본 연구에서는 ‘예비 학문 목적 한국어 학습자’인 대학교 어학당 중급 과정의 한국어 학습자를 대상으로 ‘한국어 논증적 글쓰기 교육’의 수업 모형을 설계 및 실행하여 효과성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에 참여한 베트남인 한국어 학습자들은 모두 74명으로, ‘실험 집단’은 현재 충남 N 대학교와 전북 G 대학교 어학당에서 학습하고 있는 38명이며, ‘통제 집단’은 모두 N 대학에서 학습하고 있는 36명이었다. ‘실험 집단’에게는 ZOOM을 활용한 6차시 수업을 2021년 9월 28일부터 2022년 1월 10일까지 실시하...
본 연구에서는 ‘예비 학문 목적 한국어 학습자’인 대학교 어학당 중급 과정의 한국어 학습자를 대상으로 ‘한국어 논증적 글쓰기 교육’의 수업 모형을 설계 및 실행하여 효과성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에 참여한 베트남인 한국어 학습자들은 모두 74명으로, ‘실험 집단’은 현재 충남 N 대학교와 전북 G 대학교 어학당에서 학습하고 있는 38명이며, ‘통제 집단’은 모두 N 대학에서 학습하고 있는 36명이었다. ‘실험 집단’에게는 ZOOM을 활용한 6차시 수업을 2021년 9월 28일부터 2022년 1월 10일까지 실시하였다. 반면 ‘통제 집단’에게는 별도의 처치를 시행하지 않았다.
본 연구를 위하여 한국어 논증적 글쓰기 교수·학습 모형 및 텍스트 평가를 위한 ‘평가 기준’과 그 근거를 마련하였다. 아울러 한국어 학습자들에게 ‘교육 요구도 분석’을 실행하여 산출된 우선순위 항목을 반영하였고, 한국어 학습자라는 특수성을 고려한 ‘특성화, 단계화, 세분화’라는 세 가지 전략을 반영하여 ‘한국어 논증적 글쓰기 수업 모형’을 최종적으로 마련하였다.
실제 수업은 기초과정과 심화 과정 등 2단계로 진행하였다. 먼저 ‘기초 과정’에서는 ‘논증 구조’ ‘논증 도식’, ‘논증 표지’, ‘단락 전개’와 ‘글의 구성’으로 활동지를 활용한 연습 위주로 진행되었다. 다음으로 ‘심화 과정’에서는 ‘동료 피드백’을 활용한 비교하기, ‘고쳐쓰기’, ‘TOPIK 쓰기 54번’ 유형의 ‘실전 쓰기’로 마무리하였다.
수업 후 사전·사후 텍스트의 평가를 통한 결과로는 ‘실험 집단’의 한국어 학습자는 모두 통계적으로 유의한 변화가 있었지만, ‘통제 집단’의 경우에는 통계적으로 유의한 변화가 없었다. ‘실험 집단’의 사후 텍스트에 나타난 변화라면, 3급 한국어 학습자는 ‘주장의 선명성’과 ‘근거의 객관성’이 개선되고 ‘논증 도식’과 ‘논증 표지’의 사용 빈도수가 늘어났다. 4급 한국어 학습자들의 사후 텍스트에서는 ‘주장의 일관성’과 ‘강도’가 분명해지고 ‘대안’의 제시가 가시적으로 늘었다.
또한, 한국어 학습자들의 쓰기 인식 차이를 알아본 사전·사후 설문 조사결과는 다음과 같았다. 먼저 ‘실험 집단’은 ‘초고쓰기’와 ‘수정하기’에서 통계적으로 유의미한 결과를 보여주었다. 하지만 ‘계획하기’에서는 통계적으로 유의미한 결과를 보여주지 못하였다. 반면 ‘통제 집단’에서는 모든 범주에서 유의미한 결과를 보여주지 못하였다.
이러한 결과를 반영하여 향후 ‘한국어 논증적 글쓰기’ 학습에서 고려해야 할 사항을 정리하면 다음과 같다. 먼저 3급 한국어 학습자의 경우에는 기초적인 ‘논증 도식’과 ‘논증 표지’ 학습을 집중적으로 교수할 필요가 있다. 반면 4급 한국어 학습자에게는 글의 완성도를 높이는 것과 ‘결론’ 부분에서 자신의 주장을 잘 표현할 수 있도록 이에 대한 보완적인 학습이 더욱 필요하다.
