본 연구의 목적은 책 표지에 있는 제목, 저자명, 디자인, 색채, 광고문구가 수용자(독자)의 이미지 인식으로 도서 구매도에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 설문지를 통한 동일집단 내 자기기입식 반복측정실험을 하였다. 결론은 사람들은 책 표지를 보고 충동적으로 도서를 구매하게 되나, 많은 부분을 ‘이미지’, ‘제목’과 ‘광고카피’에 영향을 받는 것으로 나타났다. 주제에 대한 흥미와 마음에 드는 책표지 및 좋아하는 이미지 일수록 구매도가 높아지는 것으로 분석되었다. 또한 동일 내용이면서 다른 책 표지에 대한 실험 결과로 <논어>는 ‘제목’, ‘광고카피’, ‘이미지’, ‘저자명’이 중요하였다. 반면 <어린 왕자>는 ‘이미지‘와 ’제목‘이 중요한 것으로 나타났다. 따라서 동일 내용이라 할지라도 책 표지의 ‘이미지’와 ‘제목’에 따라 도서 구매도에 영향을 주는 것으로 나타났으며 추가적인 변인으로 ‘메시지’에 따라 영향을 받는 것으로 나타났다. 특히 수용자가 인식하는 ’이미지‘는 ’저자명‘에 따라 영향을 받는 것으로 분석되었다. 연구도구는 온·오프라인 서점방문/도서구매 빈도, 책 표지를 보기 전·후 도서 광고(구매)변인, 2020년과 2021년의 베스트셀러와 非베스트셀러 도서 10권 및 동일한 내용이나 다른 도서 8권의 책 표지를 보고 관심도, 호감도 및 도서 구매도 측정의 104개 및 인구사회학적인 문항 4개의 총 108개 설문문항으로 구성하였다. 2022년 5월 22일부터 2022년 5월 31일까지 온라인 설문을 실시하여 155건을 표집했으며 자료분석에는 ...
본 연구의 목적은 책 표지에 있는 제목, 저자명, 디자인, 색채, 광고문구가 수용자(독자)의 이미지 인식으로 도서 구매도에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 설문지를 통한 동일집단 내 자기기입식 반복측정실험을 하였다. 결론은 사람들은 책 표지를 보고 충동적으로 도서를 구매하게 되나, 많은 부분을 ‘이미지’, ‘제목’과 ‘광고카피’에 영향을 받는 것으로 나타났다. 주제에 대한 흥미와 마음에 드는 책표지 및 좋아하는 이미지 일수록 구매도가 높아지는 것으로 분석되었다. 또한 동일 내용이면서 다른 책 표지에 대한 실험 결과로 <논어>는 ‘제목’, ‘광고카피’, ‘이미지’, ‘저자명’이 중요하였다. 반면 <어린 왕자>는 ‘이미지‘와 ’제목‘이 중요한 것으로 나타났다. 따라서 동일 내용이라 할지라도 책 표지의 ‘이미지’와 ‘제목’에 따라 도서 구매도에 영향을 주는 것으로 나타났으며 추가적인 변인으로 ‘메시지’에 따라 영향을 받는 것으로 나타났다. 특히 수용자가 인식하는 ’이미지‘는 ’저자명‘에 따라 영향을 받는 것으로 분석되었다. 연구도구는 온·오프라인 서점방문/도서구매 빈도, 책 표지를 보기 전·후 도서 광고(구매)변인, 2020년과 2021년의 베스트셀러와 非베스트셀러 도서 10권 및 동일한 내용이나 다른 도서 8권의 책 표지를 보고 관심도, 호감도 및 도서 구매도 측정의 104개 및 인구사회학적인 문항 4개의 총 108개 설문문항으로 구성하였다. 2022년 5월 22일부터 2022년 5월 31일까지 온라인 설문을 실시하여 155건을 표집했으며 자료분석에는 t-검정, 분산분석, 상관분석 및 회귀분석을 사용하였다.
