 이후 10여 년 간 초등학교 아동 3명 이상을 대상으로 학교에서 리딩독 프로그램을 실행한 연구 중 본 연구 기준에 부합한 20편의 선행연구를 선택하여 분석하였다. 그리고 읽기도우미견과 함께 국내 초등학교에서 학교적응에 도움이 필요한 3・4학년 아동 12명을 대상으로 초등학교 교실에서 읽기도우미견 프로그램을 실행하였다. 통제반은 교사의 감독 아래 교실에서 자율학습을 실행하였다. 본 읽기도우미견 프로그램은 실험집단을 대상으로 주 1회 방문, 회기당 40분, 1일 2회기씩 5주 동안 총 10회기 수업으로 진행하였다. 연구수업 시작 전과 종결 후 정서와 사회성 검사를 위해서 실험집단과 통제집단에게 아동용 자기보고식 정서조절 검사척도 17문항 (황윤미, 2017)을 사용하고, 초등학생 사회성 검사척도 17문항 (이혜영, 2016)을 사용하였다. 자료분석방법은 실험집단과 통제집단 간 정서 동질성 검증을 위해 Wilcoxon 부호순위검정을 하였다. 본 연구의 가설에 의한 연구결과는 다음과 같다 첫째, 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재 (AAI) 프로그램은 초등학교 아동의 정서에 긍정적인 효과를 주었음이 검증되었다 (Z=-2.201, p=.028, p<.05). 정서의 하위영역인 자기조절정서는 평균점수가 향상되었으나 (z=-1.787, p=.074) 통계적으로는 유의하지 않다 (p>.05). 또 다른 하위영역인 타인조절정서 (Z=-2.201, p=.028)는 유의하게 향상되었다 (p<.05). 따라서 읽기도우미견을 활용한 교실에서의 동물매개중재 프로그램은 초등학교 아동의 정서 향상에 효과적임이 검증되었다. 둘째, 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재가 초등학교 아동의 사회성 영역 (z=-2.20, p=.028)에 유의하게 (p<.05) 긍정적인 효과를 미침이 검증되었다. 따라서 읽기도우미견 프로그램에 참여한 후 실험집단(z=-2.20, p=.028)의 사회성이 유의하게 (p<.05) 향상되었음이 검증되었다. 또한, 사회성의 하위요인별 사전・사후 비교결과 중 실험집단의 대인관계에서 실험 전 평균점수는 증가했으나 통계적으로 유의하지 않았다 (p>.05). 다른 2개의 하위요인 중 협력성 (z=-2.014, p=.044*)과 사교성 (z=-2.060, p=.039*)은 p<.05가 되어서 유의한 것으로 해석된다. 따라서 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재 프로그램은 참여 아동의 사회성 영역에 긍정적 영향을 끼친 것으로 검증되었다. 이와 같은 연구결과를 근거로 읽기도우미견을 활용한 동물매개중재는 산만하고 집중력이 낮으며, 또래관계 및 학교적응에 다소 어려움을 겪고 있는 초등학교 아동들의 정서와 사회성 향상에 긍정적 효과를 주는 것으로 검증되었다.
Reading is a basic area of literacy which is the basis of communication skills. The acquisition of basic literacy skills, which is completed based on reading in the lower grades of elementary school, affects not only the learning ability in the upper grades but also the learning ability in that of a...
