본 연구는 현재 MZ세대를 중심으로 유행하고 있는 신한복 체험이 일시적 유행으로 소비되지 않고, 더 친근하고 대중적인 일상복으로 정착할 수 있도록 하는 신한복 홍보전략에 팝업 스토어의 활용 가능성을 연구하고자 하였다. 최근의 소비문화는 소비자가 소비활동에서 독특한 감성과 가치를 얻고, 새롭고 다양한 경험을 추구하는 경향이 증가하였다. 이 같은 추세에 따라 패션기업과 브랜드에서도 그들만의 차별화된 감성과 체험을 소비자에게 제공하는 마케팅 전략을 적극적으로 사용한다. 이러한 변화에서 팝업 스토어가 가지는 체험과 경험 마케팅의 특성은 MZ세대의 가치소비 특성에 매우 잘 어울리는 마케팅 전략으로 보인다. 이에 따라 팝업 스토어 홍보전략을 신한복 홍보에 벤치마킹하면 대중적인 홍보에 더욱 효과적일 것으로 예상하였고, 팝업 스토어의 구성 요소 및 속성을 파악하여 신한복 홍보에 적용 가능성을 확인하고자 하였다. 이를 위해 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫 번째는 광고·홍보 매체로서 팝업 스토어의 특성 및 구성요소를 분류하여 파악하는 것이고, 두 번째는 국내 패션 팝업 스토어 성공 사례를 선정하여 팝업 스토어의 특성 및 구성요소를 분석하는 것이다. 세 번째는 연구 문제 1, 2의 분석 결과를 바탕으로 팝업 스토어를 활용한 신한복 홍보전략에 그 적용 가능성을 확인 및 검증하고자 하였다. 본 연구는 문헌조사 및 ...
본 연구는 현재 MZ세대를 중심으로 유행하고 있는 신한복 체험이 일시적 유행으로 소비되지 않고, 더 친근하고 대중적인 일상복으로 정착할 수 있도록 하는 신한복 홍보전략에 팝업 스토어의 활용 가능성을 연구하고자 하였다. 최근의 소비문화는 소비자가 소비활동에서 독특한 감성과 가치를 얻고, 새롭고 다양한 경험을 추구하는 경향이 증가하였다. 이 같은 추세에 따라 패션기업과 브랜드에서도 그들만의 차별화된 감성과 체험을 소비자에게 제공하는 마케팅 전략을 적극적으로 사용한다. 이러한 변화에서 팝업 스토어가 가지는 체험과 경험 마케팅의 특성은 MZ세대의 가치소비 특성에 매우 잘 어울리는 마케팅 전략으로 보인다. 이에 따라 팝업 스토어 홍보전략을 신한복 홍보에 벤치마킹하면 대중적인 홍보에 더욱 효과적일 것으로 예상하였고, 팝업 스토어의 구성 요소 및 속성을 파악하여 신한복 홍보에 적용 가능성을 확인하고자 하였다. 이를 위해 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫 번째는 광고·홍보 매체로서 팝업 스토어의 특성 및 구성요소를 분류하여 파악하는 것이고, 두 번째는 국내 패션 팝업 스토어 성공 사례를 선정하여 팝업 스토어의 특성 및 구성요소를 분석하는 것이다. 세 번째는 연구 문제 1, 2의 분석 결과를 바탕으로 팝업 스토어를 활용한 신한복 홍보전략에 그 적용 가능성을 확인 및 검증하고자 하였다. 본 연구는 문헌조사 및 사례연구를 병행하여 다음과 같이 연구를 진행하였다. 첫 번째, 선행 연구 등 문헌과 인터넷 조사를 통해 팝업 스토어의 개념과 특성, 구성요소를 파악하였고, 공간 유형, 공간적 특성, 복합문화공간 요소, 운영 목적에 따라 분류하였다. 팝업 스토어의 유형 사례는 온라인 검색을 통해 국내 패션 팝업 스토어 사례를 수집하고, 그 내용과 특성에 따라 분류하였다. 두 번째, 신한복을 포함한 패션 관련 팝업 스토어의 가장 최근 사례를 수집 및 선정하여 문헌조사에서 도출한 팝업 스토어 특성과 구성요소, 체험마케팅 전략을 토대로 한복 홍보에 적용 가능한 특성과 구성요소를 분석하였다. 세 번째, 이 분석을 토대로 한복 홍보 팝업 스토어 운영과 활용에 벤치마킹 가능성을 확인하고자 하였다. 본 연구의 주요 결과에 관한 종합적 논의는 다음과 같다. 첫 번째, 일반 패션 브랜드와 신한복 브랜드의 실제 팝업 스토어 사례를 비교하면, 본 연구에서 추출한 속성의 적용 가능성에서는 큰 차이점이 발견되지 않았다. 두 번째, 일반 팝업 스토어 구성요소와 특성을 신한복 홍보를 위한 팝업 스토어에서 벤치마킹 가능성을 확인해본바, 현대 의복 패션 브랜드와 신한복 브랜드 유형의 팝업 스토어에서 큰 차이를 보이는 특이점이 발견되지 않아, 팝업 스토어의 구성요소는 일반적인 패션 브랜드뿐만 아니라 신한복 홍보에서도 충분히 적용할 수 있다는 결론에 이르렀다. 세 번째, 신한복 홍보 및 판매 촉진을 위한 체험마케팅을 사례 분석을 통해 체험 마케팅의 5가지 모듈 중 인지 체험 모듈을 보완할 것을 제안하였다. 본 연구는 팝업 스토어의 특성과 구성요소를 수집하여 정리하고, 신한복 소비에 적극적인 MZ세대의 성향, 슈미트의 체험마케팅 전략을 종합적으로 조사하여 신한복 홍보를 위한 팝업 스토어 운영 전략에 활용 가능성에 관한 연구를 시도하였다. 향후 팝업 스토어를 활용한 신한복 홍보 전략의 기초 자료로서 도움이 되었으면 한다.
본 연구는 현재 MZ세대를 중심으로 유행하고 있는 신한복 체험이 일시적 유행으로 소비되지 않고, 더 친근하고 대중적인 일상복으로 정착할 수 있도록 하는 신한복 홍보전략에 팝업 스토어의 활용 가능성을 연구하고자 하였다. 최근의 소비문화는 소비자가 소비활동에서 독특한 감성과 가치를 얻고, 새롭고 다양한 경험을 추구하는 경향이 증가하였다. 이 같은 추세에 따라 패션기업과 브랜드에서도 그들만의 차별화된 감성과 체험을 소비자에게 제공하는 마케팅 전략을 적극적으로 사용한다. 이러한 변화에서 팝업 스토어가 가지는 체험과 경험 마케팅의 특성은 MZ세대의 가치소비 특성에 매우 잘 어울리는 마케팅 전략으로 보인다. 이에 따라 팝업 스토어 홍보전략을 신한복 홍보에 벤치마킹하면 대중적인 홍보에 더욱 효과적일 것으로 예상하였고, 팝업 스토어의 구성 요소 및 속성을 파악하여 신한복 홍보에 적용 가능성을 확인하고자 하였다. 이를 위해 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫 번째는 광고·홍보 매체로서 팝업 스토어의 특성 및 구성요소를 분류하여 파악하는 것이고, 두 번째는 국내 패션 팝업 스토어 성공 사례를 선정하여 팝업 스토어의 특성 및 구성요소를 분석하는 것이다. 