본 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 5개 분야(철학, 사회과학, 자연과학, 문학/역사, 자기계발)에 대한 관심도, 호감도, 이미지 및 구매도에 대해서 베스트셀러 도서의 ‘이미지’가 성별에 따라 유의한 차이를 보였고, 남자가 여자보다 더 높은 것으로 나타났다. 최종학력에 따른 온라인 서점의 도서구매 차이만이 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 또한 책 표지를 보기 전 피실험자의 일반적인 책 표지에 대한 도서 구매도 검증 결과, ‘충동성‘이 도서 구매에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 도서 구매빈도와 상관관계가 있는 책 표지 변인은 ‘색채’, ‘이미지’, ‘메시지’, ‘충동성’과 유의한 정(+)적 상관관계를 보였다. 베스트셀러와 그렇지 않은 도서에 대한 구매도는 달랐는데 베스트셀러는 ‘저자명’이, 非베스트셀러는 ‘메시지’가 유의하게 나타났다. 또한 공통적으로 주제에 대해 흥미가 높을수록, 베스트셀러는 책 표지가 마음에 들수록, 非베스트셀러는 좋아하는 이미지일수록 도서 구매도가 높아지는 것으로 평가되었다. 그리고 책 표지를 보고 수용자가 인식하는 이미지에 영향을 주는 책 표지 광고(구매) 변인은 ‘저자명’으로 나타났다. 마지막으로 같은 내용이면서 서로 다른 책 표지에 대한 도서 구매도 검증결과, <논어>는 ‘광고문구’에 관심이 있을수록, 좋아하는 ‘이미지’일수록, 익숙한 ‘저자명’일수록 구매도가 높아지는 것으로 평가되었다. 반면 <어린 왕자>는 좋아하는 ‘이미지’일수록, 마음에 드는 ‘제목’일수록 구매도가 높아지는 것으로 평가되었다.
본 연구의 목적은 책 표지에 있는 제목, 저자명, 디자인, 색채, 광고문구가 수용자(독자)의 이미지 인식으로 도서 구매도에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 설문지를 통한 동일집단 내 자기기입식 반복측정실험을 하였다. 결론은 사람들은 책 표지를 보고 충동적으로 도서를 구매하게 되나, 많은 부분을 ‘이미지’, ‘제목’과 ‘광고카피’에 영향을 받는 것으로 나타났다. 주제에 대한 흥미와 마음에 드는 책표지 및 좋아하는 이미지 일수록 구매도가 높아지는 것으로 분석되었다. 또한 동일 내용이면서 다른 책 표지에 대한 실험 결과로 <논어>는 ‘제목’, ‘광고카피’, ‘이미지’, ‘저자명’이 중요하였다. 반면 <어린 왕자>는 ‘이미지‘와 ’제목‘이 중요한 것으로 나타났다. 따라서 동일 내용이라 할지라도 책 표지의 ‘이미지’와 ‘제목’에 따라 도서 구매도에 영향을 주는 것으로 나타났으며 추가적인 변인으로 ‘메시지’에 따라 영향을 받는 것으로 나타났다. 특히 수용자가 인식하는 ’이미지‘는 ’저자명‘에 따라 영향을 받는 것으로 분석되었다. 연구도구는 온·오프라인 서점방문/도서구매 빈도, 책 표지를 보기 전·후 도서 광고(구매)변인, 2020년과 2021년의 베스트셀러와 非베스트셀러 도서 10권 및 동일한 내용이나 다른 도서 8권의 책 표지를 보고 관심도, 호감도 및 도서 구매도 측정의 104개 및 인구사회학적인 문항 4개의 총 108개 설문문항으로 구성하였다. 2022년 5월 22일부터 2022년 5월 31일까지 온라인 설문을 실시하여 155건을 표집했으며 자료분석에는 t-검정, 분산분석, 상관분석 및 회귀분석을 사용하였다.
