2020년 초부터 시작된 코로나 19의 장기화된 팬데믹 현상은 전 세계적으로 관광산업 및 서비스 산업의 일대 대변화를 초래했다. 전례 없었던 코로나 19의 범세계적인 확산은 사회, 문화, 경제적 구조 전체를 마비시켰을 뿐만 아니라 세계적인 기업들의 일하는 방식과 삶의 생활패턴에 변화를 가져왔다. 사회적 거리두기 및 국가 및 지역과 지역 간의 이동제한에 따른 제재조치는 삶의 변화는 물론 일상 소비생활의 패턴에 영향을 주는 요인이 되기에 충분했으며, 국한된 만남 속에서 커뮤니티를 이어가기 위한 디지털 기술을 이용한 도구의 발전을 앞당겼고, 일하는 시간 이외의 남는 여가 시간이 증가함에 따라 사람들의 라이프스타일 변화를 가져 오게 되는데 충분했다. 이러한 사회적 현상은 산업 분야별로 소비자 접점에 있는 기업들의 성향에 따라 생존을 위한 매출확보와 원가절감에 막대한 영향을 미치고 있으며, 디지털 전환을 고려하는 가장 큰 요인이 되었다. 코로나-19의 발병 시작부터 지금까지 가장 먼저 크게 타격을 받고 아직도 회복기에 있는 산업은 환대서비스(Hospitality Service) 산업 분야이었다. 사람의 인적서비스에 의존도가 높은 업종인 만큼 호텔, 외식 및 대면 서비스 산업 전반에 즉시 직격탄의 피해를 야기 시켰으며, 예상보다 이러한 현상이 장기화되며 기업의 ...
2020년 초부터 시작된 코로나 19의 장기화된 팬데믹 현상은 전 세계적으로 관광산업 및 서비스 산업의 일대 대변화를 초래했다. 전례 없었던 코로나 19의 범세계적인 확산은 사회, 문화, 경제적 구조 전체를 마비시켰을 뿐만 아니라 세계적인 기업들의 일하는 방식과 삶의 생활패턴에 변화를 가져왔다. 사회적 거리두기 및 국가 및 지역과 지역 간의 이동제한에 따른 제재조치는 삶의 변화는 물론 일상 소비생활의 패턴에 영향을 주는 요인이 되기에 충분했으며, 국한된 만남 속에서 커뮤니티를 이어가기 위한 디지털 기술을 이용한 도구의 발전을 앞당겼고, 일하는 시간 이외의 남는 여가 시간이 증가함에 따라 사람들의 라이프스타일 변화를 가져 오게 되는데 충분했다. 이러한 사회적 현상은 산업 분야별로 소비자 접점에 있는 기업들의 성향에 따라 생존을 위한 매출확보와 원가절감에 막대한 영향을 미치고 있으며, 디지털 전환을 고려하는 가장 큰 요인이 되었다. 코로나-19의 발병 시작부터 지금까지 가장 먼저 크게 타격을 받고 아직도 회복기에 있는 산업은 환대서비스(Hospitality Service) 산업 분야이었다. 사람의 인적서비스에 의존도가 높은 업종인 만큼 호텔, 외식 및 대면 서비스 산업 전반에 즉시 직격탄의 피해를 야기 시켰으며, 예상보다 이러한 현상이 장기화되며 기업의 인적자원관리 및 일하는 방식의 변화와 원격 커뮤니티를 위한 디지털기술을 이용한 회의방식과 도구의 디지털 전환 요소의 적용에 빠르게 응용하며 난관을 잘 대응해왔다. 이처럼 기업들의 디지털변환은 소비자의 접점이 온라인으로 빠르게 옮겨감에 따라서 마케팅의 디지털화를 가속화하였고, 이로써 디지털 뉴노멀 사회 현상을 앞당기게 하였다.
