한국판 CSBS DP를 통한 한두낱말 단계 자폐스펙트럼장애 아동의 사회적 의사소통 특성 Social Communication Characteristics of One or Two-Word Level Children with Autism Spectrum Disorder via the Korean CSBS DP원문보기
배경 및 목적: 자폐스펙트럼장애 아동은 사회적 의사소통에서 제한을 보이며 일반 아동보다 낮은 능력을 보인다. 이러한 자폐스펙트럼장애 아동이 한·두낱말 수준의 언어 산출을 보이는 발달단계에서의 사회적 의사소통을 평가하고 생활연령이 아닌 언어연령을 일치시킨 일반 아동과 어떠한 차이를 보이는지 살펴보기 위해 CSBS DP 행동표본 검사를 실시하였다. 방법:본 연구에서는 6세 미만의 한·두낱말 수준의 언어표현을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동 10명과 이들과 언어연령을 일치시킨 일반 영유아 10명, 총 20명을 대상으로 실시하였다. 두 집단의 사회적 의사소통을 평가하기 위해 한국판 의사소통 및 상징행동 척도 발달 프로파일(한국판 CSBS DP) 행동표본 검사를 사용하였다. 측정된 점수를 총 점수, 구성영역, 세부요인별로 나누어 각각 독립표본 ...
배경 및 목적: 자폐스펙트럼장애 아동은 사회적 의사소통에서 제한을 보이며 일반 아동보다 낮은 능력을 보인다. 이러한 자폐스펙트럼장애 아동이 한·두낱말 수준의 언어 산출을 보이는 발달단계에서의 사회적 의사소통을 평가하고 생활연령이 아닌 언어연령을 일치시킨 일반 아동과 어떠한 차이를 보이는지 살펴보기 위해 CSBS DP 행동표본 검사를 실시하였다. 방법:본 연구에서는 6세 미만의 한·두낱말 수준의 언어표현을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동 10명과 이들과 언어연령을 일치시킨 일반 영유아 10명, 총 20명을 대상으로 실시하였다. 두 집단의 사회적 의사소통을 평가하기 위해 한국판 의사소통 및 상징행동 척도 발달 프로파일(한국판 CSBS DP) 행동표본 검사를 사용하였다. 측정된 점수를 총 점수, 구성영역, 세부요인별로 나누어 각각 독립표본 t-검정을 통해 분석하였다. 결과: 그 결과, 자폐스펙트럼장애 아동 집단이 총점에서 언어연령일치 집단보다 유의하게 낮은 점수가 나타났다. 구성영역 중 발화적 영역에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으나 사회적, 상징적 영역에서는 유의한 차이를 보였고 세부요인에서는 발화적 영역의 말소리, 낱말의 세부요인에서는 유의한 차이를 보이지 않았으나 사회적 영역의 정서 및 눈응시, 의사소통, 몸짓과 상징적 영역의 언어이해, 사물사용에서는 유의한 차이를 보였다. 논의 및 결론:본 연구 결과 자폐스펙트럼장애 아동은 6세까지 생활연령이 증가하고 한·두낱말 수준의 언어를 산출하여도 언어연령을 일치시킨 자신보다 어린 일반 영유아보다 낮은 사회적 의사소통능력을 보인다는 것을 확인할 수 있었다. 이를 통해 한·두낱말 수준의 언어 산출을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동의 사회적 의사소통 특성을 이해하고 평가와 중재에 활용하 수 있다는 시사점을 갖는다.