세 번째는 연구 문제 1, 2의 분석 결과를 바탕으로 팝업 스토어를 활용한 신한복 홍보전략에 그 적용 가능성을 확인 및 검증하고자 하였다. 본 연구는 문헌조사 및 사례연구를 병행하여 다음과 같이 연구를 진행하였다. 첫 번째, 선행 연구 등 문헌과 인터넷 조사를 통해 팝업 스토어의 개념과 특성, 구성요소를 파악하였고, 공간 유형, 공간적 특성, 복합문화공간 요소, 운영 목적에 따라 분류하였다. 팝업 스토어의 유형 사례는 온라인 검색을 통해 국내 패션 팝업 스토어 사례를 수집하고, 그 내용과 특성에 따라 분류하였다. 두 번째, 신한복을 포함한 패션 관련 팝업 스토어의 가장 최근 사례를 수집 및 선정하여 문헌조사에서 도출한 팝업 스토어 특성과 구성요소, 체험마케팅 전략을 토대로 한복 홍보에 적용 가능한 특성과 구성요소를 분석하였다. 세 번째, 이 분석을 토대로 한복 홍보 팝업 스토어 운영과 활용에 벤치마킹 가능성을 확인하고자 하였다. 본 연구의 주요 결과에 관한 종합적 논의는 다음과 같다. 첫 번째, 일반 패션 브랜드와 신한복 브랜드의 실제 팝업 스토어 사례를 비교하면, 본 연구에서 추출한 속성의 적용 가능성에서는 큰 차이점이 발견되지 않았다. 두 번째, 일반 팝업 스토어 구성요소와 특성을 신한복 홍보를 위한 팝업 스토어에서 벤치마킹 가능성을 확인해본바, 현대 의복 패션 브랜드와 신한복 브랜드 유형의 팝업 스토어에서 큰 차이를 보이는 특이점이 발견되지 않아, 팝업 스토어의 구성요소는 일반적인 패션 브랜드뿐만 아니라 신한복 홍보에서도 충분히 적용할 수 있다는 결론에 이르렀다. 세 번째, 신한복 홍보 및 판매 촉진을 위한 체험마케팅을 사례 분석을 통해 체험 마케팅의 5가지 모듈 중 인지 체험 모듈을 보완할 것을 제안하였다. 본 연구는 팝업 스토어의 특성과 구성요소를 수집하여 정리하고, 신한복 소비에 적극적인 MZ세대의 성향, 슈미트의 체험마케팅 전략을 종합적으로 조사하여 신한복 홍보를 위한 팝업 스토어 운영 전략에 활용 가능성에 관한 연구를 시도하였다. 향후 팝업 스토어를 활용한 신한복 홍보 전략의 기초 자료로서 도움이 되었으면 한다.
This study attempted to study the possibility of using pop-up stores in the promotion strategies of New Hanbok, which is currently popular among the MZ generation, so that the New Hanbok experience can be settled as a more friendly and popular daily wear without being consumed as a temporary trend. ...
This study attempted to study the possibility of using pop-up stores in the promotion strategies of New Hanbok, which is currently popular among the MZ generation, so that the New Hanbok experience can be settled as a more friendly and popular daily wear without being consumed as a temporary trend. In the recent consumption culture, consumers have increased their tendency to gain unique sensitivity and value in consumption activities and pursue new and diverse experiences. In line with this trend, fashion companies and brands also actively use marketing strategies that provide consumers with their own differentiated sensibility and experiences. In these changes, the experience and experience marketing characteristics of pop-up stores are considered to be a marketing strategy that fits very well with the value consumption characteristics of the MZ generation. Accordingly, benchmarking the pop-up store promotion strategy to promote New Hanbok was expected to be more effective in public promotion, and the components and attributes of the pop-up store were identified to confirm the possibility of application to New Hanbok promotion. To this end, three research problems were set up. The first is to classify and identify the characteristics and components of pop-up stores as advertising and promotion media, and the second is to analyze the characteristics and components of pop-up stores by selecting successful cases of domestic fashion pop-up stores. Third, based on the analysis results of research problems 1 and 2, it was intended to confirm and verify the applicability of New Hanbok's promotion strategy using pop-up