업계 전반의 이러한 혼란은 호텔을 포함하는 숙박산업 전반에도 예외 없이 적용되고 있다. 이제는 물리적 공간과 인적 중심의 서비스 의존도에서 벗어나, 유연하고 차별화된 상품개발을 위해 고객 찾기에 적극 나서고 있으며, 비대면 언택트 기술 서비스를 적극 활용 하는 것과 더불어 다양한 방법으로 불황에 대한 돌파구를 찾고 있다. 코로나 19가 가져온 사회에 미치는 영향과 의미가 이제 시작에 불과 할 지도 모른다. 향후 일어날 수 있는 또 다른 질병에 대한 걱정이 불투명한 시장의 상황을 예고하고 있음을 추측하게 하고 있으며, 새로운 질병에 두려움과 이에 대한 대비책으로 비대면 기술을 가속화 하여 이러한 서비스의 일반적 대중화를 서두르게 하고 있다. 그 동안 서비스 산업에 익숙하였던 인적 대면 서비스의 한계와 축소는, 운영 기업의 생존 매출과 직. 간접적인 영향을 미치고 있으며, 이를 해결하기 위한 기업의 고객 마케팅 기법의 변화의 필요성을 더욱 가중하고 있다. 이러한 시대적 현실은 금융 산업도 예외는 아니다. 현재 금융 산업을 선두로 고객의 정보데이터를 활용하기 위한 ‘마이데이터’ 사업을 정부의 주도하에 허가 법제화함으로써, 고객 데이터에 의한 디지털 마케팅을 촉진 시키고 있다. 각 산업별로도 그들의 내적 자산이 되는 고객데이터의 수집과 활용 가능한 데이터를 정제하여 분석. 활용하는 데이터기반의 경영환경으로 전환이 필요함에 시작을 알리는 계기가 되었다. 프로세스의 디지털화 전환의 근간이 되는 데이터기반의 경영환경 구축을 위해서는 많은 정보데이터의 수집과 분석을 활용하는 기술이 필요하다는 것을 알게 된 것이다. 온라인과 오프라인의 방대한 정보 속에서 필요한 정보를 추출하고 수집하여 분석하고 활용하기 위한 빅데이터 플랫폼을 이용한 데이터 생명주기 관리기술과 AI인공지능을 이용한 자동화 기술은 진화되고 있다. 데이터 분석은 다양한 관점에서의 데이터를 읽고 해석하는 기술을 필요로 한다. 이를 제대로 활용하여 차별화 된 마케팅을 가능하게 함으로써, 자사 브랜드와 상품 경쟁력을 고취하기 위한 노력을 시도하고 있는 것이다. 하지만, 언택트가 일상화 되어 가고 있는 현시점에서 기존 마케팅 및 홍보 방식으로는 더 이상의 신규 고객의 확보가 제한적이며 한계성을 갖는다는 것을 알기에, 확보되어 있는 기존 고객 데이터와, 연관 요소와의 의미에 대하여 데이터분석을 통해 의미 있는 데이터를 찾아내기 위해 노력하고 있다. 이렇게 고객의 성향을 이해하고 맞춤형 서비스를 통한 충성고객 확보에 적극적으로 노력하고 있는 상황이다.