본 연구에서는 ‘예비 학문 목적 한국어 학습자’인 대학교 어학당 중급 과정의 한국어 학습자를 대상으로 ‘한국어 논증적 글쓰기 교육’의 수업 모형을 설계 및 실행하여 효과성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에 참여한 베트남인 한국어 학습자들은 모두 74명으로, ‘실험 집단’은 현재 충남 N 대학교와 전북 G 대학교 어학당에서 학습하고 있는 38명이며, ‘통제 집단’은 모두 N 대학에서 학습하고 있는 36명이었다. ‘실험 집단’에게는 ZOOM을 활용한 6차시 수업을 2021년 9월 28일부터 2022년 1월 10일까지 실시하였다. 반면 ‘통제 집단’에게는 별도의 처치를 시행하지 않았다.
본 연구를 위하여 한국어 논증적 글쓰기 교수·학습 모형 및 텍스트 평가를 위한 ‘평가 기준’과 그 근거를 마련하였다. 아울러 한국어 학습자들에게 ‘교육 요구도 분석’을 실행하여 산출된 우선순위 항목을 반영하였고, 한국어 학습자라는 특수성을 고려한 ‘특성화, 단계화, 세분화’라는 세 가지 전략을 반영하여 ‘한국어 논증적 글쓰기 수업 모형’을 최종적으로 마련하였다.
실제 수업은 기초과정과 심화 과정 등 2단계로 진행하였다. 먼저 ‘기초 과정’에서는 ‘논증 구조’ ‘논증 도식’, ‘논증 표지’, ‘단락 전개’와 ‘글의 구성’으로 활동지를 활용한 연습 위주로 진행되었다. 다음으로 ‘심화 과정’에서는 ‘동료 피드백’을 활용한 비교하기, ‘고쳐쓰기’, ‘TOPIK 쓰기 54번’ 유형의 ‘실전 쓰기’로 마무리하였다.
수업 후 사전·사후 텍스트의 평가를 통한 결과로는 ‘실험 집단’의 한국어 학습자는 모두 통계적으로 유의한 변화가 있었지만, ‘통제 집단’의 경우에는 통계적으로 유의한 변화가 없었다. ‘실험 집단’의 사후 텍스트에 나타난 변화라면, 3급 한국어 학습자는 ‘주장의 선명성’과 ‘근거의 객관성’이 개선되고 ‘논증 도식’과 ‘논증 표지’의 사용 빈도수가 늘어났다. 4급 한국어 학습자들의 사후 텍스트에서는 ‘주장의 일관성’과 ‘강도’가 분명해지고 ‘대안’의 제시가 가시적으로 늘었다.
또한, 한국어 학습자들의 쓰기 인식 차이를 알아본 사전·사후 설문 조사결과는 다음과 같았다. 먼저 ‘실험 집단’은 ‘초고쓰기’와 ‘수정하기’에서 통계적으로 유의미한 결과를 보여주었다. 하지만 ‘계획하기’에서는 통계적으로 유의미한 결과를 보여주지 못하였다. 반면 ‘통제 집단’에서는 모든 범주에서 유의미한 결과를 보여주지 못하였다.
이러한 결과를 반영하여 향후 ‘한국어 논증적 글쓰기’ 학습에서 고려해야 할 사항을 정리하면 다음과 같다. 먼저 3급 한국어 학습자의 경우에는 기초적인 ‘논증 도식’과 ‘논증 표지’ 학습을 집중적으로 교수할 필요가 있다. 반면 4급 한국어 학습자에게는 글의 완성도를 높이는 것과 ‘결론’ 부분에서 자신의 주장을 잘 표현할 수 있도록 이에 대한 보완적인 학습이 더욱 필요하다.
A key objective of this study is to design, implement, and assess the effectiveness of a class model for the teaching of Korean argumentative writing to intermediate Korean learners for pre-study at university language
institutes. This study involved 74 Vietnamese Korean students. The experimen...