stores. This study was conducted as follows by combining literature research and case studies. First, the concept, characteristics, and components of pop-up stores were identified through literature such as previous studies and Internet surveys, and classified according to space type, spatial characteristics, complex cultural space elements, and operation purpose. The type of pop-up store was intended to collect domestic fashion pop-up store cases through online search and classify them according to their contents and characteristics. Second, the most recent cases of fashion-related pop-up stores, including New Hanbok, were collected and selected, and characteristics and components applicable to hanbok promotion were analyzed based on the characteristics and components derived from literature surveys. Third, based on this analysis, it was intended to confirm the possibility of benchmarking in the operation and utilization of the hanbok promotion pop-up store. The comprehensive discussion on the main results of this study is as follows. First, comparing the actual pop-up store cases of general fashion brands and New Hanbok brands, no significant difference was found in the applicability of the attributes extracted in this study. Second, we checked the possibility of benchmarking the general pop-up store components and characteristics in the pop-up store to promote New Hanbok, and found no significant differences in the pop-up store, so we concluded that the components of the pop-up store can be applied not only to general fashion brands but also to New Hanbok. Third, it was proposed to supplement the cognitive experience module among the five modules of experiential marketing through case analysis for the promotion and sales promotion of New Hanbok. This study attempted to collect and organize the characteristics and components of the sales store, comprehensively investigate MZ generation's propensity to consume New Hanbok, and Schmidt's experience marketing strategy to use it for New Hanbok promotion. I hope it will be helpful as a basic data for New Hanbok's promotion strategy using the pop-up store strategies.
This study attempted to study the possibility of using pop-up stores in the promotion strategies of New Hanbok, which is currently popular among the MZ generation, so that the New Hanbok experience can be settled as a more friendly and popular daily wear without being consumed as a temporary trend. In the recent consumption culture, consumers have increased their tendency to gain unique sensitivity and value in consumption activities and pursue new and diverse experiences. In line with this trend, fashion companies and brands also actively use marketing strategies that provide consumers with their own differentiated sensibility and experiences. In these changes, the experience and experience marketing characteristics of pop-up stores are considered to be a marketing strategy that fits very well with the value consumption characteristics