이렇게 가속되는 디지털화 변환 환경 속에서, 가장 큰 소비의 주체로 부상하고 있으며 새로운 트렌드를 이끌고 소비를 주도하는 MZ세대들에 관한 연구가 필요한 이유이다. 그들의 라이프스타일의 특성을 이해하고 급성장 하고 있는 웰니스 산업의 요소가 그들 세대들의 추구하는 관심 웰니스 개념의 라이프스타일 유형에 따라 선택하는 상품속성에 미치는 영향성을 파악하기 위해 시장 세분화 연구를 진행하게 되었다. 즉, 본 연구는 호텔 및 다양한 숙박형태의 서비스 범위내에서 MZ세대들의 특성에 대해 기본 연구를 배경으로 인지하며, 국내 숙박 서비스를 이용해 본 사용자 경험을 조사하여 그들 세대가 선택하는 상품의 선택요인의 패턴을 분석하여 성별 및 소득수준과 학력에 따른 분류에 의해 관심을 갖고 추구하는 웰니스 유형별 라이프스타일에 따라 선택하는 상품속성간의 시장 영향성이 있는지를 시장세분화와 유형별 군집 분석을 통하여 측정항목을 도출하고자 시도 하였다. 더불어, 전 세계적으로 웰니스 산업이 급성장하고 있기에 미래의 주역이 되고 있는 소비의 주체세대인 국내 MZ세대들이 관심있는 웰니스 형태가 새로운 상품으로서의 잠재적 가치 모델을 만들고 선택 될 수 있는 요인이 될 수 있으며, 이용 만족도에 의한 재 구매 및 방문 의도에 미치는 영향이 있을지에 대해서도 함께 연구 조사 하고자 하였다. 마지막으로 연구 신뢰성을 규명하기 위해, 본 연구는 기존 문헌연구를 통해 MZ세대 및 라이프스타일에 대한 선행 개념을 정의하였고, 트렌드가 되고 있는 웰니스 개념에 대하여 최신 동향을 파악하기 위해 삼성경제연구소에서의 MZ세대의 웰니스의 분류 특성(삼성경제연구보고서, 2022)개념을 참고 활용하였다. MZ세대의 특성을 라이프스타일과 선호되는 웰니스 유형분류와 비교 연계하여 설문조사를 통한 표본으로 얻어진 인구통계학적 조사내용을 토대로 군집분석을 연구 시도 하였다. 본 연구의 이러한 시도가 현재 침체되어 있는 관련 숙박업의 상품서비스 개발 및 마케팅 전략에 도움이 되길 기대해 본다.
2020년 초부터 시작된 코로나 19의 장기화된 팬데믹 현상은 전 세계적으로 관광산업 및 서비스 산업의 일대 대변화를 초래했다. 전례 없었던 코로나 19의 범세계적인 확산은 사회, 문화, 경제적 구조 전체를 마비시켰을 뿐만 아니라 세계적인 기업들의 일하는 방식과 삶의 생활패턴에 변화를 가져왔다. 사회적 거리두기 및 국가 및 지역과 지역 간의 이동제한에 따른 제재조치는 삶의 변화는 물론 일상 소비생활의 패턴에 영향을 주는 요인이 되기에 충분했으며, 국한된 만남 속에서 커뮤니티를 이어가기 위한 디지털 기술을 이용한 도구의 발전을 앞당겼고, 일하는 시간 이외의 남는 여가 시간이 증가함에 따라 사람들의 라이프스타일 변화를 가져 오게 되는데 충분했다. 이러한 사회적 현상은 산업 분야별로 소비자 접점에 있는 기업들의 성향에 따라 생존을 위한 매출확보와 원가절감에 막대한 영향을 미치고 있으며, 디지털 전환을 고려하는 가장 큰 요인이 되었다. 코로나-19의 발병 시작부터 지금까지 가장 먼저 크게 타격을 받고 아직도 회복기에 있는 산업은 환대서비스(Hospitality Service) 산업 분야이었다. 사람의 인적서비스에 의존도가 높은 업종인 만큼 호텔, 외식 및 대면 서비스 산업 전반에 즉시 직격탄의 피해를 야기 시켰으며, 예상보다 이러한 현상이 장기화되며 기업의 인적자원관리 및 일하는 방식의 변화와 원격 커뮤니티를 위한 디지털기술을 이용한 회의방식과 도구의 디지털 전환 요소의 적용에 빠르게 응용하며 난관을 잘 대응해왔다. 이처럼 기업들의 디지털변환은 소비자의 접점이 온라인으로 빠르게 옮겨감에 따라서 마케팅의 디지털화를 가속화하였고, 이로써 디지털 뉴노멀 사회 현상을 앞당기게 하였다.