본 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 5개 분야(철학, 사회과학, 자연과학, 문학/역사, 자기계발)에 대한 관심도, 호감도, 이미지 및 구매도에 대해서 베스트셀러 도서의 ‘이미지’가 성별에 따라 유의한 차이를 보였고, 남자가 여자보다 더 높은 것으로 나타났다. 최종학력에 따른 온라인 서점의 도서구매 차이만이 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 또한 책 표지를 보기 전 피실험자의 일반적인 책 표지에 대한 도서 구매도 검증 결과, ‘충동성‘이 도서 구매에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 도서 구매빈도와 상관관계가 있는 책 표지 변인은 ‘색채’, ‘이미지’, ‘메시지’, ‘충동성’과 유의한 정(+)적 상관관계를 보였다. 베스트셀러와 그렇지 않은 도서에 대한 구매도는 달랐는데 베스트셀러는 ‘저자명’이, 非베스트셀러는 ‘메시지’가 유의하게 나타났다. 또한 공통적으로 주제에 대해 흥미가 높을수록, 베스트셀러는 책 표지가 마음에 들수록, 非베스트셀러는 좋아하는 이미지일수록 도서 구매도가 높아지는 것으로 평가되었다. 그리고 책 표지를 보고 수용자가 인식하는 이미지에 영향을 주는 책 표지 광고(구매) 변인은 ‘저자명’으로 나타났다. 마지막으로 같은 내용이면서 서로 다른 책 표지에 대한 도서 구매도 검증결과, <논어>는 ‘광고문구’에 관심이 있을수록, 좋아하는 ‘이미지’일수록, 익숙한 ‘저자명’일수록 구매도가 높아지는 것으로 평가되었다. 반면 <어린 왕자>는 좋아하는 ‘이미지’일수록, 마음에 드는 ‘제목’일수록 구매도가 높아지는 것으로 평가되었다.
The purpose of this study is to investigate the effect of title, author's name, design, color, and advertising text on the image recognition and book purchase level of the audience (reader). For this purpose, a self-reported repeated measurement experiment was conducted within the same group through...
The purpose of this study is to investigate the effect of title, author's name, design, color, and advertising text on the image recognition and book purchase level of the audience (reader). For this purpose, a self-reported repeated measurement experiment was conducted within the same group through a questionnaire. The conclusion is that people buy books impulsively by looking at the cover, but it was found that many parts are affected by 'image', 'title' and 'ad copy'. It was analyzed that the higher the interest in the topic, the more liked the book cover and the more liked the image, the higher the purchase rate. Also, as a result of the experiment with the same content and different book covers, ‘Title’, ‘Advertising Copy’, ‘Image’, and ‘Author Name’ were important in . On the other hand, in , ‘image’ and ‘title’ were found to be important. Therefore, even with the same content, it was found that the 'image' and 'title' of the book cover had an effect on the purchase degree, and as an additional variable, 'message' was also found to be affected. In particular, the 'image' of the book cover perceived by the audience was analyzed to be affected by 'design', 'color' and 'title'. The research tool included the frequency of online/offline bookstore visits and book purchases, 10 best-selling and non-best-selling books from 2020 to 2021, and 8 books with the same content or different book covers, advertising (purchasing) variables, interest, likeability, and book purchases. A total of 108 questionnaires consisted of 104 measurement questions and 4 demographic questions. An online survey was conducted for adults from May 22, 2022 to May 31, 2022 using the questionnaire, and 155 cases were sampled. For data analysis, t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA, correlation analysis and regression analysis were used.