배경 및 목적: 자폐스펙트럼장애 아동은 사회적 의사소통에서 제한을 보이며 일반 아동보다 낮은 능력을 보인다. 이러한 자폐스펙트럼장애 아동이 한·두낱말 수준의 언어 산출을 보이는 발달단계에서의 사회적 의사소통을 평가하고 생활연령이 아닌 언어연령을 일치시킨 일반 아동과 어떠한 차이를 보이는지 살펴보기 위해 CSBS DP 행동표본 검사를 실시하였다. 방법:본 연구에서는 6세 미만의 한·두낱말 수준의 언어표현을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동 10명과 이들과 언어연령을 일치시킨 일반 영유아 10명, 총 20명을 대상으로 실시하였다. 두 집단의 사회적 의사소통을 평가하기 위해 한국판 의사소통 및 상징행동 척도 발달 프로파일(한국판 CSBS DP) 행동표본 검사를 사용하였다. 측정된 점수를 총 점수, 구성영역, 세부요인별로 나누어 각각 독립표본 t-검정을 통해 분석하였다. 결과: 그 결과, 자폐스펙트럼장애 아동 집단이 총점에서 언어연령일치 집단보다 유의하게 낮은 점수가 나타났다. 구성영역 중 발화적 영역에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으나 사회적, 상징적 영역에서는 유의한 차이를 보였고 세부요인에서는 발화적 영역의 말소리, 낱말의 세부요인에서는 유의한 차이를 보이지 않았으나 사회적 영역의 정서 및 눈응시, 의사소통, 몸짓과 상징적 영역의 언어이해, 사물사용에서는 유의한 차이를 보였다. 논의 및 결론:본 연구 결과 자폐스펙트럼장애 아동은 6세까지 생활연령이 증가하고 한·두낱말 수준의 언어를 산출하여도 언어연령을 일치시킨 자신보다 어린 일반 영유아보다 낮은 사회적 의사소통능력을 보인다는 것을 확인할 수 있었다. 이를 통해 한·두낱말 수준의 언어 산출을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동의 사회적 의사소통 특성을 이해하고 평가와 중재에 활용하 수 있다는 시사점을 갖는다.
Purpose: The children with autism spectrum disorder show limitations in social communication and have lower abilities than the ordinary children with typical development. CSBS DP behavior sample test is conducted to evaluate the social communication of the one or two-word level children with autism ...
Purpose: The children with autism spectrum disorder show limitations in social communication and have lower abilities than the ordinary children with typical development. CSBS DP behavior sample test is conducted to evaluate the social communication of the one or two-word level children with autism spectrum disorder, and to examine the difference between the children with autism spectrum disorder and the ordinary children with typical development who are matched to the language age rather than the living age. Methods: 10 children with autism spectrum disorder(ASD) who exhibited language expression at the level of one or two words like under the age of 6 years old, and 10 ordinary children(TD) matched to the language age participated in this study, which was the total of 20 children. To assess the social communication of the two groups, the Korean Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile(K CSBS DP) behavior sample test was used. The measured scores were divided by total score, three composites, and seven clusters, and analyzed through independent sample t-test. Results: The ASD group scored significantly low compared to the TD group on the overall score. Among composite, there was no significant difference in the utterance composite; on the other hand, social and symbolic composite show significant differences. In addition, when it comes to cluster, there was no significant difference in the speech and word, but emotion and eye gaze, communication, gesture, comprehension, and using objects show significantly meaningful. Conclusion: The study results show that the children with autism spectrum disorder have lower social communication skills than the ordinary children with typical development who are matched to their language age even after increasing their living age by the age of 6 years and producing language at the level of one or two words. Through the results, it implies that we should understand the social communication characteristics of the one or two-word level children with autism spectrum disorder, and the study result can be utilized in evaluation and mediation.
Purpose: The children with autism spectrum disorder show limitations in social communication and have lower abilities than the ordinary children with typical development. CSBS DP behavior sample test is conducted to evaluate the social communication of the one or two-word level children with autism spectrum disorder, and to examine the difference between the children with autism spectrum disorder and the ordinary children with typical development who are matched to the language age rather than the living age. Methods: 10 children with autism spectrum disorder(ASD) who exhibited language expression at the level of one or two words like under the age of 6 years old, and 10 ordinary children(TD) matched to the language age participated in this study, which was the total of 20 children. To assess the social communication of the two groups, the Korean Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile(K CSBS DP) behavior sample test was used. The measured scores were divided by total score, three composites, and seven clusters, and analyzed through independent sample t-test. Results: The ASD group scored significantly low compared to the TD group on the overall score. Among composite, there was no significant difference in the utterance composite; on the other hand, social and symbolic composite show significant differences. In addition, when it comes to cluster, there was no significant difference in the speech and word, but emotion and eye gaze, communication, gesture, comprehension, and using objects show significantly meaningful. Conclusion: The study results show that the children with autism spectrum disorder have lower social communication skills than the ordinary children with typical development who are matched to their language age even after increasing their living age by the age of 6 years and producing language at the level of one or two words. Through the results, it implies that we should understand the social communication characteristics of the one or two-word level children with autism spectrum disorder, and the study result can be utilized in evaluation and mediation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.