of the MZ generation. Accordingly, benchmarking the pop-up store promotion strategy to promote New Hanbok was expected to be more effective in public promotion, and the components and attributes of the pop-up store were identified to confirm the possibility of application to New Hanbok promotion. To this end, three research problems were set up. The first is to classify and identify the characteristics and components of pop-up stores as advertising and promotion media, and the second is to analyze the characteristics and components of pop-up stores by selecting successful cases of domestic fashion pop-up stores. Third, based on the analysis results of research problems 1 and 2, it was intended to confirm and verify the applicability of New Hanbok's promotion strategy using pop-up stores. This study was conducted as follows by combining literature research and case studies. First, the concept, characteristics, and components of pop-up stores were identified through literature such as previous studies and Internet surveys, and classified according to space type, spatial characteristics, complex cultural space elements, and operation purpose. The type of pop-up store was intended to collect domestic fashion pop-up store cases through online search and classify them according to their contents and characteristics. Second, the most recent cases of fashion-related pop-up stores, including New Hanbok, were collected and selected, and characteristics and components applicable to hanbok promotion were analyzed based on the characteristics and components derived from literature surveys. Third, based on this analysis, it was intended to confirm the possibility of benchmarking in the operation and utilization of the hanbok promotion pop-up store. The comprehensive discussion on the main results of this study is as follows. First, comparing the actual pop-up store cases of general fashion brands and New Hanbok brands, no significant difference was found in the applicability of the attributes extracted in this study. Second, we checked the possibility of benchmarking the general pop-up store components and characteristics in the pop-up store to promote New Hanbok, and found no significant differences in the pop-up store, so we concluded that the components of the pop-up store can be applied not only to general fashion brands but also to New Hanbok. Third, it was proposed to supplement the cognitive experience module among the five modules of experiential marketing through case analysis for the promotion and sales promotion of New Hanbok. This study attempted to collect and organize the characteristics and components of the sales store, comprehensively investigate MZ generation's propensity to consume New Hanbok, and Schmidt's experience marketing strategy to use it for New Hanbok promotion. I hope it will be helpful as a basic data for New Hanbok's promotion strategy using the pop-up store strategies.
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