A key objective of this study is to design, implement, and assess the effectiveness of a class model for the teaching of Korean argumentative writing to intermediate Korean learners for pre-study at university language
institutes. This study involved 74 Vietnamese Korean students. The experimental group currently consisted of 38 students from the language institutes of Chungnam N University and Jeonbuk G University, while the control group consisted of 36 students from N University.
In the experimental group, the sixth class was conducted using ZOOM between September 28, 2021 and January 10, 2022, whereas in the control group, no action was taken.
This study evaluated models and texts for teaching and learning Korean argumentative writing using evaluation standards and the basis. This study also conducted a Educational Needs Analysis for Korean learners and reflected the priorities resulting from it. This study was aimed at establishing a class model for argumentative writing in Korean that reflects the three strategies of ‘characterization, phasing, and subdivision’ with respect to Korean learners.
The actual class was divided into two stages: the basic course and the advanced course. Worksheets were used to practice Argument Structure, Argument Schematic, Argument Cover, Paragraph Development and Text Structure in the basic course. In the advanced course, practical writing included Comparison using colleague feedback, Correction writing, and 54 questions of TOPIK writing.
Based on the results of the pre- and post-text evaluations, it was found that all Korean learners in the experimental group displayed statistically significant improvements, whereas all Korean learners in the control group did not. A change in the text of the experimental group improved the clarity of assertion and the objectivity of evidence, and increased the frequency of the use of the argumentation schema and argument marker among third-grade Korean students. In Korean learners level 4 texts, the concept of coherence of assertion and strength became apparent, and an increase in the use of alternatives was evident.
Further, the findings of the pre- and post-survey surveys on thedifferences in writing perception of Korean learners revealed that the experimental group exhibited statistically significant results in Writing a draft and Revising, but not in Planning. In contrast, the control group showed no significant results across all categories.
Taking into account these results, it is necessary to intensify the teaching of basic arguments and argument markers to level 3 Korean learners in the future. Furthermore, it needs to be taught to level 4 Korean learners how to improve the quality of their writing and how to express their arguments well in the conclusion section.
A key objective of this study is to design, implement, and assess the effectiveness of a class model for the teaching of Korean argumentative writing to intermediate Korean learners for pre-study at university language
institutes. This study involved 74 Vietnamese Korean students. The experimental group currently consisted of 38 students from the language institutes of Chungnam N University and Jeonbuk G University, while the control group consisted of 36 students from N University.
In the experimental group, the sixth class was conducted using ZOOM between September 28, 2021 and January 10, 2022, whereas in the control group, no action was taken.
This study evaluated models and texts for teaching and learning Korean argumentative writing using evaluation standards and the basis. This study also conducted a Educational Needs Analysis for Korean learners and reflected the priorities resulting from it. This study was aimed at establishing a class model for argumentative writing in Korean that reflects the three strategies of ‘characterization, phasing, and subdivision’ with respect to Korean learners.
The actual class was divided into two stages: the basic course and the advanced course. Worksheets were used to practice Argument Structure, Argument Schematic, Argument Cover, Paragraph Development and Text Structure in the basic course. In the advanced course, practical writing included Comparison using colleague feedback, Correction writing, and 54 questions of TOPIK writing.
Based on the results of the pre- and post-text evaluations, it was found that all Korean learners in the experimental group displayed statistically significant improvements, whereas all Korean learners in the control group did not. A change in the text of the experimental group improved the clarity of assertion and the objectivity of evidence, and increased the frequency of the use of the argumentation schema and argument marker among third-grade Korean students. In Korean learners level 4 texts, the concept of coherence of assertion and strength became apparent, and an increase in the use of alternatives was evident.
Further, the findings of the pre- and post-survey surveys on thedifferences in writing perception of Korean learners revealed that the experimental group exhibited statistically significant results in Writing a draft and Revising, but not in Planning. In contrast, the control group showed no significant results across all categories.
Taking into account these results, it is necessary to intensify the teaching of basic arguments and argument markers to level 3 Korean learners in the future. Furthermore, it needs to be taught to level 4 Korean learners how to improve the quality of their writing and how to express their arguments well in the conclusion section.
주제어
#한국어 논증적 글쓰기, 논증 구조, 논증 도식, 논증 표지, 중급 한국어 학습자, 예비 학문 목적 한국어 학습자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.