업계 전반의 이러한 혼란은 호텔을 포함하는 숙박산업 전반에도 예외 없이 적용되고 있다. 이제는 물리적 공간과 인적 중심의 서비스 의존도에서 벗어나, 유연하고 차별화된 상품개발을 위해 고객 찾기에 적극 나서고 있으며, 비대면 언택트 기술 서비스를 적극 활용 하는 것과 더불어 다양한 방법으로 불황에 대한 돌파구를 찾고 있다. 코로나 19가 가져온 사회에 미치는 영향과 의미가 이제 시작에 불과 할 지도 모른다. 향후 일어날 수 있는 또 다른 질병에 대한 걱정이 불투명한 시장의 상황을 예고하고 있음을 추측하게 하고 있으며, 새로운 질병에 두려움과 이에 대한 대비책으로 비대면 기술을 가속화 하여 이러한 서비스의 일반적 대중화를 서두르게 하고 있다. 그 동안 서비스 산업에 익숙하였던 인적 대면 서비스의 한계와 축소는, 운영 기업의 생존 매출과 직. 간접적인 영향을 미치고 있으며, 이를 해결하기 위한 기업의 고객 마케팅 기법의 변화의 필요성을 더욱 가중하고 있다. 이러한 시대적 현실은 금융 산업도 예외는 아니다. 현재 금융 산업을 선두로 고객의 정보데이터를 활용하기 위한 ‘마이데이터’ 사업을 정부의 주도하에 허가 법제화함으로써, 고객 데이터에 의한 디지털 마케팅을 촉진 시키고 있다. 각 산업별로도 그들의 내적 자산이 되는 고객데이터의 수집과 활용 가능한 데이터를 정제하여 분석. 활용하는 데이터기반의 경영환경으로 전환이 필요함에 시작을 알리는 계기가 되었다. 프로세스의 디지털화 전환의 근간이 되는 데이터기반의 경영환경 구축을 위해서는 많은 정보데이터의 수집과 분석을 활용하는 기술이 필요하다는 것을 알게 된 것이다. 온라인과 오프라인의 방대한 정보 속에서 필요한 정보를 추출하고 수집하여 분석하고 활용하기 위한 빅데이터 플랫폼을 이용한 데이터 생명주기 관리기술과 AI 인공지능을 이용한 자동화 기술은 진화되고 있다. 데이터 분석은 다양한 관점에서의 데이터를 읽고 해석하는 기술을 필요로 한다. 이를 제대로 활용하여 차별화 된 마케팅을 가능하게 함으로써, 자사 브랜드와 상품 경쟁력을 고취하기 위한 노력을 시도하고 있는 것이다. 하지만, 언택트가 일상화 되어 가고 있는 현시점에서 기존 마케팅 및 홍보 방식으로는 더 이상의 신규 고객의 확보가 제한적이며 한계성을 갖는다는 것을 알기에, 확보되어 있는 기존 고객 데이터와, 연관 요소와의 의미에 대하여 데이터분석을 통해 의미 있는 데이터를 찾아내기 위해 노력하고 있다. 이렇게 고객의 성향을 이해하고 맞춤형 서비스를 통한 충성고객 확보에 적극적으로 노력하고 있는 상황이다.
이렇게 가속되는 디지털화 변환 환경 속에서, 가장 큰 소비의 주체로 부상하고 있으며 새로운 트렌드를 이끌고 소비를 주도하는 MZ세대들에 관한 연구가 필요한 이유이다. 그들의 라이프스타일의 특성을 이해하고 급성장 하고 있는 웰니스 산업의 요소가 그들 세대들의 추구하는 관심 웰니스 개념의 라이프스타일 유형에 따라 선택하는 상품속성에 미치는 영향성을 파악하기 위해 시장 세분화 연구를 진행하게 되었다. 즉, 본 연구는 호텔 및 다양한 숙박형태의 서비스 범위내에서 MZ세대들의 특성에 대해 기본 연구를 배경으로 인지하며, 국내 숙박 서비스를 이용해 본 사용자 경험을 조사하여 그들 세대가 선택하는 상품의 선택요인의 패턴을 분석하여 성별 및 소득수준과 학력에 따른 분류에 의해 관심을 갖고 추구하는 웰니스 유형별 라이프스타일에 따라 선택하는 상품속성간의 시장 영향성이 있는지를 시장세분화와 유형별 군집 분석을 통하여 측정항목을 도출하고자 시도 하였다. 더불어, 전 세계적으로 웰니스 산업이 급성장하고 있기에 미래의 주역이 되고 있는 소비의 주체세대인 국내 MZ세대들이 관심있는 웰니스 형태가 새로운 상품으로서의 잠재적 가치 모델을 만들고 선택 될 수 있는 요인이 될 수 있으며, 이용 만족도에 의한 재 구매 및 방문 의도에 미치는 영향이 있을지에 대해서도 함께 연구 조사 하고자 하였다. 마지막으로 연구 신뢰성을 규명하기 위해, 본 연구는 기존 문헌연구를 통해 MZ세대 및 라이프스타일에 대한 선행 개념을 정의하였고, 트렌드가 되고 있는 웰니스 개념에 대하여 최신 동향을 파악하기 위해 삼성경제연구소에서의 MZ세대의 웰니스의 분류 특성(삼성경제연구보고서, 2022)개념을 참고 활용하였다. MZ세대의 특성을 라이프스타일과 선호되는 웰니스 유형분류와 비교 연계하여 설문조사를 통한 표본으로 얻어진 인구통계학적 조사내용을 토대로 군집분석을 연구 시도 하였다. 본 연구의 이러한 시도가 현재 침체되어 있는 관련 숙박업의 상품서비스 개발 및 마케팅 전략에 도움이 되길 기대해 본다.
The prolonged pandemic of COVID-19, which started in early 2020, has brought about a major change in the tourism and service industry around the world. The unprecedented global spread of COVID-19 not only paralyzed the entire social, cultural and economic structure, but also brought abou...
The prolonged pandemic of COVID-19, which started in early 2020, has brought about a major change in the tourism and service industry around the world. The unprecedented global spread of COVID-19 not only paralyzed the entire social, cultural and economic structure, but also brought about changes in the way global companies work and living patterns. Sanctions due to social distancing and restrictions on movement between countries and regions were sufficient to become factors affecting not only life changes, but also daily consumption patterns, and the development of tools to connect communities in limited encounters. This was enough to bring about a change in people's lifestyles as leisure time outside of working hours increased. As a result of this social phenomenon, by industry, it had a huge impact on survival sales, according to the tendencies of companies at the point of contact with consumers. As it is an industry that is highly dependent on human service, it immediately caused a direct hit to the hotel, restaurant and face-to-face service industries. By accelerating, the digital new normal phenomenon has been accelerated. This chaos throughout the industry has found a breakthrough in the hotel and accommodation industries as well, breaking away from dependence on physical space and human services so far, and using technology to provide contactless services that utilize non-face-to-face services. As the market situation continues to be opaque due to concerns about other diseases in the future,