Reading is a basic area of literacy which is the basis of communication skills. The acquisition of basic literacy skills, which is completed based on reading in the lower grades of elementary school, affects not only the learning ability in the upper grades but also the learning ability in that of advanced schools. Therefore, reading habits in the lower grades of elementary school are very important. In addition, learning difficulties caused by poor reading require improvement of learning ability through early intervention in the lower grades of elementary school, and there is a need for study on the child-centric proactive learning practices to enhance children’s voluntary participation. The purpose of this study is to introduce the Reading-Dog Program and to prove the results of previous overseas studies through a Reading Dog implementation for children in an elementary school in Korea, helping to promote the Reading-Dog Program in Korea. For the study, 20 previous studies that ran the Reading-Dog Program in elementary schools were analyzed. In addition, Reading-Dog program was implemented in an elementary school classroom for 12 children in 3rd, 4th grade who needed help to adapt to school in domestic elementary schools. The research was conducted with a total of 10 sessions for five weeks, visiting once a week for the experimental group, 40 minutes per session, and twice a day. Control group conducted self-study freely in the classroom under the supervision of a teacher. For the emotional and sociability test, before and after the research class, 17 questions on the children’s self-report test scale were used for the experimental group and the control group, and 17 questions on the sociality test scale for elementary school students were used. As for the data analysis method, the Wilcoxon code ranking test was performed for emotional homogeneity test between the experimental group and the control group. The research results according to the hypothesis of this study are as follows. First, Animal-Assisted Intervention using Reading-Dog program was verified to have positive effect on the emotion of elementary school children. Although the average score had improved for self-regulated emotions, which is a sub-area of emotions, it (z=-1.787, p=.074) is not statistically significant (p>.05). Another sub-area (Z=-2.201, p=.028), the emotion of others’ control, was significantly improved (p<.05). Therefore, Animal-Assisted Intervention using a reading dog has been proved to have a positive effect on the Emotion of elementary school children. Second, Animal-Assisted Intervention using a Reading Dog has proved to be effective on the children’s sociality. As a result of comparing the changes in scores before and after the experiment in the sociality domain, the average score (z=-2.20, p=.028) of the experimental group improved (p.05). Two sub-factors, cooperation (z=-2.014, p=.044*) and sociability (z=-2.060, p=.039*) are interpreted as being meaningful (p<.05). Therefore, Reading-Dog Program has been proven to have a positive effect on the social field of elementary school children. Based on these research results, it was verified that Animal-Assisted Intervention using a Reading Dog has a positive effect on improving the emotions and sociality of elementary school children who are easily distracted, have low concentration, and have some difficulty in peer relationships and school adaptation.
Reading is a basic area of literacy which is the basis of communication skills. The acquisition of basic literacy skills, which is completed based on reading in the lower grades of elementary school, affects not only the learning ability in the upper grades but also the learning ability in that of advanced schools. Therefore, reading habits in the lower grades of elementary school are very important. In addition, learning difficulties caused by poor reading require improvement of learning ability through early intervention in the lower grades of elementary school, and there is a need for study on the child-centric proactive learning practices to enhance children’s voluntary participation. The purpose of this study is to introduce the Reading-Dog Program and to prove the results of previous overseas studies through a Reading Dog implementation for children in an elementary school in Korea, helping to promote the Reading-Dog Program in Korea. For the study, 20 previous studies that ran the Reading-Dog Program in elementary schools were analyzed. In addition, Reading-Dog program was implemented in an elementary school classroom for 12 children in 3rd, 4th grade who needed help to adapt to school in domestic elementary schools. The research was conducted with a total of 10 sessions for five weeks, visiting once a week for the experimental group, 40 minutes per session, and twice a day. Control group conducted self-study freely in the classroom under the supervision of a teacher. For the emotional and sociability test, before and after the research class, 17 questions on the children’s self-report test scale were used for the experimental group and the control group, and 17 questions on the sociality test scale for elementary school students were used. As for the data analysis method, the Wilcoxon code ranking test was performed for emotional homogeneity test between the experimental group and the control group. The research results according to the hypothesis of this study are as follows. First, Animal-Assisted Intervention using Reading-Dog program was verified to have positive effect on the emotion of elementary school children. Although the average score had improved for self-regulated emotions, which is a sub-area of emotions, it (z=-1.787, p=.074) is not statistically significant (p>.05). Another sub-area (Z=-2.201, p=.028), the emotion of others’ control, was significantly improved (p<.05). Therefore, Animal-Assisted Intervention using a reading dog has been proved to have a positive effect on the Emotion of elementary school children. Second, Animal-Assisted Intervention using a Reading Dog has proved to be effective on the children’s sociality. As a result of comparing the changes in scores before and after the experiment in the sociality domain, the average score (z=-2.20, p=.028) of the experimental group improved (p.05). Two sub-factors, cooperation (z=-2.014, p=.044*) and sociability (z=-2.060, p=.039*) are interpreted as being meaningful (p<.05). Therefore, Reading-Dog Program has been proven to have a positive effect on the social field of elementary school children. Based on these research results, it was verified that Animal-Assisted Intervention using a Reading Dog has a positive effect on improving the emotions and sociality of elementary school children who are easily distracted, have low concentration, and have some difficulty in peer relationships and school adaptation.
주제어
#초등학교 아동 정서 사회성 동물매개중재 읽기도우미견 Elementary School Children Emotion Sociality Animal-Assisted Intervention Reading-Assisted Dog
학위논문 정보
저자
윤혜경
학위수여기관
원광대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
농학과 동물응용과학
지도교수
김옥진
발행연도
2022
총페이지
p216
키워드
초등학교 아동 정서 사회성 동물매개중재 읽기도우미견 Elementary School Children Emotion Sociality Animal-Assisted Intervention Reading-Assisted Dog
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.