The results of this study can be summarized as follows: First, the 'image' of the bestseller book showed a significant difference according to gender with respect to interest, liking, image, and purchase in 5 fields (philosophy, social science, natural science, literature/history, self-development), and male was found to be higher than that of women. It was found that only the difference in book purchases at online bookstores according to the educational background showed a significant difference. In addition, as a result of verifying the subject's purchase of a book for a general book cover before looking at the book cover, it was found that 'impulsivity' had a significant positive (+) effect on book purchase. Second, book cover variables correlated with book purchase frequency showed a significant positive correlation with 'color', 'image', 'message', and 'impulsivity'. The purchase rate for books that were not bestsellers was different from that of books that were not. Bestsellers showed significant 'author's name' and non-bestsellers showed 'message' significantly. In addition, it was evaluated that the higher the interest in the subject, the more liked the book cover for the bestseller, and the more the image liked by the non-bestseller, the higher the purchase rate of the book. And the variable of book cover advertisement (purchase) that affects the image perceived by the audience by looking at the book cover was found to be 'author's name'. Finally, as a result of verifying the purchase of books for the same content and different book covers, was evaluated that the more people are interested in 'advertising phrases', the more they like 'images', and the more familiar the 'author's name', the higher their purchase rate. On the other hand, was evaluated to have a higher purchase rate as the ‘image’ they liked and the ‘title’ they liked increased.
The purpose of this study is to investigate the effect of title, author's name, design, color, and advertising text on the image recognition and book purchase level of the audience (reader). For this purpose, a self-reported repeated measurement experiment was conducted within the same group through a questionnaire. The conclusion is that people buy books impulsively by looking at the cover, but it was found that many parts are affected by 'image', 'title' and 'ad copy'. It was analyzed that the higher the interest in the topic, the more liked the book cover and the more liked the image, the higher the purchase rate. Also, as a result of the experiment with the same content and different book covers, ‘Title’, ‘Advertising Copy’, ‘Image’, and ‘Author Name’ were important in . On the other hand, in , ‘image’ and ‘title’ were found to be important. Therefore, even with the same content, it was found that the 'image' and 'title' of the book cover had an effect on the purchase degree, and as an additional variable, 'message' was also found to be affected. In particular, the 'image' of the book cover perceived by the audience was analyzed to be affected by 'design', 'color' and 'title'. The research tool included the frequency of online/offline bookstore visits and book purchases, 10 best-selling and non-best-selling books from 2020 to 2021, and 8 books with the same content or different book covers, advertising (purchasing) variables, interest, likeability, and book purchases. A total of 108 questionnaires consisted of 104 measurement questions and 4 demographic questions. An online survey was conducted for adults from May 22, 2022 to May 31, 2022 using the questionnaire, and 155 cases were sampled. For data analysis, t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA, correlation analysis and regression analysis were used.
The results of this study can be summarized as follows: First, the 'image' of the bestseller book showed a significant difference according to gender with respect to interest, liking, image, and purchase in 5 fields (philosophy, social science, natural science, literature/history, self-development), and male was found to be higher than that of women. It was found that only the difference in book purchases at online bookstores according to the educational background showed a significant difference. In addition, as a result of verifying the subject's purchase of a book for a general book cover before looking at the book cover, it was found that 'impulsivity' had a significant positive (+) effect on book purchase. Second, book cover variables correlated with book purchase frequency showed a significant positive correlation with 'color', 'image', 'message', and 'impulsivity'. The purchase rate for books that were not bestsellers was different from that of books that were not. Bestsellers showed significant 'author's name' and non-bestsellers showed 'message' significantly. In addition, it was evaluated that the higher the interest in the subject, the more liked the book cover for the bestseller, and the more the image liked by the non-bestseller, the higher the purchase rate of the book. And the variable of book cover advertisement (purchase) that affects the image perceived by the audience by looking at the book cover was found to be 'author's name'. Finally, as a result of verifying the purchase of books for the same content and different book covers, was evaluated that the more people are interested in 'advertising phrases', the more they like 'images', and the more familiar the 'author's name', the higher their purchase rate. On the other hand, was evaluated to have a higher purchase rate as the ‘image’ they liked and the ‘title’ they liked increased.
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