the generalization of contactless services is accelerating as a countermeasure against new diseases. The limitations and reduction of face-to-face services inevitably entails efforts by customers to secure sales from a corporate standpoint, and the financial industry led the customer’s My Data business to be revitalized, and customers who become internal assets for each industry It served as an opportunity to announce the beginning of change to a data-based business environment for data utilization. In order to establish a data-based business environment, which is the basis of such digitalization, technology that utilizes the collection and analysis of a large amount of information data is needed. Big data analysis and AI technology to extract, collect, analyze, and utilize the necessary information from vast amounts of online and offline information require skills to read and interpret data from various perspectives. By utilizing this to enable differentiated marketing, efforts are being made to enhance brand and product competitiveness. However, in this situation where Untact is becoming commonplace, we know that securing new customers is limited and limited by the existing marketing and PR methods, so verification of existing customer data and centralized customer management dimensions They are actively trying to secure loyal customers through customized services by analyzing the tendencies of customers. This is the reason why it is necessary to study the MZ generation, who lead a new trend emerging as the biggest consumer in the environment of digitalization and lead consumption. There is a need to understand the growth environment of these generations and the lifestyle of individual-centered persona consumption, and to review market segmentation studies on product selection attributes according to the wellness lifestyle pursued by these generations' interests. In other words, this study investigated the user's experience of using the products of the MZ generation in the range of services of hotels and various types of accommodation, and the relationship between product selection attributes of accommodation types selected according to the wellness lifestyle classification type they are currently interested in. An attempt was made to derive measurement items through cluster analysis to determine what kind of effect they have. In addition, we wanted to investigate together, whether the wellness style that we are interested in can become a factor in creating a value model as a new product and have an effect on the intention to revisit. In order to elucidate the phenomenon, this study defines the prior concept of MZ generation and lifestyle through existing literature research, and the concept of classification characteristics of MZ generation (2022) of the latest Samsung Economic Research Institute for wellness that is becoming a trend. It was intended to study the characteristics of the MZ generation by using it as a reference. Through this, the environmental factors of products and services in the form of accommodations for companies and related industries currently provided were considered. Based on the research results and analysis results, we want to be helpful in marketing development strategies in related business fields.
The prolonged pandemic of COVID-19, which started in early 2020, has brought about a major change in the tourism and service industry around the world. The unprecedented global spread of COVID-19 not only paralyzed the entire social, cultural and economic structure, but also brought about changes in the way global companies work and living patterns. Sanctions due to social distancing and restrictions on movement between countries and regions were sufficient to become factors affecting not only life changes, but also daily consumption patterns, and the development of tools to connect communities in limited encounters. This was enough to bring about a change in people's lifestyles as leisure time outside of working hours increased. As a result of this social phenomenon, by industry, it had a huge impact on survival sales, according to the tendencies of companies at the point of contact with consumers. As it is an industry that is highly dependent on human service, it immediately caused a direct hit to the hotel, restaurant and face-to-face service industries. By accelerating, the digital new normal phenomenon has been accelerated. This chaos throughout the industry has found a breakthrough in the hotel and accommodation industries as well, breaking away from dependence on physical space and human services so far, and using technology to provide contactless services that utilize non-face-to-face services. As the market situation continues to be opaque due to concerns about other diseases in the future,
the generalization of contactless services is accelerating as a countermeasure against new diseases. The limitations and reduction of face-to-face services inevitably entails efforts by customers to secure sales from a corporate standpoint, and the financial industry led the customer’s My Data business to be revitalized, and customers who become internal assets for each industry It served as an opportunity to announce the beginning of change to a data-based business environment for data utilization. In order to establish a data-based business environment, which is the basis of such digitalization, technology that utilizes the collection and analysis of a large amount of information data is needed. Big data analysis and AI technology to extract, collect, analyze, and utilize the necessary information from vast amounts of online and offline information require skills to read and interpret data from various perspectives. By utilizing this to enable differentiated marketing, efforts are being made to enhance brand and product competitiveness. However, in this situation where Untact is becoming commonplace, we know that securing new customers is limited and limited by the existing marketing and PR methods, so verification of existing customer data and centralized customer management dimensions They are actively trying to secure loyal customers through customized services by analyzing the tendencies of customers. This is the reason why it is necessary to study the MZ generation, who lead a new trend emerging as the biggest consumer in the environment of digitalization and lead consumption. There is a need to understand the growth environment of these generations and the lifestyle of individual-centered persona consumption, and to review market segmentation studies on product selection attributes according to the wellness lifestyle pursued by these generations' interests. In other words, this study investigated the user's experience of using the products of the MZ generation in the range of services of hotels and various types of accommodation, and the relationship between product selection attributes of accommodation types selected according to the wellness lifestyle classification type they are currently interested in. An attempt was made to derive measurement items through cluster analysis to determine what kind of effect they have. In addition, we wanted to investigate together, whether the wellness style that we are interested in can become a factor in creating a value model as a new product and have an effect on the intention to revisit. In order to elucidate the phenomenon, this study defines the prior concept of MZ generation and lifestyle through existing literature research, and the concept of classification characteristics of MZ generation (2022) of the latest Samsung Economic Research Institute for wellness that is becoming a trend. It was intended to study the characteristics of the MZ generation by using it as a reference. Through this, the environmental factors of products and services in the form of accommodations for companies and related industries currently provided were considered. Based on the research results and analysis results, we want to be helpful in marketing development strategies in related business fields.
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